Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - صنعت استخراج ارزهاي مجازي به تازگي به عنوان متهم افزايش مصرف برق در کشور معرفي شده، اما برخي کارشناسان مي گويند اين صنعت نه تنها باعث کمبود انرژي نيست بلکه از ظرفيت هاي آن مي توان علاوه بر دور زدن تحريم ها براي کاهش اتلاف انرژي، پرداخت بدهي هاي برقي، توسعه نيروگاه ها و حتي کاهش قيمت برق مشترکان نيز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاري آريا، موضوع ماينينگ (استخراج ارزهاي مجازي) که موضوعي ناشناخته در کشور به شمار مي‌رود، در روزهاياخيربه دليل نگراني از افزايش مصرف برق و احتمال کمبود اين حامل انرژي مورد توجه قرار گرفته است.
معاون برق و انرژي وزير نيرو در اين باره گفته است: براي توليد هر واحد ارز مجازي «بيت کوين» نياز به مصرف 72هزار کيلووات برق بوده و به اندازه مصرف 28مشترک، برق استفاده مي‌شود که ادامه چنين روندي خطرناک است.
«همايون حائري» هشدار داده است: اگر روند استخراج ارزهاي مجازي به همين نحو ادامه يابد پيش بيني مي‌شود مصرف آنها به بيش از 2هزار مگاوات برسد.
نکته مهم درباره ارزهاي مجازي اين است که اين نوع ارزها به دليل ماهيت غير متمرکزي که دارند خارج از دامنه تحريم‌هاي آمريکا هستند، بنابراين در زمان تحريم از ابزارهاي کارآمد براي دور زدن تحريم‌هاي واشنگتن هستند.
نقش ارزهاي ديجيتال در دور زدن تحريم‌ها، بحثي مفصل مي‌طلبد که بايد در جاي خود بدان پرداخت.
به سراغ «محمد شرقي» دبير انجمن بلاکچين ايران رفته و نظر وي را درباره ادعاهاي مطرح شده مبني بر افزايش بي رويه مصرف برق کشور توسط مزارع استخراج ارزهاي ديجيتال جويا شديم.
وي برخلاف ادعاهاي مطرح شده مي‌گويد: ساماندهي و توسعه مزارع استخراج ارزهاي مجازي نه تنها باعث افزايش مصرف برق کشور نشده، بلکه در صورت ساماندهي و توسعه شهرک‌هاي ماينينگ مي‌توان از آن براي احداث نيروگاه‌هاي جديد، پرداخت بدهي‌هاي سنگين اين صنعت، کاهش اتلاف انتقال و توسعه شبکه برق کشور استفاده کرد.
مزيت‌هاي استفاده از ارزهاي مجازي در زمان تحريم
دبير انجمن بلاکچين ايران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: کشورمان که از يکسو دچار تحريم است و از سوي ديگر داراي حجم گسترده واردات و صادرات و مي‌تواند بخشي از کمبود ارز را از اين طريق جبران کرده و تا حدي تحريم‌ها را دور بزند.
محمد شرقي خاطر نشان کرد: در بسياري از کشورهاي اروپايي، آسيايي، آفريقايي و حتي آمريکايي برخي ارزهاي مجازي به رسميت شناخته شده‌اند که مي‌توان به جاي مبادله مستقيم از طريق بانک‌ها با استفاده از اين نوع ارزهاي ديجيتال، اقدام به پرداخت پول و تأمين کالا کرد.
2شيوه تهيه ارزهاي مجازي‌
دبير انجمن بلاکچين ايران ادامه داد: براي اينکه ايران بتواند از رمز ارزها براي دور زدن تحريم و مبادلات بين المللي استفاده کند بايد اين ارزها را داشته باشد که براي دسترسي به آنها يا بايد اين ارزها را از خارج از کشور خريداري کند يا اينکه به توليد آنها در داخل (ماينينگ) اقدام کند.
وي افزود: خريد ارزهاي ديجيتال از طريق فروشنده‌هاي خارجي، محدوديت‌هاي دارد و باعث خروج پول و ارز فيزيکي از کشور مي‌شود، اما استخراج اين نوع ارزها در داخل نه تنها از خروج پول از کشور جلوگيري کرده بلکه باعث ارزآوري در شرايط سخت تحريم نيز مي‌شود.
ماينينگ و مزارع استخراج رمز ارزها
دبير انجمن بلاکچين ايران اضافه کرد: به فرايند استخراج ارزهاي ديجيتال، صنعت «ماينينگ» و به مراکز توليد اين ارزها، مزرعه يا «فارم» گفته مي‌شود.
شرقي افزود: در صنعت ماينينگ، نفت و گاز به انرژي برق و در نهايت به محصول ارز ديجيتال تبديل مي‌شود که به عنوان يک پول مجازي مي‌توان براي مبادلات مالي از آن استفاده کرد.
مزيت اقتصادي ايران در توليد ارزهاي مجازي‌
وي با بيان اينکه توليد ارزهاي ديجيتال در کشور به عنوان خام فروشي يا هدر دهنده برق و منابع انرژي نيست، گفت: متأسفانه برخي از صنعت استخراج ارزهاي ديجيتال به عنوان هدر دهنده برق و انرژي نام برده و تلاش مي‌کنند که مشکل کمبود برق کشور را به گردن اين صنعت بيندازند. اما بايد توجه داشت که ارزهاي ديجيتال به عنوان يک محصول نهايي در چرخه توليد انرژي به شمار مي‌روند که بازده و سودآوري بسيار بالايي براي کشور به دنبال دارند.
دبير انجمن بلاکچين ايران به مزيت اقتصادي بخش انرژي در کشور اشاره کرد و گفت: ايران داراي بزرگترين منابع گازي و نفت دنياست که به جاي خام فروشي بايد آن را به محصول با ارزش افزوده بالاتر تبديل کرد و در شرايط کنوني که فروش انرژي با مشکلات زيادي رو به رو است، ارزهاي ديجيتال مي‌تواند يکي از مهمترين، با ارزش ترين و پرکاربردترين اين محصولات با ارزش به شمار رود.
مقصر مصرف بالاي برق، مزارع استخراج ارزهاي ديجيتال نيستند
اين کارشناس ارزهاي ديجيتال به اعتراضات اخير درباره افزايش مصرف برق کشور در مزارع استخراج ارزهاي ديجيتال اشاره کرد و گفت: در روزهاي اخير به علت بالا رفتن ميزان مصرف برق اين گونه ادعا شده که مشکلات کمبود برق ناشي از فعاليت مزارع استخراج ارزهاي ديجيتال است.
شرقي افزود: عده‌اي تلاش مي‌کنند که مشکل مصرف بالاي برق و احتمال کمبود و قطع برق را به گردن مزارع استخراج ارزهاي ديجيتال بيندازند اما ما همه ساله با مشکل مصرف بالاي برق در فصل تابستان مواجه بوده‌ايم در حالي که مزارع استخراج ارزهاي ديجيتال بيش از دو سال است که در کشور گسترش يافته‌اند.
وي تاکيد کرد: در واقع، اين درست نيست که صنعت ماينينگ به عنوان مقصر کمبود برق معرفي شود زيرا در سال‌هاي دور نيز همواره معضل ناپايداري شبکه برق در کشور در فصل تابستان وجود داشته است.
کمک ارزهاي مجازي براي رفع مشکل کمبود برق در کشور
اين کارشناس ارزهاي ديجيتال گفت: مزارع استخراج ارزهاي ديجيتال نه تنها باعث هدر رفتن منابع انرژي نمي‌شود بلکه مي‌توانند به رفع بيماري مزمن صنعت برق يعني کمبود پول کمک کرده و اين صنعت را توسعه دهند.
دبير انجمن بلاکچين ايران ادامه داد: مزارع استخراج ارزهاي ديجيتال مي‌توانند درآمدزايي صنعت برق را افزايش داده حتي قيمت برق توليدي براي مردم و مصرف کنندگان نهايي را کاهش دهند.
شرقي با بيان اينکه يکي از مشکلات مهم در صنعت برق ضريب بار (نسبت مصرف و توليد برق) است، اضافه کرد: اوج مصرف برق کشور مربوط به تعداد محدودي از روزهاي گرم فصل تابستان است که حتي مصرف برق به حدود 55هزار مگاوات نيز افزايش مي‌يابد، اين در حالي است که ميانگين مصرف سالانه برق کشور حدود 33هزار مگاوات است که نشان مي‌دهد که بالغ بر 37درصد از ظرفيت توليد اين صنعت در طول سال بدون استفاده باقي مي‌ماند.
وي ادامه داد: وزارت نيرو مي‌تواند شرايطي را فراهم کند تا از ظرفيت خالي نيروگاه‌ها در طول سال برايماينينگ و درآمدزايي براي صنعت برق استفاده کند.
«ماينينگ»، مرهمي براي بيماري مزمن بدهکاري صنعت برق
دبير انجمن بلاکچين ايران اضافه کرد: دولت هزينه بسيار بالايي را صرف توليد برق مي‌کند که به صورت يارانه در اختيار مصرف کنندگان قرار مي‌گيرد و اين موضوع باعث بدهکاري حدود 42هزار ميليارد توماني صنعت برق شده است. اما در صورت ايجاد مزرعه‌هاي استخراج ارز ديجيتال در کنار نيروگاه‌ها مي‌توان سودآوري صنعت برق را بالا برده و بدين تريب مشکل بدهکاري صنعت برق نيز بهبود بيابد.
امکان کاهش قبض برق مشترکان عادي
شرقي اضافه کرد: با افزايش سودآوري صنعت نيروگاهي از طريق ايجاد مزارع ماينينگ، سرمايه گذاران جديد براي احداث نيروگاه‌هاي جديد ترغيب خواهند شد و بدين شکل، موج نيروگاه سازي تجديدپذير در مقياس کوچک که متأسفانه اکنون حدود يک درصد از کل توليد برق کشور را تشکيل داده در کشور به راه افتاده و هزينه توليد هر چه بيشتر کاهش خواهد يافت.
اين کارشناس ارزهاي ديجيتال ادامه داد: بر اساس آمار حدود يک ماه و در بعضي از ساعات تابستان، پيک مصرف برق وجود دارد اما در ساير روزهاي سال و ساعات با کاهش مصرف برق مواجه هستيم که مي‌شود در آن روزها به توليد ارزهاي ديجيتال اقدام کرد.
وي اضافه کرد: در صورت افزايش بهره وري و سودآوري نيروگاه‌ها حتي مي‌توان نسبت به کاهش بهاي برق مصرفي مشترکان عادي و مردم اقدام کرد.
احداث شهرک‌هاي استخراج ارزهاي مجازي در کنار نيروگاه‌ها
دبير انجمن بلاکچين ايران با ارائه پيشنهادي گفت: از جمله راهکارهايي که پيشنهاد مي‌شود ايجاد شهرک‌ها و مزرعه‌هاي استخراج ارزهاي ديجيتال در کنار نيروگاه هاست.
شرقي اضافه کرد: راه اندازي اين شهرک‌ها و مزرعه‌ها مي‌تواند ضريب بار بيشتري را براي صنعت برق کشور ايجاد کرده که با ضريب بار بالاتر، ميزان سودآوري افزايش، زمان بازگشت سرمايه در صنعت برق کاهش و نرخ بازگشت سرمايه در صنعت برق افزايش مي‌يابد.
وي افزود: ساماندهي مزارع استخراج ارزهاي ديجيتال، افزايش درآمدزايي براي سرمايه گذاران و افزايش درآمد ارزي براي کشور از مزيت‌هاي احداث اين شهرک هاست.
اين کارشناس ارزهاي ديجيتال اضافه کرد: اين شهرک‌ها مي‌تواند در قالب شهرک‌هاي فناوري احداث شود که هزينه برق، خدمات و پشتيباني از دستگاه‌هاي توليد ارز ديجيتال در آنها مشخص است.
وي خاطر نشان کرد: بدين طريق، علاقه مندان و سرمايه‌گذاران مي‌توانند دستگاه‌هاي استخراج خود (ماينر) را به اين شهرک‌ها برده و نصب کنند و در نهايت پس از پرداخت هزينه توليد برق و هزينه‌هاي جانبي، ارز ديجيتال استخراج شده به حساب سرمايه گذاران واريز مي‌شود.
کاهش اتلاف در خطوط انتقال برق
دبير انجمن بلاکچين ايران به کمک ماينينگ براي حل مشکل اتلاف انرژي در شبکه توزيع اشاره کرد و گفت: مشکل ديگري که در کشور وجود دارد اتلاف بالاي انرژي در خطوط انتقال برق است که احداث مزارع استخراج ارزهاي ديجيتال در نزديکي نيروگاه‌ها مي‌تواند اين مشکل را کاهش دهد.
شرقي يادآور شد: اين راهکار در کشورهاي در حال توسعه کاربرد دارد به طور مثال کشور چين از اين راهکار استفاده مي‌کند.
وي افزود: وجود هزاران کيلومتر خط انتقال برق که با هدف انتقال برق به روستاها و شهرهاي دور دست احداث شده باعث هدر رفت هزاران مگاوات برق در طول مسير مي‌شود.
اين کارشناس ارزهاي ديجيتال با بيان اينکه بر اساس گزارش‌ها ميزان اتلاف برق در خطوط انتقال اکنون به حدود 11درصد رسيده است، اضافه کرد: از طريق توسعه مزارع استخراج ارزهاي ديجيتال مي‌توان جلوي اتلاف انرژي را گرفت.
دبير انجمن بلاکچين ايران اضافه کرد: سالهاست که موضوع احداث نيروگاه‌هاي برق کوچک مقياس در مناطق دوردست کشور مطرح شده اما به دليل صرفه اقتصادي پايين، سرمايه گذاران از آن استقبال نکرده‌اند.
شرقي خاطر نشان کرد: با توجه به مصرف پايين برق در مناطق حاشيه‌اي و دور دست، احداث نيروگاه‌ها در آن مناطق صرفه اقتصادي پاييني دارد، بنابراين سرمايه‌گذاران تمايلي براي ورود به اين بخش را ندارند اما در صورت احداث مزرعه‌هاي استخراج ارزهاي ديجيتال در کنار اين نيروگاه‌هاي کوچک مي‌توان سودآوري براي سرمايه گذاران را تضمين کرد بدين ترتيب آنها ترغيب خواهند شد تا در اين مناطق سرمايه گذاري کنند.
بلاتکليفي در صدور مجوز مزارع استخراج ارزهاي مجازي‌
اين کارشناس ارزهاي ديجيتال با انتقاد از بلاتکليفي و عدم اقدام نهادهاي مسئول براي ساماندهي و صدور مجوز براي استخراج ارزهاي ديجيتال گفت: از حدود يک سال پيش که موضوع گسترش اين مزارع داغ شد بارها با نهادها و وزارتخانه‌هاي مختلف دولتي تماس گرفته و خواستار صدور مجوز براي آنها شديم اما پاسخ همه دستگاه‌هاي دولتي اين بود که فعلاً مجوزي براي اين مزارع صادر نمي‌شود اما مي‌توانيد برويد و آنها را راه اندازي کنيد. اما به يکباره در هفته‌هاي اخير که ميزان مصرف برق بالا رفته اقدام به تعطيلي اين مزارع استخراج کرده‌اند که بلوکه شدن بيش از 100هزار سرمايه گذاري انجام شده در اين بخش را به دنبال داشته است.
دبير انجمن بلاکچين ايران تصريح کرد: اکنون بسياري از مزارع استخراج ارزهاي ديجيتال به ادعاي غير قانوني بودن توقيف شده‌اند. سوال اين است که چرا در ماه‌هاي گذشته که خواستار صدور مجوز براي اين مزارع بوديم به آنها مجوز نداده و تعلل کردند.
وي تصريح کرد: برخورد سلبي در اين بخش، جواب نمي‌دهد و بهتر است به جاي اين نوع برخوردهاي قهري، به ساماندهي اين صنعت اقدام کرد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۴۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بزرگترین مزرعه رمز ارز در خراسان شمالی

فرمانده انتظامی فاروج از کشف ۴۷ دستگاه ماینر به ارزش ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.  

به گزارش پایگاه خبری پلیس خراسان شمالی، سرهنگ علیرضا پوربه روز یکشنبه اظهار کرد: گزارشی مبنی بر نصب و استفاده دستگاه های ماینر در یک واحد تولیدی پرورش قارچ در یکی از روستاهای فاروج دریافت شد.

وی افزود: ماموران پلیس آگاهی با همکاری اداره اطلاعات سپاه و اداره برق پس از شناسایی محل نصب دستگاه های استخراج ارز دیجیتال به محل اعزام شدند.

فرمانده انتظامی فاروج ادامه داد: در بازرسی ماموران از این واحد تولیدی تعدادی تونل مشاهده شد که در داخل آن ۴۷ دستگاه ماینر استخراج ارز دیجیتال فعال بود.

سرهنگ پوربه خاطرنشان کرد: در این رابطه یک نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز (نوعی دارایی دیجیتال) است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج آنها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟
  • کشف ۴۷ ماینر در یک مزرعه پرورش قارچ!
  • کشف بزرگترین مزرعه استخراج «ارز دیجیتال» در استان خراسان شمالی
  • بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
  • کشف بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در فاروج
  • کشف بزرگترین مزرعه استخراج رمز ارز در خراسان‌شمالی
  • کشف بزرگترین مزرعه استخراج رمز ارز در فاروج
  • کشف بزرگترین مزرعه رمز ارز در خراسان شمالی
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد | قیمت جدید انواع ارزهای دیجیتال
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد / قیمت روز ارزهای دیجیتال