Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@19:53:23 GMT

مهربانی و خدمت کریمانه؛ حلقه مفقوده جامعه ماست

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۵۵۶۷

مهربانی و خدمت کریمانه؛ حلقه مفقوده جامعه ماست

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ ششمین و آخرین جلسه شورای هماهنگی ستاد بزرگداشت دهه کرامت، امروز، سوم تیرماه، با حضور آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و عضو مجلس خبرگان رهبری، عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد بزرگداشت دهه کرامت و مشاور وزیر ارشاد و جمعی از مسئولان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در سخنانی با تجلیل از شعار «خدمت کریمانه و مهربانی به رسم اهل‌بیت(ع)»، گفت: در انتهای زیارت جامعه کبیره بعضی جاذبه‌های رفتاری اهل‌بیت(ع) مطرح شده است، باید توجه داشته باشیم وقتی قرآن کریم به دوستی با اهل‌بیت(ع) دستور می‌دهد، منظور این است که به آن چیزی که محبت‌آور است یعنی معرفت و شناخت منش اهل‌بیت(ع) نزدیک شویم؛ زیرا اگر منش و روش شناخته شود، خود به خود محبت حاصل می‌شود، محبت دستوری نیست، بنابراین محال است قرآن به چیزی دستور دهد که دستوربردار نباشد.

رفتار کرامت‌آمیز اهل‌بیت(ع)

آیت‌الله ری‌شهری اظهار کرد: بر مبنای زیارت جامعه کبیره، رفتار کرامت‌آمیز اهل‌بیت(ع) بر سه پایه حق، صدق و رفق استوار است. حق یعنی برای دعوت به دین و در زندگی روزمره خود بر خلاف تعالیم اسلام و دستورات خداوند عمل نکنیم، صدق یعنی دروغ نگوییم و با مردم صادق باشیم و رفق یعنی در هر شرایطی تلاش کنیم ملایمت و مهربانی را اولویت قرار دهیم.

وی تأکید کرد: باید در جذب به دین از روش‌های مهربانانه همچون روش‌هایی که بزرگان اخلاق همچون آیت‌الله حق‌شناس بکار می‌بردند استفاده کنیم، باید کاری کنیم که مردم به دین علاقه‌مند شوند نه اینکه از آن احساس بدی پیدا کنند.

عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) نیز با حضور در این جلسه،‌ گفت: خدمت کریمانه و مهربانی به رسم اهل‌بیت(ع) که شعار امسال دهه کرامت انتخاب شده، شعاری غنی و پر محتواست، به شرط اینکه به آن عمیق شویم و درباره آن دقیق‌تر بنگریم. در حدیثی از امام رضا(ع) که مضمون آن در کلام دیگر معصومان نیز وجود دارد، می‌خوانیم «سوگند خدایی که جانم در دست اوست، هیچ کسی وارد بهشت نمی‌شود مگر اینکه مهربان باشد.»

وی افزود: یاران امام رضا(ع) در پاسخ ایشان گفتند ما همه مهربان هستیم، علت تأکید شما چه بود، ایشان فرمودند یعنی باید با همه مردم مهربان باشید. متاسفانه ما امروز در عمل به این آموزه توجه نداریم چرا که اگر مهربانی در کشورمان جاری بود، شاهد ۱۶ میلیون پرونده قضایی در کشور نبودیم و بسیاری از ناهنجاری‌ها رخ نمی‌داد.

این استاد پیشکسوت قرآن کریم یادآوری کرد: کتاب آسمانی ما با رحمان و رحیم آغاز شده است؛ مهربانی، دل رحم بودن و خیرخواهی در صدر معارف ماست.

بر بار محتوایی و پژوهشی ستاد بیفزایم

این خادم القرآن با بیان اینکه انتظار مردم این است که بر بار محتوایی و پژوهشی ستاد بیفزایم، به اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت پیشنهاد داد تا برای این منظور، ضمن ارتباط با حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها با اساتیدی که در حوزه جامعه‌شناسی فعالیت می‌کنند نیز کارهای پژوهشی انجام شود تا سبک زندگی مهربانانه را بر مبنای تعالیم اهل‌بیت(ع) در دهه کرامت ترویج دهیم.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز با حضور در این جلسه اظهار کرد: برای ما ایرانیان توفیق بزرگی محسوب می‌شود که می‌توانیم به واسطه وجود بارگاه‌های نورانی اهل‌بیت(ع) هرچه بیشتر از معارف آن بزرگواران بهره‌مند شویم و برای احیای تعالیم آنان در جامعه قدم برداریم. آنچه از دهه کرامت دنبال می‌کنیم، فرهنگ‌سازی برای ترویج سبک زندگی کریمانه و مهربانانه ائمه(ع) است. احسان، خیرخواهی و دوری از گناه شیوه ائمه در زندگی بود.

وی در ادامه گفت: امام علی(ع) بزرگترین مددکار جهان هستی است که در جای جای زندگی ایشان کمک به مردم، توجه به رفاه و مهربانی مشاهده می‌شود. مددکاری اجتماعی ما امروز می‌تواند تحت تأثیر آموزه‌های ایشان خدمات شایسته و کریمانه‌ای به مردم ارائه کند.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همه در جریان هستیم که انقلاب اسلامی برکات زیادی به بار آورد و به واسطه آن عمران و آبادی در سراسر کشور انجام شد، اما از ابتدای آن پیروزی، استکبار جهانی هیچ‌گاه از توطئه علیه ما دریغ نکرد، به همین دلیل امروز جنگ اقتصادی، تحریم و آسیب‌های فرهنگی، جامعه ما را تهدید می‌کند، آنچه می‌تواند ما را از این مشکلات فارغ بدارد، توجه صحیح و کاربردی به معارف اهل‌بیت(ع) در زندگی است.

ترویج فرهنگ پاسخگویی کریمانه به ارباب رجوع

محسنی‌بندپی تصریح کرد: مهربانی و خدمت کریمانه، حلقه مفقوده جامعه ماست، خوب است همه کارمندان و ادارهات در دهه کرامت از خود بپرسند چقدر در مقابل مراجعات مردم پاسخگو و شفاف هستند؟ باید بتوانیم در این دهه فرهنگ پاسخگویی کریمانه به ارباب رجوع را ترویج دهیم. همچنین باید بکوشیم با استفاده از روش‌های مهربانانه اهل‌بیت(ع) در دعوت به دین و سبک زندگی، اضطراب و دل‌مشغولی‌های روبه رشد جامعه را مهار کنیم.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، دبیر ستاد بزرگداشت دهه کرامت و مشاور وزیر ارشاد در سخنانی کوتاه، اظهار کرد: در این دهه فقط به دنبال برگزار کردن جشن نیستیم بلکه می‌کوشیم خدمت کریمانه و مهربانی را بر مبنای تعالیم اهل‌بیت(ع) ترویج کنیم چرا که معتقدیم تنها الگوی نجات‌بخش برای جامعه اسلامی، مدل اهل‌بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه شش کارگروه تخصصی از سه ماه قبل برنامه‌ریزی های دهه کرامت را انجام داده‌اند، اظهار کرد: باید از استانداری تهران، اعتاب مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت امام رضا(ع) و حضرت شاهچراغ(ع) و بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) که تصمیم گرفته است جشنواره‌های سراسری و منظمی را برای میلاد امام رضا(ع) برگزار کند، صمیمانه سپاسگزاری کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: کرامت ایکنا قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۵۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از هرمزگان، شانزدهمین جلسه کافه انجمن توسط دانشجویان تشکل انجمن اسلامی تحکیم وحدت در سالن روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار شد.

کافه انجمن هر هفته با موضوعات مهم روز تشکیل می‌شود.

دانشجویان در این جلسه به موضوع «حجاب فطری است یا اکتسابی؟ » با زیر موضوعات زیر پرداختند:

۱_ جمهوری اسلامی چرا باید برای مبارزه با بی‌حجابی هزینه کند؟

۲_ از نظر مخالفین حجاب؛ حدود پوشش چقدر است؟

۳_ حجاب محدودیت است یا مصونیت؟

۴_ وضعیت حجاب در زمان شاه چگونه بوده است؟

۵_ تفاوت کرامت زن در جمهوری اسلامی با غرب چیست؟

۶_ نحوۀ برخورد پلیس با زنان در ایران و غرب چه تفاوتی دارد؟

در پایان حضار جلسه به جمع بندی زیر رسیدند:

جمهوری اسلامی ایران، داعیه‌دار پرچم‌داری تمدن اسلامی است لذا بدیهیست که در مسئله حجاب سفت و سخت برخورد کند و حتی با اینکه امروز، حجاب به مسئله‌ای حکومتی مبدل شده و بی‌حجابی به نوعی نماد مخالفت با نظام جمهوری اسلامی است، حاضر نباشد اجبار حجاب را بردارد. مسئله حفظ چارچوب‌های اجتماعی و حیا در جامعه ما به قدمت تمدن ماست و نمی‌شود اجازه داد که کسی بخواهد ناموس ایرانی را دست مایه اهداف شوم خود کند. لذا به این ترتیب است که کشور و ملت ما شهید می‌شوند و شهید تربیت می‌کنند اما ذره‌ای از این خط قرمز عقب نمی‌کشند. بحث اتخاذ سیاست‌های فرهنگ‌سازی و یا برخورد با هنجار شکنان بحثی جداست و در اینجا صرفا از دلیل هزینه دادن جمهوری اسلامی برای امر حجاب صحبت کردیم. در ادامه لازم به ذکر است کرامت زن در حکومت و گفتمان انقلاب اسلامی با جامعه غربی زمین تا آسمان متفاوت است و در حالی که غرب زنان را دستمایه پیشرفت صنعت مد و فشن و... قرار داده، در ایران روی زن به عنوان یک انسان تمدن ساز حساب باز می‌شود. نوع برخورد مردان یک جامعه با زنان آن تا حدی بیانگر تفاوت کرامت گذاری آن‌ها در جامعه نیز می‌باشد. زنان در جامعه غرب به نوعی ابزار هوسرانی مردان شده‌اند و تنها با عریان ساختن خود می‌توانند ابراز وجود کنند که این کاملا مخالف گفتمان امامین انقلاب است.

ضمن اینکه باید اضافه کنیم اینکه بعضی می‌گویند حجاب مانع فعالیت‌های اجتماعی است و زنان را محدود می‌کند هم سخن درستی نیست. اتفاقا حجاب امنیت و آرامش خاطر زنان را برای حضور در اجتماع تامین می‌کند. اما بدیهی است که به واسطه حجاب محدودیت‌هایی برای زنان اعمال می‌شود و مسلما نمی‌توانند آزادانه هر فعالیتی داشته باشند اما با یک بینش عالی می‌شود این محدودیت را برای احیای سلامت جامعه پذیرفت.

خبرنگار: نسیم اسپید

انتهای خبر/

کد خبر: 1229407 برچسب‌ها حجاب

دیگر خبرها

  • توجه به عفاف و حجاب ارزش نهادن به کرامت زن است
  • عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • اجرای برنامه‌های دهه کرامت بویین میاندشت با مشارکت مردم
  • عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی
  • تکریم معلمان در جامعه نهادینه شود
  • آیت‌الله مطهری الگویی وارسته برای نسل جستجو‌گر عصر ماست