Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، در مراسم آغاز استقرار پرونده الکترونیک سلامت و دیدار ریاست جمهوری با مدیران ارشد نظام سلامت که امروز با حضور رییس جمهور در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از حوزه آموزش پزشکی، اظهار کرد: چنانچه مسیر گسترش دانشگاه‌ها در کشور را بنگریم، می‌بیینم که امروز نسبت به چند دهه گذشته، تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ۴ برابر افزایش پیدا کرده و در آموزش پزشکی، دو هزار رشته تخصصی آموزش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در حال حاضر در ۱۲۰ رشته تخصصی و فوق‌تخصصی، دانشجو پذیرش می‌کنیم و سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ متخصص و فوق‌تخصص، فارغ‌التحصیل می‌شوند که سرمایه قابل توجهی در حوزه آموزش پزشکی محسوب می‌شوند.
لاریجانی با بیان اینکه در حال حاضر، حدود ۲۶۰ هزار دانشجو در حوزه پزشکی در رشته‌ها و سطوح مختلف با حدود ۲۰ هزار عضو هیئت علمی، آموزش می‌بینند، گفت: در حال حاضر در حوزه پزشکی، ۴۸ آزمون پزشکی برگزار می‌شود که ۷۳ درصد آزمون‌ها کاملاً الکترونیکی و ۲۷ درصد آن‌ها به صورت کاغذی برگزار می‌شود که با رفتن به سمت الکترونیکی کردن آزمون‌ها، صرفه‌جویی قابل توجهی مشاهده می‌شود.
وی در رابطه با مقالات پزشکی گفت: ایران علیرغم تمامی مشکلات، در حوزه تولیدات علمی پزشکی، در رتبه پانزدهم قرار دارد. همچنین، در سال ۲۰۱۸، برای اولین بار، ایران به عنوان برترین کشور اسلامی در زمینه تولیدات علمی در حوزه پزشکی معرفی شد.
لاریجانی افزود: چنانچه توجه کنیم، با اختصاص ۱۰ درصد اعتبارات پژوهشی و ۱۲ درصد اعضای هیئت علمی، ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور به حوزه پزشکی تعلق دارد.
وی با بیان اینکه در ۵ سال گذشته حدود ۱۰۰۰ پروانه اختراع در حوزه پزشکی ثبت شده است، بیان کرد: زمانی که مصوبه آمایش سرزمین را به شورای انقلاب فرهنگی آوردیم، یکی از بهترین مصوبات در زمینه آموزش عالی کشور محسوب می‌شد و امروز، تنها حوزه‌ای که آمایش سرزمین را اجرا می‌کند، حوزه پزشکی است که برای کل کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود.
دانشگاه‌ها باید بستری باشند تا مأموریت‌های ملی را دنبال کنند
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر، ۸۵ مأموریت به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور محول کرده‌ایم؛ دانشگاه‌ها باید بستری باشند تا مأموریت‌های ملی را دنبال کنند.
وی با بیان اینکه حوزه استعداد‌های درخشان یکی از حوزه‌های بزرگ و فعال در کشور است، تصریح کرد: در حال حاضر، دانشگاه‌ها با نگاهی آینده‌نگر، در حال بررسی چگونگی راه‌اندازی و استقرار دانشگاه‌های نسل جدید در کشور هستند.
وی گفت: یکی از برنامه‌های حوزه آموزش پزشکی این است که تا سال ۱۴۰۴، هر کدام از اعضای هیئت علمی، یک شرکت دانش‌بنیان داشته باشند.
نایب رئیس کمیته ملی کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر، بیان کرد: امروزه این سند در کشور در حال اجرا است و در حوزه کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر به صورت فعال عمل می‌کنیم و در این زمینه، در مقایسه با کشور‌های جهان، جایگاه شناخته‌شده‌ای داشته و جزء رتبه‌های بالا در حوزه کنترل بیماری غیرواگیر محسوب می‌شویم. فشار خون یکی از ریسک فاکتور‌های ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود و بسیج ملی کنترل فشار خون نیز در مسیر حرکت به سوی کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر راه‌اندازی شده است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اجتماعی سلامت قرآن باقر لاریجانی تولیدات علمی پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۹۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند

وزیر علوم گفت: وزارت علوم عضو کارگروه‌های بنیاد ملی نخبگان و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری است و ما پیشنهادات خودمان را از این طریق به آنها می‌دهیم و افرادی را که برای دانشگاه‌ها معرفی می‌کنند، تایید کرده و در دانشگاه‌ها جذب می‌کنیم. - اخبار سیاسی -

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، در خصوص جذب نخبگان خارج از کشور که از سوی پروژه کانکت معاونت علمی ریاست جمهوری برای دانشگاه‌های کشور معرفی می‌شوند، گفت: وزارت علوم عضو کارگروه‌های بنیاد ملی نخبگان و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری است و ما پیشنهادات خودمان را از این طریق به آنها می‌دهیم و افرادی را که برای دانشگاه‌ها معرفی می‌کنند، تایید کرده و در دانشگاه‌ها جذب می‌کنیم.

فکر مهاجرت از دانشگاه‌ها به مدارس کشیده شده است

 

وی با تاکید بر اینکه برای جذب نخبگان پروژه کانکت با معاونت علمی ریاست جمهوری کاملا هماهنگ هستیم افزود: معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان افراد مورد تایید خود را در هیئت جذب مورد بررسی قرار داده و به ما معرفی می‌کنند.

زلفی گل با اعلام این خبر که بنیاد ملی نخبگان سال گذشته برای 200 نفر ردیف بودجه‌ای خاص از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده بود، گفت: طبق آخرین آماری که دارم از این تعداد، 120 نفر در یک مرحله، موافقت سازمان برنامه و بودجه را گرفته و جذب دانشگاه‌های کشور شده‌اند.

به گزارش تسنیم، "پلت‌فرم کانکت" از 5 سال قبل، زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از جذب و همکاری متخصصان و محققان ایرانی خارج از کشور در قالب پروژه‌های پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و معین، سخنرانی و کارگاه تخصصی، تأسیس شرکت‌های استارت‌آپ، نظام‌وظیفه تخصصی و جذب هیئت علمی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال
  • برترین‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • بیش از ۸۰۰۰ عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • معرفی ۴۸ واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی
  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • طب ایرانی زمینه ساز توریسم درمانی در کشور
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • بیش از ۸ هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند