کتاب «فهم فلسفه سیاسی در بستر زندگی اجتماعی» منتشر شد
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۱۷۰۹
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «فهم فلسفه سیاسی در بستر زندگی اجتماعی» نوشتۀ مل تامپسون با ترجمۀ نرگس تاجیک نشاطیه توسط انتشارات پگاهروزگارنو منتشر شد.
«فهم فلسفه سیاسی» یک راهنمای جامع برای مهمترین اندیشهها و ایدههای فلسفۀ سیاسی با زبانی ساده و در نسبت با اساسیترین وجوه زندگی اجتماعی بشر معاصر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فلسفه سیاسی را نباید با علم سیاست اشتباه گرفت. موضوع سیاست، چرخدندههای ماشین دولت است که اساس وجود آن سازماندهی زندگی مردم برای رسیدن به اهداف اساسی بزرگی همچون آزادی و انصاف و عدالت است. این اهداف اساسی و بزرگ، موضوع فلسفۀ سیاسی هستند. اما این بدین معنا نیست که فلسفه سیاسی را باید در نوعی برج عاج نشاند، چراکه دیدگاهها و کنشهای سیاستمداران با ایدههای مبنایی مطرحشده در فلسفه سیاسی پیوند عمیقی دارد و مدام به این ایدهها و مفاهیم ارجاع داده میشوند.
فلسفه سیاسی ذاتاً شاخهای از اخلاق است. وقتی میگوییم که فلانی بهلحاظ اخلاقی خوب است، میدانیم که منظور چیست و فرضمان اینست که او در زندگی شخصی و مواجهه با دیگران به اصول اخلاقی پایبند است، اما در جایی که عمل یک ملت مورد نظر باشد، شناسایی اصولی که زندگی خوب یا رفتار خوب یک ملت را تعیین میکند موضوع فلسفه سیاسی است.
در سیاست، بحثها عموماً با واقعیتها آغاز میشود، اما بهسرعت در مسیر بررسی ارزشها قرار میگیرد. واقعیتهای مزبور ممکن است در کتابهای علوم سیاسی، جامعهشناسی یا اقتصاد بیان شوند. اما برای سنجش این واقعیتها، لازم است تا هنجارها و ارزشهایی که سیاست باید با آنها قضاوت شود، مورد توجه قرار گیرد. ارزشهای اخلاقی و ایدههای بنیادی دربارۀ اینکه جامعه به چه شیوهای باید اداره شود، شالودۀ بحث سیاسی و حکومت را میافکند. فلسفه سیاسی ابزار اصلی برای شکل بخشی به آن ایدههای سیاسی و ارزشهاست.
در کتاب «فهم فلسفه سیاسی»، مل تامپسون برای طرح مسائل اساسی فلسفه سیاسی به سراغ اندیشههای فیلسوفان سیاسی گذشته رفته و از نظریات افلاطون و ارسطو دربارۀ عدالت و مفهوم زندگی خوب در یونان باستان گرفته تا تئوری دولت مقتدر هابز و تئوری تفکیک قوای لاک و مونتسکیو را مورد بررسی قرار داده است. تامپسون معتقد است که «وقتی ما در حال تمرین فلسفه سیاسی هستیم، نیاز داریم که بین اندیشمندان بزرگ و تلاشهای گذشته، و جهان کنونی و معضلات سیاسی آن رفت و برگشت کنیم.» او معتقد است که وقتی هنوز در جامعۀ ما معضل نسبت حقوق افراد و حفظ مصلحت و امنیت حکومت، حلنشده باقی مانده است، ناگزیر از رجوع به اندیشههای فیلسوفانی همچون ماکیاولی هستیم تا با بازخوانی یا رد اندیشههایشان بتوانیم راهی برای حل مسائل خودمان پیدا کنیم.
کتاب «فهم فلسفه سیاسی»، ده فصل دارد. فصل اول آن مقدمهای در باب مفهوم فلسفه سیاسی و مسائل آن است. فصل۲ و۳ به دو دورۀ وسیع تاریخی میپردازد. دورۀ نخست، از یونان باستان تا رنسانس، و دورۀ دوم، تحولات سدۀ هفدهم و هجدهم یعنی قرارداد اجتماعی و فایدهگرایی را در برمیگیرد.
فصل ۴ ایدهها و ایدئولوژیهایی شامل کمونیسم، سوسیالیسم، لیبرالیسم، محافظهگرایی و غیره را بررسی میکند که در سدۀ بیستم مسلط شدند، اما ریشههای آنها را به قرن نوزدهم و پیش از آن مربوط میداند.
البته از آنجا که فلسفه سیاسی با مفاهیم کلیدی سروکار دارد، در فصل ۵، ۶ و ۷ به برابری و انصاف، و سپس به آزادی، و نهایتاً حقوق، عدالت و قانون نظر میافکند. توضیح این مفاهیم و دیدن شیوۀ ارتباط آنها با یکدیگر برای درک بهتر این موضوع کاملاً اساسی است.
اما دو چشمانداز وجود دارد که به توجه خاص نیاز دارند. چشم انداز نخست به جایگاه زنان در جامعه مربوط است. اکثر اندیشمندان در تاریخ فلسفه سیاسی مرد بودهاند و بر زندگی سیاسی تسلط داشتهاند. بنابراین، یک چشمانداز ناظر به حقوق زنان ضرورت دارد. چشمانداز دوم تصدیق میکند که بسیاری ملتها اکنون چندفرهنگی هستند؛ برخی بهواسطۀ مهاجرت، اما عموماً به واسطۀ تأثیر جهانی تجارت و ارتباطات. چگونه در جامعهای که ارزشهای فرهنگی متنوع وجود دارد، انصاف و احترام برای افراد محقق میشود؟ آیا اقلیتهای قومی باید سنتهای خود را داشته باشند یا باید خود را با یک هنجار ملی هماهنگ کنند؟ پدیدۀ شدیداً غمانگیز پاکسازی قومی، در یک سر طیف پاسخها به این پرسش قرار دارد. این موضوعات محور فصل ۸ را تشکیل میدهند.
در فصل۹ و۱۰ کتاب موقعیت هر دولت-ملت را در دنیای شرکتهای چندملیتی، بازارهای جهانی و تهدیدات جهانی بررسی میکند. دولتهای مستقل، دیگر مثل گذشته مستقل نیستند. تهدیدها، خواه از جانب تروریسم و جنگ، خواه به خاطر تغییرات جوی، هیچ مرز ملی را در امان نمیگذارد.
سرانجام کتاب به برخی ملاحظات و اندیشهها درمورد آیندۀ فلسفه سیاسی ختم میشود و طیفی از پیشنهادات برای مطالعۀ بیشتر از جمله فهرستی از متنهای کلاسیک را ارائه میدهد.
کتاب «فهم فلسفه سیاسی در بستر زندگی اجتماعی» در ۳۲۶ صفحه توسط انتشارات پگاهروزگارنو منتشر شده و با قیمت ۳۸,۰۰۰ تومان در بازار نشر موجود است.
کد خبر 4650353منبع: مهر
کلیدواژه: تازه های نشر معرفی کتاب فلسفه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۱۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قابهایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان
گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز- «داریوش مهرجویی: شاعرانگی زندگی معمولی»؛ این عنوانی در بخش ویژه و مرور آثار جشنواره مسکو روسیه است تا این رویداد بینالمللی در چهلوششمین آوردگاه خود میزبان آثاری از جنس شعر و عرفان و فلسفه باشد. آثاری از داریوش مهرجویی فقید که منتخب آنها برای نمایش در این جشنواره، بیانگر این مهم است. «گاو»، «هامون»، «درخت گلابی»، «پری»، «لیلا» و «اشباح» از جمله فیلمهایی هستند که در جشنواره بینالمللی مسکو روی پرده میروند.
فیلم سینمایی «گاو» نه تنها از بهترین فیلمهای زندهیاد داریوش مهرجوییست، که از مهمترین آثار سینمای ایران نیز شمرده میشود. این فیلم که به سال ۴۸ ساخته شد در زمره فیلمهای مؤثر در شکلگیری موج نوی سینمای ایران نیز قرار میگیرد. عزتالله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و جعفر والی از جمله بازیگران فیلمی هستند که روایتگر قصه «مشحسن» و شدت علاقه او به گاوش است. در تمامی این سالها جشنوارههای ونیز، کن، برلین، لندن و لسآنجلس از جمله مهمترین رویدادهای سینمایی میزبان این فیلم بودند، فیلمی که در سالهای ۵۱، ۶۷ و ۷۸ در رایگیری منتقدان، موفق به کسب عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد.
فیلم سینمایی هامون به نویسندگی داریوش مهرجویی و با بازی خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و عزتالله انتظامی، راوی داستان زندگی مردی به نام حمید هامون است که زندگی زناشویی کابوسواری را پشت سر میگذارد. این اثر داریوش مهرجویی که به سال ۶۸ ساخته شد، در دوره هشتم جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۸) با کسب پنج سیمرغ بلورین بههمراه جایزه ویژه هیئت داوران ستاره بیرقیب سینمای آن سال ایران بود. این فیلم در جشنواره هشتم برنده جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلم و همینطور سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، نقش اول مرد، و بهترین تدوین شد. همچنین «هامون» کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در شش زمینه دیگر بود.
«درخت گلابی»، نیز از دوستداشتنیترین عاشقانههای سینمای ایران با انگارههای فلسفی است، فیلمی برگرفته از داستانی به قلم گلی ترقی که برشی از زندگی یک نویسنده بیبر و بار، همچون درخت گلابی خانه پدری را روایت میکند.
محمود شایان، نویسندهای در حوالی ۶۰ سالگیست که چند کتاب تاکنون نوشته و مشهور شده، چند سالی میشود که او برای نوشتن کتاب جدید، دستش به قلم نمیرود. به همین خاطر، به باغی در دماوند میرود که از ایام شباب، خاطرات زیادی از آنجا دارد. همایون ارشادی، گلشیفته فراهانی، جعفر بزرگی، نعمتالله گرجی و شهرام حقیقتدوست از جمله بازیگران این اثر مهرجویی بهشمار میروند.
«لیلا» که نیمه دوم دهه هفتاد ساخته شد، دوازدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی به نویسندگی خود او و با اقتباس از داستانی به قلم مهناز انصاریان است. چکیده داستان این فیلم که با بازی لیلا حاتمی، علی مصفا، جمیله شیخی و محمدرضا شریفینیا همراه است را میتوان اینگونه تعریف کرد. لیلا روز بیستوهشتم ماه صفر با رضا، دوست برادرش حسین برخورد میکند و آشناییشان به ازدواج میانجامد. مدتی بعد، لیلا روز تولدش میفهمد که بچهدار نخواهند شد و پزشک هم اشکال را از لیلا میداند.
«پری» یکی دیگر از آثار شناختهشده مهرجوییست که در جشنواره مسکو در نگاه مخاطبان مینشیند. این فیلم با تمام انگارههای فلسفیش که البته فاصله مشهودی با «درخت گلابی» دارد را میتوان از عرفانیترین آثار سینمای ایران بخوانیم. «پری»، اقتباسی از رمان «فرانی و زویی» و داستان کوتاهِ «یک روز خوش برای موزماهی» نوشته «جروم دیوید سالینجر» است که در آن بازیگرانی چون نیکی کریمی، علی مصفا، خسرو شکیبایی و پارسا پیروزفر نقشآفرینی کردهاند.
این فیلم که در نیمه اول دهه هفتاد ساخته شد، روایتگر برشی از زندگی دانشجوی ممتاز ادبیات و تئاتر است که با خواندن یک کتاب کوچولو دچار تحولات بنیادی حسی و فکری میشود. پری که در زندگی و روابط خود با اطرافیانش به مشکل خورده، با خواندن این کتاب که به طور اتفاقی پیدا میکند، زندگی خود را کاملا دستخوش تغییرات جدی میبیند تا جایی که رهسپار کشف حقیقت زندگی میشود.
«تیمسار سلیمانی و همسرش در روابط خود به بنبست میرسند، تلاشهای وکیل خانواده برای بهبود اوضاع زندگی آنان بینتیجه میماند. سالها بعد گناهان تیمسار گریبان مازیار (پسر جوانش) را میگیرد و مسیر عشق و زندگی او را دشوار میسازد.» این چکیده داستان فیلمی به نام «اشباح» از دیگر ساختههای مهرجویی به نویسندگی خود او است که بناست روی پرده جشنواره مسکو به نمایش در بیاید. در این فیلم که به سال ۹۲ ساخته شد، بازیگرانی چون همایون ارشادی، مهتاب کرامتی، حسن معجونی و ملیکا شریفینیا به نقشآفرینی پرداختهاند.
به هر روی، جشنواره بینالمللی فیلم مسکو، میزبان قابهایی شبیه به زندگی و از جنس شعر و فلسفه و عرفان است تا با مرور آثار مهرجویی فقید، دفتری از دیوان دوستداشتنی سینمای ایران را ورقی زده باشد.
*سید محمد حسین لواسانی- فعال رسانه
کیانوش رضایی کد خبر: 1228340 برچسبها اخبار سینما مسکو