Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@07:51:57 GMT

لرستان؛ سامانه ای از آن سوی آب‌ها

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۰۹۵۳

لرستان؛ سامانه ای از آن سوی آب‌ها

هسته اصلی سامانه‌ سیلاب لرستان در موردی نادر از کانادا و در جهت جریانات جت استریم به سمت ایران حرکت کرد، پس از گذشتن از شمال اسکاتلند و نیز بارش‌هایی که در غرب اسکاندیناویا داشت، به روسیه مرکزی وارد شد. از دریای سیاه گذشت و طی ادغام با سامانه‌های مدیترانه‌ای- سودانی، در ۴ فرودین به ایران وارد شد.

به گزارش ایمنا، بارش‌های سیل‌آسا که در پایان اسفندماه سال گذشته تا اوایل فروردین‌ماه امسال در ایران رخ داد، مناطق بسیاری را در کشور درگیر سیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار در آن برهه سیل‌هایی که بیش از ۲۱ استان و ۴هزار و ۵۰۰ شهر و روستا را درنوردیدند، در مجموع جان بیشتر از ۷۵ نفر را گرفتند و با خساراتی بسیار زیاد ۲ هزار نفر را مجروح کردند. در این میان استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان بیشتر از دیگر استان‌های کشور دچار خسارات جانی و مالی شدند. طی مطلبی که آن را در ادامه می‌خوانید؛ به چگونگی تشکیل سامانه بارشی لرستان در آن دوره پرداخته شده و بررسی شده است که آن سامانه از کجا آمد و چگونه شکل گرفت. همچنین برای بررسی دقیق‌تر روند بارش که منجر به وقوع سیل در خوزستان شد؛ در چندین بازه‌ سه‌ساعته از پنجم فروردین‌ماه ۹۸ تا هفتم آن ماه آورده شده است. این مطلب پیش‌تر در مجله الکترونیک «شهرگاه»؛ که نشریه‌ای تخصصی در حوزه مدیریت شهری است، منتشر شده است.

هسته اصلی سامانه‌ای که به سیلاب لرستان انجامید در موردی نادر از کانادا و شمال آمریکا و در جهت جریانات جت استریم به سمت ایران حرکت کرد. این سامانه در ظهر ۲۶ اسفند در اقیانوس اطلس شمالی حرکتش را پیگرفت و پس از گذشتن از شمال اسکاتلند و نیز بارش‌هایی که در غرب شبه جزیره اسکاندیناویا داشت، به روسیه مرکزی وارد شد و در بامداد ۳ فروردین با بارش‌های به نسبت تندی روی سوچی (با شدت بیش از ۳/۵ لیتر بر هر متر مربع در هر ساعت) از دریای سیاه گذشت، اتفاق بسیار مهم تقویت و جان تازه گرفتن این سامانه در ادغام با سامانه‌های مدیترانه‌ای- سودانی در روز یکشنبه چهارم فروردین بود که از شرق و جنوب شرقی دریای مدیترانه شکل گرفته بودند و رطوبت بسیاری داشتند. بعد از ظهر همین روز این سامانه پربارش وارد ایران شد و در نخستین مرحله بارش‌هایی را با پتانسیل حدود ۷ لیتر بر متر مربع در ساعت در منطقه پل دختر آغاز کرد. 


 

بارش‌های سیل‌آسای لرستان و خوزستان

بارش‌هایی که از عصرگاه چهارم فروردین در لرستان آغاز شد، به سبب آنکه عمدتا در حوضه آبریز کرخه به حساب ‌می‌آمد و البته دامنه آن ‌ها تا حوضه آبریز کارون نیز می‌رسید،  نه تنها در لرستان که در سیل خوزستان نیز کاملا اثرگذار بودند. از این بایت تفکیک بارش‌ها برای سیل لرستان و خوزستان  قابل انجام نیست. به هر روی نخست تبعات سیل‌آسای این بارندگی‌ها در لرستان نمود یافت و خرم‌آباد، معمولان و  به‌ویژه پل‌دختر و کوهدشت را درنوردید تا با تأخیری یکی دو روزه به مناطق شمالی خوزستان نیز برسد.      

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سیل لرستان سیلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۰۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیشترین باران در شیرآباد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، براساس اعلام هواشناسی گلستان، در شیر آباد خان ببین ۱۰۴ میلیمتر باران ثبت شده است.

نوده ملک گرگان با ۹۳ میلیمتر، مازیاران رامیان با ۸۹ میلیمتر و افراتخته علی آبادکتول و النگدره گرگان با ۸۵ میلیمتر بعد از شیرآباد بیشترین میزان باران دیروز و امروز را دریافت کرده اند.

ایستگاه‌های توماچلر گمیشان و آق تقه مراوه تپه با ثبت ۶ میلیمتر کمترین میزان بارش‌های این دو روز را دریافت کرده اند.

فعالیت سامانه بارشی موثر از بامداد دیروز در گلستان فعال شده بود که بارش برف در قلل مرتفع، بارش باران و سیلاب از پیامد‌های این سامانه بود.

فعالیت این سامانه بارشی تا عصر امروز ادامه دارد.

بارش باران شدید محور گنبدکاووس- کلاله محدوده پل بایلر را مسدود کرده است.

آبگرفتگی خطوط ریلی در بندرترکمن سبب شده مسافران تهران – گرگان در ایستگاه بندرگز پیاده شوند و با اتوبوس رهسپار گرگان شوند.

بارش برف هم چنین در توسکستان گرگان – شاهرود را سفید پوش کرد و رانندگان برای رفت و آمد در این مسیر در محدوده گردنه چالچیان باید از زنجیر چرخ استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز سه‌شنبه
  • ورود سامانه‌ بارشی جدید به کشور از روز سه‌شنبه
  • افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان
  • برفروبی محور ارتباطی سروآباد پاوه بعد از 5 ماه مسدودی
  • سامانه بارش‌زا بهاری در راه اصفهان / هوا ۳ تا ۵ درجه سردتر می‌شود
  • بارش برف در ارتفاعات گلستان/ زنجیره چرخ الزامی است
  • ثبت بیشترین باران در شیرآباد
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایری لرستان
  • تداوم بارش باران در خوزستان