Web Analytics Made Easy - Statcounter

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: از بین بردن بازار صادرات نفت ایران فشار زیادی به اقتصاد این کشور می آورد. ولی این باعث نمی‌شود ایران در برابر آمریکا سر خم کند و در عوض خطر در تنگه هرمز را هم بالا برده است.

به گزارش مشرقبه نقل از بلومبرگ، باب دیلان، دیپلمات آمریکایی به سیاست گذاران خاورمیانه در واشنگتن این‌گونه می‌گوید: «وقتی شما چیزی ندارید، چیزی هم برای از دست دادن ندارید».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گفته دیلان توسط رژیم تحریم‌های «حداکثر فشار» دولت ترامپ در ایران مورد آزمایش قرار میگیرد. این آزمایش خاص مسیر قیمت نفت را مشخص می کند. در این بین آمریکا انتخابات ریاست جمهوری را هم در سال آینده در پیش دارد.

همانطور که حمله های اخیر به نفتکش ها و پهپاد آمریکایی نشان می‌دهد، از نظر نظامی برای ایران راحت است در تنگه هرمز ناامنی ایجاد کند. تنگه هرمز گلوگاهی است که یک سوم نفت دریایی جهان از آن عبور می کند.

بیشتر بخوانید: نظر آمریکایی‌ها درباره درگیری نظامی با ایران نماینده دموکرات آمریکا: ترامپ «کم‌عقل» و «نادان» است سه اتفاق دور از انتظار که آمریکا را عقب راند

حتی با وجود آخرین تحریم های دونالد ترامپ بر رهبران ایران و پاسخ آنها مبنی بر پایان تعاملات دیپلماتیک، احتمال یک جنگ تمام عیار یا بسته شدن تنگه هرمز کم است. ولی آسان بودن چنین احتمالی یاد آوری می کند که سرمایه گذاری دقیق ایران در نظم سیاسی و اقتصادی جهان عامل اصلی جلوگیری از وخامت اوضاع است نه ظرفیت نظامی آن. این شرایط تلاش‌های واشنگتن را برای از بین بردن موقعیت سیاسی و اقتصادی ایران تبدیل به یک بازی پر از ریسک می کند.

این پویایی را می‌توان به طور واضح در تجارت دید. یک دلیل اصلی که ایران به باز بودن تنگه هرمز نیاز دارد این است که نفت خام و گاز طبیعی خود این کشور هم از این آبراه عبور می کند. همانطور که نفت و گاز عربستان، امارات، کویت، قطر و عراق از این تنگه می‌گذرد.

آمریکا قبلاً تحریم های اولیه ای وضع می کرد که تنها تجارت شرکت های آمریکایی را با ایران محدود می‌ساخت. در نتیجه مقدار زیادی از نفت ایران به وارد کنندگان آسیایی و خاورمیانه فروخته می شد ولی شرایط تحریم ها طی دهه گذشته تغییر کرده چون دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی واشنگتن در بازرسی تجارت خارجی با کشورهای تحریم شده سختگیرانه تر عمل می کند.

وقتی تحریم ها اولین بار توسط آریکا در نوامبر سال گذشته وضع شدند، واشنگتن معافیتهایی اعطا کرد که جریان نفت ایران را حفظ می‌کرد ولی این معافیت ها در ماه می لغو شدند. صادرات ۲۲۵ هزار بشکه در روز در ماه می کمترین مقدار از ۲۰۱۵ بوده است. کل صادرات ایران در سال جاری تا حالا ۹۹۳ هزار بشکه بوده که قابل مقایسه با پایین ترین رکورد صادرات نفت در زمان انقلاب ایران در ۱۹۷۹ بود.

از بین بردن بازار صادرات نفت ایران فشار زیادی به اقتصاد این کشور می آورد. تولید ناخالص داخلی ایران ۶ درصد در سال جاری افت داشت و تورم قیمت مصرف کننده ۳۷ درصد بود ولی این باعث نمی‌شود ایران در برابر آمریکا سر خم کند و در عوض خطر در تنگه هرمز را هم بالا برده است. با توجه به اینکه ایران دیگر صادراتی ندارد، آسیبی که از بسته شدن تنگه هرمز می‌بیند هم ناچیز است.

در این زمان، عامل اصلی که جلوی عکس العمل شدید ایران را میگیرد امید به بردن بازی افکار عمومی است. در حال حاضر رژیم بد و سرکش در خلیج فارس آمریکاست که سال گذشته از معاهده برجام با ایران بیرون آمد. رفتار ایران تا حالا سنجیده بوده است، خشونت آن در حدی بود که به بازی تلافی‌جویانه با آمریکا ادامه دهد و تا حدی خشن نبوده که حمایت روسیه، چین و اروپا را از دست بدهد.

راجر شاناهان، محقق مسائل خاورمیانه در موسسه لوی سیدنی گفت: «اقدام اصلی ایران تلاش بیشتر برای تغییر مرزهای برجام است. مثل اطلاعیه هفته گذشته ایران مبنی بر برداشتن محدودیت ذخایر اورانیوم درجه پایین. به نظر می رسد این شرایط تا زمانی ادامه می یابد که هر دو طرف به بن‌بست برسند و شبکه های امنیتی اجازه نمی دهند به یک بحران جدی تبدیل شود.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: وعده های روحانی بازار سکه و ارز پهپاد آمریکایی لیگ ملت های والیبال آمریکا ایران برجام تحریم های ایران ترامپ تنگه هرمز خاورمیانه صادرات نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۶۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران

به گزارش همشهری آنلاین، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره حکم بدوی اعدام توماج صالحی اتهام افساد فی الارض در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: «ما این گزارش های نگران کننده را دیده ایم. این نمونه دیگری از نقض وحشتناک و فراگیر حقوق بشر توسط حکومت ایران است.»

این مقام آمریکایی مدعی شد: ما بار دیگر استفاده حکومت ایران از حکم اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب حقوق بشر و آزادی های اساسی مردم را محکوم می کنیم. ما همچنان گزارش‌های مربوط به وضعیت توماج صالحی را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ابزارهای مختلفی برای اعمال فشار بر حکومت ایران به منظور مقابله با «نقض جدی و فاحش حقوق بشر» وجود دارد.

دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز عصر چهارشنبه به وقت محلی در حساب کاربری این دفتر در شبکه ایکس یا همان توئیتر سابق مدعی شد: «حکم اعدام توماج صالحی و حکم ۵ سال زندان برای سامان یاسین، خواننده رپ کرد ایرانی را قویا محکوم می‌کنیم. ما خواستار آزادی فوری آنها هستیم. اینها آخرین شواهد از آزار بیرحمانه حکومت علیه شهروندان خود و نشانه نادیده گرفتن حقوق بشر و هراس از مطالبات مردن ایران برای تغییرات دموکراتیک است».

بر اساس گزارش های رسانه ای، دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است که این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

براساس حکم صادره از سوی دادگاه، به دلیل اظهار ندامت و پشیمانی و همکاری متهم، دادگاه وی را مستحق تخفیف دانسته به همین جهت در صورت فرجام خواهی احتمالی متهم و وکلای او و در صورت تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، موضوع تخفیف مجازات در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی خواهد شد.

گفتنی است در صورت موافقت کمیسیون عفو و بخشودگی با تخفیف مجازات و طی همه فرایند قانونی، حکم توماج صالحی با یک درجه تخفیف به حبس طول المدت تبدیل و مجازات‌های تکمیلی در مورد متهم اجرا خواهد شد. سایر اتهامات این متهم نیز در حال رسیدگی قضایی است.

به گزارش دفتر ایرنا از اصفهان، روابط عمومی دادگستری استان اصفهان هشتم آبان ماه ۱۴۰۱ به نقل از سیدمحمد موسویان دادستان اصفهان اعلام کرد: "توماج صالحی" شب گذشته به‌ اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های مُتخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به‌ قصد برهم زدن امنیت کشور، با نیابت قضایی در یکی از استان‌های کشور دستگیر شد.

وی اضافه کرد: متهم در زمان حاضر با صدور قرار، تحت نظر شعبه بازپرسی دادگستری اصفهان قرار دارد. متهم در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین‌شهر، نقش کلیدی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری رییس کل دادگستری استان اصفهان نیز اعلام کرده بود: توماج صالحی به افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده به نحوی که موجب خسارات عمده گردیده است، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز متهم است.

کد خبر 847118 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه

دیگر خبرها

  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران
  • افزایش سرعت بادجنوب غربی/ تنگه هرمز متلاطم است
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو
  • نشریه آمریکایی: رشد صنایع دفاعی ایران نتیجه تحریم است
  • لغو مراسم سالانه «انجمن قلم آمریکا» به دلیل تحریم نویسندگان در حمایت از غزه
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان پنجم اردیبهشت
  • رشد ابر، رگبار باران و رعد وبرق در برخی نقاط هرمزگان، ۵ اردیبهشت
  • ناپایداری های جوی و دریایی در هرمزگان / افزایش سرعت بادجنوب غربی
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران