Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی در پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کرد: پشتیبانی از تصمیم دولت در خصوص رونق دادن به تولید مسکن در کشور که به مطالبه مردمی تبدیل شده است، موضوع مهمی است که در نظر داریم با همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به تحقق آن دست یابیم.

وی گفت: طرح تأمین مسکن کارکنان دولت به این شیوه برنامه‌ریزی شده است تا کارمندان دولت و جوانی که در خدمت دولت هستند از بدو خدمت از حقوق ماهیانه آنها کسر و به صندوقی واریز شود تا بعد از مدت زمانی مشخص کارمندان دولت صاحبخانه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر راه و شهرسازی از تهیه دستورالعمل این طرح و رونمایی آن در روزهای آتی خبر داد و گفت: دستگاه‌های دولتی با اولویت‌های زمین‌های خود باید بتوانند شرایط را برای خانه‌دار کردن کارمندانشان فراهم کنند،

وی توضیح داد: توسعه مسکن با در اختیار قرار دادن زمین‌های دولتی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها رونق می‌گیرد. به همین دلیل برای تحقق این موضوع نیاز است تا اقدام متفاوتی از اقداماتی که پیش‌تر انجام شده است، انجام بگیرد. بخشی از این اقدامات شامل همراهی برای صدور مجوزهای مسکن در قالب شهرک‌هایی است که می‌تواند در حریم شهرها ایجاد شود که مصداق شهری جدید و نه شهر در مقیاس‌هایی است که در شهرهای جدید ایجاد می‌شود. این مکان‌ها باید واجد تأسیسات زیربنایی باشند تا بتوانند رونق جدی در ساخت و ساز مسکن را با ویژگی توجه به کیفیت زندگی برای مردم ایجاد کنند.

اسلامی تصریح کرد: کمیته ویژه‌ای برای بررسی راه‌های رونق دادن به موضوع مسکن، توسط نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها که عضو شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران هستند، تشکیل شود و در این مورد تصمیم‌گیری شده و مصوبه‌های لازم صادر شود تا جریان تولید مسکن رونق بگیرد.

وی همچنین تحقق این مهم را در سایه همکاری شورای برنامه‌ریزی استان‌ها عملیاتی برشمرد و افزود: در خصوص رونق دادن به تولید مسکن نیاز داریم تا با همفکری و همراهی یکدیگر گشایشی را در این زمینه ایجاد کنیم.

وی گفت: در طرح‌های جامع شهرها، چنانچه زیربناها و معابر شهری اجازه دهد، می‌توان بر اساس ضوابط، تراکم تشویقی داد و این مهم در چارچوب ضوابط از طریق شورای‌عالی شهرسازی با اجازه‌ای که به شهرداری‌ها داده می‌شود می‌تواند در استان‌ها مورد پیگیری قرار بگیرد.

اسلامی تاکید کرد: پیشتازانه با انواع گشایش‌ها، در جهت رونق ساخت و ساز، حرکت کنیم.

رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی رونق ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده شهرها را یکی دیگر از موضوعاتی دانست که در وزارتخانه راه و شهرسازی پیگیری می‌شود..

وی گفت: در بافت‌های فرسوده غالب شهرها، واحدهای مسکونی فاقد مقاومت‌های لازم در برابر حوادث طبیعی هستند و در عین حال از نظر فرهنگی و اجتماعی، شرایط مناسبی ندارند. به همین دلیل ضرورت دارد تا با تمهیدات و اختیاراتی که وجود دارد، نوسازی آغاز شود و بتوانیم از طریق نوسازی بافت‌های فرسوده، جایگزینی مناسب برای بناهای فرسوده شهرها ایجاد کنیم.

اسلامی گفت: در خصوص بهسازی بافت‌های با ارزش تاریخی به جهت برخی از ناامنی‌ها که در برخی از این بافت‌ها وجود دارد، با محوریت سازمان میراث فرهنگی، تصمیماتی گرفته شود و بر اساس آنها بتوان با زنده سازی محلات فرسوده را انجام داد. این موارد جزو نکات مهمی است که باید به عنوان دستور کاری جدی توسط شورای عالی شهرسازی دنبال شود و در این مورد سیاستگذاری‌های لازم انجام بگیرد.

اسلامی با تاکید بر اینکه رونق ساخت و ساز باید با توأمان دیدن سکونت و فعالیت همراه باشد، توضیح داد: شهرک سازی در کنار شهرهای صنعتی و توأمان دیدن سکونت و صنعت و اشتغال مدنظر ماست. معتقدیم که تنها در این صورت است که هم شهر صنعتی می‌تواند زندگی و حیات داشته باشد و هم شهرک صنعتی می‌تواند به حیات خود ادامه داد. متأسفانه در ۲۰ سال گذشته اطراف کلانشهر تهران حداقل ۵۰ شهرک صنعتی ظهور کرده که تنها مهاجرپذیری را به همراه داشته است

وی خواستار حل آمد و شدهای غیرضروری در کلانشهرها شد و چاره حل این مشکل را توأمان دیدن سکونت و اشتغال در شهرها و شهرک‌ها عنوان کرد.

اسلامی گفت: متأسفانه در ۲۰ سال گذشته اطراف کلانشهر تهران حداقل ۵۰ شهرک صنعتی ظهور کرده که تنها مهاجرپذیری را به همراه داشته است. شاهد بوده و هستیم که تراکم رفت و آمدهای روزانه به تهران و همچنین از تهران، هزینه‌های سنیگنی را بر شهر، حاکمیت و مردم تحمیل کرده است. بنابراین ضرورت دارد تا هنگامی که به شهرک‌های صنعتی مجوز احداث داده می‌شود، دیدن اشتغال و سکونت باید با هم باشد و شهر به مثابه سازمانی زنده ملاک عمل قرار گیرد که این مهم به ویژه باید مدنظر شهرهای جدید واقع شود.

وی تعامل دو سویه را راهکاری برای استفاده بهینه از شهر و صنعت دانست.

وزیر راه و شهرسازی امضای تفاهم‌نامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را با وزارت دفاع یکی از مهمترین دستاوردهای وزارتخانه راه و شهرسازی و نتیجه تلاش‌ها برای رونق دادن به تولید مسکن برشمرد و گفت: این الگو می‌تواند در سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها ملاک‌عمل قرار بگیرد.

اسلامی ادامه داد: مشابه این کار را می‌توان برای فرهنگیان، اصحاب فرهنگ و هنر، صنعتگران و فعالان اقتصادی و تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که نیروی حقوق بگیر دارند، انجام داد و به این طریق، این طرح را عملیاتی و اجرایی کرد.

خروج ۲۵ پادگان از شهرها عملیاتی می‌شود

عضو کابینه دولت دوازدهم خروج ۲۵ پادگان از شهرها بر اساس دستور مقام معظم رهبری را فرصتی مغتنم عنوان کرد و توضیح داد: بر اساس قانون خروج پادگان‌ها از شهرها که مصوبات آن نیز اخذ شده است، مقرر شده تا تعیین تکلیف کنیم و در اراضی پادگان‌ها بر اساس بارگذاری مجازی که پیش‌بینی شده است در چارچوب ضوابط، ساخت و ساز آغاز شود و برای پادگان‌ها نیز زمین معوضی در خارج از شهرها تخصیص یابد.

وی گفت: در دستور کار جدید همه سازمان‌ها و وزارتخانه هاست که ظرفیت‌های خود را برای تولید مسکن کارکنان خود، ارائه دهند.

وزیر راه و شهرسازی طرح اقدام ملی را نهضتی دنباله دار دانست که بدون هیچ‌گونه پسوندی انتخاب شده است تا تمامی دولت‌ها ملزم به انجام آن شوند و گفت: از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تکلیفی طرح اقدام ملی تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار واحد آن آغاز شده است. با این فرهنگ جدید، تولید مسکن در کشور رونق می‌گیرد.

اسلامی ضمن مخالفت با طرح مسکن اجتماعی، آن را طرحی نامناسب برای جامعه و فرهنگ ایرانی دانست و گفت: باید برای طبقات مختلف اجتماعی مسکن تولید کنیم که البته تولید مسکن اقشار متوسط و کم درآمد جزو اهداف اولویت دار ماست. در عین حال در ساخت و ساز، ترکیب جمعیتی ملاک عمل قرار می‌گیرد.

وی گفت: مسکن اجتماعی در هرکجای دنیا که رواج پیدا کرده است به عنوان مسکن‌های نشان دار شناخته شده است. عموماً این مناطق به مناطقی تبدیل شده که به واسطه فقر شاهد انواع و اقسام مشکلات و معضلات در آن، هستیم. مسکن اجتماعی در آمریکا و اروپا نیز به عنوان تجربه‌های ناموفق شناخته شده‌اند.

ابلاغ طرح ویلاسازی به شهرهای جدید

وی از ابلاغ طرح ویلاسازی به شهرهای جدید برای طبقه اعیان همزمان با ساخت مسکن ارزان قیمت برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه خبر داد و هدف از آن را ترکیب جمعیتی مناسب در شهرها عنوان کرد.

اسلامی اعلام کرد: توجه به موضوع مسکن، به نظام ساخت و ساز و شهرسازی، شکل و قوام می‌دهد. متأسفانه شهرسازی‌های کنونی از قاعده به در رفته و شاهد هستیم که قاعده و نظام‌مندی مناسبی در اکثر مناطق وجود ندارد. اما از آنجایی که وظیفه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، سیاستگذاری و اخذ تصمیم‌های راهبردی است به همین دلیل باید مساله‌محوری و تدوین راهکارها در دستور کار باشد.

رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، بر ضرورت آسیب شناسی نظام شهرسازی تاکید کرد و گفت: باید برای درآمدهای پایدار شهرداری تدبیری بیندیشیم. مادامی که شهرداری باید تراکم بفروشد تا حقوق کارکنان خود را بدهد این مهم (رونق تولید مسکن) محقق نخواهد شد و به دنبال آن شهرسازی نیز معنایی پیدا نمی‌کند. شهرسازی زمانی معنا می‌یابد که شهرداری‌ها درآمد پایدار داشته باشند.

اسلامی ادامه داد: هنوز هم منطقه یک شهر تهران جذابیت فروش تراکم دارد و هنوز هم این اتفاق می‌افتد. هرچند بیشترین خانه‌های خالی نیز در منطقه یک تهران موجود است.

وی گفت: برای بارگذاری‌ها باید تسهیل‌گری صورت بگیرد تا از قاعده‌ای نظام‌مند تبعیت کنند. در جانمایی‌ها نیز باید به این موارد توجه ویژه داشته باشیم. باید تلاش کنیم تا تصمیماتی بگیریم که به حل مشکلات و مسائل کمک کند و این انتظاری است که از شورای عالی می‌رود. طرح احداث مسکن در برهوت و در مناطقی که فاقد زیربناها و تأسیسات زیرساختی است انجام نمی‌شود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۶۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه های آذربایجان شرقی

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از قطعه ۶ آزادراه تبریز ارومیه، از تخصیص اعتبار فوری برای تکمیل آزادراه های آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: از ظرفیت های مولدسازی برای تسریع در انجام پروژه ها استفاده می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۷ اردیبهشت ماه در سفر به استان آذربایجان شرقی در خصوص پروژه های در دست ساخت استان گفت:  بازدید از پروژه های مهم آزادراهی سطح استان انجام شد. در مجموع بیش از ۲۶۰ کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در سطح استان در دست ساخت و تکمیل است. همچنین این استان، استانی پهناور و مهم است و جمعیت قابل توجه و دسترسی های ترانزیتی فراوانی  دارد.

بذرپاش با تاکید بر اینکه آزادراه تبریز ارومیه یکی از مهمترین محورهای استان است، یادآور شد: این آزادراه سال های سال در قطعات مختلف در حال کار بوده و گاهی تغییر سرمایه گذار را شاهد بودیم.

۱۲ کیلومتر از آزادراه تبریز ارومیه عملیاتی شد

وی با اعلام اینکه ۱۲ کیلومتر از قطعه ۶ این آزادراه عملیاتی شده است، گفت: ۱۶ کیلومتر باقی مانده، برنامه ریزی شده تا با تزریق مالی از روش های مختلف شامل توزیع قیر، ردیف بودجه، ماده ۵۶ مصوب و کمک های بانکی در ۲ ماه آینده اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه تاکید دولت بهره مندی از ظرفیت های مولدسازی است، افزود: استفاده از ظرفیت مولدسازی برای این پروژه جمع بندی و مقرر شده است تا سازمان ملی مسکن به عنوان مشارکت و با عنوان آورده دولتی به این پروژه کمک کند.

پروژه مراغه هشترود با تزریق مالی تکمیل می شود

بذرپاش با بیان اینکه امسال را سال اتمام بسیاری از پروژه های نیمه تمام قرار داده ایم، افزود: پروژه مراغه- هشترود نیز که یک قطعه ۲۹ کیلومتری است در مراحل پایانی بوده و نیاز به تزریق مالی دارد که در چند ماه آینده تامین مالی خوبی خواهد شد.

تکمیل محور رفت تبریز صوفیان در سه ماه آینده

وی گفت: محور تبریز صوفیان از جمله محورهای ترانزیتی بوده و مرز بازرگان به عنوان یکی از مرزهای پرتردد ما با ترکیه است که سهم بالایی در ترانزیت دارد. بنابراین نیازمند کار سریعتر با تزریق مالی است که در این راستا در دو یا سه ماه آینده محور رفت آن تکمیل شده و محور برگشت نیز تا هفته دولت آماده می شود.

بذرپاش با بیان اینکه در دولت سیزدهم، عزم جدی برای رفع گره های اصلی محورهای ارتباطی وجود دارد، حضور خود و دیگر مسئولان را به منظور رفع گره های استان عنوان کرد.

تسریع در نوسازی بافت های فرسوده

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید دیروز رئیس جمهور از مناطق حاشیه نشین تهران گفت: یکی از راهکارها بسته پیشنهادی ۱۹ بندی است که به شهردارهای کشور ابلاغ شده و در مورد تسریع صدور پروانه برای بافت های فرسوده است.

رشد ۲۵ درصدی صدور پروانه ساختمانی در سال گذشته

وی با بیان این که سال ۱۴۰۲ شاهد رشد ۲۵ درصدی در صدور پروانه ها بودیم، گفت: امسال نیز حتما این رشد بیشتر خواهد بود و به همه شهرداران اختیار دادیم تا پیشنهادات خود برای این بسته را اعلام کنند.

بذرپاش با بیان این که یکی از مشکلات حاشیه نشینی در رفع موانع مثل حرایم راه آهن است، افزود: حریم ۱۷ متری راه آهن، حریم ایمنی است اما حریم ۳۰ متری نیز داریم که بسیاری از شهرها را دچار مشکل کرده است .

وی اعلام کرد: بسیاری از خانه ها در این حریم قرارگرفته و مشمول بافت فرسوده شده اند که دستور بازسازی این خانه ها نیز داده شده است.

بذرپاش با بیان اینکه راهکار دیگر تسهیلات بانکی ارزان است، اظهار کرد: با تسهیلات ۵ درصدی که برای خانه های روستایی داده شده، شاهد رشد بازسازی ها بودیم و الان به ۵۰۰ هزار واحد رسیده است.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم تا وام های ارزان قیمت البته اندکی بالاتر از ۵ درصد ارائه دهیم، خاطرنشان کرد: سکونتگاه های غیرمجاز اگر در سامانه بازآفرینی ثبت نام کنند، هویت آن ها مشخص می شود و دولت نسبت به صدور پروانه اقدام می کند.

فرآیند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد عبور کرد 

مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاح ۸ هزار و ۴۰۴ واحد به اتمام رسیده نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه رشد خوبی در پروژه های نهضت ملی مسکن ایجاد شده است که اگر شبکه بانکی کمک کند، سرعت پیشرفت افزایش می یابد، گفت: افتتاح پروژه های امروز نهضت ملی مسکن، نتیجه زحمات و تلاش بخش های مختلف در کشور است که تامین مالی و زمین را انجام می دهند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز همچنین عملیات اجرایی ۱۰ هزار و ۲۲۱ واحد نهصت ملی مسکن در شهرهای سهند، مراغه، میانه، آذرشهر و سراب نیز آغاز می شود که امیدواریم هرچه سریعتر تقدیم متقاضیان شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز آمار آغاز، به اتمام رسیده و یا در مرحله کار پروژه های نهضت ملی مسکن کشور از ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد عبور کرد.

عزم دولت سیزدهم در حل مشکل مسکن جدی است

بذرپاش با بیان اینکه عزم دولت در حل مشکل مسکن جدی است و یکی از کارهای اصلی دولت تامین مسکن برای مردم است، اعلام کرد: آمارهای مراجع مختلف کشور از رشد بخش مسکن از منفی ۳.۸ در سال ۱۳۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال گذشته خبر می دهد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در راستای یک سفر کاری با استقبال استاندار آذربایجان شرقی و مدیران کل دستگاه های مرتبط وارد تبریز شد.وی ابتدا از قطعه ششم آزادراه تبریز ارومیه بازدید و سپس در مراسم افتتاح طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند شرکت کرد.

وزیر راه شهرسازی و معاونان وی امروز همچنین در جلسه شورای کاهش تصادفات رانندگی و شورای مسکن استان شرکت می کنند و پس از آن از ترمینال در دست ساخت شماره ۲ فرودگاه تبریز بازدید خواهند کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ◄ تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه های آذربایجان شرقی
  • جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور
  • تعیین تکلیف نهضت ملی مسکن در شهرستان کیار تا ماه آینده
  • معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی
  • رفع فیلتر گوگل پلی در آینده نزدیک !
  • پروژه‌های آماده‌سازی اراضی ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور آغاز شد
  • احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید
  • ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان زنجان ساخته می شود
  • تامین مالی ساخت بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان
  • آغاز ساخت ۶۰۰ واحد مسکونی ویژه کارکنان دادگستری قم