Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@20:24:04 GMT

۳۰ درصد معتادان از طریق همسالان گرفتار می شوند

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۱۶۱۹

۳۰ درصد معتادان از طریق همسالان گرفتار می شوند

به گزارش ایرنا فریدون عبدی روز دوشنبه در همایش مبارزه با اعتیاد در سالن ایثار گفت: نخستین و پراهمیت‌ترین موضوع در خصوص مواد مخدر پیشگیری است چرا که ریشه اکثر جرایم از جمله آمار زندانیان، خشونت‌های خانوادگی، سرقت، تصادفات، طلاق، کودک آزاری و کودکان خیابانی به اعتیاد برمی گردد.
وی به آمار بالای طلاق و کاهش ازدواج در جامعه اشاره کرد و افزود: آموزش، مشاوره و آگاهی باید در پیشگیری از اعتیاد مدنظر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس اداره بهزیستی دزفول افزود: ۳۰ درصد معتادان از طریق همسالان گرفتار می‌شوند که ۲۰ درصد از این افراد به علت کنجکاوی به مواد مخدر روی می‌آورند.
وی اظهار داشت: پنج کمپ مجاز با نظارت بهزیستی در شهرستان دزفول فعال است که پارسال یکهزار و ۸۵۶ نفر برای درمان اعتیاد به این کمپ‌ها مراجعه کردند و یکهزارو ۵۲۸ نفر موفق به ترک اعتیاد شدند.
عبدی با اشاره به برگزاری ۴۰ کارگاه در خصوص اعتیاد در سال گذشته افزود: اکنون ۱۲ مرکز مشاوره در دزفول فعال است که بزودی پنج مرکز دیگر نیز به آنها اضافه می‌شود.

رئیس بهزیستی دزفول گفت: پارسال ۲۲۵ مورد خشونت علیه زنان در اورژانس اجتماعی شهرستان دزفول ثبت شد.

مشغولیت والدین به فضای مجازی، فرزندان را به سمت اعتیاد سوق می‌دهد
یک روان پزشک و عضو شورای مبارزه با اعتیاد شهرستان دزفول نیز در این همایش گفت: هیچ فردی تصور نمی‌کند با یکبار مصرف مواد مخدر معتاد می‌شود و خانواده‌ها نیز زمانی متوجه اعتیاد فرزندان خود می‌شوند که خیلی دیر شده و این فاجعه‌ای برای این بیماری است.
مصطفی سخاوت افزود: اعتیاد یک اختلال روان پزشکی است که هم جنبه روانی، هم جنبه اجتماعی و هم جنبه جسمی دارد و فرد باید برای اعتیاد در این سه بخش آمادگی داشته باشد که در نهایت هم روان خود، هم اجتماع و هم جسم خود را نابود می‌کند.

این روانپزشک اظهار داشت: اعتیاد یک بیماری مزمن است که در همه اقشار ورود کرده و مخصوص سن نوجوانی است.
وی افزود: نوجوانی سن تعیین هویت بوده و فرد در این دوره نیازمند استقلال و آزادی است و می‌خواهد مورد تأیید همسالان خود باشد لذا به دلیل کنجکاوی و ناتوانی در نه گفتن، با یکبار مصرف مواد مخدر معتاد می‌شود.
وی مشغولیت والدین به فضای مجازی و وقت نگذاشتن برای فرزندان را از دلایل اعتیاد دانست و گفت: والدین باید برای فرزندان خود وقت بگذارند، برنامه ریزی کنند و شنوای خوبی برای حرف دل فرزندان باشند.
این روان پزشک با بیان اینکه بسیاری از اعتیادها از مشاجرات خانوادگی شکل می‌گیرند، به خانواده‌ها توصیه کرد استرس را در فرزندان مدیریت و قبل از مسئولیت‌های اجتماعی به مسئولیت‌های خانوادگی توجه کنند.

وی به برخی بینش‌های نادرست درخصوص مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: سست شدن اعتقادات مذهبی یکی از عوامل استرس زا در انسان است که موجب گرایش افراد به اعتیاد می‌شود.

به گزارش ایرنا معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول نیز در این همایش اظهار داشت: برای مبارزه با اعتیاد ۲ رویکرد سلبی و ایجابی مدنظر است که در رویکرد سلبی، نیروی انتظامی ورود کرده ولی با وجود اقدامات انجام شده هنوز این بلای خانمان سوز گریبانگیر جامعه است.
سیدمهدی چلوی افزود: بالاترین آمار شهدای نیروی انتظامی مربوط به شهدای مبارزه با مواد مخدر است و بهترین نیروهای انتظامی جان خود را در مبارزه با قاچاقچیان از دست داده‌اند.
وی گفت: دستگاه قضائی مبارزه با مجرمان مواد مخدر را در برنامه دارد و با تولید و توزیع مواد مخدر مبارزه می‌کند با این وجود اعتیاد به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده که با اقدامات سلبی و انتظامی قابل کنترل نیست.
وی بر لزوم روی آوری به تغییر دیدگاه و پرداختن به راهکارهای نوین در خصوص مبارزه با اعتیاد تاکید کرد و گفت: باید با روی آوردن به روش‌های اجتماعی و فرهنگ سازی مصرف مواد مخدر را کنترل کرد.
چلوی اظهار داشت: سازمان معتادان گمنام و سازمان‌های مردم نهاد روش‌های اجتماع محور و تسهیل گری را در پیش گرفته‌اند و به سمت توانمندسازی انسان‌ها حرکت کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای برنامه‌های اجتماعی نیازمند همکاری سازمان‌های مردم نهاد و مردمی هستیم، افزود: جذب افراد رهاشده از اعتیاد در مشاغل مختلف می‌تواند موجب امید دیگر معتادان باشد لذا باید به افراد رهاشده فرصت داده شود تا به اجتماع باز گردند.

۷۲۷۸/۳۰۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیشگیری از اعتیاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۱۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۰۰ کیلوگرم تریاک جاسازی‌شده در بار هندوانه

فرمانده انتظامی شهرستان عسلویه از کشف ۱۰۶ کیلوگرم تریاک جاسازی شده در بار هندوانه در محور مواصلاتی عسلویه خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از عسلویه، سرهنگ حسین خواجه ظهر امروز در جمع خبرنگاران در عسلویه با اشاره به رصد و پایش مستمر جابجایی و دپوی کالای قاچاق و مواد مخدر اظهار داشت: در اقدامات پلیسی و اخبار و اطلاعاتی مبنی بر فعالیت سوداگران مرگ در انتقال مواد مخدر از شهرستان عسلویه به استان‌های مرکزی این مهم به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی با اشاره به شناسایی خودرو حامل مواد مخدر در ایستگاه بازرسی شهید مصطفی خمینی عسلویه گفت: مأموران با مشکوک به کامیون باری حامل بار هندوانه مشکوک محموله آن را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس پلیس عسلویه از کشف محموله تریاک جاسازی شده در بار هندوانه خبر داد و تصریح کرد: در بازرسی دقیق از کامیون و محموله مقدار 106 کیلوگرم موادمخدر تریاک که به‌صورت ماهرانه در 13 عدد هندوانه جاسازی شده و در قسمت‌های مختلف بار پخش شده بود کشف شد.

خواجه، با بیان اینکه در این عملیات 2 متهم دستگیر شد، خاطر نشان کرد: مبارزه با قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر به‌صورت مستمر در دستور کار پلیس قرار دارد. وضعیت امنیت عسلویه پایدار و مطلوب است. در راستای آرامش مردم با هرگونه ناهنجاری در بخش‌های مختلف برخورد قاطع می‌شود.

انتهای پیام/190

 

دیگر خبرها

  • درمان اعتیاد باید اجتماع محور باشد
  • ۳۰ خرده فروش مواد مخدر در اصفهان دستگیر شدند
  • کشف بیش از ۲ تن انواع مواد مخدر در لرستان
  • کدام استان‌ها بیشترین شهدای مبارزه با مواد مخدر را دارند؟
  • عملیات پلیس علیه مواد مخدر در کیش
  • دستگاه‌ها در راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد با شهرداری ایلام همکاری کنند
  • ۲۸ کیلوگرم تریاک با پوشش بار گوجه در اصفهان کشف شد
  • کشف ۱۰۰ کیلوگرم تریاک جاسازی‌شده در بار هندوانه
  • تعیین‌تکلیف ۱۷۰ خودروی توقیفی ‌مبارزه با مواد مخدر در اصفهان
  • سوداگران مرگ در دام پلیس لرستان