Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:31:48 GMT

نداشتن وا می دارد به داشتن

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۶۶۲۸۴

نداشتن وا می دارد به داشتن

بزرگ‌ترین نمایشگاه گروهی آثار برجسته هنرمندان توانیاب کشور با عنوان «هنر همای» عصر امروز (یکشنبه) در گالری مهر هنر خیریه متوسلین به امام رضا (ع) و با حضور ۳۱ هنرمند و ارائه ۶۰ اثر و مسئولان و علاقه مندان به هنر افتتاح شد.
سید هادی ایازی، معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مشاهده آثار هنرمندان توانیاب و گپ و گفت و گو با آنها درباره این نمایشگاه به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: این اقدام بسیار زیباست و کارهای همه هنرمندان مثل معرق، نقاشی، قالیبافی و… بسیار نفیس و ارزشمند بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مردم باید برای بازدید آثار به این نمایشگاه بیایند و کارهای هنرمندانی را که شاید از نگاه برخی تاحدودی محدودیت داشته باشند را از نزدیک ببینند و شاهد توانایی های آنان باشند که چه آثار زیبایی را خلق می کنند.
ایازی تصریح کرد: امیدواریم روزی این هنرمندان بتوانند جایگاه حرفه ای شان را در گالری های خوب پیدا کرده و آثارشان را به نمایش درآورند، ارزش مادی آثارشان افزایش یابد تا از این راه بتوان زمینه اشتغال را برای جامعه معلولین فراهم کرد.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که وی به عنوان یک مقام مسئول و با سابقه فعالیت در شهرداری تهران چه نظری درباره آینده معلولین دارد و تا چه زمان باید امیدوار به مناسب سازی فضا برای این افراد در جامعه باشیم، تاکید کرد: یکی از کارهای خوبی که در گذشته در شهرداری انجام شد پیاده راه سازی متناسب با برای معلولین و سالمندان بود.در همین رابطه یک شورای راهبردی معلولین در معاونت اجتماعی تشکیل می شد که جامعه معلولین کشورمان در آنجا حضور یافته و نقطه نظرات خود را مطرح می کردند و با تکیه بر این نقطه نظرها ما کار را دنبال می کردیم.
ایازی ادامه داد: امیدوارم همین شیوه ادامه یابد چرا که جامعه معلولین ما حقی را دارند و باید پایبند آن باشیم. ان شاء الله هم مدیران فعلی مدیریت شهری و هم مدیران دولتی این دغدغه را خواهند داشت تا پاسخگوی نیازهای معلولین در سطح کشور باشند و نسبت به رفع مشکلات آنها اقدام کنند. با این حال مناسب سازی فضای شهری موضوعی است که هم حوزه شهرسازی کشور و هم شهرداری ها و هم خود مردم مقید به این باشند که اگر می خواهند بنایی را بسازند که نیازهای معلولین نیز در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: مصوبه ای را داشتیم که ۳ درصد استخدامی ها از جامعه معلولین باشد، اما مشکلی که الان وجود دارد این است که در حال حاضر کمتر مجوز استخدام برای دستگاه های دولتی صادر می شود. با این حال این نمایشگاه از این نظر ارزشمند است که خود معلولین اقدام به کار آفرینی کرده اند، اما این موضوع نافی آن نیست که مجلس، دولت و مدیران شهری زمینه ای ایجاد کنند که فرصت های شغلی برای این افراد فراهم شود تا زندگی شان را ادامه دهند.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی نیز به عنوان متولی جامعه معلولین کشور باید نقش نظارتی خود را جدی تر ایفا کند، با دستگاه ها ارتباط بر قرار کرده و در نقش حمایتی آنها از معلولین نظارت کامل داشته باشد.

۶۰ اثر از ۹ شهر ایران
در ادامه مراسم افتتاحیه گالری هنر همای، کریم پاشازاده مسئول گالری مهرهنر خیریه اما رضا (ع) گفت: گالری هنر همای بزرگترین نمایشگاه اختصاصی معلولین کشور است. برای این نمایشگاه بیش از ۸۰ معلول در کشور را شناسایی کردیم و در میان آنها توانستیم توجه ۳۴ معلول را برای مشارکت در گالری جلب کنیم.
وی ادامه داد: در نهایت ۶۰ اثر از جمله معرق، نقاشی، سفال ارائه شد و هنرمندانی از ۹ شهر کشور برای حضور در این نمایشگاه استقبال کردند.
پاشازاده اضافه کرد: در این نمایشگاه هنرمندانی از همه جامعه معلولین از جمله سی پی، نابینا، قربانی اسیدپاشی و…گرد هم آمده اند تا از این طریقکارهایشان را به دیگران معرفی کرده و انگیزه شان تقویت شود و هم افراد سالم با تماشای آثار این هنرمندان انگیزه پیدا کنند.
مسئول گالری مهرهنر افزود: معرق، نقاشی، سفال از جمله آثار اسن نمایشگاه است و علاقه مندان با خرید آثار هنرمندان می توانند به این جامعه کمک و همچنین به ما کمک کنند که برگزاری چنین نمایشگاه هایی را در طول سال ادامه دهیم.

بیرون صحنه پاهایم درد دارد
بهنام حسین پور ۳۵ ساله دارای ضایعه نخاعی از بدو تولد یکی از هنرمندان توانیاب در این نمایشگاه بود.
وی به خاطر تومور در نخاعش در ۸ سالگی زیر تیغ جراحی قرار گرفت اما پس از عمل هرگز موفق به راه رفتن نشد.
حسین پور به خبرنگار ایرنا گفت: در طول این سال ها به کمک پدر و مادرم تحصیلاتم را در رشته مهندسی کشاورزی گذراندم، اما پس از اتمام درس موفق به پیدا کردن شغلی مرتبط با رشته ام نشدم یا محل کار مناسب سازی نشده بود یا به خاطر معلولیت قبول نمی شدم.
وی ادامه داد: با موسسه نیکوکاری رعد آشنا شدم و کلاس کامپیوتر رفتم و بعد وارد رشته معرق شدم.
این هنرمند توانیاب تاکید کرد: در شروع کار به معرق علاقه نداشتم اما به مرور چوب و رنگ مرا جذب کرد و با حمایت استادم و والدینم توانستم چندین نمایشگاه شرکت کنم. از سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی تقدیرنامه گرفتم اما هیچ سازمانی حمایت نمی کند.
حسین پور گفت: معلولیت محدودیت نیست‌. مردم فکر می کنند یک معلول کاری از دستش برنمی آید، ترحم می کنند یا رفتار مناسبی ندارند اما خود من به شخصه درس خوانده ام، رانندگی و کار هنری و نمایشگاه شرکت می کنم اما مردم باز هم فکر می کنند کاری از دستم بر نمی آید.
وی تصریح کرد: دوست دارم مردم نگاهشان را به معلول و معلولیت تغییر دهند.
در ادامه آرزو ایمانی ۳۴ ساله توانیاب سی پی گفت: از سال ۷۸ کار خودم را با نوشتن فیلمنامه شروع کردم. سال ۸۰ وارد مکتب سینما و کارگردانی شدم. سال ۸۲ فیلم کوتاه مهرگدا را ساخته و در جشنواره های مختلف شرکت دادم.
وی افزود: سال ۸۲ کتاب حقیقت و رویا را نوشتم و به چاپ رساندم سپس وارد مدرسه ناشنوایان شدم و با بچه های آنجا کار پانتومیم را شروع کردم. احساس کردم آنها نیز همنوع من هستند.
این هنرمند اضافه کرد: در ادامه فعالیت هایم کار کارگردانی را با نابینایان و با یادگیری خط بریل شروع و پس از مدتی به آنها کارگردانی تئاتر یاد دادم.
ایمانی افزود: دکتری فلسفه دارم و کار شعر را آغاز کرده ام. این درحالی است که در نمایشگاه های نقاشی زیادی نیز شرکت کرده ام.
وی خاطرنشان کرد: هنر فعالیت است و درآمدی ندارد. با توجه به شرایط جسمی معلولین انجام کارهای هنری در چنین شرایطی که از ما حمایتی نمی شود، کار را سخت تر کرده است.
این هنرمند با بیان اینکه نداشتن وا می دارد به داشتن اضافه کرد: انسان وقتی چیزی ندارد سعی می کند خیلی چیزها را به دست آورد و آن وقت چیزی که ندارد خود به خود از بین می رود.
ایمانی در پایان گفت: بیرون صحنه من پاهایم درد دارد.

آرزویم موفقیت توانیابان است
کبری میرزایی مادر فاطمه مقیمی بیمار سی پی است. فاطمه به خاطربیماری فقط انگشت پایش کار می کند.
میرزایی درباره بیماری فرزندش گفت: فاطمه ۶ ماه و نیمه و همراه بازردی و یرقان متولد شد. به خاطر همین مبتلا به بیماری سی پی شد و بدنش از کار افتاد.
وی افزود: از ۸ سال پیش متوجه استعداد وی در نقاشی شدم. اول با انگشت پایش مداد می گرفت و روی کاغذ خط خطی می کرد اما بعد خطوط فرم گرفتند و حالا یکی از زیباترین نقاشی هایش روی دیوار گالری به نمایش درآمده است.
مادر فاطمه تاکید کرد: همیشه از دخترم حمایت کردم و آرزویم فقط موفقیت وی است. در این میان فقط از مردم می خواهم با این بچه ها با احترام و محبت رفتار کرده و آنها را باور کنند. با ترحم و رفتارهای نامناسب آنها را از ادامه زندگی شان ناامید نکنند.
فاطمه نیکبخت ۳۲ ساله نیز ۹ ماه است که به صورت حرفه ای کار نقاشی را شروع کرده و حالا یکی از شرکت کنندگان این نمایشگاه است.
فاطمه درباره بیماری اش گفت: مبتلا به بیماری میاستنی گراو بیماری ضعف عضلات بدن هستم. این بیماری با دارو کنترل می شود اما در حال حاضر درمان قطعی برای آن پیدا نشده.
وی ادامه داد: از وقتی متوجه این بیماری شدم دست از تلاش برنداشتم با شروع کارم در نقاشی سعی کردم رنگ دیگری به زندگی ام ببخشم. حالا موفق شده ام و نمایشگاه های انفرادی و گروهی زیادی برگزار کرده ام و آرزویم موفقیت همه توانیابان است.
گزارش از فاطمه شیری
 

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۶۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه سلامت در بندرعباس


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: این نمایشگاه در بیش از ۱۰ غرفه شامل؛ بهداشت، درمان، اورژانس، مشاوره و حوزه‌های مختلف درمانی برپا شده است.
دکتر غلامعلی جاویدان افزود: این غرفه دو روز ادامه دارد.

بیشتربخوانید:  اجرای کامل طرح سلامت خانواده در هرمزگان

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه سلامت در بندرعباس
  • دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود
  • عکس| «بانو سوسانو» در نمایشگاه نقاشی
  • راهنما برای گالری‌گردی در پایانِ هفته پیش‌ِ رو
  • میزبانی ایران اکسپو از ۸۰ کشور | کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • افتتاح نمایشگاه نقاشی در دامغان
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد
  • تداوم نظارت بر فعالیت مشاوران املاک در قزوین
  • برگزاری نمایشگاه نقالی و روایتگری واقعه طبس
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد