Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، صادرات یکی از مسائل جذاب در حوزه کسب‌وکار است و با توجه به مزیت‌های نسبی نظیر ارزان بودن نیروی کار در ایران، می‌تواند مسیری مناسب برای توسعه بازار شرکت‌های نانویی باشد. اما یافتن مشتری خارجی به سادگی امکان‌پذیر نیست و چالش‌های متعددی در این مسیر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت دانش‌بنیان "فناوران نانومقیاس" یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات الکتروریسی و فیلترهای نانویی بوده و یکی از نمونه‌های موفق در حوزه صادرات است. ( الکتروریسی( Electrospinning) فرآیندی جهت تولید انواع نانوالیاف و میکروالیاف از محلول‌های مواد پلیمری، سرامیکی یا محلول‌های کامپوزیتی متشکل از پلیمر- نانوذرات و همچنین مذاب‌های مواد مذکور میباشد.)

نادر نادری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوران نانومقیاس درباره راهبردهای این شرکت پیرامون روش‌های یافتن مشتری خارجی می‌گوید: «معمولاً ما از چند روش برای بازاریابی استفاده کرده‌ایم. اول سایت اینترنتی خودمان، دوم از طریق سایت‌های مختلفی که علی‌بابا قوی‌ترین آن‌ها بود، سوم شرکت در نمایشگاه خارجی، چهارم دفاتری که ستاد نانو در دیگر کشورها ایجاد کرده است و پنجم ایجاد دفتر».

وی با تاکید بر اینکه موارد ذکر شده به ترتیب اولویت نیستند و ما از طریق دفتری که در مالزی راه انداختیم بازاریابی می‌کنیم، افزود: «به‌عنوان مثال یک زمانی کارگاه‌های آموزشی مختلفی در مالزی برگزار کردیم و اخیراً نیز در تایلند و پاکستان کارگاه داشته‌ایم. یا خودمان می‌رویم یا از دوستان و دانشجویانی که آنجا بودند استفاده می‌کنیم. همچنین کارگاه‌هایی را در عراق برای الکتروریسی برگزار کرده‌ایم.»

نادری در ادامه می‌افزاید: «فروش محصولات دانش‌بنیان از ایران به خارج از کشور شرایط خاصی دارد و با مسائل زیادی روبه‌رو است. ما ابتدا باید با محصولات شرکت‌های رقیب خارجی آشنا شویم و بعد از آن کیفیت و قیمت محصول خودمان را با آن‌ها مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا یک شرکت خارجی باید ریسک خرید از ما را تقبل کند. باید سعی کنیم دغدغه‌های ذهنی مشتری را تا حد امکان کاهش دهیم. به‌عنوان مثال ما در سایت اینترنتی‌مان بخشی را راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن لیستی از مقالات بین‌المللی وجود دارد که مطالبی درباره دستگاه‌های ما در آن‌ها بیان شده که شامل بیش از ۲۶۰ مقاله است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: مشتری با این روش متوجه می‌شود که این دستگاه‌ها از حداقل کیفیتی برخوردار هستند که در مقالات از آن‌ها استفاده شده است.

وی در خصوص نقش سایر عوامل مؤثر در یافتن مشتری خارجی می‌گوید: «برای جلب نظر مشتریان خارجی، تائیدیه‌های بین‌المللی اخذ می‌کنیم. برای مثال در حال حاضر ۴ ایزو و یک نشان CE و ۲ تائید تست فیلتر اروپایی و چند نشان نانو ایران برای تمامی محصولات داریم و تا حد امکان رفرنس‌های فروش‌مان را ارائه می‌کنیم.

نادری افزود: اینها برای نشان دادن کیفیت کار است اما ریسک فروش از ایران یا به عبارت دقیق‌تر ریسک خرید از ایران فراتر از کیفیت است. انتقال پول و ارسال دستگاه و ضمانت‌نامه‌ها و نحوه ارائه خدمات پس از فروش و تحریم‌ها همگی باعث تردید در خرید از ایران می‌شود. این موارد نشان می‌دهد تا چه حد ورود به بازار خارجی برای محصولات دانش‌بنیان با چالش روبه‌رو است.

وی به استارت‌آپ‌های نوپا در ایران توصیه می‌کند ابتدا محصول خود را توسعه داده و در داخل کشور به بلوغ برسانند، بعد دنبال صادرات باشند.

به اعتقاد نادری، اگر شرکت برای به بلوغ رساندن محصول در داخل کشور اندک زمان بیشتری صرف کند، بهتر از آن است که فناوری کامل نشده را به مشتری خارجی بفروشد که در این صورت چالش‌های زیادی در انتظار استارت‌آپ خواهد بود که می‌تواند موجودیت کسب‌وکار شرکت را به خطر بیاندازد.

نادری ثبت پتنت در داخل و خارج کشور را یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه صادرات می‌داند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۳۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور

پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به همراه شماری از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور شرکت می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، پاویون شرکت‌های عضو خانواده پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برپا می‌شود.

ششمین دوره این نمایشگاه از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه، بزرگ‌ترین رویداد صادراتی جمهوری اسلامی ایران است که در آن بیش از ۲ هزار بازرگان از ۱۰۰ کشور جهان برای حضور در آن دعوت شده‌اند.

پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت نیز به همراه تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، در سالن ۳۸B نمایشگاه میزبان بازرگانان، متخصصان و صادرکنندگان فعال در این حوزه خواهد بود.

از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان که در پاویون پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور دارند می توان به شرکت  ارگ تجهیز پارسیان، شریف نانو پارس، پارس پرداز، پیک فرزانه پویا، پارت آریا نیرو پانیر، داتیس لیان آریا و تجارت اکسیر انرژی کیان اشاره کرد.

این نمایشگاه به‌عنوان بزرگترین رویداد نمایشگاهی در حوزه صادرات ایران می‌تواند زمینه را برای صادرات محصولات دانش‌بنیان و خدمات فنی-مهندسی در صنعت نفت و به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند.

دیگر خبرها

  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می دانید؟​
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • برگزاری میز خدمت گمرک برای شرکت‌های دانش‌بنیان
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران