Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-08@21:02:19 GMT

توصیه جالب گوترش برای کاهش تنش در خلیج فارس

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۶۷۳۹۷

آنتونیو گوترش روز یکشنبه بار دیگر کاهش تنش در منطقه خلیج فارس را خواستار شد.

اخبار سیاسی- به نوشته خبرگزاری «رویترز»، گوترش که در حاشیه اجلاس جهانی «وزرای مسئول جوانان» در لیسبون پرتغال صحبت می‌کرد، گفت ضروری است که کشورهای منطقه خلیج فارس از «هرگونه تشدید تنش» اجتناب کنند.

وی افزود: «جهان نمی‌تواند یک تقابل بزرگ در خلیج [فارس] را تاب بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه باید اعصاب پولادین داشته باشند.»

دو روز پیش هم «الساندرا ولوچی» سخنگوی گوترش اظهاراتی مشابه مطرح کرده و گفته بود که همه طرف‌ها باید از اقداماتی که ممکن است به تشدید تنش در منطقه خلیج فارس منجر شود، خودداری کند.

در هفته‌های اخیر اعزام نیروهای نظامی آمریکایی به منطقه و تشدید تحریمهای نفتی علیه ایران به بالا گرفتن تنش در منطقه منجر شده است. در راستای همین اقدامات تحریک‌آمیز، بامداد پنج‌شنبه یک فروند پهپاد جاسوسی ارتش آمریکا وارد حریم هوایی ایران شد و هدف سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و ساقط شد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا یک روز بعد مدعی شد که قصد داشته به بهانه ساقط شدن این پهپاد دستور اقدام نظامی علیه ایران را صادر کند، اما نهایتا از این تصمیم منصرف شده است.

به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» نگرانی از تبعات گسترده نظامی و سیاسی اقدام نظامی علیه ایران عامل اصلی صرف نظر کردن ترامپ از این تصمیم بوده است. علاوه بر این، دولت آمریکا نگران است که پهپاد ساقط شده واقعا آنطور که ایران اعلام کرده، وارد حریم هوایی ایران شده باشد.


 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: خلیج فارس گوترش تحریمهای نفتی پهپاد پرتغال خلیج فارس سازمان ملل متحد گوترش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۷۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف تنش و بازگشایی گذرگاه‌ها شد

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از به دست گرفتن کنترل شهر رفح در جنوب نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی، از این رژیم خواست تا گذرگاه‌ها را برای ورود کمک‌های ضروری باز کرده و از هر گونه تشدید تنش خودداری کند.
 
وی گفت: «همه چیز در جهت اشتباهی در حال حرکت است. من از فعالیت نظامی مجدد در رفح توسط نیروهای اسرائیلی ناراحت و مضطرب هستم.»
 
گوترش افزود: «بسته شدن هر دو گذرگاه رفح و کرم ابو سالم، وضعیت وخیم انسانی را تشدید خواهد کرد. آنها باید فورا بازگشایی شوند.»
 
وی ادامه داد: «من از اسرائیل می‌خواهم که هرگونه تشدید تنش را متوقف کرده و در مذاکرات دیپلماتیک جاری مشارکت سازنده داشته باشد.»
 
وزارت امنیت ملی غزه نیز از عملیات نظامی اسرائیل در این منطقه انتقاد کرد و گفت که گذرگاه رفح خطری برای اسرائیل ندارد.
 
این وزارتخانه هشدار داد که بسته شدن رفح بحران انسانی را تشدید می کند و سیاست مجازات دسته جمعی علیه بیش از 2 میلیون نفر است.
 
این وزارتخانه این گذرگاه را راه نجات اصلی شهروندان در نوار غزه توصیف کرد که هیچ تهدیدی برای رژیم اشغالگر صهیونیست نیست.
 

دیگر خبرها

  • پرونده تغییر نام استقلال بسته شد
  • نگاه هند به جنوب خلیج فارس؛ نزدیکی به امارات، عربستان و عمان
  • عسکری: نام استقلال تغییر نخواهد کرد
  • خبر جدید پتروشیمی خلیج فارس درباره تغییر نام استقلال
  • علی عسگری: استقلال، استقلال می‌ماند
  • عسکری: با هماهنگی وزارت ورزش برای تغییر پسوند «استقلال» اقدام می‌کنیم
  • پسوند «خلیج فارس» به نام استقلال اضافه نخواهد شد
  • دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف تنش و بازگشایی گذرگاه‌ها شد
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان