Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه سال 97درآمدهاي غيرنفتي با کمترين تغيير ادامه يافت، گفت: سه ماهه اول سال 98صادرات غيرنفتي روند قابل قبولي داشت شايد روند مطلوب خيلي سخت باشد اما در شرايط کنوني قابل قبول است که از نظر وزني و ارزش رشد مثبت دارد.
به گزارش خبرگزاري آريا، نشست خبري فرهاد دژپسند وزير امور اقتصادي و دارايي با اصحاب رسانه صبح امروز در سالن جهاد اقتصادي اين وزارتخانه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دژپسند با بيان اينکه سال 97درآمدهاي غيرنفتي با کمترين تغيير ادامه يافت، گفت: سه ماهه اول سال 98صادرات غيرنفتي روند قابل قبولي داشت شايد روند مطلوب خيلي سخت باشد اما در شرايط کنوني قابل قبول است که از نظر وزني و ارزش رشد مثبت دارد. همچنين درآمدهاي مالياتي نيز همين گونه است. در بحث سرمايه گذاري خارجي نيز سال گذشته 1.7 ميليارد دلار را داشتيم که نگران کننده بود و با تلاش مسئولان شرايط بهبود پيدا کرد و در سه تا چهار ماه آخر سال به 3.5 تا 4 ميليارد دلار رسيد.
وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد: راهکار هاي 12گانه براي استفاده تهاتري از نفت و قوام بخشيدن به درآمدهاي ارزي کشور سرمايه‌گذاري خارجي و پيمانکاري داخلي طراحي شده است.
*ارسال لايحه ماليات فعاليت‌هاي اختلال زا به دولت در هفته آينده
وي در مورد فعاليت‌هاي اقتصادي مزاحم تصريح کرد: براي اين گونه فعاليت‌ها يه مزاحم محدوديت ايجاد خواهيم کرد و اين مسئله در شرع و قوانين وجود دارد به همين منظور ماليات فعاليت‌هاي اختلال زا را پيگيري مي‌کنيم که هفته بعد به دولت ارسال مي‌شود.
دژپسند در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبني بر اينکه چرا علي‌رغم دستور رئيس‌جمهور مبني بر کاهش رسوب کالا در گمرکات 85هزار کانتينر کالاي توليد شده طبق آخرين گزارش يک هزار کانتينر افزايش يافته است تصريح کرد که موجودي متفاوت است قبل از ورود به گمرک موجودي محسوب مي‌شود و گمرک نسبت به آن ماموريتي ندارد.
وي افزود: دوباره از برخي گمرکات و بنادر بازديد کردم که در مورد کالاهاي اساسي وجود موضوعيت ندارد حتي تعدادي از کشتي‌ها در نوبت هستند که در شرايط تحريم اين براي کشور مناسب است بخشي از موجودي کالاها به دليل مشکلات حمل و نقل از بررسي کرديم علاوه بر دستور رئيس جمهور مجدداً با دستگاه‌هاي مربوطه موضوع بررسي خواهد شد و به خصوص براي کالاهاي اساسي و خوراک‌دام که با امنيت و سلامت همه ما درگير است و معمولاً ترخيص آن 8روز زمان مي برد.
وزير اقتصاد ادامه داد گروهي از کالاها به دليل اقتصاد زماني در گروه غير ضرور قرار گرفته و از واردات آنها جلوگيري شده که تشخيص نمي شود برخي ديگر نيز منفعل ارزي نامشخص دارند تا و منتظريم واردکنندگان وضعيت آن را روشن کنند.
*افزايش 28 درصدي درآمدهاي مالياتي در بهار امسال
دژپسند در مورد اين سوال فارس که خود را طراحي اقتصاد بدون نفت معرفي کرده که آيا براي اين موضوع برنامه عملياتي ارائه شده است گفت: سال 75و 76برنامه بلند مدت با کاهش اتکا به درآمد نفت در سازمان برنامه و بودجه داشتن الان بهترين فرصت براي تحقق برنامه بدون نفت است در آن برنامه موضوع صادرات غيرنفتي و بهره وري افزايش مي يابد.
وي ادامه داد: درآمدهاي مالياتي در سه ماهه امسال 28درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و به رقم 24هزار ميليارد تومان رسيده است که البته با احتساب ماليات هاي مستقيم و کالا و خدمات است.
به گفته وزير امور اقتصادي و دارايي برنامه‌هاي رونق توليد به شدت به موضوع اقتصاد بدون نفت کمک مي کند و در اين برنامه مولد سازي دارايي ها هوشمند سازي اقتصاد اگر بتوانيم 20درصد دارايي‌ها را مولد کنيم به شدت سهم نفت در بودجه کاهش مي يابد.
*جمع بندي نشد ارز 4200 توماني کالاهاي اساسي تا پايان امسال تغيير يابد
وي در پاسخ به سوال ديگر فارس مبني بر حذف ارز ترجيحي 4200توماني براي کالاهاي اساسي و آن که مطرح شده مرداد ماه امسال حامل‌هاي انرژي به خصوص بنزين افزايش مي‌يابد گفت: سخنگوي دولت در رابطه با کالاي اساسي صحبت کرد و جمع‌بندي نشد که دولت تا آخر سال نرخ ارز کالاهاي اساسي را تغيير ندهد. همچنين در رابطه با حامل هاي انرژي نيز تاکنون اين موضوع را که قرار است تا مرداد ماه حامل‌هاي انرژي تغيير کند نشنيدم.
وزير اقتصاد در مورد ماليات بر عايدي سرمايه نيز گفت: پيش‌نويس اوليه آماده و بررسي شده و تا نيمه اول امسال آن را براي دولت و در نهايت مجلس ارسال مي‌کنيم. اين کار با حضور صاحبنظران دانشگاهي انجام شده و براي اصلاح نهايي پيش نويس آن در آستانه نهايي شدن است.
دژپسند افزود: همچنين درآمد اختلال زا نهايي شده است که براي فعاليت هاي کوتاه مدت طراحي شد.
اخذ ماليات از سکه نيز گفت اين موضوع به موجب قانون و تکاليف قانوني است. ما نيز مسائل و شکايت‌هاي مطرح‌شده را شنيديم. همچنين اخذ ماليات از فعاليت‌هاي غير شفاف تراکنش‌هاي مالي بررسي مي‌شود. راهکارهاي انسداد فرار مالياتي شناسايي شده و بايد توجه داشت افرادي که از سودهاي کلان و هم نمي شوند خود بايد پيشقدم شده و اظهار نامه ارائه دهند و اين موضوع بايد به فرهنگ تبديل شود.
وزير اقتصاد با بيان اينکه سکه مهريه خانم ها مشمول ماليات نيست گفت: حدود اين موضوع را رعايت مي‌کنيم. ضمن آنکه دنبال درآمد براي دولت هستيم.
وي تاکيد کرد: سود سپرده بانکي سرمايه تلقي مي‌شود اما در بسياري از کشورهاي دنيا اين نوع ماليات اخذ مي شود. ما بايد بر اساس شرايط اقتصادي آن را بررسي و مورد توجه قرار دهيم. شعار من در بحث ماليات اين است که در وصول ماليات نمي‌خواهيم مبادي مالياتي دچار خسران و ضرر شود.
وزير اقتصاد در مورد انتخاب و حواشي پيش آمده براي رياست سازمان مالياتي و پناهي به عنوان سرپرست سازمان مالياتي گفت: چون پارسا رئيس مرکز آمار بود بايد با نوبخت صحبت مي‌کردم اين حداقل ملزومات مديريت مثلاً اگر معاون اقتصادي من بخواهد برود بايد با من صحبت کنند. تمام افرادي را که منصوب کردم از هيچ زاويه‌اي تحميل نشده اند. انتخاب نهايي من براي سازمان مالياتي، آقاي پناهي بود اما شرايط آن فراهم نشد.
وي در مورد وضعيت برخي کالاهاي اساسي مورد نياز مردم به ويژه مرغ گفت: رئيس‌جمهور نيز در اين رابطه صحبت کردند. دولت از شرايط بازار راضي نيست وقتي قيمت يک کالا از زمين تا ميدان و از ميدان تا بازار دو برابر مي‌شود حتماً اختلالي وجود دارد و مشکلاتي است که بايد حل شود.
*ارسال پيش نويس پيمان پولي با 7 کشور
وزير امور اقتصادي و دارايي در مورد پيمان‌هاي پولي دوجانبه با کشورها در شرايط تحريمي عنوان کرد: پيش‌نويس اوليه قراردادهاي پولي و مالي دوجانبه با حدود 7کشور براي آنها فرستاده شده و رئيس جمهور نيز در جريان هستند. با جديت اين موضوع را پيگيري مي‌کنيم با کشورهايي که کميسيون‌هاي مشترک داريم بازخوردهاي مثبتي گرفته شده اما اجازه بدهيد به دلايل شرايط موجود اطلاع رساني در اين زمينه صورت نگيرد و شما نيز همراهي کنيد.
به گزارش فارس، وي در مورد سازمان خصوصي سازي و شرايط خصوصي سازي نيز گفت: بارها تاکيد کرده‌ام که روشها و مدلهاي واگذاري و قيمت‌گذاري و باعث ديگر بازنگري شده و بناي ما اين نيست که از قوانين عدولي داشته باشيم. در مورد بازنشستگي رئيس سازمان خصوصي‌سازي اختلاف نظر ميان برخي دستگاه‌هاي نظارتي وجود دارد که در حال بررسي است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۵۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتصاب طلافروشان برای فرار از شفافیت/ سامانه‌های مودیان و جامع تجارت به نفع فعالان قانونی است

معاون امور حقوقی و مجلس اتاق تعاون ایران گفت: شفاف سازی چه در اموال و دارایی ذیل سامانه تجارت چه در بخش جریان کالا و خدمات ذیل سامانه مودیان به ضرر فعالیت‌های زیرزمینی و مخرب است، اما برای کسانی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند، نفع دارد.  

گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ ارسلان قاسمی، معاون امور حقوقی و مجلس اتاق تعاون ایران در خصوص مخالفت طلافروشان با سامان جامع تجارت ایران تصریح کرد: اینکه صنفی چه طلافروش، چه کشاورز و... در مقابل پرداخت مالیات و شفاف سازی امور اقتصادی در کشور مقاومت کند، کار بیهوده‌ای است.



وی ادامه داد: لازم است مالیات به مهم‌ترین منبع درآمد دولت تبدیل شود. در این راستا به ابزار‌هایی نیاز داریم که همین سامانه‌ها هستند. به نحوی که اطلاعات مودیان دسترسی داشته باشیم و بتوانیم مالیات ستانی عادلانه‌ای را در کشور پیش ببریم.

معاون امور حقوقی و مجلس اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: در کنار استفاده صحیح از سامانه ها، دولت باید به دنبال مالیات ستانی عادلانه و دقیق باشد. مالیات بر درآمد باید با دقت اعمال شود و از اجحاف جلوگیری کنیم.

قاسمی گفت: قطعاً همگان به مزیت‌های سامانه مودیان اذعان دارند. شفاف سازی امور در هر صنفی مفید است. به طور مثال، پیوستن طلافروشان به سامانه مودیان به نفع کسانی است که در این صنف به صورت قانونی و در فضای سالم و شفاف کار می‌کنند.

وی گفت: شفاف سازی چه در اموال و دارایی ذیل سامانه تجارت، چه در بخش جریان کالا و خدمات ذیل سامانه مودیان به ضرر فعالیت‌های زیرزمینی و مخرب است، اما برای کسانی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند، نفع دارد. این روند‌ها در نهایت به نفع مردم هم هست.

وی ادامه داد: به طور کلی، استفاده از سامانه‌ها که در راستای شفاف سازی امور هستند، مثبت ارزیابی می‌شود. زیرا در سایه شفافیت، دولت بهتر می‌تواند به امور اقتصادی کشور نظارت داشته باشد و با مفاسد احتمالی مقابله کند.

قاسمی در پایان تأکید کرد: دولت باید به اطلاع رسانی به مردم بپردازد و مشخص کند که روند‌های فعلی در زمینه استفاده از سامانه‌ها در نهایت به نفع مردم است. همچنین باید با جدیت در راستای برطرف کردن نواقص فعلی سامانه‌ها اقدام کنیم.   

پایان پیام//

برچسب ها: طلا ، طلافروشان ، اعتصاب طلافروشان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TA8

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت تکمیل و ارسال اظهار نامه مالیاتی ارزش افزوده
  • برگزاری ماراتون اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • برگزاری ماراتن اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • برگزاری مارتن اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • خبر خوش شورای نگهبان برای بازنشستگان | افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان از این ماه
  • زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها
  • اعتصاب طلافروشان برای فرار از شفافیت/ سامانه‌های مودیان و جامع تجارت به نفع فعالان قانونی است
  • برنامه دولت برای چگونگی تداوم کالابرگ تا هفته آینده اعلام می شود
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود