Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: معمولا آتش سوزی‌ها در مراتع و علفزارهای استان از دهم تیرماه اتفاق می‌افتاد اما از اول امسال تا کنون نزدیک به ۱۴۰هکتار به طور کلی از مراتع، باغات و مزارع استان قزوین دچار حریق شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یدالله مهدیخانی در گفت‌وگو با  شاخص، درباره آتش سوزی‌های اخیر در استان اظهار کرد: زمانی که “ترسالی” داریم، یعنی شاهد بارش‌های زیادی هستیم نیز به علت رشد پوشش گیاهی و علفزارها، بیشترین حریق را در باغات، مزارع کشاورزی، مزارع گندم و مراتع شاهد هستیم که بر اثر عدم رعایت نکات ایمنی از سوی کشاورزان و یا افرادی که برای تفریح به طبیعت می‌روند، اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: معمولا آتش سوزی‌ها در مراتع و علفزارهای استان از دهم تیرماه اتفاق می‌افتاد اما از اول امسال تا کنون نزدیک به ۱۴۰هکتار به طور کلی از مراتع، باغات و مزارع استان قزوین دچار حریق شد در حالی که سال گذشته در کل تابستان به طور کلی ۹۰ هکتار حریق داشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین ادامه داد: علت اصلی این است که کشاورزان زمین را آتش می‌زنند و فکر می‌کنند خاکستری که در زمین باقی می‌ماند به نفع زمین است، در صورتی که آتش زدن نیز خاصیت خاک را از بین می‌برد و همچنین با از بین بردن گونه‌هایی از حیوانات و موجودات زنده، حق حیات را از آن‌ها می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: از کشاورزان خواستاریم تا بعد از برداشت گندم، کلش و کاه را آتش نزنند و در باغات هم به همین صورت است و اگر مردم برای تفریح به طبیعت می‌روند و آتش روشن می‌کنند، حتما با آب و خاک آن را کاملا خاموش کنند چراکه ذغالی که در خاکستر باقی می‌ماند نیز بر اثر وزش یک نسیم کوچک منجر به آتش سوزی بزرگ می‌شود.

 

بافت فرسوده باید ساماندهی شود

مهدیخانی با بیان اینکه رعایت مسائل ایمنی توسط مردم بسیار مهم است، گفت: هفته گذشته بیش از ۶هکتار از مزارع گندم شهرستان آبیک در آتش سوخت و همچنین  در مزارع گندم بوئین زهرا هم آتش سوزی داشتیم اما فعلا برآورد دقیقی از میزان خسارت وارد شده به کشاورزان نداریم.

وی یادآور شد: برخی از پوشش‌‌های گیاهی و حیواناتی که در سطح استان داریم در نوع خود نادر است و اگر بر اثر آتش سوزی از بین برود، چندین سال زمان لازم است تا جبران شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با اشاره به آتش سوزی‌های اخیر در بازار قزوین، گفت: بازار قزوین تهدیدی برای شهر است، هر چند که به لحاظ اقتصادی و پیشینه تاریخی از اهمیت بالایی برخودار بوده و شناسنامه تاریخی شهر قزوین به شمار می‌رود اما از لحاظ ایمنی یکی از دغدغه‌های مدیریت بحران است و بیشتر هم در بحث آتش سوزی آسیب پذیر است.

این مسئول تصریح کرد: اگر آتش سوزی در ساعات روز در بازار اتفاق بیفتد به دلیل تراکم جمعیت و بافت فرسوده‌ای که دارد، اطفاء حریق به این راحتی نیست؛ بازدیدی از بازار داشتیم و شهرداری و آتش نشانی قزوین مطالعاتی را در بحث ایمن سازی بازار شروع کرده‌اند اما اگر همان هم بخواهد انجام شود یک سال طول می‌کشد.

مهدیخانی ادامه داد: یکسری از بازاریان انبارهایی را در محدوده بازار ایجاد کرده‌اند که در برخی از آن‌ها مواد شیمیایی و مواد مستعد آتش سوزی مانند پارچه و الیاف را نگهداری می‌کنند که تهدید جدی در حریق است؛ ما موضوع ایمن سازی بازار را پیگیری می‌کنیم تا از اعتباراتی که از محل ماده دوازده در اختیار ما قرار می‌گیرد، به طرح‌ها کمک کنیم.

 

باغداران در ایجاد شانه خاکی برای نسیم شمال همکاری نمی‌کنند

وی تاکید کرد: ساماندهی به بافت فرسوده نیاز به کار و برنامه جدی دارد چراکه محدوده بافت فرسوده تهدید جدی برای شهر است و مسئولین باید دست به دست هم دهند تا مشکلات را حل کنیم؛ مدیریت بحران مشخصا دستگاه اجرایی نیست و بیشتر تامین کننده اعتبار هستیم و در بحث کارشناسی و تخصیص اعتبار می‌توانیم کمک کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین درباره آتش سوزی در باغات سنتی در محدوده جاده نسیم شمال، گفت: باغات سنتی به قدری پستی و بلندی دارند که اطفاء حریق به سختی انجام می‌شود و در جاده نسیم شما هم شانه خاکی نداریم که کار را مشکل می‌کند، محدودیت اعتبار و عدم همکاری باغداران که زمین در اختیار شهرداری گذاشتند نیز مانع از ایجاد شانه خاکی شده است که تردد ماشین‌ها را هم با مشکل مواجه کرده است.

این مسئول در پایان تصریح کرد: باغداران باید نکات ایمنی را رعایت کنند و از روشن کردن آتش خودداری کنند و اگر هم نیاز به اتش زدن دارند نیز آتشنشانی این آمادگی  را دارد تا با حضور در محل، با آن‌ها همکاری کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۵۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات آتش سوزی انباری در خیابان لاله‌زار

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از وقوع حریق در یک انباری ۲۰ متری واقع در خبابان لاله‌زار خبر داد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که حریق در یک انباری کوچک به مساحت حدود ۲۰ مترمربع که در طبقه دوم یک واحد صنفی قرار داشت رخ داده است. داخل این انبار لوازم و قطعات فلزی مربوط به لوستر و ... نگهداری می‌شد که آتش‌نشانان بلافاصله برای اطفاء حریق وارد عمل شده و موفق شدند تا شعله‌های آتش را در عرض چند دقیقه مهار و به طورکامل اطفاء کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه درپی این حریق دود زیادی به آسمان بلند شده بود، اظهارکرد: همچنین با توجه به عرض کم خیابان لاله‌زار ترافیکی نیز در این مسیر ایجاد شده بود که همین موضوع موجب حساسیت کسبه و برخی از شهروندان شده بود، اما خوشبختانه این حریق بسیار جزئی بود و هیچگونه خسارت جانی به دنبال نداشت.

به گفته ملکی، آتش‌نشانان پس از ایمن‌سازی محل به ماموریت خود خاتمه داده و به ایستگاه بازگشتند. کارشناسان آتش‌نشانی هم علت این حادثه را بررسی و اعلام خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • جزییات آتش سوزی انباری در خیابان لاله‌زار
  • آتش سوزی در خیابان لاله‌زار تهران
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی روستای گیلان
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • نجات جان ۱۵ نفر در آتش‌سوزی مجتمع مسکونی در قم
  • آتش سوزی آشپزخانه در محله مفتح اطفا شد
  • آتش سوزی ۲ واحد تجاری و مسکونی در گیلان
  • قصور برخی مسئولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت احراز شد + جزئیات
  • آغاز نقشه برداری واحدهای آسیب دیده از حریق امامزاده ابراهیم
  • خودرو پژو در جیرفت طعمه حریق شد