Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:02:17 GMT

پاکسازی تالاب عینک از سنبل آبی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۹۰۲۴

پاکسازی تالاب عینک از سنبل آبی

گزارش عصر سه شنبه روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت به ایرنا حاکیست، رئیس این سازمان بیان داشت: برای پاکسازی و نجات اکوسیستم تالاب عینک، سازمان آتش نشانی رشت از روز گذشته نسبت به ارسال دو فروند قایق موتوری و اعزام سه نفر از آتش نشانان این سازمان به همراه یک دستگاه خودروی عملیاتی سازمان آتش نشانی اقدام کرده و همه روزه تا پاکسازی تالاب عینک از گیاه سنبل آبی این کار را انجام می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بابک رمضانی خاطر نشان کرد: پاکسازی تالاب عینک از گیاه مهاجم سنبل آبی با مشارکت آتش نشانان، پاکبانان شهرداری و گروه های مردم نهاد زیست محیطی انجام می شود.

وی اظهار امیدواری کرد که با تلاش نیروهای یادشده شاهد پاکسازی کامل تالاب عینک از گیاه سنبل آبی باشیم.

سنبل آبی، گیاه بومی آمریکای جنوبی است که از سال ۱۳۹۰ در تالاب عینک رشت مشاهده شد و هم اکنون به عنوان خطرناکترین دشمن تالاب ها، آبگیرها و شالیزارهای گیلان قد علم کرده و درصورتی که مهار نشود به یکی از خطرناکترین دشمنان طبیعت استان تبدیل خواهد شد، به دلیل طبیعت تهاجمی و طغیانگری این گیاه، از آن به عنوان شیطان نیلگون و مرگ سبز در کشورهای دیگر یاد شده است.
به گفته کارشناسان، قدرت نابودی و مرگ آوری این گیاه آبزی از سرخس آزولا که در دهه ۶۰ از کشورهای آسیای جنوب شرقی بطور آزمایشی وارد تالاب بین المللی انزلی شد و هم اکنون بسیاری از محیط های آبی و تالابی استان های شمالی را فرا گرفته، به مراتب بیشتر است.
گیاه آبزی سنبل آبی در محدوده تهاجمی خود اجازه رشد و نمو به هیچ گیاه آبزی دیگری را نمی دهد و محیط های آبی را کاملاً در تسلط خود می گیرد، ترکیب سبز و یاسی زیبای سنبل آبی، رهگذران را فریب می دهد و با توجه به خطرات و آسیب های آن، باید با هرگونه خرید و فروش این گیاه برخورد شود، اگرچه آگاه سازی مردم در مورد این گیاه زیبا ولی خطرناک، می تواند زمینه همکاری مردم در خودداری از خرید و فروش و همچنین کمک برای جمع آوری و مهار آن باشد رسانه ها نیز باید در زمینه فرهنگسازی برای جلوگیری از خرید و فروش و انتشار این گیاه خطرناک نقش آفرینی کنند.

تالاب عینک در حاشیه پارک دانشجو، در غرب کلانشهر رشت قرار دارد، این تالاب بزرگترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان می باشد. محیط آن ۱۲ کیلومتر و منبع آبی آن ۳۰ هکتار است. طول این تالاب دو هزار و ۶۳۰ متر و عرض آن به طور متوسط ۱۲۰ متر است. این تالاب به دلیل آنکه در عکس های هوایی شبیه عینک است به این نام خوانده می شود. این تالاب از مناطق مهم گردشگری شهر رشت محسوب می شود.

۷۲۸۶ / ‏‬ ۲۰۰۷/‏

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۹۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص درمانی گیاه عطسه

آفتاب‌‌نیوز :

گیاه عطسه Achillea ptarmica L. گیاهی است چند ساله با ریزوم خشبی و خزنده و ساقه‌های افراشته و برگ‌های متناوب و نیزه‌ای شکل. گل این گیاه در خوشه‌های باز و میوه آن فندقه است. از همه قسمت‌های گیاه عطر خوشایندی متصاعد می‌شود. انواع این گیاه در تمام اروپا تا قفقاز و سیبری یافت می‌شود؛ این گیاه به خاطر کشت آن به امریکا برده شده است.

گیاهی است که در اماکن مرطوب، و در کنار جویبارها، گودال ها، مرغزار‌های مرطوب، دشت هاتا کوهپایه‌ها می‌روید. این گیاه از قرن شانزدهم به عنوان گیاهی دارویی و تزیینی کشت می‌شود. این گیاه را به دلیل ریزوم و برخی مواقع گل‌ها و شاخه‌های برگ دارش جمع می‌کرده اند. ریزوم‌ها را در سال دوم کشت از زیر زمین بیرون می‌آورند و به خوبی می‌شویند و قسمت‌های سبز آن را جدا نموده در سایه‌ای که هوا جریان داشته باشد یا در خشک کن با حرارتی که از ۳۵ درجه تجاوز ننماید خشک می‌کنند.

قسمت‌های مؤثر آن دارای نوعی اسانس روغنی است که فعالانه علیه ضعف در اعمال بدن، کم اشتهایی و ناراحتی‌های مجاری ادراری مبارزه می‌کند. این ماده در صورت وجود اشکال در عمل دفع نیز مؤثر بوده مسهل صفرا و تنظیم کننده مواد دفعی است و ضمنا درد دندان و روماتیسم را نیز کاهش می‌دهد.

 از این گیاه به شکل دم کرده به مقدار دو قاشق مربا خوری ریزوم خرد شده برای دو فنجان در هر روز استفاده می‌گردد. علاوه بر این ریزوم آن را می‌توان جوید. ضمنا پتارمیک یک گل تزیینی پرطرفدار است و اغلب نوع پر پر آن را کشت می‌کنند.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • عینک هوشمند جدید زاکربرگ با توانایی‌های باورنکردنی
  • عینکی که می‌تواند به سؤالات شما پاسخ دهد
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • جمیله علم الهدی در پاکستان، «بانوی اول» شد /تصاویری از حضور در مراسم افتتاح با عینک آفتابی
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • تعریف کمپوست
  • مجبور کردن افراد به خرید عینک در مرکز بینایی‌سنجی خاصی خلاف قانون است
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها