Web Analytics Made Easy - Statcounter

مخبر ویژه سازمان ملل گفت، آماده رو به رو شدن با اقدام حقوقی ریاض بابت گزارش منتشره درباره قتل خاشقجی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اگنس کالامارد، مخبر ویژه سازمان ملل چهارشنبه گذشته در گزارشی اعلام کرد که مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی یک قتل فراقانونی بوده که عربستان در آن مسؤول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز خواست تا تحقیقاتی را در ارتباط با این قتل و براساس شواهد معتبر انجام دهد.

کالامارد در پاسخ به این سوال که آیا آماده رو به رو شدن با اقدامی حقوقی از سوی ریاض است، گفت: تنها تهدیدی که من در حال حاضر آن را دریافت کرده‌ام، از سوی مقام‌های عربستان است. آنها من را بابت بی‌اعتبار کردن وجهه‌شان تهدید به تشکیل پرونده حقوقی کرده‌اند اما با همه این اوصاف، امیدوارم کاری را که من انجام داده‌ام، دیده شود. می‌خواهم ببینم این چه چیزی است که آنها بر اساسش علیه من اعلام جرم کرده‌اند.

وی همچنین گفت: نفوذ سیاسی عربستان در سازمان ملل به این نهاد بین‌المللی اجازه نمی‌دهد تا به صورت مؤثر به قتل خاشقجی واکنش نشان دهد. من واقع‌بینانه عمل می‌کنم. عربستان بر ظرفیت‌ها و تمایلات کشورهای عضو نهادهای سازمان ملل اثر می‌گذارد.

به گفته این مخبر ویژه، تأثیر عربستان در سازمان ملل بی‌شک یک مساله مهم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر فکر می‌کنم سازمان ملل به دلیل سیاست‌هایش در واکنش به این جرم ناتوان است. این مایه تأسف است. اگر این سازمان مکانیسم‌هایی دائمی‌تر داشته باشد که بتواند بدون سخت کردن اوضاع برای دبیرکل تصمیم گیری کند، نیازی نیست که در تصمیم گیری‌ها و واکنش‌ها ناتوان باشد. به نظر من دبیرکل و شورای امنیت سازمان ملل باید یک تحقیقات بین‌المللی مستقل را درباره قتل این روزنامه نگار درخواست کنند.

مخبر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های فراقانونی و خودسرانه همچنین در ادامه مصاحبه خود با اسپوتنیک گفت: ریاض با همکاری سازمان ملل باید یک تحقیق جامع را درباره تمامی ارتباطات احتمالی مقام‌های عالی رتبه شامل ولیعهد عربستان با قتل این روزنامه نگار ترتیب دهد.

کالامارد گفت: بیانیه بی‌گناهی از سوی ولیعهد عربستان به این دلیل راضی کننده نیست که چنین بیانیه‌ای قبلاً انجام شده بود. آنچه من در گزارش خود آوردم این است که اگر هیچ تحقیقات مستقل جنایی انجام نگیرد، عربستان باید با همکاری جامعه بین‌الملل به ویژه سازمان ملل یا کارشناسان جهانی تحقیقاتی جامع را در این باره صورت دهد.

وی همچنین بار دیگر این مساله را یادآور شد که در گزارشش تاکید کرده حتی اگر ولیعهد عربستان و مقام‌های ارشد این کشور نقش مستقیمی در دستور به قتل نداشته باشند، می‌توان آنها را به صورت فردی مسؤول دانست. حتی اگر آنها دستور قتل را داده باشند، یکسری مسؤولیت‌های فردی دیگر در این قتل وجود دارد که البته مهم هستند و بار مسؤولیت کیفری دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مخبر ویژه سازمان ملل متحد عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۵۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض

معاون اقتصادی وزیر امو خارجه کشورمان به منظور شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد صبح امروز وارد ریاض شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه امروز صبح در فرودگاه ریاض مورد استقبال علیرضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان قرار گرفت.

صفری برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد با شعار «همکاری بین‌المللی، توسعه و انرژی» با حضور سران کشورها و سیاستگذاران  اقتصادی کشورهای مختلف جهان به عربستان سفر کرده است.

هدف از این نشست یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های جهانی مرتبط با مسائل بشردوستانه، تغییرات اقلیمی و موضوع‌های اقتصادی عنوان شده است.

آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایرانتعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • نگرانی گزارشگر سازمان ملل درباره تعلیق دانشجویان معترض در آمریکا
  • جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری تهران در پرونده ۷۷ میلیاردی
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • صدور کیفرخواست برای باند جعل اسناد سازمان یافته املاک در قم
  • انهدام باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم
  • تابع فضاسازی‌ها تصمیم قضائی نمی‌گیریم/ قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم شناسایی شد
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم منهدم شد
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض