Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشخص نبودن میزان دقیق تولید و مصرف و صادرات بی رویه محصولات مصرفی مردم، افزایش قیمت ها را در بازار به همراه دارد و منجر به تصمیم گیری های هیجانی برای تنظیم بازار می‌شود. ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ اقتصادی صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیب زمینی یکی از ارزان ترین غذاهایی است که می تواند بخش زیادی از نیاز روزانه افراد به مواد غذایی را تامین کند و با توجه به کشت ساده و ارزانی که دارد از این محصول به اصطلاح برای سیر کردن مردم حتی در کشورهای فقیر دنیا استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت سیب زمینی در فصل برداشت که باید نرخ آن به کمترین مبلغ خود برسد این روزها افزایش زیادی در کشورمان پیدا کرده است به طوری که هرکیلوکرم از این محصول در میدان مرکزی میوه و تره بار شهر تهران 5 تا 7 هزار تومان و در سطح شهر 6 تا 9 هزار تومان و در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران 6 هزار و 300 تومان به فروش می‌رسد درحالیکه قیمت سیب زمینی در حالت عادی در محدوده قیمتی 2 تا 3 هزار تومان به فروش می رسید.

سیب زمینی دوباره گران شد + جدول قیمت میوه و صیفیقیمت سیب زمینی در بازار به مرز 10 هزار تومان رسیدسیب‌زمینی تازه در راه بازار/کشاورز سیب زمینی را 3800 می‌فروشد!

افزایش قیمت سیب زمینی در بازار داخلی زمانی آغاز شد که خبر آزاد شدن صادرات این محصول مطرح شد و ابتدا قیمت آن را تا 8 هزار تومان و بعد تا 10 هزار تومان بالا برد.

این افزایش قیمت های یک باره به ترتیب در گوجه فرنگی و پیاز نیز انجام شد که صادرات بی رویه باعث افزایش قیمت آنها حتی تا 15 هزار تومان برای هرکیلوگرم شد؛ در این شرایط دولت برای تنظیم بازار جلوی صادرات آنها را گرفت.

سیب زمینی اما یک مرتبه نیز چندی پیش افزایش قیمتی داشت که با ممنوع کردن صادرات قیمت این محصول افت کرد به طوری این  محصول در بازار به محدوده سه هزار تومان رسید اما با اعتراض کشاورزان و صنایع تبدیل و صادر کنندگان، صادرات مجدد آزاد شد و قیمتها را در بازار داخلی افزایش یافت. 

از نکات عجیب در صادرات پیاز که منجر به 15 هزار تومانی شدن هر کیلوگرم  از این محصول شد، صادرات  در زمستان بود که زمینه عرضه پیاز در این زمان به طور طبیعی  کم است  و بیشتر از محصول ذخیره شده در انبارها استفاده می شود و صادرات بیرویه و بی موقع به شدت بازار را به هم ریخت.

 وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این انتقادات می‌گوید که تقویم زراعی و مصرفی تنظیم بازار در محصولات مختلف کشاورزی را  داشته و میزان صادارت و مصرف مشخص است و برای تنظیم بازار در سطح کلان برنامه دارد و بنابراین جلوی صادرات بی رویه را باید گرفت؛ اما سازمان توسعه تجارت می‌گوید که این آمار به دست آنها  نرسیده است و وزارت جهاد کشاورزی باید میزان  تولید ومصرف  را مشخص کند تا آنها بدانند که به چه میزان اجازه صادرات دارند تا در بازار داخلی کمبود ایجاد نشود. 

بنابراین گزارش نتیجه این بی برنامگی ها، درماندگی مسئولان دربرابر فشارهای اجتماعی است؛ به طوری که در زمان فشار اجتماعی مبنی بر افزایش قیمت محصولات مصرفی مانند همین سیب زمینی، پیاز و گوجه صادرات را آزاد میکند تا قیمتها در بازار به اصطلاح برگردد و کاهش یابد و در زمانی که قیمت ها در بازار کاهش یافت این بار تحت فشار کشاورزان، صنایع تبدیلی و بازرگانان صادرات را آزاد میکند و دوباره قیمت ها در بازار داخلی افزایش می‌یابد و چرخه معیوب ادامه پیدا میکند.

البته باید توجه داشت که کاهش ارزش پول ملی نیز بر این مشکلات را افزایش داده است به طوری صادر کنندگان سود زیادی را از صادرات به دست می آورند و به دنبال صادرات حداکثری هستند که در این شرایط نیاز بازار در نظر گرفته نمیشود با صادرات یک مرتبه شوکهای سنگینی به بازار وارد می شود.

گفتنی است که حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه اخیر خود در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد که صادرات سیب زمینی متوقف شده است.

موضوع الزام وجود و اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی در کشور امری است که در دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر معظم  انقلاب  مطرح شد، ایشان بر آن تاکید کردند.  

 ابراهیم نژارفیعی

انتهای پیام/

R1342/P/S7,78,83/CT6 واژه های کاربردی مرتبط کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۲۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان از رشد تولید محصولات کشاورزی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سیروس ابراهیمی، ظهر امروز در جلسۀ تنظیم بازار لرستان گفت: کارگروه  تنظیم بازار یکی از کارگرو‌ه‌های مهم است که مسائل بازار، تولید، عرضه، مصرف، قیمت  و نظارت در این کارگروه مطرح می‌شود.

او اضافه کرد: تولید محصولات کشاورزی در لرستان در تمام زیربخش‌ها رشد خوبی در سال گذشته داشته‌است و امیدواریم این روند امسال هم ادامه داشته باشد.

ذخیره‌سازی 1500 تن مرغ منجمد در لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به افزایش تولید مرغ، تخم‌مرغ، گندم و دیگر محصولات کشاورزی در این استان، یادآور شد: تولید گوشت مرغ بیش از نیاز است و باید به دیگر استان‌ها صادر شود.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از مصوبات امروز جلسه تنظیم بازار تحویل سبوس گندم به دامداران بود، یادآور شد: سهمیه گندم کارخانجاتی که به تعهد خود برای تحویل سبوس گندم به دامداران عمل نکنند قطع می‌شود.

انتهای پیام/644/

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۴ تُن محصولات کشاورزی از استان قزوین
  • بازار سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی تامین است
  • صادرات ۷۴ تن محصولات زراعی، دامی و آبزیان در استان قزوین
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • بارندگی قیمت محصولات جالیزی در مشهد را افزایش داد
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • آغاز ثبت‌نام آزمون جهش تحصیلی / والدین تصمیمات احساسی و هیجانی نگیرند