Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، علی سلیمان پور روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهارداشت: سازمان نظام پزشکی کشور از سه سال گذشته موظف به راه اندازی بانک هویت ژنتیک ایرانیان به منظور جلوگیری از جرم و فراهم نمودن شناسایی آسان مجرمان از آثار به جا مانده از آنها در صحنه جرم شد که در این راستا طی سه سال گذشته با کمک مسئولان زندان استان و دستگاه قضائی و فرماندهی نیروی انتظامی اصفهان از حدود چهار هزار و ۷۰۰ مجرمان سابقه دارد نمونه برداری ژنتیکی انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: تاکنون حدود چهار هزار پروفایل ژنتیکی این افراد استخراج و به منظور ذخیره سازی در بانک ژنتیک ایرانیان به سازمان نظام پزشکی کشور ارسال شده است که براساس دبیر بانک هویت ژنتیک ایرانیان، اصفهان در بین استان‌های کشور در زمینه ذخیره سازی ژن مجرمان سابقه دار در رتبه دهم قرار دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان پاسخگویی علمی، صریح و قانونی به مراجع قضائی را از اهداف این اداره کل بیان کرد و افزود: سعی کردیم این هدف را در کمترین زمان ممکن با حداکثر رعایت حقوق شهروندی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه برای دست یابی به این هدف چند اقدام مقدماتی انجام شده است؛ افزود: تنظیم اسناد کنترل کیفی و کنترل تضمینی، تنظیم چک لیست‌ها و جمع آوری دستاوردهای این چک لیست‌ها برای برطرف شدن نقاط ضعف، برگزاری دوره‌های آموزشی و بازخورد دوره‌های آموزشی را از جمله این اقدام‌ها است.

سلیمان پور با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر فرآیندهای اداری پزشکی قانونی اصفهان بازنگری شده و برای ارائه خدمات بهتر، نرم افزارهای تخصصی در بخش‌های مختلف این اداره کل مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: با وجود محدودیت‌های موجود، اداره کل پزشکی قانونی در این استان در زمینه صیانت از حقوق شهروندی رتبه عالی را به خود اختصاص داده است.

اصفهان نیازمند راه اندازی کلینیک تخصصی درمان اختلالات و تغییر جنسیتی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی فرآیند صدور مجوز تغییر جنسیت برای افراد اختلال هویت جنسیتی توسط این اداره کل اظهارداشت: آمار افراد دارای اختلال هویت جنسیتی که به این اداره کل مراجعه کرده‌اند بسیار اندک است اما براساس قانون این افراد باید به مدت یکسال زیر نظر یک مجموعه پزشکی قرار گیرند و طی این مدت پزشکان متخصص رشته‌های مختلف از جمله روانشناس، روانپزشک، اورولوژی و.... بررسی‌های لازم پزشکی را در مورد این فرد انجام دهند.

وی با بیان اینکه پس از تأیید این مجموعه پزشکان، فرد مورد نظر باید به مدت ۶ ماه در محیط جنس مخالف خود قرار گیرد زیرا او باید حس کند که می‌تواند زندگی در این محیط را ادامه دهد، یا نه؟ جامعه او را پذیرش می‌کند یا نه؟ اضافه کرد: پس از آن پرونده این فرد در کمیسیون پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که ثابت شود فرد دارای اختلال هویت جنسیتی است مجوز آن صادر خواهد شد.

سلمیان پور با اشاره به سوء استفاده احتمالی برخی از کلینیک‌های درمانی برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت تصریح کرد: برای جلوگیری از این سوء استفاده‌ها نیاز راه اندازی کلینیک تخصصی درمان اختلال هویت جنسیتی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستیم که البته در این راستا مذاکراتی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.

وی با بیان اینکه انجام کار علمی ضوابط و چارچوب خاص خود را دارد، بیان کرد: درمان اختلال هویت جنسیتی، بسیار حساس است زیرا سرنوشت زندگی و آینده یک فرد در گرو انتخاب صحیح فرد بیمار است بنابراین باید برای انتخاب صحیح به فرد بیمار کمک کرد و نمی‌توان در این زمینه شتاب زده عمل کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی با اشاره به اینکه راه اندازی کلینیک تخصصی بیماران اختلال هویت جنسیتی از نظر مالی توجیه پذیر نیست، گفت: به همین دلیل بخش خصوصی با جدیت در این بخش سرمایه گذاری نکرده است و موجب شده تا برخی‌ها برای درمان این افراد سوء استفاده کنند.

وی به همکاری بهزیستی استان برای کمک به پزشکی قانونی برای صدور مجوز تغییر جنسیتی اشاره کرد و اظهارداشت: پیش از این مددکار اجتماعی در کنار همکاران ما در پزشکی قانونی برای کمک به افراد اختلال هویت جنسیتی وجود نداشت اما با مساعدت فرضیه فرشاد مدیرکل بهزیستی استان اکنون یک مددکار اجتماعی در کنار کارشناسان پزشکی قانونی حضور دارند و کمک می‌کنند.

زمینه اهدای اجساد برای انجام آموزش پزشکی مهیا شد

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان درباره اهدای اجساد برای به کارگیری در آموزش پزشکی گفت: نظر مراجع در این خصوص یکسان نیست و با محدودیت‌هایی مواجه بودیم اما با استفتائات انجام شده امکان اینکه فرد پس از مرگ، جسد خود را برای آموزش پزشکی اهدا کند فراهم شد.

وی توضیح داد: برای این منظور فرد باید در زمان حیاتش با حضور در دفتر اسناد، تعهد محضری دهد که جسدش پس از فوت به منظور استفاده از آموزش پزشکی به پزشکی قانونی هدیه شود.

وی همچنین به آمار پرونده های بررسی شده در سال گذشته توسط پزشکی قانونی اصفهان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته سه هزار و ۳۸۲ پرونده در کمیسیون معاینه اجسادبررسی شده است.

سلمیان پور درباره پرونده های نزاع نیز گفت: در سال گذشته ۴۱ هزار پرونده نزاع در پزشکی قانونی استان اصفهان بررسی شده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ برابر افزایش نشان می‌دهد.

ساحتمان جدید پزشکی قانونی اصفهان برای بهره برداری ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد

مدیر کل پزشکی قانونی اصفهان درباره ساختمان در حال احداث این اداره کل گفت: این ساختمان در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در شرق اصفهان در حال احداث است که مرحله اول آن ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل و بهره برداری از آن به ۳۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

سلیمان پور تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی پزشکی قانونی را وارداتی عنوان کرد و گفت: برای تامین این وسایل با محدودیتهایی مواجه هستیم و تلاش می شود با صرفه جویی و استفاده بهنیه از وسایل با محدودیت بیشتر ناشی از تحریم ها مقابله کنیم.

وی افزود: ساخت مواد آزمایشگاهی پزشکی قانونی در داخل در حال اجراست ولی تاکنون وارد مرحله تولید صنعتی و انبوه نشده است.

اول تا هفتم تیر هفته قوه قضاییه است.

/ ‏۶۰۲۲‬ / ‏‬ ۲۰۹۳

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۸۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تشییع پیکر مطهر ۴ شهید تازه تفحص‌شده در اصفهان

آیین تشییع پیکر مطهر ۴ شهید تازه تفحص شده همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) در اصفهان آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، صبح امروز مراسم آیین تشییع پیکر مطهر 4 شهید تازه تفحص شده در میدان فیض اصفهان آغاز شد و به سمت گلستان شهدا ادامه داد.

مردم شهیدپرور و همیشه درصحنه همانند گذشته در آیین همراهی این شهدای تازه تفحص شده حضور پیدا کردند تا نشان دهنده ادامه دهنده راه آنها هستند و در حفظ اسلام و نظام می‌کوشند.

پیکر پاک 3 شهید دفاع مقدس، شهید عباس رمضانی، شهید مجتبی نادر طهرانی و شهید جواد مراثی که به تازگی تفحص شده اند و همچنین پیکر یک شهید گمنام در شهر اصفهان تشییع می‌شود.

هویت پیکرهای مطهر این شهدا که از شهدای هشت سال دفاع مقدس بوده‌اند، از طریق پلاک هویت و DNA احراز شده و پس از سال ها چشم انتظاری خانواده هایشان به آغوش خاک دیار خود بازگشتند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • هشدارها نسبت به فاجعه پزشکی بی‌سابقه در غزه
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • تا کنون حدود ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است/
  • قیمت پراید «عجیب» شد/ گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار
  • تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده در اصفهان
  • آغاز تشییع پیکر مطهر ۴ شهید تازه تفحص‌شده در اصفهان