Web Analytics Made Easy - Statcounter

حامد روشن چشم کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش و کارکرد سازمان های بین المللی در ماجرای سرنگونی پهپاد آمریکایی، اظهار کرد: این موضوع را می توان از ۲ منظر مورد توجه قرار داد. ابتدا اینکه باید با یک‌ رویکرد نظامی به این قضیه نگاه کرد، به این دلیل که آن پهپاد جاسوسی مربوط به ارتش ایالات متحده آمریکا است، بنابراین می توان‌گفت این تجاوز نشان دهنده یک سری اقداماتی است که آمریکا در منطقه و‌ به ویژه در خاورمیانه انجام می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه به لحاظ دیدگاه نظامی اقدام اخیر ایران، یک‌اقدام کاملا درست به منظور جلوگیری از یک تجاوز سرزمینی است، ادامه داد: هرگونه حرکت جاسوسی و‌ جمع آوری اطلاعات از هر کشوری و بدون اجازه و اطلاع آن کشور یک‌اقدام نظامی محسوب می شود؛ بنابراین از جهت دیگر می‌توان گفت، سرنگونی پهپادهای آمریکایی توسط ایران یک اقدام نظامی متقابل نیز به حساب می آید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل موظف به تامین صلح بین المللی هستند، خاطر نشان کرد: آنها باید این کار را از طریق نهادهای حقوقی پیگیری کنند، اما سوالی مطرح می شود که این نهادهای حقوقی تا چه اندازه ضمانت اجرایی و‌ بازدارندگی‌ را دارند و چگونه می توانند مانع انجام این گونه اقدامات در سطح منطقه باشند؟

وی تصریح کرد: حتی در برخی موارد دیگر شاهد هستیم ایالات متحده بر خلاف کنوانسیون ها و‌ پروتکل های اداری عمل و به صورت یک جانبه آنها را نقض کرده است؛ بنابراین توانمندی ضمانت اجرایی حقوق بین المللی با توجه به نقش ایالات متحده و‌ نفوذی که در این سازمان ها دارد نقش و‌ تاثیر این ضمانت اجرایی را کاهش می دهد.

روشن چشم بیان کرد:‌ مناسبات دیپلماسی به خوبی نشان می دهد کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان، امارات و‌ بحرین نگران برخی از موضوعات منطقه ای و‌نفوذ بالای ایران هستند، بنابراین می توان گفت این تحریک ها از کشورهای منطقه به ویژه عربستان تشدید می شود، به این دلیل که این فضا ایجاد می شود تا میزان فشار به ایران را افزایش دهند به طور مثال؛ عربستان به شدت به دنبال انزوای ایران در منطقه است و در این مورد حتی همکاری هایی با رژیم صهونیستی داشته است.

وی درباره کمک کشورهای منطقه از جمله امارات، عربستان و بحرین نسبت به اینگونه اقدامات تحریک آمیز، یادآور شد: ایران به تازگی وارد یک تنش منطقه ای شده است، این تنش منطقه ای به رهبری عربستان سعودی بعد از به قدرت رسیدن ولیعهد بن سلمان است و او به دنبال یک هژمونی منطقه ای بوده که به نفع عربستان باشد. این تنش ها را در برخی رخدادهای دیگر شاهد هستیم به ویژه زمانی که شورای همکاری خلیج‌فارس،کشور قطر را به دلیل برخی همکاری ها با ایران مورد تهدید قرار داد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۴۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، سید امیر برهانی نایینی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست خبری اظهار کرد: اولین برنامه وزارت صمت متحول سازی مقاصد صادراتی است. صندوق ضمانت صادرات هم روی همین برنامه وزارتخانه حرکت می‌کند تا مقاصد صادراتی را متنوع کنیم.

وی افزود: یکی از علل برگزاری همزمان اجلاس ایران و آفریقا با ایران اکسپو این بود که تجار آفریقایی از ظرفیت‌های ایران باخبر شوند چراکه صادرات به مقصد آفریقا مورد تاکید است و مقرر شده در این قاره سرمایه گذاری ویژه کنیم. صندوق ضمانت صادرات نیز صادرات به آفریقا را پوشش بیمه و ضمانتی می‌کند. بنابراین اولین تارگت صادراتی بازگشایی قاره آفریقاست.

برهانی به صادرات دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بسته ویژه دانش بنیان تدوین که به همه شرکت‌های دانش بنیان نیز ارائه کردیم. بر اساس این بسته حداقل وثایق برای تضمین دریافت وام در نظر گرفته شده تا با ضمانت صندوق، تسهیلات ارزان قیمت از بانک بگیرند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه بازاریابی برای دانش بنیان‌ها مبحث بعدی است، افزود: امکان سنجی و اعطای ظرفیت‌های تجارت خارجی به شرکت‌های دانش بنیان به منظور بازاریابی در این بسته دیده شده است.

وی ادامه داد: بسته ویژه ای هم مختص نمایشگاه داریم؛ به این شکل که در صورت حضور شرکت‌های دانش بنیان در این نمایشگاه و اعلام اینکه قرار است صادرات انجام دهند، اعتبارسنجی خارجی را بدون دریافت هزینه‌ای انجام می‌دهیم.

برهانی تصریح کرد: همچنین فردا و پس فردا با اتاق‌های بازرگانی و تجار مالزی و کامرون تفاهم نامه تجاری امضا خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از تأکیدات دولت بر توسعه صنعت دانش بنیان صادرات محور است که امروز در این راستا تفاهم نامه‌ای با صندوق صنایع پیشرفته زیرمجموعه وزارت صمت امضا می‌کنیم.

برهانی در مورد میزان بیمه نامه صندوق گفت: کل پوشش بیمه نامه و ضمانت صندوق از ابتدای شروع به کار تا امروز ۲۲ میلیارد یورو بوده است.

وی درباره سرمایه ثبتی صندوق هم افزود: سرمایه ثبتی صندوق در این دوره ۲۰۰ میلیون یورو افزایش یافت و در حال حاضر به ۲۴۷ میلیون یورو رسیده است.


تکمیل می‌شود....

کد خبر 6091883 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • کاظمی قمی: افغانستان شریک ما در مبارزه مشترک با تروریسم است
  • النصر و رونالدو به دنبال شکست طلسم ۳۴ ساله
  • توافق مهم ضد تروریستی ایران و پاکستان چه بود؟ | محل استقرار افسران رابط نظامی مشخص شد
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات
  • هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان
  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم