Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@05:37:40 GMT

خانه دف ایران به زادگاهش بازگشت

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۶۵۸۴

خانه دف ایران به زادگاهش بازگشت

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ دف، سازی که تاریخچه آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد به‌طوری‌که رد پای ریتم‌های آن هنوز در موسیقی کردی وجود دارد، اما با ورود اسلام به‌دلیل حرام بودن موسیقی این ساز جهت بقای خود در خانقاه‌ها و تکایای کردستان به حیات خود ادامه داد.

این ساز بیش از ۱۳ قرن در خانقاه‌های کردستان همدم دراویش این دیار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دف در بسیاری از کشور های دنیا به ویژه در منطقه خاورمیانه میانه وجود دارد و مردم هر کشوری به فراخور حال و هوای موسیقی خود، از آن استفاده می‌کنند.

تلاش های بسیاری در شخصیت دادن به این ساز ایرانی توسط افراد مختلف انجام شد اما بیژن کامکار از نوازنده های صاحب سبک این ساز  نقش به‌سزایی در شخصیت دادن به آن ایفا کرد.

در این سالها تلاش های بسیاری از سوی دستگاه های فرهنگی استان برای ثبت دف به نام کردستان انجام شد که تشکیل خانه دف ایران در سنندج یکی از ثمرات این فعالیت ها است.

اعضای هیات مدیره خانه دف ایران را بیژن کامکار، علاالدین یاسینی، منصور مرادی و احمد خاک طینت تشکیل داده اند.

این خانه مقرر شده است در روز برگزاری کنگره مشاهیر کرد که 11 و 12 تیر ماه در سنندج خواهد بود؛ افتتاح شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بیژن کامکار دف نوازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۶۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام به موقع پلیس جان ۲ نفر را در سنندج نجات داد

فرمانده انتظامی استان کردستان گفت: اقدام به موقع ماموران وظیفه‌شناس سنندج در خاموش کردن خودروی دچار آتش‌سوزی، موجب نجات جان دو نفر از شهروندان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار علی آزادی در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: مأموران انتظامی سنندج در حین گشت زنی در محله شریف آباد، متوجه آتش گرفتن خودرویی در آن حوالی که یک راننده و یک سرنشین داخل خودرو هستند، می‌شوند.

وی افزود: مأموران وظیفه شناس بلافاصله با کپسول اطفا حریق داخل خودرو سازمانی با یک اقدام شجاعانه، پژو روا که از ناحیه موتور دچار آتش سوزی شده بود، خاموش می‌کنند.

فرمانده انتظامی استان کردستان با بیان اینکه این حادثه تلفات جانی نداشته است، گفت: اقدام همراه با سرعت عمل مأموران موجب خوشحالی شهروندان شد.

سردار آزادی تصریح کرد: پلیس با تمام توان در راستایی ایجاد امنیت و آرامش شهروندان تلاش می‌کند و این را یک افتخار برای خود می‌داند.

کد خبر 749094

دیگر خبرها

  • اقدام به موقع پلیس جان ۲ نفر را در سنندج نجات داد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج افتتاح شد
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • یک گام تا بازگشت جام به خانه / ایران- تایلند؛ فردا ساعت ۱۴:۳۰ در فینال جام‌ملت‌های فوتسال آسیا
  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند
  • یک گام تا بازگشت جام به خانه
  • تجلیل از پهلوانان و پیشکسوتان ورزش پهلوانی در سنندج