Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛مراسم رونمایی از سه اثر علمی در زمینه روش شناسی فقهی شامل " کتاب درس خارج و گام‌های اجتهاد" اثر احمد مبلغی، "درآمدی بر مکتب فقهی قم ونجف" به کوشش حسین ایزدی روز یکشنبه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

در این مراسم همچنین کتاب "روش شناسی فقهی؛ نخستین نشریه روشی در علوم حوزوی" با آثاری از اکبر ترابی، منصوری مهدوی و سعید هلالیان نیز رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این آیین گفت: درس خارج فقه در خدمت اجتهاد و تحقق آن است، بر این اساس، لازم است روش آموزشی و پژوهشی درس خارج منبعث از روش اجتهادی و هماهنگ با آن باشد.

آیت الله احمد مبلغی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم کتاب "درس خارج و گام‌های اجتهاد"، پرداختن به گام‌های اجتهاد و تعبیه آن در درس خارج است،گفت: این گام‌ها آنقدر دقیق و معنادار تنظیم شده اند که با انجام آن‌ها می‌توان به تمامی ابعاد و زوایای بحث نسبت به یک مسئله به صورت اجتهادی پرداخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری درس خارج را از امتیازات آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه دانست و گفت: این درس مولفه‌هایی دارد که برخی از آن‌ها در هیچ نظام آموزشی دیگری مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: عمق گرایی، کیفی گرایی و آزاد اندیشی از شاخصه‌های درس خارج فقه است.

مبلغی عمق گرایی و کیفی اندیشی را از ویژگی‌های درس خارج برشمرد و گفت: درس خارج، نقطه جمع بین آموزش و پژوهش و جایگاه تعامل هم افزای این دو با یکدیگر جهت پیشرفت و پیشبرد علم است.

مبلغی افزود: ضرورت پرداختن به روش شناسی آنقدر جدی و اساسی است که رفتن حوزه علمیه به سمت پاسخگویی جامع و کارآمد به مسائل معاصر، متوقف بر پرداختن به روش و به سامان آوردن روش شناسی اجتهادی است.

وی گفت: حوزه علمیه برای اینکه بتواند عمق، دقت، توانایی و توانمندی‌های خود را در عرصه علم فقه به نمایش بگذارد باید بازتعریف دقیق تری از درس خارج در جهت استحصال ظرفیت‌های نهفته در تجارب گذشته در خصوص آن به انجام برساند.

وی افزود: روش شناسی اجتهاد تنها مسیری است که با پیمودن آن فضایی فراهم می‌شود که امکان پرداختن واقعی و کارآمد (و نه صوری و ظاهری) به رشته‌های تخصصی فقهی فراهم می‌آید.

وی ادامه داد: در غیر این صورت ورود به رشته‌های تخصصی، یک حرکت عقیم و بی ثمر می‌باشد و این حرکتی است که حوزه علمیه قم دیریا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد خسارت‌های بسیاری متوجه شما خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه روش شناسی به مثابه یک دانش باید در حوزه شکل بگیرد، گفت: با این کار، قدرت پاسخگویی به مسائل معاصر افزایش پیدا می‌کند و اجتهاد، کیفی‌تر و پرابتکارتر خواهد شد.

مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همانگونه که ما دانش اصول داریم، دانش روش شناسی هم باید داشته باشیم، دانش روش شناسی، اجتهاد را منضبط‌تر و پرابتکارتر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه روش شناسی همچنین نظام آموزشی حوزه را چابک تر، دقیق تر، علمی‌تر و به دورتر از زوائد خواهد کرد، گفت: شناخت تجارب عمیق فقهی گذشتگان و بزرگان فقه در سایه روش شناسی امکان پذیر‌تر و علمی‌تر می‌گردد.

انتهای پیام/ح

سه اثر علمی در زمینه روش شناسی فقه در قم رونمایی شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رونمایی روش شناسی فقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۲۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین خاموشی در نخستین نشست هم اندیشی و بررسی چالش‌های پیش رو در حوزه شرکت‌های دانش بنیان که امروز ششم اردیبهشت در نمایشگاه دستاورد‌های وقف برگزار شد با قدردانی از دانشمندانی که در نمایشگاه شرکت کرده اند، گفت: سازمان وقف از نظر سرمایه‌ای بودجه دولتی نیست؛ در دوره فعلی می‌خواهیم وقف را حرکت دهیم. به عنوان مثال دارای میلیون‌ها رقبه هستیم این رقبات به صورت عرصه و اعیان است ما باید شکل مدیریتمان علمی باشد. زمین زراعی را به صورت سنتی سالی یک تا دو بار می‌توانیم بکاریم، اما با استفاده از روش علمی، بهره وری آب و زمین بیشتر می‌شود.

وی افزود: اگر پول داریم اداره سرمایه انباشته باید علمی باشد. سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود. تنوع در وقف به نیات واقفان و اعیان اعطایی ربط دارد.

حجت الاسلام خاموشی با تاکید بر اینکه دانش بنیان‌ها باید در خدمت ارزان سازی و رفاه مردم باشند، افزود: ما موظف به رعایت قانون وقف هستیم. اوقاف از دانش بنیان‌های نوپا حمایت می‌کند و ما مفتخریم که تاکنون از ۳۹ شرکت حمایت کرده ایم.

وی تصریح کرد: باید در حوزه اقتصاد تاثیرگذار باشیم ما باید در تولید ملی بدون نفت موفق باشیم. در حوزه صنعت ریل ورود کرده ایم که ۳۰ درصد درآمد نفتی را پوشش می‌دهد در حوزه مسکن رقبات زیاد داریم به مسکن نخبگانی توجه ویژه داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در تمام رقبات زراعی بحث زنجیره زراعی مد نظر است. بحث معادن به عنوان ظرفیت مغفول اوقاف بوده، مساله دیگر آنچه اهمیت دارد حوزه صنایع تبدیلی است که توجه ویژه داریم. در حوزه فناوری هم زیرساخت‌های سخت افزاری و هم نرم افزاری مد نظر است. کار‌های خوبی در حال انجام است حوزه فناوری تاثیر شگرف در اقتصاد کشور خواهد داشت.

در ادامه این نشست، سجده، مدیرعامل بنیاد توسعه عمران موقوفات با بیان اینکه در کتب دینی آمده که حضرت علی (ع) نخلستان ایجاد کرده و وقف می‌کردند، گفت: تقریبا ۵ سال است که توسعه تولید با حضور مردم در سازمان اوقاف اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: بنیاد توسعه عمران موقوفات در شناسایی زمین‌ها تلاش می‌کند و سعی داریم در حوزه کشت و صنعت با مشارکت مردم در تحقق شعار سال گام برداریم.

بیگدلی، معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه هم در سخنانی با اشاره به چشم انداز این معاونت در حوزه اجتماعی و ارتباط سازمان با شر‌کت‌های دانش بنیان گفت: اولین اقدام وقف این است که بتواند کسب منفعت از عین وقف داشته باشد مرحله بعد این منافع داخل کاسه‌ای ریخته می‌شود که حفظ می‌شود و سرریز آن اجرای نیت است. باید بیشترین کسب منفعت از موقوفات داشته باشیم.

وی اظهار داشت: برای اینکه علم در خدمت کسب منفعت قرار گیرد زیست بومی برای حمایت از دانش بنیان‌ها با رعایت قوانین وقف طراحی شده است. این شرکت‌ها اکثرا به سوددهی رسیده اند.

در حوزه ارائه طرح سیمان ژئوپلیمری بر پایه خاکستر باگاس، بحث وقف ماندگار در راستای توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفت. این شرکت به فناوری تولید برق و سیمان با وجود تحریم‌ها و موانع داخلی دست پیدا کرده است.

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، درصد قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور هیچ گردش مالی ندارند. صرفا ایده‌ای است که در مرحله آزمایشگاهی ارائه شده است. این شرکت‌ها معتقدند اگر قرار است کاری و حمایتی در حد اوقاف انجام شود باید متفاوت از کار‌هایی باشد که توسط دیگران انجام می‌شود. شرکت‌های دانش بنیان از ایده تا تجاری سازی در کشور‌های پیشرفته حمایت می‌شوند.

موضوع دیگر که مورد بحث قرار گرفت، این بود که در مناطق محروم بسیاری از محصولات دانش بنیان کارایی ندارد در حوزه عمران در منطقه محروم برج سازی انجام نمی‌شود. در زمینه فناوری بتن باید تعریف دیگری در مناطق محروم داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق