Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه در بحث فرهنگی به شدت تحت هجمه دشمنان هستیم گفت: برنامه ریزی ما باید در دانشگاه ها وسیع و همراه با مجاهدت باشد.به گزارش بلاغ، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم تکریم و معارفه معاون پیشین و جدید فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، گفت: نگاه انقلاب اسلامی و رهبران انقلاب به مقوله فرهنگ به تعبیر صریح مقام معظم رهبری همان فضای تنفس و هوایی است که نفس کشیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فضا در قرآن به شاکله تعبیر شده است که تعبیر زیبایی است که فرهنگ را به شاکله جامعه شباهت داده است که در بستر زمان شکل می‌گیرد و عوامل متعددی در شکل گیری آن نقش دارند.

وی افزود: این نگاه بر خلاف نظرات لیبرالیستی که اعتقاد به رها سازی فرهنگی دارد و نگاه مارکسیستی که به یکسان سازی حاکمیتی فرهنگ تاکید دارد، است.

رستمی فرهنگ را به معنای وضعیتی دانست که در فرآیند تاثیر عوامل مختلف شکل گرفته و کسانی که در آن فرهنگ زیست می‌کنند به آن شکل می‌دهد و گفت: شاید این تعبیر برای مدیران فرهنگی زیبا باشد که رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگی، به باغبانی فرهنگی اعتقاد دارند.

وی گفت: اگر محیط فرهنگی را به باغ و گلستانی تشبیه کنیم که انتظار سایه و ثمر از آن می‌رود؛ باغبان این محیط به دنبال ثمر دهی، شکوفایی، تکثیر میوه‌ها و گل‌ها است و مراقب آفت‌هایی است که ثمرات و گیاهان در حال رشد را تحت تاثیر خود قرار ندهند. یعنی مراقب است این آفات ثمرات باغ را نخشکاند و یا از آن حقیقت و ماهیت اصلی خود منحرف نکند و یک زیست گیاهی بی ثمر را شکل ندهد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه اگر مدیران، باغبان این باغ باشند موارد متعدی را باید مد نظر قرار دهند، متذکر شد: ما در این مسیر مجموعه خانواده، نهاد تعلیم و تربیت، نخبگان، حاکمیت و رسانه را موثر می‌دانیم، اما بنا است حوزه‌ای که مسئولیت ما را تحت اشراف دارد را به درستی انجام دهیم و هدف گذاری‌های درستی که به تمهید فضای زندگی مناسب برای جوامع و مجموعه‌هایی که در اختیار ما هستند را پیش بگیریم.

وی افزود: از طرفی تعالی این فضا و به کمال رساندن این فضا را مد نظر داشته باشیم که در این مسیر عملاً یک حوزه گسترده‌ای از کارها را در مقابل خود می‌بینیم.

رستمی با بیان اینکه تعبیر باغبانی فرهنگی به مراقبت دائمی و مجاهدت اشاره دارد، ابراز داشت: اگر ذره‌ای غفلت در این باغبانی رخ دهد موجب می‌شود که ما نتوانیم محصول زحمات طولانی مدت خود را به خوبی برداشت کنیم.

وی یادآور شد: بخش جدی فضای فرهنگی جامعه تحت تاثیر جریان پوینده و پرتپش حرکت فضای دانشگاه‌ها است به خصوص دانشگاه‌های علوم پزشکی که فارغ التحصیلان آن را عوامل موثر فرهنگی در جامعه می‌دانیم. به دیگر معنا مجموعه افراد هر کدام وزنی در فضای فرهنگی و پیرامونی خود دارند اما مجموعه‌هایی که از حوزه وزارت بهداشت و درمان فارغ التحصیل می‌شوند تاثیر گذاری فرهنگی بسیار موثرتری دارند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: فراوان می‌بینید استنادات معمولاً غیر مستند که به اشخاص شناخته شده در حوزه سلامت نسبت داده می‌شود؛ زیرا این افراد در کنار ویژگی‌های تخصصی و پزشکی خود دارای ویژگی فرهنگی هستند و می‌توانند تبدیل به ظرفیتی برای توسعه دیدگاه‌های فرهنگی شوند.

وی افزود: این ظرفیت به دلیل باوری که مردم به اثر کار آن‌ها دارند در فضای آموزش پزشکی و فارغ التحصیلان این حوزه وجود دارد؛ یعنی از یک پرستار و ماما و کارشناس بهداشتی در یک خانه بهداشت تا جراح و متخصص و دارو ساز در هر حوزه‌ای در این بخش به دلیل باور جدی مردم به تخصصشان، فرصت اثر گذاری فراوان‌تری را از دیگر مجموعه‌ها پیدا می‌کند که این مهم مسؤولیت را در این حوزه بیشتر می‌کند.

رستمی با بیان این‌که در مسیر تعالی فرهنگی در این وزارتخانه تمامی معاونت‌ها باید به کمک معاونت فرهنگی بیایند، تصریح کرد: تمام معاونت‌های وزارت بهداشت در حیطه وظایف بسیار خطیر و ظریف معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت باید نقش‌آفرین باشند، چه بسا حوزه‌هایی مانند معاونت‌های بهداشتی و آموزشی در این مسیر مسؤولیت‌های فراوانی برای تمهید مقدمات اثرگذاری فرهنگی یک‌فارغ‌التحصیل دارند و باید همکار معاونت فرهنگی و دانشجویی تلقی شوند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در این حوزه دغدغه فراوانی دارند که می فرمایند «فرهنگ چیزی است که گاهی وقت‌ها خواب را از چشمان من می‌رباید»، بنابراین این حوزه از جمله وظایف بسیار مهم وزارت بهداشت است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: در دیدارهای اخیر ماه مبارک رمضان جوانان دانشگاهی با رهبری انقلاب، ایشان از برخی اتفاقات و رویکردهای فرهنگی در دانشگاه‌ها راضی نبودند علی رغم اینکه فضای کلی دانشگاه‌ها و دستاوردهای نظام در حوزه دانشگاه مورد افتخار نظام و تاکید ایشان است.

وی افزود: شما در حوزه پزشکی نشان دادید که در فضای تلاش برای رسیدن به دستاوردهای کنونی نظام در حوزه علم پزشکی چه تلاش بزرگی انجام شده است و زمانی که کارنامه نظام اسلامی و سلامت را با ۲۰ سل قبل و قبل از انقلاب مقایسه می‌کنیم باعث افتخار است و این موفقیت را بر بالای دست می‌گیریم و این اتفاقی بوده است که در این حوزه با توفیق فراوان همراه بوده است.

رستمی با بیان اینکه تمام ارزش‌های اسلامی و ملی ما مورد هجمه دشمن است اظهار داشت: در بحث فرهنگی به شدت تحت هجمه هستیم و برنامه ریزی فراوان و منسجمی در صف آرایی مقابل نظام اسلامی وجود دارد. تلاش برای نا امید کردن، گرفتن اعتماد به نفس، نفی خود باوری، سلب امید از آینده در کنار نفی حیا و نفی باورمندی به ارزش‌های دینی در جبهه مقابل در حال انجام است و برنامه ریزی ما باید وسیع و همراه با مجاهدت باشد.

وی گفت: این جامعه توانسته دفاع مقدس‌ها را در حوزه فرهنگی رقم زند و حتی در حوزه فرهنگی مهاجم بوده‌ایم و امروز گفتمان انقلاب در دنیا مخاطبین خود را دارد و به همین دلیل مورد هجمه قرار داریم، بنابراین نباید عقب نشینی اتفاق بیفتد و همه باید به کمک مجموعه فرهنگی بیاییم.

مراسم تکریم دکتر محمدرضا فراهانی و معارفه دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، یکم تیرماه در سالن جلسات دفتر وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد و در این مراسم وزیر بهداشت ضمن تقدیم حکم مسؤولیت معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه به دکتر سیماسادات لاری، از خدمات دکتر محمدرضا فراهانی تقدیر کرد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۶۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب حداکثری از اهداف مهم برگزاری جشنواره امامت و مهدویت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدجواد جعفری مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در نشست تخصصی این جشنواره که با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس و نمایندگان استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان به میزبانی واحد بندرعباس برگزار شد با اشاره به ماه‌های مبارک رجب و شعبان (تولد مولای متقیقان امام علی(ع) تا میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج))، این ماه‌ها را سرشار از برکت و معنویت برشمرد و اظهار کرد: جریان‌سازی و ترویج فرهنگ امامت و ولایت در این برهه فرصت مناسبی برای گفتمان‌سازی نوین اسلامی است.

وی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت عظیم دانشگاه آزاد اسلامی بنا شده چهارمین جشنواره امامت و ولایت با موضوع علمی و فرهنگی با محور زیارت جامعه کبیره بر پایه شعر، داستان، دلنوشته، سرود و هنر‌های تجسمی با مشارکت حداکثری و پیش‌بینی سازوکار‌های مناسب، تشکیل ستادها و شوراها برگزار شود و این مهم باید به نحو مطلوب و مشارکت حداقل ۱۵۰ هزار نفر با هدف هم‌افزایی و کیفیت‌بخشی به موضوع برگزار شود.

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: جشنواره امامت و مهدویت برای هر استان با موضوع خاص برگزار می‌شود که از ۱۳ رجب آغاز و در نیمه شعبان پایان می‌‌پذیرد که برای استان کرمان عنوان جشنواره شعر سرو، برای سیستان و بلوچستان عنوان شعر نبوی و برای هرمزگان عنوان شعر صحیفه سجادیه است.

جعفری تشریح کرد: با توجه به درخواست استان‌ها مورد موافقت قرار گرفته و عوامل برگزارکننده می‌توانند برای بالا بردن مشارکت عمومی در کنار موضوع اصلی جشنواره به سایر موضوعات هنری نیز در رشته‌های مختلف بپردازند؛ اما امتیاز این جشنواره فقط در حوزه تعیین شده برای آنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی، پیش‌بینی استفاده از ظرفیت عظیم دانشجویی و دانش‌آموزی را مورد تأکید قرار داد و افزود: در این راستا تمهیدات لازم اندیشیده شده و لازم است هر استانی به طور مستقیم و جداگانه نیز از ظرفیت مدارس سما و دانشجویان، هیئت علمی، استادان حق‌التدریس و کارکنان برای مشارکت بیش از پیش در عرصه ترویج فرهنگ امامت و مهدویت استفاده و این مهم به طور ویژه تقویت شود.

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، طرح و تصویب عناوین برنامه‌های موضوعی، تاریخ برگزاری مراسم اختتامیه و تنظیم جدول زمانبندی و توزیع امتیاز شاخص‌ها، انتخاب برنامه‌های برتر را از مهم‌ترین عناصر برگزاری این جشنواره در استان‌ها اعلام کرد و یادآور شد: تولید پوستر جشنواره، مراسم رونمایی از پوستر فراخوان جشنواره، تیزر تبلیغاتی تلویزیونی، تبلیغات محیطی و میدانی و هم چنین توجه به فضای مجازی، مشارکت دانشگاه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های خارج از دانشگاه در جشنواره، مصاحبه‌های تلویزیونی، رادیویی، مطبوعاتی، تشکیل ستاد اجرایی و کمپین‌های کاری، تنظیم سین برنامه اجرایی مراسم افتتاحه و اختتامیه، میزان شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف مسابقه، دعوت از مسئولان کشوری، استانی و شهری در مراسم همانند امام جمعه، استاندار، فرماندار، شهردار، میزان مخاطبان برنامه مراسم اختتامیه، تهیه کلیپ‌های موضوعی از خروجی برنامه‌های جشنواره، کلیپ اجرای صحنه‌ای برگزیدگان در روز مراسم اختتامیه، تبلیغات و بازتاب رسانه‌ای، تهیه، ارسال مستندات، تصاویر، فیلم‌ها، تولید اثار مکتوب مانند کتاب، لوح‌های فشرده و پیاده‌سازی صحیح شیوه‌نامه جشنواره الزامی و ملاک ارزیابی این مؤسسه در انتخاب واحد برتر است.

جعفری همچنین از مسئولان خواست تا با سهیم کردن ادارات، سازمان‌ها، ارگان‌ها، مساجد، حوزه‌های تبلیغاتی، دانشگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش در بخش دانش‌آموزی و سپردن نقش اصلی به دانشجویان و استادان در این جشنواره که اهمیت زیادی دارد در برگزاری آن توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

اعلام آمادگی دانشگاه آزاد برای برگزاری جشنواره شعر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان هم در این نشست با اشاره به توانمندی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در برگزاری این جشنواره‌ها گفت: با توجه به اینکه استان هرمزگان در برگزاری کنگره امام سجاد(ع) یدطولانی دارد و دانشگاه آزاد اسلامی هم در برگزاری این کنگره‌ها و همچنین چند دوره برگزاری جشنواره صحیفه سجادیه(ع) موفقیت چشمگیری داشته و توانسته حائز رتبه‌های برتر کشوری شود، امسال نیز می‌تواند این جشنواره را با کیفیت بالاتر و مشارکت بیشتر اقشار مختلف برگزار کند.

محمدحسین رنجبر اضافه کرد: برگزاری این جشنواره در سال گذشته در واحد قشم با مشارکت و استقبال علمای اهل تسنن، دانشجویان شیعه و سنی، استادان، دانش‌آموزان و حضور مدیران بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه (ع) در این جشنواره و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در این راستا، توانست موفقیت‌های چشمگیری را نصیب دانشگاه کند.

وی اعلام آمادگی کرد که دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان می‌تواند علاوه بر حوزه شعری این جشنواره در زمینه‌های علمی، فرهنگی و سایر شاخه‌ها و رشته‌های هنری نیز می‌تواند حضور فعال داشته باشد.

این نشست با قرائت پیام دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت چهارمین دوره برگزاری این جشنواره همراه بود و با اظهارنظر معاونان و مدیران فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان ادامه یافت و پیشنهادهایی برای بهتر برگزاری این مراسم مصوب و مقرر شد تا حصول نتیجه نهایی از طرف مؤسسه امامت و مهدویت پیگیری و ماحصل این نتایج در برگزاری این جشنواره به خوبی به‌کار گرفته شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جذب حداکثری از اهداف مهم برگزاری جشنواره امامت و مهدویت است
  • آمادگی کامل نیروی انتظامی برای برگزاری انتخابات دور دوم در کرمانشاه
  • ️شیخ غلامرضا حسنی نماد هویت و تاریخ مجاهدت در شهر ارومیه است
  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاه‌ها می‌شود
  • نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود
  • رییس جدید اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مشهد معارفه شد
  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاهها می‌شود
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر در دانشگاه فردوسی آغاز شد
  • مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله صادق رزاقی در کرج برگزار می‌شود