Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از نهایی شدن قانون مبارزه با پولشویی از سوی مجمع تشخیص دولت خواستار تصویب بندی جدید در آن برای افزایش نظارت دستگاهها شد که پارلمانی ها در بررسی مجدد خود در کمیسیون امور داخلی و شوراها تبصره‌ای به قانون مبارزه با پولشویی الحاق کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس اصل 110 قانون اساسی زمستان سال گذشته لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی که با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شده بود را بررسی کرد و پس از آن که مجمع تشخیص مصلحت نظام در مواردی نظر مجلس و در مواردی نظر شورای نگهبان را پذیرفت این لایحه نهایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما دولت در قالب لایحه جدیدی به مجلس خواستار تصویب بند جدیدی در قانون مبارزه با پولشویی شده که طی آن نظارت دستگاه هایی مانند بانک مرکزی برای شناسایی تخلفات احتمالی افزایش یابد. الحاق یک تبصره به ماده (۶) قانون مبارزه با پولشویی که به صورت دوفوریتی برای بررسی در صحن علنی مجلس از سوی دولت ارائه شده ۳۱ اردیبهشت ماه توسط دفتر طرح ها و لوایح مجلس اعلام وصول شد اما نمایندگان مجلس در جلسه 31 اردیبهشت ماه خود با یک فوریت لایحه الحاق یک تبصره به ماده (6) قانون مبارزه با پولشویی با 147 رأی موافق، 53 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

 

قرار شد بررسی لایحه الحاق یک تبصره به ماده (6) قانون مبارزه با پولشویی از سوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون های اقتصادی، صنایع و معادن، امور داخلی کشور و شوراها به عنوان کمیسیون فرعی انجام شود.

 

حالا در ادامه بررسی لایحه الحاق یک تبصره به ماده (6) قانون مبارزه با پولشویی سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس خبر داد که در نشست (دوم تیر) این کمیسیون تبصره‌ای به قانون مبارزه با پولشویی الحاق شد.

 

بنا به گفته «اصغر سلیمی» در این باره به خانه ملت در این نشست بر اساس ماده واحده پیشنهادی یک تبصره به ماده (۶) قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال ۱۳۸۶ و اصلاحات بعدی آن الحاق شد. بر اساس این تبصره نهادها و دستگاه‌های اجرایی موضوع مواد (۵) و (۶) مانند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان حسابرسی، جامعه حسابداران رسمی، کانون وکلای دادگستری، سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام مهندسی، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه که مطابق قوانین و مقررات بر عملکرد اشخاص مشمول نظارت می‌کنند، مکلفند علاوه بر انجام تکالیف اجرایی مقرر در این قانون، قانون تأمین مالی تروریسم و مقررات مربوط به آن، تکلیف نظارتی خود را نسبت به عملکرد این اشخاص در چهارچوب قوانین و مقررات مذکور به نحو موثر معمول دارند.

 

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «همچنین نهادها و دستگاه‌های یادشده موظفند در صورت شناسایی تخلف یا جرم، حسب مورد نسبت به برخورد یا اعلام آن به مراجع قضایی و غیرقضایی صالح اقدام کنند

 

یادآور می شود: معاون حقوقی رئیس جمهوری اردیبهشت ماه در توضیح الحاق یک تبصره به ماده (6) قانون مبارزه با پولشویی گفته بود: «قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به عنوان یک ضرورت برای بهبود نظام پولی و بانکی کشور به طور خاص و عام تصویب شدند. در ماده (6) قانون مبارزه با پولشویی تکالیفی برای دستگاه‌هایی معین شده که علاوه بر بانک‌ها، بیمه‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، وکلا و دستگاه‌های دیگر را مکلف به احتراز از پولشویی کرده است.»

 

«لعیا جنیدی» اضافه کرده بود: «دستگاه ناظری در این ماده مشخص نشده است بنابراین در لایحه مذکور تأکید کردیم تا بانک مرکزی ، بیمه مرکزی و بورس به عنوان دستگاه‌های ناظر تعیین شوند زیرا با توجه به شرایط فعلی کشور این اقدام لازم و ضروری است.»/

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد نماز جمعه خبرگزاری شبستان خطبه نماز جمعه خطبه های نماز جمعه استان بوشهر مجلس خراسان جنوبی قانون مبارزه با پولشویی قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی مجلس دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۸۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسای FIU سازمان بریکس با یکدیگر دیدار کردند

اجلاس روسای FIU (مراکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی) کشور‌های عضو بریکس در کشور روسیه برگزار شد.

گروه اقتصاد کلان؛ هادی خانی معاون وزیر اقتصاد و دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی ایران در اولین روز اجلاس روسای FIU (مراکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی) کشور‌های عضو بریکس و با حضور نمایندگان ۲۴ کشور بر لزوم تدوین سازوکار‌های تعمیق روابط و تعاملات بین کشور‌های عضو بریکس در مسیر مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم تاکید نمود.


در این گردهمایی که از امروز صبح ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و با میزبانی کشور روسیه برگزار شده است، خانی رئیس مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران با محوریت مکانیزم‌های کاهش ریسک استفاده از دارایی‌های مجازی برای اهداف پولشویی و تامین مالی تروریسم، سخنرانی و بر لزوم همکاری‌های داخلی و بین المللی در جهت سوءاستفاده از دارایی‌های مجازی توسط تبهکاران و تروریست‌ها و مجرمین پولشویی تاکید نمود.


برگزاری نشست‌های دو جانبه با روسای واحد‌های اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم کشور‌های عضو بریکس از جمله برنامه‌های حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست است.


به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات مالی و در جلسه شورای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بریکس و با حضور روسای FIU کشور‌های عضو به صورت زیر مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت:



لزوم برنامه‌ریزی موثر در اشتراک ظرفیت‌های موجود کشور‌های عضو در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم

اشتراک گذاری دانش فنی و آموزشی در بهبود مستمر فرآیند‌های اجرایی و رگولاتری

- تشکیل کمیته‌های کارشناسی و بررسی

- حوزه‌های کاری مشترک و لزوم حمایت
کشور‌های عضو از یکدیگر در مجامع بین المللی

این نشست تا دو روز دیگر ادامه خواهد داشت و با نشست‌های دوجانبه‌ای که برنامه‌ریزی شده است، شاهد همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه‌ی مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضای بریکس خواهیم بود. 

 

پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بریکس ، هادی خانی ، تامین مالی تروریسم ، تروریست ، پولشویی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9c

دیگر خبرها

  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • روسای FIU سازمان بریکس با یکدیگر دیدار کردند
  • احتمالا تعطیلی شنبه بر پنجشنبه‌ چربیده است
  • آخرین جمع‌بندی کمیسیون اجتماعی برای توافق یک تعطیلی پربحث
  • خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید
  • آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه‌ها
  • مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه
  • مصوبه مجلس درباره اموال مشمول مالیات بر عایدی