Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@21:54:33 GMT

زنان به اجبار معتاد می‌شوند

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۶۹۹۳

زنان به اجبار معتاد می‌شوند

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: زنان بر خلاف مردان به طور اجباری قربانی اعتیاد هستند، زنان معمولا در اثر مجاورت و استنشاق بوی مواد یا در اثر اصرار و اجبار نزدیکان خود به مواد روی می‌آورند که نیاز به آموزش‌های پیشگیرانه در حوزه موادمخدر برای آنها دوچندان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرضیه فرشاد پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با موادمخدر برگزار شد، با بیان اینکه اعتیاد بیماری جامع و چند بعدی است، اظهار کرد: این بیماری همه ابعاد جسمی، روانی، معنوی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی انسان را در بر می‌گیرد که در این بخش اصلی‌ترین وظیفه ما، پیشگیری و آگاه سازی مردم در خصوص مصرف موادمخدر است به همین دلیل اقدامات بهزیستی بیشتر با رویکرد اجتماع‌محوری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه حساس‌سازی مرحله قبل از آگاه‌سازی است؛ افزود: اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی در درجه اول از کارکردها و ناسازگاری‌های خانواده شروع می‌شود که در رویکرد اجتماع‌محور با ورود به محیط‌های، آموزشی، کاری، نظامی و بویژه محلات شهری و روستایی به دنبال افزایش دانش مردم در پیشگیری از مصرف موادمخدر هستیم.

۱۸ دستگاه در پیشگیری از اعتیاد دخیل هستند

مدیر کل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه فضاهای شهری و مخاطبین خاص در اختیار ما نیستند، تصریح کرد: با آموزش تسهیل گران در ۲۰ محیط نظامی، ۳۰ محیط اداری، ۲۹۱ محله شهری و ۱۵۶ محله روستایی به دنبال گسترش آگاه سازی و افزایش دانش افراد جامعه به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد هستیم.

وی با اشاره به حضور ۱۸ دستگاه عضو در کمیته پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان گفت: هر کدام از این دستگاه‌ها تکالیف سازمانی خود را بر اساس دستورات شورای هماهنگی موادمخدر و وزارت کشور اجرا می‌کنند و بهزیستی به عنوان رییس این کمیته نقش هماهنگ کننده دارد.

فرشاد با تاکید بر پایین بودن نرخ اعتیاد استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری تصریح کرد: اثربخشی برنامه‌های اجرا شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد با توجه به ابعاد مختلف روانی، اجتماعی، فرهنگی، جسمانی و حتی اقتصادی آن طولانی‌تر است و علیرغم محدودیت‌های مختلف کمی و کیفی، هدف‌گذاری ما به صفر رساندن اعتیاد نیست بلکه به دنبال مدیریت و کنترل گسترش این آسیب اجتماعی هستیم.

وی با اشاره به اجرای طرح "مانا" به منظور جلوگیری از کاهش سن اعتیاد گفت: این طرح به نوعی با هدف مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان در جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی ویژه نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال است که از ابتدای ماه جاری در قالب گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره آغاز شده است و تا پایان شهریور تمام جامعه شهری و روستایی بویژه مناطق حاشیه‌ای شهرهای استان را پوشش می‌دهیم.

مواد افیونی بیشترین ماده مصرفی زنان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به حضور ۱۳۰ تسهیل‌گر در این طرح اظهار کرد: این متخصصان با مدرک کارشناسی و بالاتر آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا با مشارکت نوجوانان در این رده سنی از گسترش این معضل اجتماعی جلوگیری نمایند.

وی با اشاره به اینکه زنان بر خلاف مردان به طور اجباری قربانی اعتیاد هستند، افزود: زنان معمولا در اثر مجاورت و استنشاق بوی مواد یا در اثر اصرار و اجبار نزدیکان خود از قبیل همسر، برادر یا پدر به مواد روی می‌آورند که نیاز به آموزش‌های پیشگیرانه در حوزه موادمخدر برای آنها دوچندان است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص فعالیت مراکز ترک اعتیاد بهزیستی گفت: سال گذشته ۵۰ هزار خدمت گیرنده از مراکز اعتیاد تحت نظارت بهزیستی استان خدمت گرفته‌اند که تنها ۸۰۰ نفر از آنها را زنان تشکیل داده بودند و طبق الگوی کلی کشوری در میان زنان همچنان ترکیبات مواد افیونی بیشترین ماده مصرفی آنها بوده است.

وی با بیان اینکه وجود زنان معتاد بدون خانواده یا طرد شده از خانواده از مهمترین چالش‌های بخش زنان است، اظهار کرد: این گروه بعد از ترک برای ورود به جامعه دچار مشکل هستند خوشبختانه در اصفهان مرکز توانمندسازی زنان ترک کرده در دوره‌های سه ماهه قابل تمدید با برگزاری آموزش‌های شغلی و پیوند دوباره فرد پاک شده با خانواده، نقش موثری در بازگشت آنها ایفا کرده است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اعتیاد اعتیاد و مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۶۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۳۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد

معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران از بهره‌مندی ۳ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد با هدف آگاهی رسانی از آسیب‌های اجتماعی خبر داد. - اخبار استانها -

وحید حسین‌زاده معاون اجتماعی بهزیستی مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در آمل با بیان اینکه در اجرای این طرح 500 هزار دانش‌آموز در سطح استان و در مقاطع مختلف درسی تحت پوشش قرار گرفته بودند، اظهار داشت: در نظام آموزشی استان یک کار علمی انجام شد که در بین 10 مساله آموزشی استان دو موضوع پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه طرح سراد یک طرح سلامت اجتماعی و روانی دانش‌آموزان بوده که با کمک پنج دستگاه دادگستری، آموزش‌وپرورش، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی مازندران انجام شد، افزود: با برنامه‌ریزی و نشست‌های متعدد از سوی این پنج دستگاه و اجرای پروپوزال از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته به عنوان پایلوت سه شهر استان را انتخاب و تا اردیبهشت ماه سال‌جاری ادامه یافت.

معاون بهزیستی مازندران با تاکید بر اینکه طرح در سه مقطع در سه شهر چالوس، آمل و بهشهر و هر یک از شهرستان‌ها با ده مدرسه در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: در این طرح سه هزار و 600 دانش‌آموز مورد غربالگری و ارزیابی قرار گرفتند که با شناسایی برخی از نمونه‌ها به مراکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی معرفی شدند.

حسین‌زاده ادامه داد: طرح از مهرماه سال‌جاری در تمامی شهرستان‌های مازندران به اجرا درمی‌آید که هم‌اکنون فقط در دوشنبه‌ها با همکاری این پنج دستگاه در مدارس سه شهر انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه بحث آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی حلقه مفقوده نظام آموزش‌وپرورش و تربیتی جامعه ما است، افزود: با اجرای این طرح هم دانش‌آموزان، هم کادر آموزشی و خانواده‌ها آگاه می‌شوند با توجه به اینکه در این طرح 350 کادر اداری مشارکت داشتند.

این مسئول خاطرنشان کرد: مطمئنا با اجرای این طرح نسبت به آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف 10 کیلوگرم شیشه از قاچاقچیان مواد مخدر در خلخال
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • توقیف کامیون حامل ۲۶۷ کیلو مواد مخدر شیشه در غرب تهران
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند/ برخی برای تکدی‌گری خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان مشهدی معتاد هستند
  • بهره‌مندی ۳۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد