Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:12:56 GMT

پهپادهای رزمندگان یمنی و کابوس آل سعود

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۶۶۰۸

پهپادهای رزمندگان یمنی و کابوس آل سعود

در دو سال گذشته رزمندگان و ارتش یمن با استفاده از موشک های دوربرد زمین به زمین و هدف قرار دادن مواضع سعودی ها نگرانی فراوانی برای متجاوزان ایجاد کردند و حتی کار به جایی رسید که آل سعود برای خلاصی از موشک های یمنی ها اخبار حمله به دیگر شهرهای عربستان از جمله جده و ریاض را که صدها کیلومتر با مکه مکرمه فاصله دارند به دروغ حمله به حرمین شریفین عنوان کرد و به دنبال همراه کردن برخی کشورهای عربی و غیر عربی در جنگ یمن برآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما این روزها نگرانی آل سعود از پهپادهای یمنی ها بیشتر شده، چرا که به غیر از اصابت موشک های یمنی ها به مواضع سعودی ها، رزمندگان یمنی از پهپادهای بلند پرواز مسلح برای هدف قرار دادن تاسیسات نفتی و فرودگاه های عربستان استفاده می کنند، پهپادهایی که به دلیل دقت آنها نسبت به موشک های زمین به زمین یمنی ها، موجب افزایش نگرانی های مقامات متجاوز سعودی شده است.
"محمد بن سلمان" که در زمان آغاز تجاوز ائتلاف عربی – آمریکایی به یمن فقط وزیر دفاع عربستان بود، در کنار دیگر مقامات سعودی هرگز فکر آن را نمی کرد که تجاوز به یمن تا بدین حد هزینه بر و زمان بر باشد و نتیجه آن هم نه تنها شکست ارتش و نیروهای یمنی بلکه بر عکس پیروزی های پی در پی برای این جبهه باشد.
عربستان در کنار امارات و آمریکا از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ که به دلیل واهی بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن به این کشور حمله کرد، هرگز فکر طولانی شدن جنگ یمن را نمی داد و در پروپاگاندای خود (تبلیغات سیاسی) همواره اعلام می کرد که جنگ یمن به زودی پایان می یابد، ولی گذشت زمان ثابت کرد که نه تنها رویاهای متجاوزان به یمن تعبیر نخواهد شد، بلکه به عکس این رویاها به کابوس تبدیل شده است.
در روزهای اخیر رسانه های خبری عربی و منطقه ای کمتر روزی را بدون انتشار حملات پهپادهای رزمندگان یمنی به مواضع و تاسیسات اقتصادی عربستان گذرانده اند؛ در ماه های اخیر در کنار اخبار شلیک موشک های یمنی ها به مواضع متجاوزان سعودی همواره اخبار هدف قرار گرفتن تاسیسات و فرودگاه های عربستان به وسیله پهپادهای یمنی به گوش می رسد، شاید بتوان گفت حمله هفت فروند پهپاد نیروهای انصارالله در ۲۴ اردیبهشت سال جاری به مرکز پمپاژ و یک خط انتقال نفت عربستان که از شرق به غرب این کشور کشیده شده، یکی از نمونه های مهم این نوع حملات باشد، حمله ای که هم موجب افزایش قیمت نفت گردید هم شوک قابل ملاحظه ای به آل سعود و همپیمان غربی – عربی اش وارد کرد.
البته دو روز قبل از این تاریخ یعنی در ۲۲ اردیبهشت، شوک دیگری به جهان وارد شده بود، آنهم به دلیل انفجار در چند کشتی نفتی در بندره الفجیره امارات در دریای عمان؛ رسانه های خبری در این روز به یکباره اعلام کردند که هفت فروند نفکش غول پیکر در بندر الفجیره با حادثه روبه رو شده و منفجر شده اند، اما رژیم امارات این خبر را تکذیب کرد، ولی با تایید چندباره این خبر بالاخره ابوظبی پس از چندین ساعت مجبور به تایید آن شد و اعلام کرد که چهار فروند کشتی نفتکش در بندر الفجیره حادثه دیده و منفجر شده اند. خبری که نه تنها سران امارات بلکه آل سعود، آمریکایی ها و همپیمانان غربی – عربی آنها را نیز با حیرت مواجه کرد.
رسانه ها و سرویس های اطلاعاتی غربی – عربی تحلیل های مختلفی در خصوص نحوه انفجار و حادثه پیش آمده برای کشتی های نفتی در بندر الفجیره ارایه دادند، ولی هیچیک نتوانستد دلیل مستندی بر مدعای خود ارایه کنند و تا به امروز نیز با توجه به حضور بی شمار نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا در منطقه به همراه تجهیزات جاسوسی پیشرفته و استفاده از ماهواره های مختلف هنوز راز این حمله کشف نشده است.
با وقوع انفجارهای الفجیره، یکی از گروه های مقاومت اسلامی که از سوی رسانه های غربی – عربی بدون ارایه سند و مدرک احتمال دست داشتن آن در این حادثه رفت، جنبش انصارالله یمن بود، هرچند تا به امروز هیچ سندی در این زمینه تاکنون ارایه نشده است، اما اگر به فرض هم این جنبش این حادثه را رقم زده باشد نشان از صلابت و توانایی انصارالله در بیرون بردن نبرد یمن به خارج از مرزهای این کشور می باشد.
شرایط و اوضاع جنگ یمن امروزه به حدی شده که دیگر مقامات سعودی هم نمی توانند بر پیروزی های نیروهای یمنی سرپوش بگذارند. آخرین حمله پهپادی رزمندگان یمنی به مواضع نیروهای عربستانی به دو شب قبل یعنی دوم تیرماه باز می گردد که در این حمله پهپادهای یمنی فرودگاه ابها و جیزان در جنوب عربستان را هدف قرار دادند که در اثر آن دست کم یک نظامی سعودی کشته و ۷ نفر دیگر زخمی شدند.
نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در پاسخ به ادامه جنایت‌های عربستان شامگاه یکشنبه با پهپادهای قاصف 2k فرودگاه‌های أبها و جیزان را هدف حملات گسترده خود قرار دادند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این باره گفت که در عملیات اول فرودگاه جیزان و آشیانه‌های هواپیماها، اهداف نظامی مهم و حساس این فرودگاه و در عملیات دوم مقرهای نظامی فرودگاه بین‌المللی أبها هدف قرار گرفت و این حملات دقیقاً اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود که این عملیات‌ها منجر به توقف پروازها در فرودگاه‌های أبها و جیزان شده است.

وی تأکید کرد که این حملات پهپادی در پاسخ به جنایت‌های ائتلاف متجاوز سعودی و ادامه حملات علیه ملت عظیم یمن صورت گرفته است.

این مقام نظامی یمن افزود: عملیات‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ادامه دارد و طی روزهای آینده در صورت ادامه تشدید حملات متجاوزان دردناک‌تر خواهد بود.
در ۲۷ خرداد ماه نیز نیروهای مسلح یمن سه فرودگاه عربستان را هدف قرار دادند، حملاتی که در نوع خود کم نظیر بود.
یحی سریع پس از این عملیات موفق تصریح کرد که واکنش ما به تجاوزات عربستان و متحدانش تنها محدود به این فرودگاه‌ها نخواهد بود، بلکه اهداف حساس در اماکن دیگری را در برخواهد گرفت که نظام متجاوز و ظالم سعودی انتظارش را نخواهد داشت، رژیمی که همچنان به حملات هوایی و هدف قرار دادن غیرنظامیان و محاصره ظالمانه مردم ما علناً و به صورت َآشکار ادامه می‌دهد.
نیروهای یمنی تاکید کرده‌اند تا زمانی که فرودگاه‌های یمن از جمله صنعاء در محاصره رژیم سعودی و امارات قرار داشته باشند و متجاوزان به حملات خود ادامه دهند، فرودگاه‌های عربستان و همچنین مناطق حساس امارات در تیررس حملات موشکی و پهپادی یمن قرار خواهند داشت.
بنابر اخبار منتشره هم اکنون فرودگاه های ابها، جیزان و نجران در جنوب عربستان به دلیل حملات موفق پهپادی و موشکی نیروهای یمنی غیرفعال شده اند و آل سعود از ترس حملات مشابه از این فرودگاه‌ها استفاده نمی‌کنند.
بنابر اخبار دریافتی حملات پهپادی نیروهای یمنی در پاسخ به جنایت‌های ائتلاف متجاوز سعودی ادامه خواهد داشت تا راه حلی عملی برای جلوگیری از تجاوزهای ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی یمن یافت شود، حملاتی که خواب آل سعود را به کابوس تبدیل کرده و آنها راهی برای جلوگیری از ادامه آن نمی یابند، مگر آنکه دست از ادامه تجاوز به یمن و کشتار مردم بی دفاع این کشور بردارند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۶۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز فارسی،ده سال مانده به زمان برگزاری جام جهانی فوتبال در عربستان سعودی، این کشور مشغول گسترش و بهبود زیرساخت‌های خود برای میزبانی از بزرگترین فستیوال فوتبال ملی در جهان است.

جایی که حکومت پادشاهی باید استادیوم‌ها، هتل‌ها و شبکه‌های حمل و نقل خود را به شکل قابل توجهی بهبود و گسترش دهد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی به این مسئله پرداخته و اضافه می‌کند که زیرساخت‌ها دغدغه اصلی این پادشاهی نفت‌خیز نفت است، تنها کاندیدای برگزاری جام جهانی ۲۰۳۴ که به زودی رسما این میزبانی را از سوی فیفا دریافت خواهد کرد.

عربستان صادرکننده نفت خام فاقد منابع نیست، اما برای تلطیف وجهه خود به عنوان یک کشور محافظه‌کار و اسلام‌گرای افراطی تلاش می‌کند با جذب سرمایه‌گذار خارجی این نقیصه را برطرف کند.

این کشور با سرمایه هنگفت ۵۰۰ میلیارد دلار در پروژه شهری آینده‌نگر و بلندپراوزانه نئوم می‌خواهد تصویری از آینده را ارائه نماید. صرف نظر از اینکه این ایده جاه‌طلبانه تا چه اندازه عملی و اجرایی خواهد بود، بیشتر نمایانگر تمایل ولیعهد ماجراجوی سعودی برای نمایش و جلب توجهات جهانی است.


چالش استادیوم‌ها
برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۴ عربستان به ۱۴ ورزشگاه با ظرفیت دست‌کم ۴۰ هزار نفر نیاز خواهد داشت تا بتوانند پذیرای ۴۸ تیم حاضر در جام جهانی باشند، اما در حال حاضر تنها دو ورزشگاه آماده هستند؛ استادیوم ملک عبدالله در جده و استادیوم بین‌المللی ملک فهد که در ریاض در حال بازسازی است.

این کشور که دارای لیگ فوتبال معتبری است حدود ۳۰ زمین دیگر هم دارد، اما بیشتر آنها قدیمی، کوچک و یا احاطه شده توسط پیست‌های دو و میدانی هستند که دیگر در دنیای فوتبال مرسوم نیستند.

یکی از مقامات فدراسیون فوتبال عربستان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما هنوز ده سال در پیش داریم که در طی آن وضعیت استادیوم‌ها به طور اساسی تغییر خواهد کرد.» او که نخواست نامش فاش شود، افزود: «این یک چالش بزرگ است، اما ما بر آن غلبه خواهیم کرد.»

اسکان و حمل و نقل
علاوه بر جام جهانی فوتبال، این کشور بیابانی با جمعیت ۳۲ میلیون نفر میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷، بازی‌های آسیایی زمستانی ۲۰۲۹ و همچنین بازی‌های آسیایی ۲۰۳۴ نیز خواهد بود. برگزاری بازی‌های زمستانی در این کشور بیابانی و کویری انتقاد طرفداران محیط زیست را به همراه داشته، اما پادشاهی سعودی می‌خواهد بدون توجه به این انتقادات تمام این فرآیند‌ها را به مدد دلار‌های نفتی طی کند.

قطر همسایه، که میزبان اولین جام جهانی در خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ بود، قبل از این رویداد تا ۲۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد که زیرساخت‌های مربوطه را نیز شامل می‌شود.


عربستان سعودی در حال حاضر ساخت دو استادیوم جدید را آغاز کرده است: استادیوم بین المللی ملک فهد در قیدیه، پروژه‌ای بزرگ در خارج از پایتخت، و استادیوم دیگری در شهر دمام، در شرق کشور. هر دو این استادیوم‌ها قرار است دو سال دیگر افتتاح شوند.

به گفته یک مقام سعودی، طراحی یک استادیوم جدید در دیریه در نزدیکی ریاض نیز از پیش تصویب شده، در حالی که رسانه‌های محلی گفتند که مناقصه‌های ساخت و توسعه زمین‌های فوتبال به‌زودی به ارزش ۲.۶۹ میلیارد دلار آغاز می‌شود.

اما این کشور تنها به استادیوم‌ها نیاز ندارد و حمل و نقل و اسکان طرفداران هم در شهر‌های میزبان این مسابقات یعنی در ریاض، جده، دمام و اب‌ها و همچنین در قیدیا و نئوم نیز حائز اهمیت است.

حسین ماهران، معمار، در کنفرانسی درباره طراحی و ساخت استادیوم که در ماه فوریه در ریاض برگزار شد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «عواملی مانند اسکان و حمل و نقل عمومی در داخل و بین شهر‌ها هنوز باید توسعه یابد. اما واضح است که پادشاهی قاطعانه به این راه متعهد است.»

چالش عمده آب و هوا
گرما، در کشوری که دمای هوا در تابستان از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر می‌رود، چالش دیگری برای کشور میزبان است، اگرچه یاسر المصحال، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان سعودی سال گذشته گفت که پادشاهی آماده است تا این رویداد را در تابستان مانند زمستان برگزار کند.


رضوان درویش، رئیس شرکت تهویه مطبوع عربستان سعودی گرین ایر به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «در حال حاضر برنامه‌های خنک کننده برای سه ورزشگاه مورد استفاده لیگ عربستان وجود دارد که ستاره‌های جهانی مانند کریستیانو رونالدو و نیمار را به خود جذب کرده است.»

فراتر از زیرساخت‌های فیزیکی، عربستان سعودی همچنین باید منابع انسانی لازم برای مدیریت سایت‌ها، از امنیت گرفته تا نظافت، از جمله تهیه بلیط و پذیرایی را نیز در نظر بگیرد.

لی کولیر، از گروه مشاوره STRI، با برآورد این که کشور خلیج فارس به جای واردات نیروی کار به دنبال آموزش سعودی‌ها خواهد بود، تاکید کرد که این یک چالش بزرگ خواهد بود.

در فاصله یک دهه مانده تا زمان برگزاری جام جهانی فوتبال در عربستان سعودی این کشور با چالش‌های قابل توجهی رو به رو خواهد بود که امیدوار است به مدد دلار‌های نفتی، مدیریت و مشاوره خارجی و همچنین تربیت نیروی انسانی مناسب بتواند از پس آن برآید.

دیگر خبرها

  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • یمنی‌ها کشتی تجاری اسرائیل را هدف قرار دادند
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین
  • حمله پهپاد های اوکراین به ۲ انبار نفت روسیه
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد