Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@11:03:17 GMT

یکنواختی ژنتیکی در گیاهان زراعی نامطلوب است

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۶۹۸۰۶

یکنواختی ژنتیکی در گیاهان زراعی نامطلوب است

یک دکترای اصلاح نباتات گفت: یکنواختی ژنتیکی در گیاهان زراعی نامطلوب است.

دکتر رضا میردریکوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: گندم از خانواده پواسه با اهمیت حیاتی و اقتصادی در جهان و مهم‌ترین غله در تأمین کالری تغذیه‌ای بشر است.

وی ادامه داد: اهمیت ارزیابی تنوع ژنتیکی گندم به آن دلیل است که یکی از پیامدهای اجتناب‌ناپذیر کشاورزی نوین که مبتنی بر استفاده از واریته‌های اصلاح شده با حداکثر عملکرد و کیفیت قابل قبول است که باعث کاهش تنوع ذخایر ژنتیکی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



میردریکوند اضافه کرد: یکنواختی ژنتیکی در گیاهان زراعی نامطلوب بوده و این پدیده باعث آسیب‌پذیری گیاهان نسبت به اپیدمی و متغیرهای محیطی می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد لرستان خاطرنشان کرد: استفاده از نشانگرهای مولکولی برای ارزیابی تنوع ژنتیکی بسیار شایع بوده و توالی‌های ساده تکراری( SSRs ) به طور وسیعی در گندم به علت داشتن سطح بالایی از چند شکلی وراثت هم بارز و توزیع یکسان در ژنوم گندم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: نشانگر SSR دارای مزایای فراوانی است که می‌توان به فراوانی بالا در ژنوم و کاربرد آسان با استفاده از PCR اشاره کرد.

میردریکوند گفت: از این نشانگر برای تمایز بین ارقام مختلف ازجمله برنج، سویا، سایر محصولات استفاده شده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گیاهان زراعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۹۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو از جوامع انسانی به طبیعت

گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»ی ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند و این متخصصان خواستار اقدامات پیشگیرانه فوری در این زمینه شدند.

به گزارش ایسنا، باکتری‌هایی که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند هم در ژاپن و هم در خارج از کشور به یک مشکل جدی تبدیل شده‌اند.

متخصصان می‌گویند باکتری‌های مقاوم به دارو به دلیل استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها به طور فزاینده‌ای شیوع پیدا می‌کنند از جمله در بیمارانی که مصرف داروها را بدون در نظر گرفتن دستورالعمل تجویز شده توسط پزشک متوقف می‌کنند در حالی که میکروب‌ها در بدن آنها باقی می‌مانند.

تمرکز تحقیقات این گروه بر کلون E.coli ST۱۳۱ بود که مقاومت آنتی‌بیوتیکی بالایی دارد.

طی این مطالعه، ST۱۳۱ را از نمونه‌های آب دریاچه و رودخانه و همچنین مدفوع حیوانات در حیات وحش از جمله راکون‌ها و گوزن‌ها که در استان‌هایی از جمله «گیفو» و «شیگا» گرفته شده بود به مدت شش سال تا سال ۲۰۲۱ جدا کردند. سپس محققان ویژگی‌های ژنتیکی آنها را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها همچنین ST۱۳۱ مشتق شده را که از نمونه‌های ادرار افراد در همان منطقه به دست می‌آمد، تجزیه و تحلیل کردند تا آنها را با پس‌زمینه ژنتیکی نمونه‌های مشتق شده از محیط زیست مقایسه کنند.

آنالیزها حاکی از شباهت ژنتیکی نزدیک بین ST۱۳۱ انسان و محیط‌های آبی و حیات وحش است که نشان‌دهنده گسترش احتمالی باکتری از جامعه انسانی به محیط طبیعی است.

به گزارش شبکه تلویزیون ملی ژاپن (NHK)، این گروه می‌گوید این اولین‌بار در ژاپن است که گسترش باکتری‌های مقاوم به دارو بر اساس اطلاعات ژنتیکی آنها نشان داده شده است.

این متخصصان همچنین هشدار می‌دهند اگر اقداماتی انجام نشود، باکتری‌های مقاوم به دارو می‌توانند بیشتر در طبیعت گسترش پیدا کنند و سپس از حیوانات به مردم بازگردند و باعث شیوع بیماری‌های عفونی جدید شوند.

«ساتو تویوتاکا»، دانشیارِ دانشکده تحصیلات تکمیلی دامپزشکی دانشگاه هوکایدو در این باره گفت که در مطالعات آتی می‌خواهد شناسایی کند چگونه باکتری‌های مقاوم به دارو از مردم به طبیعت پخش می‌شوند و چگونه می‌شود از گسترش آنها جلوگیری کرد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بیانیه‌های پیشین خود بارها تاکید کرده است مقاومت ضدمیکروبی یکی از مهمترین تهدیدات بهداشت عمومی و توسعه جهانی است.

این سازمان و سایر نهادهای بهداشتی می‌گویند باکتری‌های مقاوم به ضدمیکروب‌ها مسئول حدود ۱.۲۷ میلیون مرگ و میر جهانی در سال ۲۰۱۹ بوده‌اند و اگر تدابیری اتخاذ نشود، ممکن است تا سال ۲۰۵۰ باعث مرگ ۱۰ میلیون نفر در سال شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو از جوامع انسانی به طبیعت
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • در استان های واحد های سیار با کیفیت مطلوب مستقر می کنیم
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد