سایه ابهام و اغما بر سر تئاتر اصفهان
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۶۹۲۲۷
با تعطیل شدن تالار هنر اصفهان برای بازسازی و مرمت، یکی از بازوهای اصلی تئاتر اصفهان چه در زمینه اجرا و چه در زمینه آموزش و جذب استعداد، فلج شده است. اگرچه تالار هنر پیش از تعطیل شدن هم سخت گیریهای بسیاری برای اجرا و تمرین به خرج میداد اما برای هنرجویان و فعالان تئاتر اصفهان حکم خانه امید را داشت.
به گزارش خبرنگار ایمنا، تالار هنر اصفهان یکی از مراکز آموزش و جذب استعداد هنرجوی تئاتر بود که خروجی نسبتاً مطمئنی پیش روی هنرجویان قرار میداد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مشخص نبودن زمان بازگشایی تالار هنر، لزوم ایجاد سالنهای خصوصی در شهر اصفهان را دو چندان کرده است. کمبود سالن و محل تمرین، یکی از معضلات اصلی جامعه تئاتری اصفهان است؛ همچنین هزینه بالای اجاره پلاتوهای خصوصی معضل دیگری است که هنرمندان با آن مواجه هستند زیرا پتانسیل چندان بالایی برای بازگشت هزینههای صرف شده در میان مردم اصفهان، وجود ندارد.
اسماعیل موحدی، یکی از کارگردانان فعال تئاتر اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا پیرامون وضعیت سالنهای خصوصی در اصفهان میگوید: سالهاست به ما هنرمندان تئاتری، وعده تئاتر شهر داده شده اما همچین وعدهای محقق نشده است. همچنین در اصفهان، سالن استاندار دیگری برای اجرا وجود ندارد؛ این در حالی است که در شهرستانهای اطراف اصفهان، مثل نجف آباد، بلک باکسهای خصوصی وجود دارد که حداقل برای تمرین، شرایط استانداردی دارند.
این کارگردان تئاتر، وجود چنین شرایطی را دلیل وابستگی هنرمندان به تالار هنر میداند و ادامه میدهد: باید پذیرفت که تئاتر، یک کالای وارداتی به فرهنگ ایران است پس باید سیستم اجرا و تمرین هم مانند کشورهای خارجی تنظیم شود. در کشور آلمان، سالنهای متنوعی وجود دارد که دارای درجه بندی از اجرای حرفهای گرفته تا اجراهای دانشجویی هستند. در ایران نیز باید همچین برنامهای ایجاد شود.
موحدی میافزاید: هنرمندان تئاتر اصفهانی باید خودشان به فکر خودشان باشند و خودشان برای ایجاد و تقویت سالنهای خصوصی تلاش کنند. متاسفانه انجمن نمایش حماتی از هنرمندان نمیکند. متولیان تئاتر باید حامی مالی باشند و به بدنه خصوصی تئاتر پول تزریق کنند. مشکل دیگری که در تئاتر اصفهان وجود دارد و از کمبود سالن نشات میگیرد، این است که هر سالن نمایش، تماشاگر خاص خودش را تربیت کرده است.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه در تهران به دلیل وجود سالنهای زیاد، طیف تماشاگران نیز گسترده است، میگوید: وجود سالنهای خصوصی در اصفهان الزامی است تا مخاطب هم بیشتر شود. نوع تئاترها هم باید تغییر کنند و از این حالت که نمایش صرفاً باید در چهارچوب سالن نمایش اجرا شوند، خارج شود و از مکانهای دیگری که پتانسیل اجرای نمایش دارند نیز استفاده شود. به هر حال، کار خوب، مخاطب خود را جذب میکند و همیشه از اثری که سازندهی فرهنگ باشد، حمایت شده است.
معضل دیگری که پیش روی هنرجویان تئاتر قرار گرفته است، به وجود آمدن آینده هنری مبهم است. کمبود سالن نمایش در اصفهان، موجب میشود تا هنرجویان علاقمند به هنر تئاتر، در شرایط سختتری برای رفتن بر روی صحنه قرار بگیرند. اگر تماشاخانه و سالنهای خصوصی در سطح شهر افزایش پیدا کند و فعالان تئاتری، محل مطمئنی برای اجرا و تمرین داشته باشند، جذب هنرجو و قدرت انتخاب فعالان نیز بالاتر میرود.
موحدی که خودش تجربه آموزش و مدیریت آموزشگاه تئاتر را دارد، در خصوص چگونگی انتخاب و اشتغال هنرجویان میگوید: خروجی یک آموزشگاه، بستگی به خود آزمایشگاه دارد. هر آموزشگاه، سیستم خاص خودش را دارد. معمولاً هنرجویان آموزشگاهها، توسط خود هنرآموزان برای اجرا انتخاب میشوند و وارد چرخه تئاتر میشوند چرا که هر هنرآموز، به چگونگی آموزش و تربیت و نحوه کار با هنرجو، آگاه است.
همچنین مدیر اجرایی یکی از آموزشگاههای خصوصی شهر اصفهان در رابطه با شرایط آموزش و خروجی هنرجویان این آموزشگاه به ایمنا میگوید: شرایط آموزش به دلیل آنکه کلاسها حتماً باید از نظر جنسیتی، تفکیک شده باشند، کمی مشکل است چرا که هنرجویان باید در ارتباط و تعامل با یکدیگر قرار بگیرند تا بتوانند اجرای درستی بر روی صحنه داشته باشند. مسلماً با تعطیلی تالار هنر، شرایط انتخاب هنرجویان برای اجراهای تئاتری سختتر شده است اما این مسئله باعث جلوگیری علاقه هنرجویان به تئاتر نمیشود بلکه آنها را سخت کوش تر میکند.
مدیر اجرایی این آموزشگاه ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است که خروجی صد درصد داشته باشیم حتی اگر لازم باشد، هنرجویان تئاترمان را به پروژههای سینمایی و تلویزیونی معرفی میکنیم تا سرخوردگی برای آنها ایجاد نشود.
در خصوص چگونگی کیفیت اجراهای خصوصی و همچنین کیفیت خصوصی سازی اجراها در اصفهان، مدیر اجرایی این آموزشگاه اظهار کرد: آموزشگاه ما زیر نظرسازمان فنی حرفهای قرار دارد و فعالیتهای ما تا جایی که به این سازمان مربوط است، مورد حمایت قرار گرفته است اما اداره ارشاد تمایلی برای همکاری در این خصوص را ندارد. قطعاً آموزشگاه برای اجراها و تمرینهای خصوصی در صورتی که تمام مجوزهای لازم از سوی گروه مراجعه کننده اخذ شده باشد، تمایل بسیاری دارد و اگر تبلیغات به خوبی انجام شود، میتوان بازخورد خوبی از این قبیل اجراها دریافت کرد.
با توجه به شرایط به وجود آمده برای تئاتر اصفهان، تنها راه بهبود این وضعیت، ایجاد ارتباط و هماهنگی نه تنها بین فعالان این هنر، بلکه بین مسئولین با هنرمندان است. چندپارگی میان هنرمندان و مسئولین، شرایط را بدتر میکند و باعث میشود تا اغمایی که تئاتر اصفهان به آن دچار شده است، پایدار بماند.
منبع: ایمنا
کلیدواژه: تالار هنر تئاتر تئاتر اصفهان تئاتر شهر اصفهان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۹۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گروسی: اهداف برنامه هستهای ایران ابهام دارد
گروسی با تکرار ادعاها درباره ابهام در برنامه هستهای ایران، مدعی شد که «اهداف برنامه هستهای ایران محل ابهام است»!
به گزارش مشرق، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی با این ادعا که درباره برنامه هستهای ایران ابهامات زیادی وجود دارد(!)، گفت که بهزودی به تهران سفر خواهد کرد.
گروسی مدعی شد که ایران «نه چند ماه بلکه چند هفته تا دستیابی به اورانیوم غنیشده موردنیاز برای ساخت بمب اتمی فاصله دارد» و در ادامه گفت که این بدان معنا نیست که این کشور سلاح هستهای دارد یا اینکه میتواند در این بازه زمانی به سلاح اتمی دست یابد.» به ادعای وی، گرچه غنیسازی اورانیوم در سطوح نزدیک به ساخت سلاح هشدارآمیز است اما نباید مستقیما نتیجه گرفت که ایران سلاح اتمی در اختیار دارد.
گروسی با تکرار ادعاها درباره ابهام در برنامه هستهای ایران، مدعی شد که «اهداف برنامه هستهای ایران محل ابهام است»!
این اظهارات و ادعاها درحالی است که ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و انفعال طرفهای اروپایی در عمل به تعهداتشان به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، گامهایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند.
مدیرکل آژانس در ادامه نیز با اشاره به اینکه آژانس به اندازهای که ضروری میداند، به سایتهای هستهای ایران دسترسی ندارد، خواستار افزایش دسترسی آژانس شد و مدعی شد: به همتایانم در ایران بارها گفتهام و میگویم که این فعالیت ابهام برانگیز است و علاوه بر این، ما دسترسی و نظارتی که ضروری میدانیم را موردنیاز را نداریم.
وی به بررسی تشدید تنشها بین ایران و رژیم صهیونیستی نیز پرداخت و با محکوم کردن هر نوع حمله احتمالی به تاسیسات هستهای، گفت: حمله به تاسیسات هستهای مطلقا قدغن است.
مدیرکل آژانس افزود: مسالهای که به آن علاقه دارم، گفتمان بین ماست؛ بین آژانس و ایران زیرا خیلی از موضوعات نیاز به شفافسازی دارد و به همین دلیل قصد دارم بهزودی به تهران سفر کنم.
وی در پایان گفت که «پیام من به ایرانیها این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کنند.»
منبع: مهر