Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، می‌گویند، هر چه بزرگتر می‌شویم، زمان هم سریعتر می‌گذرد. به‌نظر می‌رسد که چنین اتفاقی در فرایند پیرشدن هم صادق است.
اکنون دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که اکثر زنان گمان می‌کنند بعد از ۵۰ سالگی چروک‌ها با سرعت بیشتری روی صورتشان نقش می‌بندد و افتادگی پوست شتاب می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محققان با استفاده از کامپیوتر‌ها تغییرات بخش‌های مختلف صورت را در زنان و مردان مابین ۲۶ تا ۹۰ سالگی اندازه‌گیری و نقشۀ آن را تهیه کرده‌اند.
آن‌ها مشاهده کردند که در زنان بالای ۵۰ سال – سنی که اغلب زنان یائسگی را تجربه می‌کنند – سرعت تغییرات مربوط به سن به صورت ناگهانی بیشتر می‌شود. زنان در این رده سنی متوجه کوچکتر شدن چشم‌ها در مدت زمانی کوتاه، درازتر شدن بینی و گوش‌ها و پهن‌تر شدن صورت به دلیل از دست رفتن چربی و نازک‌تر شدن پوست می‌شوند.
این تغییرات تا سن ۶۰ سالگی به «اوج» می‌رسد، و بعد از آن دوباره سرعت آن کم می‌شود. گفته می‌شود افزایش سرعت تغییرات در بدن و چهره زنان بعد از ۵۰ سالگی به دلیل کم شدن هورمون جنسی استروژن است که به دنبال یائسگی رخ می‌دهد.
هورمون استروژن تاثیری گسترده روی پروتئین کلاژن دارد و خاصیت ارتجاعی پوست ناشی از آن است. کاهش این هورمون همچنین باعث تحلیل رفتن استخوان‌های گونه و چانه می‌شود.
پژوهشگران از دانشگاه وین و چند دانشگاه دیگر چهره ۸۸ مرد و زن را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها سپس ۵۸۵ نقطه روی صورت را در افرادی با سنین مختلف مقایسه کردند.
این دانشمندان نتیجه گرفتند که در هر دو جنس، پیر شدن به طور عموم ویژگی‌های یکسانی دارد و شامل پهن‌تر شدن صورت، افتادگی پوست، خطوط عمیق‌تر بین بینی و گوشه دهان، کوچکتر شدن چشم‌ها، باریکتر شدن لب‌ها و درازتر شدن بینی و گوش‌ها می‌شود.
اما؛ دانشمندان همچنین به این نتیجه رسیدند که حتی پیش از سن ۵۰ سالگی، سرعت رویداد این تغییرات در زنان دوبرابر مردان است. بین سال‌های ۵۰ و ۶۰ سالگی «مسیر پیری» در زنان با سرعتی ۳ برابر مردان طی می‌شود.
سونیا ویندهَگر، که هدایت این پژوهش را بر عهده داشت، می‌گوید: «زنان و مردان تا سن ۵۰ سالگی به‌طور یکسان روند پیری را تجربه می‌کنند. این روند، یک روند خطی است. اما در سن ۵۰ سالگی، سرعت پیر شدن زنان شتاب می‌گیرد. اما در مردان در سن ۵۰ سالگی شاهد افزایش سرعت نیستیم.»
این پژوهشگر افزود: «بعد از ۵۰ سالگی، سنی که زنان به یائسگی می‌رسند، تغییرات چهره و سنشان را مشخص می‌کند. زنان در سنین مختلفی یائسه می‌شوند.»
«به طور میانگین در حدود ۵۰ سالگی این اتفاق می‌افتد، اما برخی ۱۰ سال زودتر در سن ۴۰ سالگی و برخی ۱۰ سال دیرتر در سن ۶۰ سالگی به این مرحله می‌رسند. به نظر می‌رسد که این عامل بیشتر از سن واقعی افراد، در تغییرات چهره آن‌ها دخیل است.»
در حدود ۳۰ درصد از کلاژن پوست در ۵ سال نخست یائسگی از بین می‌رود. در این مطالعه، هیچ‌کدام از زنان از درمان هورمون جایگزین استفاده نکرده بودند.
اما، هورمون درمانی یکی از راه‌های پیشگیری از افزایش سرعت پیری در زنان است.
نتایج این پژوهش همچنین به بازرسان صحنه جرم کمک می‌کند تا بتوانند چهره قربانیان را بر اساس باقی‌مانده‌های جسد، بازسازی کنند. 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: زنان پوست مردان درمان جرم جرم زنان مردان پیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۷۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر دهقانی از اختلال کم کاری تیروئید یا تیروئید پرکار به عنوان یکی از بیماری‌های شایع غدد نام برد و افزود: بیماری کم کاری تیروئید در نتیجه‌ی کاهش تولید و ترشح هورمون‌های تیروئیدی حاصل می‌شود و عموماً زنان باردار و افراد بالای ۶۰ سال، در معرض ابتلا به آن هستند.

این متخصص داخلی در خصوص نحوه درمان بیماری کم کاری تیروئید نیز گفت: درمان این بیماری تقریبا ساده بوده و مصرف قرص‌های حاوی هورمون تیروئید می‌تواند، هورمون‌های مورد نیاز بدن را تأمین کند که در اکثر موارد برای بیماران قرص لوتیروکسین تجویز می‌شود.

وی اضافه کرد: این دارو روزانه یک بار مصرف می‌شود که برای تأثیرگذاری بیشتر باید به صورت ناشتا و یک ساعت قبل از مصرف صبحانه مصرف شود. همچنین مصرف همزمان برخی دارو‌ها مانند پنتوپرازول، قرص آهن، کلسیم و... می‌تواند در میزان تأثیرگذاری قرص لووتیروکسین سدیم اثر منفی داشته باشد، لذا توصیه می‌شود، با فاصله حدود یک ساعت با دارو‌های ذکر شده، قرص کم کاری تیروئید مصرف شود.

دکتر دهقانی خاطر نشان کرد: بیمار ممکن است ظرف ۱ تا ۲ هفته پس از شروع درمان، پاسخ اندکی را احساس کند، اما پاسخ کامل به درمان با هورمون تیروئید اغلب تأخیر دارد و ممکن است چندین هفته طول بکشد. ضمن اینکه اکثر بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، لازم است مصرف دارو را برای باقی عمر ادامه دهند، اما گاهی تعدیل و یا افزایش دوز مصرفی تحت نظر پزشک متخصص اتفاق می‌افتد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • تغییر نام‌هایی که به دل هواداران نمی‌نشیند/ «ریشه» تغییر نمی‌کند
  • غلامحسین امیرخانی در مقابل خبرنگاران می‌نشیند
  • پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید
  • سیگار چه تاثیری بر چهره و بدن افراد می گذارد؟
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • زنان در چه سنی دیگر توانایی باروری نخواهند داشت؟
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • کدام مکمل‌ها روند پیری را کُند می‌کند؟
  • در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟