Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@12:16:30 GMT

بزرگترین همایش مردمی شهر زاهدان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۶۹۵۷۰

بزرگترین همایش مردمی شهر زاهدان برگزار شد

 رئیس هیات پهلوانی و زورخانه ای سیستان و بلوچستان در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این همایش به مناسبت هفته ورزش پهلوانی و زورخانه ای با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری زاهدان، اداره میراث فرهنگی و گردشگری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات پهلوانی و زورخانه ای سیستان و بلوچستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید رضا موسوی به برنامه های این همایش اشاره کرد و ادامه داد: اجرای ورزش باستانی و زورخانه ای، شعر خوانی، اجرای موسیقی و اجرای نمایش طنز گروه رادمردان از جمله برنامه های مهم این همایش بود.

وی بیان کرد: هفت زورخانه برای ورزشکاران سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های خاش، زابل و زاهدان وجود دارد که بیش از ۳۰۰ ورزشکار در آنها به انجام فعالیت های ورزشی می‌پردازند.

نایب رئیس هیات پهلوانی و زورخانه ای سیستان و بلوچستان با اشاره به ویژه برنامه‌های هفته ورزش پهلوانی و زورخانه ای در سیستان و بلوچستان افزود: ۵۰ برنامه نظیر رقابت‌های ورزشی، برپایی جشن گلریزان و دیدار با مسئولان استانی از ۲۵ تا ۳۱ خرداد همزمان با این هفته در استان درحال برگزاری است.

وی به برگزاری طرح تابستانی آموزش ورزش زورخانه ای ویژه سنین ۶ تا ۱۵ سال اشاره کرد و افزود: این طرح به منظور آموزش و ترویج فرهنگ اصیل ورزش ایرانی در چهار زورخانه خیامیان، پوریای ولی، حضرت ابوالفضل (ع) و دانشگاه سیستان و بلوچستان توسط مربیان رسمی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای در حال برگزاریست.

به گزارش ایرنا ۱۷ شوال، بنا به روایت نقل شده روز جنگ دلاورانه مولای متقیان علی مرتضی (ع) با عمرو بن عبدود پهلوان معروف عرب است که با توجه به حرکت ناشایست این فرد در نبرد با حضرت علی (ع) در پایان شکست خورد و پرچم اسلام در مقابل کفر مقتدرانه بالا رفت و اقدام جوانمردانه امیر مؤمنان (ع) الگویی شد برای پهلوانان مسلمان بویژه ایرانیان.

به پاس این پیروزی بزرگ ۱۷ شوال در تقویم جمهوری اسلامی ایران به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نام گذاری شده و فرا رسیدن این روز یادآور نگاه به ورزشی ملی، مذهبی با پیشینه‌ای کهن است.

آئین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای  ۲۵ آبان ۱۳۸۹ (۱۶ نوامبر ۲۰۱۰) در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت جهانی شد و برگزاری مسابقات بین المللی این رشته ورزشی در کشورهای مختلف انجام می‌شود.

۹۹۱۴**۳۲۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۹۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| اینجا مشق پهلوانی می‌کنند

ورزش زورخانه ای آیینی‌ترین ورزش ایرانی است و روز هفده شوال به نام این ورزش نامگذاری شده و اینجا در مدرسه ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی ۱۱۰ نفر از کودکان مشق پهلوانی می‌کنند.

کد خبر 746365

دیگر خبرها

  • همایش بزرگ هفته فرهنگ پهلوانی در قزوین برگزار شد
  • تجلیل از باستانی کاران شهرستان اسدآباد
  • آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد
  • روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در «کوچه سلامت پلاک۱۰۲»
  • فرهنگ پهلوانی باید در تمام عرصه‌های ورزشی تثبیت شود
  • فیلم| اینجا مشق پهلوانی می‌کنند
  • ورزش باستانی بین آحاد جامعه ترویج شود
  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • زاهدان میزبان گردهمایی کشوری مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی