Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسافرکش‌های شخصی که معمولا در نزدیکی ترمینال‌ها، کمین می‌کنند، با به اصلاح ربودن مسافر با فریاد جمله آشنای " یه نفر حرکت"؛ نان خیلی از رانندگان خطی را آجر می‌کنند و این رانندگان آبی‌پوش شرکت‌ها هستند که ساعت‌ها در انتظار تکمیل مسافر، کمر صبرشان می‌شکند و خیلی از اوقات نیز صبر مسافران خیلی زودتر از صبر آنان، سرریز می‌شود و با ترک خودرو، با سوار شدن در یکی از همین خودروهای شخصی، آب به آسیاب آنان می‌ریزند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، کافی است دقایقی را کنار خیابان های درون شهری و برون شهری بایستید تا انواع و اقسام خودروهای شخصی، جلوی شما ترمز بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
خودروهایی که بدون هیچ نظارتی مسافر سوار می‌کنند و هر کرایه‌ای هم بخواهند می‌گیرند و گاهی هم، خبرهای ناگواری از حوادث تلخی که برخی رانندگان رقم می‌زنند، شنیده می‌شود و هنوز حادثه دلخراش منطقه میاندورود ساری، ذهن تمام شهروندان ساری و نکا را می‌رنجاند و کسی نیست که از این واقعه، دلش به درد نیامده باشد.


*مسافرکش‌های شخصی نان خیلی از رانندگان خطی را آجر می‌کنند

این مسافرکش‌های شخصی که معمولا در نزدیکی ترمینال‌ها، کمین می‌کنند، با به اصلاح ربودن مسافر با فریاد جمله آشنای " یه نفر حرکت"؛ نان خیلی از رانندگان خطی را آجر می‌کنند و این رانندگان آبی‌پوش شرکت‌ها هستند که ساعت‌ها در انتظار تکمیل مسافر، کمر صبرشان می‌شکند و خیلی از اوقات نیز صبر مسافران خیلی زودتر از صبر آنان، سرریز می‌شود و با ترک خودرو، با سوار شدن در یکی از همین خودروهای شخصی، آب به آسیاب آنان می‌ریزند!

جای دور نمی‌رویم؛ کافی است سری به میادین اصلی یکی از شهرهای مازندران بزنید، مسافربرهای شخصی تمام حاشیه میادین را قرق کرده‌اند و برای خود، آقایی می‌کنند!

واقعا سوال اینجا است که چرا کسی با آنان برخورد نمی‌کند و به قول معروف، سلام و علیک خیلی‌ها با آنان روز به روز، گرم‌تر هم می‌شود! گویی به واسطه زمان طولانی که خیلی‌هاشان هم نسل به نسل در این شغل بوده‌اند، همگی همسایه‌ها و کاسبان، علیرغم تمام دردسرها از فریادها گرفته تا درگیری‌ها و نزاع‌ها، آنان را پذیرفته‌اند و جزیی از خانواده کاری خود می‌دانند!

مگر می‌شود کسی آن همه حجم گسترده رانندگان شخصی دور میدان امام ساری را نبیند، مگر می‌شود داد و قال آن همه راننده که هرکدام با فریادی به دنبال کشاندن مسافر به سمت خودروی خود هستند را نشنود، مگر می‌شود کسی تا به حال فریاد " قائم‌شهر داخل شهر" یا " بهشهر یه نفر" را نشنیده باشد؟!

رضا یکی از رانندگان خطی مسیر ساری به بهشهر با گلایه از فعالیت چندین و چند ساله مسافربرهای شخصی حول میدان خزر که در چند متری شرکت حمل و نقل آنان است؛ می‌گوید: ما رانندگان برون شهری، عوارض شهرداری، مالیات، بیمه تامین اجتماعی، آزمایش و هزار و یک هزینه دیگر را برای فعالیت قانونی پرداخت می‌کنیم و خدا را خوش نمی‌آید که ساعت‌ها بیایم جلوی گاراژ و مسافری هم گیرمان نیاید و ناامید برگردیم. 
 
وی بیان کرد: این روز‌ها حتی کارمند و آژانس‌های داخل شهری جامعه ما برای اینکه هزینه سوخت خود را تامین کنند به صورت شخصی مسافران را سوار می‌کنند و به مقصد می‌رسانند. 

*لزوم فرهنگ‎سازی استفاده از خودروهای عمومی برای مردم

این راننده سواری کرایه بین شهری همچنین به ماموران پلیس راهنمایی و نیروی انتظامی که با آن‌ها همکاری نمی‌کنند و بلکه برایشان مشکلاتی درست می‌کنند؛ اشاره و تصریح کرد: زمانی که می‌خواهیم جلوی فلکهٔ اصلی و یا محل توقف مسافربرهای شخصی برای سوار کردند مسافر توقف کنیم به ما تذکر می‌دهند و از آنجا دور می‌کنند اما همین رانندگان در خیلی از این نقاط برای خود ایستگاه دائمی ایجاد کرده‌اند و پاتوق‌شان است.

محمد یکی دیگر از رانندگان هم که کمی آن‌طرف‌تر ایستاده، همان طور که به سمت ما حرکت می‌کند، می‌گوید: امنیت مسافران در خودروهای حمل ونقل عمومی بیشتر است و نیاز است مسئولان استفاده از خودروهای عمومی را برای مردم در جامعه فرهنگ سازی کنند. 
 
وی ادامه داد: قانون نمی‌تواند جلوی شخصی‌ها را بگیرد، بلکه می‌توانند که با ساماندهی و نظم به شهر عدالت را بین همه تقسیم کنند.

اسماعیل که یکی از رانندگان قدیمی است که به گفته خودش قبلا یکی از همین رانندگان شخصی بوده، به ما می‌گوید: هر ساله تعداد رانندگان شرکت‌ها به دلیل افزایش بیکاری و درآمد این شرکت‌ها، افزوده می‌شود و این موجب می‌شود تا نوبت به خیلی از ما رانندگان، دیر برسد و در واقع تعداد سرویس‌هایی که انجام می‌دهیم خیلی کمتر از سابق شده است.

وی اضافه کرد: جدا از این موضوع، فعالیت این مسافربر‌ها موجب می‌شود تا ساعت‌ها در انتظار مسافر و در این گرمای تابستان زیر آفتاب بایستیم و ببینیم که کمی آن طرف‌تر همین مسافربرهای شخصی، پُر می‌روند و پُر بر می‌گردند و تعداد سرویس‌هایی که با همین بی قانونی می‌کنند، چندین برابر ما است و در حالی که ما تا ظهر هنوز، سرویس اول‌مان را نرفته‌ایم، آن‌ها دخلشان را جور کرده‌اند!

این راننده سواری کرایه بیان کرد: در این بین، ماشین‌های شخصی هر روز جلوی چشم ما در بین راه‌‌، همان تعداد مسافری هم که وجود دارد را سوار می‌کنند و در نتیجه یکی دونفری که سوار خودروی ما می‌شوند می‌گویند: ما عجله داریم و سوار‌‌ یکی از همین مسافربرهای شخصی می‌شوند تا سریع‌تر به مقصد برسند.
 
اسماعیل کمی صدایش را بالاتر برد و گفت: مسافربرهای شخصی امانمان را بریده‌اند و روزی زن و بچه‌هایمان کم شده است؛ زیرا به محض اینکه یک عابر وارد خیابان می‌شود انواع ماشین، مقابلش توقف می‌کنند.

*آمار دقیقی از تعداد خودروهای فرسوده نداریم

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل و جاده‌ای مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: در بخش مسافربری، 208 شرکت مسافربری شامل اتوبوس، مینی‌بوس رانی، سواری و ترکیبی در استان مازندران مشغول فعالیت هستند.

علی نصیری افزود: 112 شرکت مسافری سواری، 56 شرکت اتوبوس رانی، 11 شرکت مینی بوس رانی و 19 شرکت ترکیبی در استان فعال هستند.

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل و جاده‌ای مازندران خاطرنشان کرد: در مجموع در سطح استان حدود 20 هزار راننده ثبتی دارای کارت هوشمند حرفه‌ای شامل 8 هزار راننده در بخش مسافری و 14 هزار راننده در بخش باری مشغول فعالیت هستند.

این مسئول در خصوص تعداد خودروهای فرسوده در بخش مسافری و همچنین اقدامات انجام گرفته برای نوسازی ناوگان مسافری در سطح استان پاسخ داد: ما آمار دقیقی از تعداد خودروهای فرسوده نداریم، اما به صورت کلی در بخش اتوبوس، دارای وضعیت خوبی هستیم و غالب این ناوگان دارای اتوبوس‌های زیر 10 سال هستند و در سطح کشور جزو استان‌های خوب در این بخش به شمار می‌رویم.

نصیری با بیان اینکه در بخش سواری نیز دارای وضعیت نسبتا خوبی هستیم؛ ادامه داد: عمر غالب خودروهای سواری رانی در استان کمتر از 8 سال است.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات ما در خصوص خودروهای فرسوده شامل بخش مینی بوس رانی می‌شود و نوسازی این ناوگان به کندی انجام می‌گیرد؛ متذکر شد: تعداد یک‌هزار و 30 مینی بوس در سطح استان مشغول فعالیت هستند که عمدتا در زمره خودروهای فرسوده و عمری بیش از 20 سال دارند.

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل و جاده‌ای مازندران در خصوص تغییرات نرخ کرایه طی سال‌جاری در سطح شرکت‌های مسافربری در استان گفت: هر ساله اتحادیه انجمن‌های مسافری بر اساس شاخص‌های موجود از قبیل نوع جاده، تورم، افزایش هزینه‌ها و لوازم یدکی به یک عددی می‌رسند که نرخ نهایی را مشخص می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: امسال نیز حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته، افزایش نرخ کرایه در بخش‌های گوناگون مسافری داشتیم.


*شرکت‌های مسافربری به مرز ورشکستگی کشیده شد

نصیری در خصوص عمده ترین مشکلات موجود در بخش شرکت‌های مسافربری به ویژه سواری تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده در استان، فاصله نزدیک شهرهای شمالی است که موجب می‌شود تا خیلی از خودروهای شخصی اقدام به حمل مسافر کنند که فراوانی فعالیت مسافربرهای شخصی عمدتا موجب گلایه شرکت‌های مسافربری است و این شرکت‌ها را به مرز ورشکستگی کشانده است.

وی یکی دیگر از مشکلات موجود را مربوط به چالش‌های پیش‌روی نوسازی ناوگان مسافری دانست و افزود: این امر نیازمند تصویب و تخصیص تسهیلات مناسب جهت نوسازی این ناوگان در سطح ملی است که در حال حاضر، اختلاف فاحش مبلغ تسهیلات با قیمت خودروها، رغبت رانندگان را برای تعویض و تبدیل خودروها، کاهش داده است.

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل و جاده‌ای مازندران با بیان اینکه در گذشته به میزان 70 تا 80 درصد قیمت خودورها در بازار، تسهیلات داده می‌شد؛ یادآور شد: در حالی که مبلغ تسهیلات این بخش تقریبا تغییری نکرده است اما قیمت خودروها از سواری پژو و سمند گرفته تا اتوبوس، دستخوش افزایش قیمت چند برابری شده است.

این مسئول یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های مسافربری را متوجه بخش اتوبوس رانی دانست و اذعان کرد: تعداد ناوگان ملکی اتوبوس در سطح مازندران خیلی کم است و بانک‌ها باید با ورد به این بخش و مساعدت به پویایی این بخش کمک کنند.

به گفته نصیری، تنها 215 دستگاه از ناوگان اتوبوس رانی فعال در مازندران در تملک رانندگان و شرکت‌های اتوبوس رانی است که باید این رقم به رشد فزاینده‌ای برسد.

وی در پایان اعلام کرد: استان مازندران در سطح کشور دارای بیشترین شرکت‌های سواری حمل مسافر و فراوانی تعداد خودروهای سواری است که توانسته حدود 7 درصد از ناوگان کل کشور را به خود اختصاص دهد.

به گزارش بلاغ، با همه این اوضاع، گرچه شاید خیلی‌ها فکر کنند مسافربرهای شخصی علاقه‌ای به ساماندهی ندارند، اما نشستن پای درد و دل مسافربرهایی که از این راه امرار معاش می‌کنند، نشان از تمایل این افراد برای خروج از بلاتکلیفی و قرار گرفتن در مسیر قانونی دارد، از طرفی دیگر اگر ساماندهی انجام نشود علاوه بر اینکه حق و حقوق خیلی از رانندگان شرکت‌های سواری کرایه مثل "اسماعیل و رضا" پایمال می‌شود؛ موجب ایجاد ناعدالتی اجتماعی و زمینه بروز مشکلات و تخلفات از سوی برخی از رانندگان مسافربران شخصی را نیز فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۷۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکسی‌های برقی بدون راننده ماند

نوسازی تاکسی‌های فرسوده و تسریع روند آن ضروری است اما در این سال‌ها یا تاکسی نویی نبود که به دست رانندگان برسد یا اگر هم بود شرایط پرداخت مابه‌التفاوت تاکسی نو و فرسوده به گونه‌ای تعیین می‌شد که کمتر راننده‌ای از عهده پرداختش برمی‌آمد. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، تعداد تاکسی‌های فرسوده، زیاد است و در جای‌جای شهر با دود سیاهی که از اگزوزشان بیرون می‌آید، به این طرف و آن طرف می‌روند. هر کدامشان خرج یک زندگی را می‌چرخاند، اما گاهی خرج و مخارج این تاکسی‌ها به قدری زیاد می‌شود که دیگر دخل و خرجشان با هم همخوانی ندارد. به همین دلیل است که تاکسی‌های فرسوده به بلای جان رانندگان، گاهی مسافران و البته به طور کلی شهر تبدیل شده‌اند. مشخص است که باید نوسازی این تاکسی‌ها سرعت بیشتری بگیرد، اما متأسفانه این کار به قدری کند پیش می‌رود که با وجود وعده‌های ماه‌های آینده نیز نتوانسته دردی از قشر تاکسیرانان و همچنین جامعه‌مان دوا کند. در این سال‌ها یا تاکسی نویی نبود که به دست رانندگان برسد یا اگر هم بود شرایط پرداخت مابه‌التفاوت تاکسی نو و فرسوده به گونه‌ای تعیین می‌شد که کمتر راننده‌ای از عهده پرداختش برمی‌آمد، حالا نیز وعده نوسازی تاکسی‌ها با تاکسی برقی داده می‌شود که آن هم به دلیل قیمت گرانش دغدغه‌های تازه‌ای را برای رانندگان تاکسی ایجاد کرده‌است. وقتی که آن‌ها از عهده هزینه‌های گران تاکسی برقی برنیایند به ناچار با همان تاکسی‌های فرسوده‌شان در شهر تردد می‌کنند و عطای نوسازی خودرویشان را به لقای آن می‌بخشند!

مدت‌هاست که زمزمه نوسازی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های برقی به گوش می‌رسید. تصور عمده رانندگان تاکسی بر این بود که این بار شرایطی برایشان تعیین می‌شود که می‌توانند از عهده خرید آن بر بیایند، اما وقتی رقم تاکسی‌های برقی یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعلام شد، آن‌ها فهمیدند که این تاکسی‌ها برای از ما بهتران تهیه شده‌است! بنابراین سؤالی که مطرح می‌شود این است که این تاکسی‌ها قرار است به دست کدام رانندگان برسد؟ رانندگانی که از قشر مرفه جامعه به حساب می‌آیند یا همه آن‌هایی که تا امروز با زور، صورتشان را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند؟

گلایه تاکسی‌داران

نوسازی تاکسی‌های فرسوده از آن دست موضوعاتی است که هم برای تاکسی‌داران و هم برای مردم اهمیت زیادی دارد. برای تاکسی‌داران مهم است، چون وسیله کارشان است و با آن در شهر می‌چرخند تا درآمد کسب کنند و اگر این تاکسی، فرسوده و معیوب باشد، خرج زیادی بابت تعمیر روی دست‌شان می‌گذارد، برای مردم نیز مهم است، چراکه کیفیت ارائه خدمات به آنها، با نوسازی و کیفی‌سازی تاکسی در ارتباط است به همین دلیل باید برای این موضوع اهمیت زیادی قائل شود. 

آقای رفیعی یکی از رانندگان تاکسی‌است که از فرسودگی خودرویش و اینکه نتوانسته آن را به خودروی نو تبدیل کند، گلایه دارد. او که این مسئله را از چشم سازمان تاکسیرانی می‌بیند، می‌گوید: «سازمان تاکسیرانی عملاً سازمان ما نیست، چراکه بیشتر قوانین و شرایطی که در نظر می‌گیرد، دردی از زندگی ما را دوا نمی‌کند. همین طرح نوسازی تاکسی‌ها در سال گذشته را طوری اجرا کردند که بیشتر همکارانم نتوانستند از عهده پرداخت پول و اقساط آن بربیایند. به نظر می‌رسد مسئولان و مدیرانی که درد تاکسی‌داران را درک می‌کنند باید به این سازمان بیایند.»

این راننده تاکسی درباره وعده‌های ورود تاکسی‌های برقی اینگونه توضیح می‌دهد: «یک روز برخی از مسئولان در باغ کتاب جمع شدند و از تاکسی‌های برقی فیروزه‌ای رنگ رونمایی کردند. عکس‌هایی هم گرفته و در رسانه‌های مختلف منتشر شد. تصور بر این بود که قرار است این تاکسی‌ها به زودی به دست رانندگان برسد، اما حالا نه‌تن‌ها خبری از تحویل آن‌ها نیست و وعده‌اش را به چندین ماه دیگر داده‌اند که حتی قیمت آن را بیش از یک میلیارد تومان اعلام می‌کنند. خب اگر رانندگان تاکسی یک میلیارد تومان پول داشتند که تا امروز خودروهایشان را فرسوده نگه نمی‌داشتند!»

در این رابطه حسن سالک غلامی، مدیر انجمن صنفی تاکسیرانان نیز می‌گوید: «دراین وانفسای سختی درآمد، گذران معیشت و تورم کدام راننده تاکسی می‌تواند یک میلیارد و 325 میلیون تومان را تأمین کند؟ گفته می‌شود که یک وام 600 میلیون تومانی با باز پرداخت 8 درصد و همچنین یک وام 300 میلیون تومانی با بهره 4 درصد که جمع پرداخت اقساط نیز به حدود 17 میلیون تومان می‌رسد، این خودرو را تحویلمان می‌دهند. این در حالی است که باید هر کدام از رانندگان 400 میلیون تومان هم پول نقد بپردازند. این پول و این اقساط چگونه و با منبع درآمد پرداخت شود؟»

او ادامه می‌دهد: «براساس قانون بایستی تسهیلات مناسبی در اختیار تاکسیرانان قرار گیرد تا بتواند نوسازی را تسریع بخشد، اما متأسفانه این‌ها در حد نوشته‌های روی کاغذ و همچنین حرف باقی مانده‌است. حال بعید است که اصلاً رانندگان تاکسی قادر به پرداخت این پول و اقساط تعیین شده‌باشند.»

چرا تاکسی‌های برقی در پایتخت تردد نمی‌کنند؟

سال گذشته زمزمه‌های واردات تاکسی‌های برقی به گوش می‌رسید، علت وارد نشدن تاکسی‌های برقی از سال گذشته تا امروز در خیابان‌های تهران چیست؟ عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران طی گفت‌وگویی در این رابطه اظهار داشته‌است: «قرار نبود این تاکسی‌ها الان وارد تهران شوند. طبق قراردادی که با شرکت تولیدکننده داریم، این خودرو‌ها باید در نیمه دوم سال وارد کشور بشوند.»

این در حالی است که اسفندماه سال گذشته از تعدادی خودروی چینی رونمایی شد، اما همین خودرو‌ها نیز همچنان مورد استفاده قرار نگرفته‌است. سخنگوی شهردار تهران در این رابطه نیز گفت: «این خودرو‌های چینی به صورت نمونه و در تعداد محدود (30 خودروی برقی) رونمایی شدند که بیشتر برای تست و بررسی نهایی و بازدید مدیران در آیین رونمایی قرار داشتند. حتی نمونه‌هایی از این خودرو‌ها در باغ کتاب برای بازدید عموم مردم به نمایش گذاشته شد.».

اما نمایش خودرو‌هایی که حتی یکی از آن‌ها در سطح شهر تردد نمی‌کند و قیمت سرسام‌آور آن نیز داغ دل رانندگان تاکسی را تازه خواهد کرد، چه سودی دارد؟ اینکه حدود 40 میلیارد تومان تاکسی برقی در باغ کتاب در حال خاک خوردن باشد و هیچ‌کس از آن‌ها استفاده نکند و بدتر اینکه وعده استفاده از آن‌ها به نیمه دوم سال حواله داده می‌شود، چه دردی از جامعه را دوا خواهد کرد؟

این شرایط یادآور ماجرای ون‌تاکسی‌هایی است که سال گذشته رونمایی شد و در نهایت هیچ‌کدام از آن‌ها به دست رانندگان تاکسی نرسید. 630 ونی که قرار بود به دست رانندگان برسد، اما بعد‌ها با عنوان دلایل مختلفی، چون عدم واریز سهم دولت از آن‌ها در طرح شاتل مورد استفاده قرار گرفت. 

مسئولان به توسعه حمل و نقل عمومی اهمیت بیشتری دهند

قرار است تا پایان سال جاری، 27‌هزار تاکسی برقی از سوی وزارت صمت و 25 هزار تاکسی هم از طرف شهرداری تهران وارد شود، اما مهم‌تر از این اقدام، توجه به زیرساخت‌های آن است. در این رابطه مهرداد تقی‌زاده، کارشناس حمل و نقل و ترافیک به «جوان» می‌گوید: «خوب است که تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های نوی برقی جایگزین شود، اما باید به سیستم شارژ آن‌ها نیز توجه شود. اینکه سیستمی در دسترس با خدمات سریع باشد و دائماً کار کند و تعدادش نیز کافی باشد تا شاهد ایجاد صف‌های طولانی برای آن نباشیم، همانطور که پیش‌تر تجربه تلخی درباره پمپ‌های گاز داشتیم و رانندگان تاکسی را از صف چند ساعته کلافه می‌شدند.»

او ادامه می‌دهد: «طبق آخرین اظهارات مسئولان حدود 100 ایستگاه شارژ خودروی برقی ایجاد شده که این عدد از نظر من بسیار کم است و کفاف شارژ برق تاکسی‌های برقی را که قرار است وارد شود، نمی‌دهد.»

او به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی در کشور‌های پیشرفته اشاره می‌کند و می‌گوید: «نگرش به موضوع حمل و نقل عمومی در دنیا با نگرش ما تفاوت زیادی دارد. در کشور ما به کرات و با افتخار از اضافه شدن ظرفیت تاکسی‌ها صحبت می‌شود، در صورتی که تاکسی دربست یا تاکسی اینترنتی که همانند یک خودروی شخصی و سواری عمل می‌کند، حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود، حتی تاکسی اشتراکی مثل تاکسی‌های خطی و گردشی که چند نفر را سوار می‌کند نیز حمل و نقل نیمه عمومی محسوب می‌شود. این نکته مهمی است که در تمام کشور‌های پیشرفته بدان توجه می‌شود، بنابراین آن‌ها سهم حمل و نقل عمومی خود را که شامل مترو و اتوبوس می‌شود، افزایش داده‌اند تا جایی که حتی سهم تاکسی در این کشور‌ها حدود 2 تا 4 درصد است، اما در کشور ما در برخی از شهر‌ها افتخار می‌شود به اینکه سهم تاکسی‌ها چند درصد اضافه‌تر شده‌است.»

تقی‌زاده می‌افزاید: «سهم تاکسی باید طوری باشد که به مرور زمان کم شود، البته این یک پیش نیازی دارد که مسئولان مربوطه باید همزمان با آن و حتی قبل از آن، حمل و نقل عمومی را یک سروسامانی بدهند، چراکه یکی از دلایلی که مردم به تاکسی پناه می‌برند، این است که حمل و نقل عمومی مناسب و مطلوبی وجود ندارد. حتی شهر تهران که هفت خط مترو دارد و 10 خط بی‌آر‌تی دارد که بسیار کار ارزشمندی است، حداکثر 5 درصد یک سیستم حمل و نقل عمومی مناسب را دارد، در صورتی که در شهر‌های پیشرفته دنیا می‌بینید که سهم حمل و نقل عمومی در شهر 80 درصد است.»

این کارشناس حمل و نقل و ترافیک اظهار می‌دارد: «به طور کلی برقی‌شدن خودرو اگر زیرساخت‌ها به موقع فراهم شود و سازوکار ارائه تسهیلات به افراد نیز نظم داشته‌باشد می‌توان آن را اتفاق خوبی دانست، اما در کنار آن توجه به حمل و نقل عمومی و توسعه آن نیز اهمیت زیادی دارد که مسئولان باید توجه ویژه‌ای بدان داشته باشند.»

منبع: جوان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تهرانی‌ها در این دو منطقه بیشتر تصادف می‌کنند
  • نمایشگاه بین المللی خودرو در پکن آغاز به‌کار کرد+ تصویر
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • ثبت نام رانندگان تاکسی برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد
  • تاکسی‌های برقی بدون راننده ماند
  • طلا و جواهرات خود را با سلیقه خود سفارشی سازی کنید
  • لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست
  • مهمترین اخبار چهار اردیبهشت/خودروهای برقی در صف دریافت پلاک
  • (تصاویر) کاروان خودروهای برقی بدون پلاک در تهران