Web Analytics Made Easy - Statcounter

«اسفندیار خدایی» روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به اقدام ایران در ساقط کردن هوایپمای بدون سرنشین گلوبال هاوک آمریکا که به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود، گفت: پاسخ ترامپ به سقوط پهباد، برای جنگ‌طلبان نومیدکننده بوده است. دولت آمریکا فعلاً به دنبال جنگ با ایران نیست. معمای ایران پیچیده‌تر از آن است که با حمله نظامی حل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آمریکا فقط وارد جنگی می‌شود که بتواند در کوتاه‌مدت پیروز شود، اظهار داشت: در صورت بروز جنگ در شرایط کنونی، متحدان آمریکا از جمله اسرائیل و امارات متحده عربی، هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد. وقتی که اسرائیل در مقابل موشک‌های ابتدایی حماس آسیب‌پذیر است و در برابر موشک‌های حزب‌الله لبنان و پایگاه‌های ایران در سوریه به شدت تهدید می‌شود به همین دلیل حتی نتانیاهو هم به دنبال جنگ نظامی آمریکا علیه ایران نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: اکنون آمریکا روی تحریم اقتصادی ایران تمرکز کرده است تا زمانی که دولت ایران به اندازه کافی ضعیف شده باشد و چشم‌انداز پیروزی با کمترین هزینه برای آمریکا وجود داشته باشد.

خدایی با اشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تصریح کرد: انتخابات آمریکا نزدیک است و افکارعمومی آمریکا از جنگ با ایران استقبال نمی‌کنند به خصوص آنکه ایران برجام را امضا کرده و این دولت ترامپ است که از اجرای این توافق سرباز زده است.

وی با اشاره به نقش توان دفاعی و منطقه ای ایران در واکنش آمریکا اظهارداشت: در تاریخ آمریکا حتی یک مورد هم دیده نشده که این کشور وارد درگیری نظامی با یک قدرت منطقه‌ای آماده مثل ایران شده باشد. در تمام جنگ‌های آمریکا، چشم‌انداز پیروزی روشن و کاملاً در دسترس بوده است.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: مثلاً دولت بوش پدر در جنگ اول عراق پس از عقب‌نشینی صدام از کویت، جنگ را ادامه نداد چون پرهزینه نشان می‌داد و احتمالاً خیلی طول می‌کشید، لذا آمریکا عراق را ۱۰ سال دیگر به شدت تحریم کرد تا حدی که در سال ۲۰۰۳، پیروزی بر صدام بسیار آسان بود و همین‌طور هم شد، اگرچه پیش‌بینی بوش پسر از عراق پس از حذف صدام درست از آب در نیامد.

خدایی با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند که ورود به یک جنگ تمام‌عیار با ایران بسیار پرهزینه خواهد بود، ابراز داشت: آنها به دنبال تضعیف ایران با توسل به تحریم‌های شدید اقتصادی هستند و چنانچه به این هدف برسند، زمینه برای اقدام نظامی فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران امروز با عراق تحت حاکمیت صدام دو تفاوت عمده دارد، عنوان کرد: صدام با حمله به کویت، زمینه ائتلاف جهانی علیه خود را فراهم کرد اما ایران با پذیرش برجام، از لحاظ منطق جهانی در جایگاه برتر نشسته است و این آمریکا است که با خروج از برجام، طغیان کرده است. ثانیاً، ایران با داشتن قدرت موشکی و متحدانی چون حزب‌الله و پایگاه‌هایی در سوریه، با عراق صدام متفاوت است.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره تلاش برخی از نیروهای حاضر در کاخ سفید برای جنگ محدود با ایران یادآور شد: ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ احتمالاً به دنبال بهانه‌ای برای جنگ هوایی چند روزه و بمباران تاسیسات نظامی و هسته‌ای و زیرساخت‌های اقتصادی نفتی و گازی ایران و سپس آتش‌بس و برداشتن پرچم صلح باشد. اما مشکل اینجاست که با توجه به توان موشکی ایران، این کشور در مقابل جنگ کوتاه‌مدت، دست‌بسته نیست.

خدایی اضافه کرد: متحدان آمریکا همچون اسرائیل و امارات هزینه سنگینی برای چنان جنگی را پرداخت خواهند کرد لذا آنها هم در شرایط کنونی از چنین طرحی استقبال نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که گزینه تهدید به جنگ با ایران تا چه اندازه حربه‌ای برای وادار ساختن تهران برای انجام گفت‌وگو با واشنگتن است؟ بیان کرد: معمای ایران پیچیده‌تر از آن است که با حمله نظامی حل شود. تهدید به جنگ در کوتاه‌مدت روی افکار عمومی تاثیرگذار است اما پس از مدتی همه درمی‌یابند که آمریکا فعلاً در شرایطی نیست که وارد یک جنگ جدی با ایران شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یاد آورشد: تحریم ایران نیز در طولانی‌مدت هزینه‌هایی برای آمریکا دارد زیرا آمریکا باید در قبال همکاری کشورهای دیگر با تحریم‌ها، به آنها امتیازات یا باج‌هایی بدهد و این همان چیزی است که دولت اوباما با درک آن با ایران مذاکره کرد، دولت ترامپ نیز کم‌کم به همان نتیجه می‌رسد که برجام برای هر دو طرف توافق خوبی بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۱۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران

یک روزنامه کویتی مدعی شد:«آمریکا در یک جلسه غیرمستقیم از ایران خواسته است از فرمول مصر برای آتش بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع بین اسرائیل و حزب الله در جنوب لبنان حمایت کند.»

روزنامه الجریده کویت در ادامه آورده است: «طرف آمریکایی همچنین از ایران خواسته است به توافق سابق هسته ای بازگردد به گونه ای که براساس آن، تهران غنی سازی اورانیوم را در محدوده ۳.۶۷ درصد نگه دارد و آمریکا نیز تحریم های ایران را لغو کند.»

براساس ادعای این روزنامه، «طرف آمریکایی از تهران خواسته است بر متحدانش در منطقه به منظور توقف حملات در دریای سرخ فشار بیاورد، از فرمول مصر برای آتش بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع ین اسرائیل و حزب الله در جنوب لبنان حمایت کند.»

به نقل از شفقنا در ادامه مطلب این روزنامه آمده است: «طرف آمریکایی به صورت غیرمستقیم از ایران خواسته است قبل از هرگونه توافقی بین طرفین، به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات هسته ای اش اجازه دهد.»

بنابر نوشته الجریده، «ایران نیز به طرف آمریکایی رسانده است که کاهش هرگونه تنش در منطقه مستلزم توقف حمایت های نامحدود آمریکا از اسرائیل و اتخاذ اقداماتی برای مهار تل آویو است.»

الجریده همچنین نوشت: «ایرانی ها از توافق برای توقف جنگ در غزه و هرگونه توافقی که مورد موافقت فلسطینی ها باشد، حمایت می کند و در مورد جنوب لبنان هم به همین شکل است. ایران به آمریکا هشدار داده است که اگر اسرائیل بخواهد به جنوب لبنان حمله کند، ایران بیکار نخواهد نشست و برای شکست حمله اسرائیل هرکاری خواهد کرد. در مورد بازرسی از تاسیسات هسته ای نیز ایران به طرف آمریکایی رسانده است که گزارش های دقیقی به آژانس در خصوص تاسیسات هسته ای ارائه کرده است.»

دیگر خبرها

  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • شکست جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • ماجرای نفوذ سرویس‌های جاسوسی به هیئت‌ها و ترور حاج صادق آهنگران از زبان خودش + فیلم
  • اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات رژیم صهیونیستی با پاسخ وحشیانه پلیس و ارتش آمریکا مواجه شد