Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@21:34:33 GMT

شی در راه سرزمین «آفتاب تابان»

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۷۶۰۰

شی در راه سرزمین «آفتاب تابان»

یکی از نکات برجسته سفر شیء به ژاپن دیدار او با ترامپ است، بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، رهبران کشورهای عضو گروه جی ۲۰ از چند روز قبل وارد اوزاکا ژاپن محل برگزاری نشست می‌شوند و قرار است که در حاشیه این اجلاس، "شی" با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت و گو کند.

موضوع کره شمالی و بحران شبه جزیره کره، تنش‌های خاورمیانه، بحث درباره اختلافات تجاری، انحصار ارز و تغییرات و تسعیرات ارزی، تایوان و مسائل مرتبط با حضور نظامی آمریکا در دریاهای شرقی و جنوبی چین از مهمترین محورهای گفت و گوی طرفین خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار است رئیس جمهوری چین که از روز پنجشنبه راهی ژاپن می‌شود به رهبری کشورها و اقتصادهای نوظهور دنیا با مقام آمریکایی دیدار و گفت و گو کند نبرد تعرفه‌ها و جنگ بزرگ تجاری دو کشور، محوری ترین موضوع مورد مذاکره دو رئیس جمهوری است.

همزمان چین اعلام کرده است خواستار نبرد تجاری با آمریکا نیست اما از آن هراسی هم ندارد رسانه‌های گروهی و مقام‌های این کشور نیز تاکید کرده‌اند که نبرد تجاری بدون موافقت طرفین و احترام و برابری و توجه به منافع متقابل پایان نخواهد یافت.

این اتفاقات در حالی قرار است رخ دهد که آمریکا از هم اکنون برای تعرفه بستن روی ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین آماده شده و قبل از این نیز ۲۵۰ میلیارد دلار از این کالاها را مشمول تعرفه ۲۵ درصدی کرده و چین به تلافی، اقدام به اعمال تعرفه روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی کرده است.

به نظر نمی‌رسد که دو طرف توفیقی پس از دیدار سران داشته باشند زیرا آمریکا پیش از این با اعمال این تعرفه‌های سنگین باعث شده است تا هزینه‌های زیادی بر چین تحمیل شود در واقع از دیدگاه پکن تا زمانی که این تعرفه‌ها وجود دارد و منسوخ نشده است، توافقی بدست نخواهد آمد.

از سوی دیگر اختلافات در حال اوج گرفتن است تلویزیون مرکزی چین گزارش کرده است که واشنگتن قصد دارد پنج شرکت دیگر چینی را در فهرست شرکت‌های تهدید کننده امنیت ملی آمریکا قرار دهد این اقدام از سوی تلویزیون چین بشدت نکوهش شد.

بسیاری بر این باورند که این حربه قدیمی آمریکاست این کشور همیشه قبل از چنین نشست‌های مهمی، اقداماتی از این دست انجام می‌دهد تا بتواند جو مذاکرات را به نفع خود تغییر بدهد و از طرف مقابل امتیاز بگیرد و قصد این بار واشنگتن امتیازگیری ازچین است اما وزارت خارجه چین و وانگ یی وزیر خارجه این کشور هم پیشتر گفته‌اند که تسلیم آمریکا و باج خواهی‌های این کشور نخواهند شد.

شرکت‌هایی را که آمریکا هدف قرار داده است تولید کنندگان رایانه‌های بزرگ در چین هستند و به اعتقاد آمریکا تجهیزاتی حساس دارند و فعالیتشان خطری برای امنیت ملی آمریکاست و باید محدودیت‌هایی برایشان اعمال شود.

"کونگ شوان یو" سفیر جدید چین در ژاپن می‌گوید که رهبران دو کشور پیشتر گفت و گوی تلفنی انجام داده‌اند و خواستار آن شده‌اند که مذاکرات میان هیأت‌های دو کشور ادامه یابد.

تاکنون یازده بار طرفین با یکدیگر دیدارهایی داشته‌اند که نتیجه ملموسی نداشته و بعد از این همه گفت و گو، تعرفه‌های سنگینی علیه یکدیگر در نظر گرفته‌اند.

"کرگ آلن" از کارشناسان تجاری آمریکا در نشستی در دانشگاه مردم در پکن گفت که احتمال می‌رود دو رهبر نتوانند به نتیجه دلخواهی در نشست برسند زیرا اختلافات زیادی میان دو کشور وجود دارد و تعرفه‌ها اعمال شده است.

وی خاطر نشان کرد که رسیدن به توافق، یک جسارت و شجاعت ویژه می‌طلبد رهبران چین و آمریکا باید برای گفتن کلمه «موافقت»، آمادگی و جسارت کافی داشته باشند در غیر این صورت پیشرفتی بدست نخواهد آمد.

"وو شیایو چیو" از استادان دانشگاه خلق در پایتخت چین خاطر نشان کرد که دو کشور باید به منافع هم احترام بگذارند زیربناهایی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

وی افزود که بدون توجه به منافع متقابل و احترام و برابری، کاری از پیش نمی‌رود.

"گنگ شوانگ" سخنگوی وزارت خارجه چین هم در همین رابطه گفت چین امیدوار است چهاردهمین نشست سران گروه بیست که بزودی در اوزاکا برگزار می‌شود با پیام حمایت از چندجانبه‎گرایی، گشایش و بخشش، همکاری برد-برد و مخالفت با یک جانبه‎گرایی، حمایت‎گرایی و قلدری همراه باشد.

وی افزود چین همواره پشتیبان تجارت آزاد بوده است و از سیستم تجارت چندجانبه براساس قواعد دفاع می‌کند چین خود از اقدامات محدود کننده تجاری کنونی آسیب دیده است و همواره در جبهه مخالفت با یک جانبه گرایی، حمایت گرایی و قلدری ایستاده است.

وی ادامه داد: چین تمایل دارد در نشست سران اوزاکا با طرف‌های مختلف درخصوص اوضاع اقتصاد جهانی به طور عمیق تبادل نظر کند و درخصوص چگونگی پیشبرد رشد اقتصاد جهان، تکمیل مدیریت جهانی و مقابله با خطرات و چالش‌ها به یک تفاهم و راه حل دست پیدا کند.

یکی دیگر از ابعاد قابل بررسی سفر شیء به ژاپن، توسعه روابط اقتصادی این کشور به ژاپن به عنوان سومین اقتصاد بزرگ دنیا است، با این تفاصیل به نظر می‌رسد سفر رئیس جمهوری خلق چین به ژاپن اگرچه از هم اکنون تحت تأثیر درگیری‌های تجاری این کشور و آمریکا قرار گرفته است اما به هر حال این کشور گوشه چشمی نیز به تقویت روابط با ژاپن دارد.

انتظار می‌رود که مقام‌های چین و ژاپن هم در نشست‌های روزهای آتی درباره روابط دوجانبه، همکاری‌های اقتصادی دو قدرت بزرگ اقتصادی آسیا و همچنین مسائل مهم منطقه‌ای و بین المللی بحث و رایزنی کنند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۷۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح آمایش سرزمین ورزش کشور را از روزمرگی دور می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، کیومرث هاشمی در جلسه ستاد عالی طرح تدوین آمایش سرزمین اظهار کرد: از همه عزیزانی که در راستای اجرای این طرح تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. اینگونه جلسات می‌تواند در یک فضای تعاملانه ادامه داشته باشد.

او ادامه داد: تصویر مقام معظم رهبری در جمع ورزشکاران والیبالیست دانش‌آموزی، نشان دهنده نگاه ویژه‌ رهبری است که به ورزش و تربیت‌بدنی دارند و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. نکات مقام معظم رهبری همیشه راهگشا بوده است و در طرح آمایش سرزمین قرار است عدالت ورزشی در همه حوزه‌ها صورت بگیرد.

هاشمی با بیان اینکه طرح آمایش سرزمین قرار است مانع تصمیمات سلیقه‌ای شود، گفت: این طرح می‌خواهد ورزش کشور را از روزمرگی دور کند و امیدوارم این روند مستمر باشد. همچنین می‌خواهیم این طرح فردمحور نباشد و از سلایق شخصی دوری کنیم و توسعه ورزش در تمام ابعاد آن انجام شود.

وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: ما در تمامی بخش‌ها می‌خواهیم آمایش سرزمین را داشته باشیم و این طرح می‌تواند هم‌افزایی را میان دستگاه‌ها ایجاد کند و خداراشکر این وضعیت میان دستگاه‌ها وجود دارد. امیدوارم طرح آمایش بتواند نقش نخ تسبیح را ایفا کند و اتفاقات خوبی را رقم بزند.

او با اشاره به پیگیری‌هایی که باید درخصوص فضاهای ورزشی صورت بگیرد، گفت: ما اتفاقات خوبی را پس از انقلاب در ایجاد فضاهای ورزشی داشته‌ایم. ما باید فضای قبل انقلاب را بررسی کنیم و طرح آمایش این مساله را به طور کامل شفاف و روشن می‌کند. طرح آمایش به خوبی از اقدامات صورت گرفته می‌تواند دفاع کند.

هاشمی درخصوص ضمانت اجرایی طرح آمایش سرزمین گفت: بحث ضمانت اجرایی مطرح شد و برخی قوانین بوده‌اند که ضمانت اجرایی ندارند اما اجرایی شدن این طرح بستگی به دفاع ما از این طرح است و این طرح را به عنوان یک موضوع علمی در اولویت قرار دهیم.

وزیر ورزش و جوانان افزود: افرادی که در این زمینه تحصیل کرده‌اند را باید مدافع این طرح کنیم. ما می‌خواهیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا ابعاد و چارچوب‌های مختلف این طرح روشن شود و ابهامات در سطوح مختلف برطرف شود.

هاشمی اظهار کرد: تمام افرادی که می‌توانند درگیر این موضوع شوند، می‌تواند طرح را تشریح کند تا مشکلات برطرف شود. ما هیچ نمونه‌ای مثل طرح آمایش سرزمین در سطح کشوری نداشته‌ایم اما اگر نمونه مشابهی حتی در سطح منطقه‌ای وجود داشته باشد، باید از آن بهره ببریم.

او با اشاره به توجه به استعدادهای پنهان در سطح کشور و بررسی آن توسط آموزش و پرورش گفت: ما نباید از استعدادهای پنهان غافل شویم و باید در ارزیابی‌ها این مساله مورد بررسی قرار بگیرد. در این زمینه آموزش و پرورش می‌تواند کمک قابل توجهی داشته باشد و معلمان ورزش، استعدادها را شناسایی کنند. ما بالای ۳۰ هزار معلم ورزش داریم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

هاشمی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم اتصالات مختلف با آموزش و پرورش برقرار کنیم، طرح آمایش می‌تواند به نتیجه مد نظر خود برسد. این طرح توسط آموزش و پرورش می‌تواند احیا شود.

او خاطرنشان کرد: این سند تصویب شده است و به استان‌ها هم ابلاغ شده است و دستگاه‌های اجرایی باید نیروی انسانی لازم را داشته باشند. نیروی انسانی ماهر ما در حال حاضر در حال بازنشسته شدن هستند و بنای ما این است که در هفته تربیت‌بدنی جلسه شورای عالی ورزش با حضور رئیس جمهور پیگیری‌های لازم را در این خصوص صورت دهیم.

او با اشاره به اینکه باید گزارش‌های لازم درخصوص طرح آمایش به مقام‌های بالاتر صورت بگیرد، گفت: ما همچنین در بخش رصد هم از جمله طرح آمایش هم باید پیگیری‌های لازم را از طریق واحدهای مربوطه داشته باشیم و برای ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری گزارش‌هایی درباره طرح داشته باشیم و هر چه مقام‌های بالاتر از این طرح باخبر باشند، اثربخشی‌های بهتری صورت خواهد گرفت.

وزیر ورزش و جوانان در پایان درخصوص توجه به موضوعات فرهنگی در طرح آمایش سرزمین گفت: از موضوعات فرهنگی غافل نشویم و این موضوعات دغدغه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور است و این مسائل در طرح آمایش حتما درنظر گرفته شود تا دغدغه‌ای از این بابت وجود نداشته باشد.

کد خبر 6098119

دیگر خبرها

  • طرح آمایش سرزمین ورزش کشور را از روزمرگی دور می‌کند
  • ماما اولین نوازشگر جسم پاک نوزاد است
  • چاپ هفت و نیم میلیون تعرفه برای مرحله دوم انتخابات
  • چرا اظهارات بایدن برای هند و ژاپن غافلگیرکننده بود
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • نشریه تایم: حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • سرزمین آفتاب در سالروز شهادت ششمین اختر آسمان ولادت غرق ماتم است
  • حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • آمریکا بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی است
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان