Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:11:55 GMT

غفلت از استانبول در سایه سیاست های غلط در حلب

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۶۷۵۳۷

غفلت از استانبول در سایه سیاست های غلط در حلب

«اکرم امام اوغلو» نامزد حزب جمهوریخواه خلق ترکیه روز گذشته (یکشنبه) در انتخابات حساس شهرداری استانبول با کسب ۵۴.۰۳ درصد آرا به پیروزی قاطع رسید.

با پیروزی امام اوغلو ۴۹ ساله حاکمیت حدود ۱۸ ساله حزب عدالت و توسعه بر شهرداری استانبول پایان یافت.

مردم شهر استانبول در حالی دست به انتخاب از میان دو گزینه مهم یلدریم (حزب عدالت و توسعه) و امام اوغلو (حزب جمهوریخواه خلق) زدند که انتخابات حدود دو ماه پیش استانبول، باطل اعلام شد و دو رقیب دور قبل، این بار نیز خود را در معرض رأی مردم گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای عالی انتخابات ترکیه ۱۶ اردیبهشت ماه نتایج انتخابات ۱۱ فروردین ماه شهرداری کلانشهر استانبول را باطل اعلام کرد؛ انتخاباتی که به پیروزی اکرم امام اوغلو منجر شده بود.

باور این موضوع سخت است که اردوغان، استانبول و مردم آن را نشناسد. اردوغان، خود شهردار استانبول بوده و زمانی این عبارت مانند ترجیع بندی شاعرانه و حماسی بر زبان او می‌آمد که «هر کس در استانبول پیروز شود، ترکیه را برده است»؛ حالا بعد از ۱۸ سال، تک سوار حزب حاکم ترکیه استانبول را به امام اغلو می بازد؛ کسی که تا سال پیش شهردار یکی از مناطق استانبول بود و آنچنان معروفیتی هم نداشت؛ چرا؟

پیش از آنکه تمهیداتی برای انتخابات شهرداری‌ها در کار باشد، ۱۸ آوریل ۲۰۱۸ تصمیم اردوغان برای برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری و پارلمان همه ناظران را شگفت زده کرد. او ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ را برای انتخابات زودهنگام پیشنهاد داد که طبق روال باید در ماه نوامبر سال جاری (۲۰۱۹) برگزار می‌شد یعنی یک سال و نیم زودتر از موعد مقرر.

توجیه اردوغان این بود که اوضاع کشورهای همسایه یعنی عراق و سوریه مساعد نیست و سرعت دادن به انتخابات برای امنیت و اقتصاد ترکیه ضروری است.

برای بسیاری، این توجیه، نامفهوم و نامربوط بود، اما خود اردوغان و دوستان هم حزبی او در اتاق فکرهای محرمانه ترکیه خوب می‌دانستند که ترجمه این سخنان اردوغان آن است که شکست سیاست‌های او در حوزه‌های عراق و سوریه به معنای استهلاک بیشتر در اقتصاد ترکیه و موجب کاهش محبوبیت او خواهد شد.

کاهش رشد اقتصادی ترکیه هم بهانه‌ای مناسب به دست مخالفان اردوغان داد تا از دروازه تنش سال‌های اخیر با همسایگانی مانند سوریه و عراق به جای سیاست اصولی احمد داوود اغلو معمار سیاست خارجی ترکیه یعنی «به صفر رساندن تنش با همسایگان»، وارد مرحله فتح استانبول شوند.

واقعیت این است که با وجود گذشت ۱۰۰ سال از جنگ‌های استقلال ترکیه، اکنون مساله اساسی ترکیه اردوغان نه در استقلال کشورش و نه در رؤیای ایستادن بر قله صد سالگی استقلال، بلکه در ضرورت توجه آسیب شناسانه به علل ناکامی در قلب تپنده اقتصاد و سیاست ترکیه یعنی استانبول و تمرکز بر فهم اصیل از «عدالت و توسعه» به جای هدف گیری استقلال کشوری مانند سوریه است.

اردوغان برای اولین بار بر دروازه استانبول از اسب افتاد زیرا بیش از آنکه طی سالیان اخیر نگاه خود را به پایتخت اقتصادی ترکیه بدوزد، پیکان سرنیزه خود را به سوی جاهایی دیگر مانند حلب، پایتخت اقتصادی سوریه گرفته بود و احزاب معارض نیز در این سال‌ها بیکار نماندند.

این جمله‌هایی است که کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر حزب پیروز در انتخابات اخیر شهرداری استانبول ۱۶ ماه پیش خطاب به رئیس جمهوری ترکیه گفت: «هرچه سریع‌تر با دولت سوریه ارتباط برقرار کنید؛ چرا که دولت سوریه همانند ما، به دنبال حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه است».

امام اوغلو، نامزد پیروز انتخابات از حزب جمهوریخواه خلق ترکیه است؛ حزبی که رهبر آن قلیچ‌دار اوغلو بعد از سرنگونی هواپیمای سوریه به دست ترکیه گفت: «از اینکه سوریه برای ترکیه تهدید نیست تمام جهان آگاهند و نخست‌وزیر ترکیه در گردهمایی‌های انتخاباتی نباید خود را قهرمان مردم معرفی کند.»

قلیچ دار اغلو و حزبش بارها از اردوغان در طول سال‌های اخیر تنش با ترکیه خواستند تا برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و جلوگیری از خونریزی در این کشور فوراً با دمشق ارتباط برقرار کند و هرچه سریع‌تر روابط آنکارا با دمشق را به حالت قبل برگرداند.

در تمام این سال‌ها، حزب متبوع شهردار پیروز استانبول در کوی و برزن هر فرصتی را برای انتقاد از سیاست‌های اردوغان با تمرکز بر سوریه غنیمت می‌شمرد.

این انتخابات و نتیجه آن در شهرهای مهمی مانند استانبول، آنکارا، ازمیر و آنتالیا هشداری به شخص رجب طیب اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه است با این مضمون که اگر اینجا از اسب افتاده باید از اصل «عدالت و توسعه» و اهداف آن نیفتد، دوباره برخیزد و گرد تنش‌های چند ساله را از قامت خود به عنوان سیاستمداری کاریزماتیک و تأثیرگذار بتکاند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است

 گردهم آیی بزرگ شیعیان ترکیه با عنوان «راه آزادی قدس، وحدت مسلمین است» با حضور نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی برگزار شد.

به گزارش شفقنا، در سفر فرهنگی و معنوی به ترکیه، سید جواد شهرستانی، علاوه بر حضور اجتماع حمایت از فلسطین، با شخصیت ها و گره ها و مجامع  مختلف شیعی، سنی و مسیحی ترکیه دیدار کرد. این سفر به منظور تقویت ارتباطات بین ادیان و مذاهب و دیدار با جامعه ی شیعیان ترکیه صورت گرفته است.

در گردهمایی بزرگ استانبول که با حضور چشم گیر و بی سابقه ی شیعیان و رهبران اهل تسنن و علویان و سرکنسول ایران و عراق و مسئولان شهری استانبول برگزار شد، حجت الاسلام رحمانی رييس موسسه آل البیت ترکیه در سخنان خود، ابتدا آیه سوم سوره مبارکه آل عمران را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: آیه ی شریفه ی «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا….»، به ما می آموزد، که باید قلب های ما با یکدیگر پیوند داشته و الفت داشته باشد. این کافی نیست که صرفا کنار هم بنشینیم، باید قلب های ما یکی باشد و در قلوب ما وحدت واقعی شکل گرفته باشد.

رحمانی ادامه داد: اگر این گونه نباشیم، در حقیقت  خود را در آتش افکنده ایم  و آن آتش  از جمله همان فتنه ی شکاف و درگیری مذهبی است که مخالفان مکتب پیامبر (ص) و اهل بیت علیهم السلام،  بین مسلمانان می اندازند. از آثار همین شکاف ها و دوگانگی ها است که شاهد هستیم، در حالی که در غزه ده ها هزار زن و کودک و انسان های بیگناه کشته شده اند، هنوزجوامع مسلمانان نتوانسته اند اقدام مهمی در حمایت از مظلومان غزه به انجام برسانند.

رئیس موسسه آل البیت ترکیه اظهار داشت: اگر وحدت داشته باشیم، وضعیت مسلمانان به گونه ای دیگر خواهد بود. مراجع بزرگوار ما، خود محور وحدت بوده و همواره بر انسجام صفوف مسلمین تاکید داشته اند و عملا در این راه مبارزه کرده اند. به یاد داریم که حضرت آیت الله سیستانی فرمودند «اهل سنت  نه تنها برادران ما، بلکه جان ما هستند». باور داریم که این صفوف منسجم ذیل عنایت امام زمان (عج) است. این وحدت به برکت حضرت آیت الله سیستانی است. از این روی ما از استانبول به ایشان سلام می فرستیم که هم پدر ما و هم مرجع ما و هم پناهگاه مسلمانان است. ایشان نورچشم ما و روشن کننده مسیر ماست. همین گونه سلام می فرستم به رهبر انقلاب اسلامی که وجود ایشان نعمت است و چون کوه در برابر دشمنان اسلام ایستاده اند.

رحمانی خاطر نشان ساخت: من باید سپاس خود را  از نجف اشرف و قم مقدسه که  نقطه ی امید و وحدت بوده اند، اعلام کنم. می بینیم که در این جلسه تاریخی شیعیان ترکیه  به استقبال حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده عالیقدر جهان تشیع آمده اند، تا تعلق خاطر خود را به همدلی و وحدت مسلمین نشان دهند. در حقیقت ویژگی های منحصر بفرد این رویداد بزرگ، موضوع فلسطین و حضور شخصیتی چون حجت الاسلام والسملین شهرستانی که خود از مبشران و عاملان به وحدت است، آن را نقطه ی عطف در تاریخ فعالیت های جامعه شیعی ترکیه قرار می دهد و باید از آن به عنوان یک گام مهم در جهت تقویت وحدت دینی و همدلی بین اقشار مختلف جامعه اسلامی به ویژه شیعیان یاد کنم.

حمایت از مظلومان غزه از ضرورت های انکار ناپذیر ملت های مسلمان است

از دیگر سخنرانان این مراسم، سر کنسول ایران و عراق و آقایان شیخ قدیر آکاراس (مدیرموسسه کوثر) و شیخ علی اکبر یورت سون ريیس مجمع علمای آل البیت بودند. ایشان موضوعات جاری جهان اسلام از جمله موضوع فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند و همدلی با مظلومان غزه، و حمایت معنوی و مادی  از مسلمانان غزه را از ضرورت های انکار ناپذیر ملت های مسلمان بر شمردند و دولت ها و ملت های اسلامی را به پشتیبانی همه جانبه از ملت مظلوم فلسطین فراخواندند. همچنین، اهتمام به وحدت و همدلی دینی و تاکید بر گفت و گوی بین دینی و درون دینی در پیشبرد اهداف متعالی مکتب و تامین و تضمین مصالح عالیه مسلمانان مورد تاکید و تصریح قرار گرفت.

سخنرانان این مراسم بزرگ که از رهبران دینی و نخبگان تاثیر گذار جوامع مذهبی استانبول بودند، همچنین از نقش برجسته  و مثبت شخصیت ها و رهبران مذهبی به ویژه حضرت آیت الله العظمی سیستانی  و رهبر انقلاب اسلامی در ترویج این ارزش‌ها و تقویت ارتباطات بین ادیان و مذاهب مختلف تجلیل کرده و نقش این رهبران دینی را در استحکام و هدفمندی و اعتدال جامعه شیعیان در نقاط مختلف جهان ستودند و اظهار امیدواری نمودند که این نوع تبادلات و گفت و گوهای دینی در آینده نیز ادامه داشته باشد.

یادآور می شود سفر فرهنگی نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله سیستانی به ترکیه از روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه آغاز شد.

دیداربا رهبران اهل تسنن، علویان و مسیحیان ارتدوکس استانبول و دیدار از کتابخانه ی بزرگ  سلیمانیه و اهداء یک جلد از مصحف مشهد رضوی به این کتابخانه، دیدار با موسسه ی کوثر و جامعه المصطفی،  از جمله برنامه های فشرده ی حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی در استانبول بوده است.

شهرستانی که در سفرهای خود همواره بر گفت و گوی مذهبی و معرفی مکتب اهل بیت علیهم السلام به شیوه ی عملی و علمی تاکید داشته است در دیدارهای خود در استانبول نیز تلاش رهبران مذهبی شیعه و سنی و علوی و تعلق خاطر آنان به اهل بیت علیهم السلام  را ستودند و همگان را به درک شرایط امروز جهان فراخوانده و یاد آور شدند که دین و معنویت نیاز واقعی و دائمی بشریت است.

نماینده آیت الله سیستانی اظهار داشتند: ماهیت معتدل، معنوی و امید بخش مکتب  و دو ثقل قرآن کریم و معارف اهل بیت علیهم السلام، تکیه گاهی روشن برای همه ما ماست و راه روشنی پیش روی انسان های حقیقت طلب قرار می دهد. اگر این روزها با دین گریزی در برخی حوامع مواجه هستیم، نتیجه ی کم کاری ها یا بی عملی ها و اشکالات برخی رهبران و موسسات جوامع دینی از یک سو، و خصومت و طرح های بیگانگان از سوی دیگر است. اگر ما رقابت ها را به همدلی و رفاقت تبدیل کنیم و سرمایه هایمان را در جهت صحیح به کار بندیم و دین پیامبر (ٌص) و مکتب اهل بیت علیهم السلام را همانگونه که در قٰرآن و سنت آمده است و به شیوه ی عقلانی و رحمانی و به دور از افراط و تفریط، پیش بگیریم و معرفی کنیم و در این مسیر جدیت و خلاقیت و اخلاص به خرج دهیم، بی تردید جوانان ما جز مکتب اهل بیت علیهم السلام، انتخاب دیگری نخواهند داشت. من در این سفر ظرفیت ها و توانمندی ها و اهتمام و اخلاصی دیدم که آینده را بسیار روشن و امید بخش نشان می دهد.  ان شاء الله جامعه ی شیعیان ترکیه روز به روز نقشی کلیدی تر در این کشور یافته و با مشارکت موثر و سازنده در فرآیندهای فکری و فرهنگی و علمی، منزلتی روزافزون خواهد یافت.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • اعتراض به شهردار استانبول در مترو برای تروریستی خواندن حماس
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • فرار یاران محمدی از بحران با یک گل
  • پیروزی آدانا دمیراسپور با محمدی در استانبول
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم