Web Analytics Made Easy - Statcounter



حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در همایش سراسری قوه قضائیه گفت: خواست مردم، قضاوت مردم، گره گشایی و حل مشکلات مردم، نگاه مثبت و رضایت مردم و افزایش اعتماد عمومی بسیار مساله مهمی است که اینها شعار نیستند. وی ادامه داد: خدمتگزاران باید مردم را باور داشته باشند همانگونه که امام راحل (ره) حقیقتاً باور داشتند و مقام معظم رهبری نیز مردم را باور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس قوه قضاییه گفت: سهم این قوه در جهت اعتمادسازی و تجلی کارآمدی نظام نیز بسیار سهم بزرگی است و همه باید احساس کنند که دستگاه قضایی، مردمی است، ضد فساد است، انقلابی می اندیشد و انقلابی عمل می کند.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی امروز۵ تیرماه روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا با توجه به هفته قوه قضاییه، نشست های رئیس قوه قضاییه و اظهارات و برنامه های وی برای بازسازی اعتماد عمومی را مورد توجه و بررسی قرار دادند.

رسانه های اصلاح طلب، به محورهایی چون لازمه اقتدار دستگاه قضایی، بداخلاقی نیست؛ اظهارات مقام های قوه قضاییه در همایش سراسری و بررسی «لایحه منع خشونت علیه زنان» توسط ۱۸ قاضی در قوه قضاییه پرداخته است.

محورهای مورد توجه رسانه های اصولگرا نیز، ایجاد امید و گسترش عدالت؛ اظهارات نمایندگان مجلس درباره قوه قضاییه؛ مشارکت حوزه و دانشگاه برای ایجاد تحول در قوه قضاییه و لغو پوشش اجباری چادر برای متهمان زن به عنوان تازه ترین اقدامات قوه قضاییه است.

رسانه های اصلاح طلب

آنچه در پی می آید برخی عبارت های کانونی در رسانه های منسوب به اصلاح طلبان است: با همه تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده در گام دوم لازم است تحول پیدا کنیم؛ متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها از ۱۱۰ روز به ۱۰۶ روز کاهش یافته است؛ به هیچ وجه لازمه اقتدار دستگاه قضایی، بداخلاقی نیست؛ آقای رییسی در گفت و گو با خانم ابتکار قول داده بود، «لایحه منع خشونت علیه زنان» به سرانجام برسد.

لازمه اقتدار دستگاه قضایی، بداخلاقی نیست

- تارنمای فرارو به بخش هایی از سخنان رئیسی در همایش سراسری پرداخت و به نقل از وی نوشت: اقتدار در قوه قضاییه در گرو رسیدگی سریع، صدور حکم به موقع و اجرای نفوذناپذیر قانون است و به هیچ عنوان لازمه این اقتدار، بداخلاقی نیست. البته قضات هم مشکلاتی دارند که قابل درک است و باید مدیران قضایی تا حد امکان، مشکلات شخصی آنان را رفع کنند.

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در همایش سراسری قوه قضاییه با بیان اینکه لازمه اقتدار دستگاه قضایی، بداخلاقی قضات یا کارکنان با مراجعان نیست، بر لزوم مدیریت روابط ناسالم وکلا، کارشناسان، ضابطان و اطراف پرونده های قضایی تاکید کرد و گفت: باید به گونه ای عمل کنیم که همه احساس کنند دستگاه قضایی، مردمی است، ضد فساد است، انقلابی می اندیشد و انقلابی عمل می کند.

همایش سراسری قوه قضاییه

- روزنامه شرق در گزارشی به سخنان حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در همایش سراسری قوه قضاییه اشاره کرد و نوشت: با همه تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده درگام دوم لازم است تحول پیدا کنیم. تحول نیازمند آن است که در اتاق‌های اندیشه‌ورزی اندیشه و به برنامه‌های اجرائی تبدیل شود. اگر همه برنامه سازمان در ایجاد تحول نقش ایفا نکنند، تحول مورد تأکید رهبری ایجاد نخواهد شد. حضور همه دست‌اندرکاران نیاز است.

رئیسی بیان کرد: برای ایجاد تحول در دستگاه قضائی تمام اجزای سازمان قضائی کشور باید نقش‌آفرینی کنند؛ نباید تصور کنیم که با نامه‌نگاری یا ابلاغ دستورالعمل یا سخنرانی، تحول ایجاد می‌شود؛ بلکه تحول نیازمند آن است که در اتاق‌های اندیشه‌ورز، فکر و اندیشه تولید شود و در قالب برنامه‌های اجرائی ابلاغ شود و به برنامه‌هایی اجرائی تبدیل شود. شرق در بخش دیگری به ارائه گزارش عملکرد قوه قضائیه از سوی وزیر دادگستری پرداخت و در این باره نوشت: «سیدعلیرضا آوائی» وزیر دادگستری نیز در همایش بزرگداشت هفته قوه قضائیه گزارشی از عملکرد یک‌ساله قوه قضائیه ارائه کرد. وی به گزارش عملکرد واحدهای قضائی اشاره کرد و گفت: ورودی پرونده‌ها ۱۳ میلیون‌و ۵۶۳ هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل حدود هفت‌دهم درصد افزایش یافته است. متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها از ۱۱۰ روز به ۱۰۶ روز کاهش یافته است.

شرق افزود: «حجت‌الاسلام منتظری» دادستان کل کشور نیز در همایش سراسری قوه قضائیه با اشاره به موضوع نظارت بر دادسراها گفت که اهمیت و جایگاه دادسرا را می‌دانید. اولین مرکزی است که مردم به آن مراجعه می‌کنند و پیشانی دستگاه قضائی است و باید ما در اصلاح وضعیت دادسراها چه از لحاظ ساختاری و چه محتوایی تلاش کنیم.

- ایسنا نوشت: همایش سراسری قوه قضاییه سه شنبه ۴ تیر ماه با حضور ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، غلامحسین اژه ای معاون اول قوه قضاییه و مسؤولان مربوطه در محل مجموعه فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد. ایسنا همچنین گزارش داد، همزمان با ایام سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و فرارسیدن هفته قوه قضائیه، رئیس، مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی صبح امروز (چهارشنبه) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.

- اعتماد در مطلبی با عنوان " تلاش برای احیای امید" نوشت: غلامحسین اژه‌ای که در دوران ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی، سخنگوی قوه قضاییه و معاون اول بود و حالا در دوران ریاست رییسی معاون اول است و سمت سخنگویی را به غلامحسین اسماعیلی واگذارکرده، معتقد است که «در دوره جدید قوه قضاییه و در گام دوم تمام مردم یک امید فراوان به قوه قضاییه پیدا کرده‌اند که این یک نعمت است اما بار مسوولیت ما به همان میزان بالا رفته است. ما در این مقطع گام دوم انقلاب با توقع مردم روبه‌رو هستیم و باید شب و روز و پنجشنبه و جمعه و تعطیل و غیرتعطیل کار کنیم تا این انتظار را برآورده کنیم تا امید مردم به یأس تبدیل نشود.»همچنین در این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور هم با تاکید بر اهمیت نظارت بر دادسراها گفت: «کاستی‌ها و ضعف‌ها و اشکالات در برخی دادسراها از طریق نظارت باید برطرف شود و حتماً باید نظارت را تقویت کنیم.»

بررسی «لایحه منع خشونت علیه زنان» توسط ۱۸ قاضی در قوه قضاییه

- به گزارش ایلنا، اشرف گرامی‌زادگان (مشاور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده) درباره دیدار جمعی از زنان با رییس قوه قضاییه گفت: چون در ماه‌های ابتدایی ریاست قوه‌قضاییه است، این حرکت بسیار مثبت و خوب بود، برای اینکه چنین موردی را در دوره‌های قبلی ریاست قوه قضاییه ندیده بودم. مشاور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده درباره لایحه منع خشونت از زنان گفت: در همان روزهای ابتدایی که آقای رییسی به سمت ریاست قوه قضاییه منصوب شدند، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با ایشان صحبت‌هایی را در خصوص این لایحه داشت و دغدغه معاونت را در خصوص این لایحه در این مدت ۵ الی ۶ ساله بیان کرده بود. گرامی‌زادگان با بیان اینکه این لایحه به مدت یک سال در انتظار تایید رییس قوه قضاییه است، خاطرنشان کرد: آقای رییسی در گفت و گو با خانم ابتکار قول داده بود، این لایحه به سرانجام برسد. در این جلسه نیز به مدت ۲ ساعت زنان موضوعات خود را در خصوص این لایحه مطرح کردند. رییس قوه قضاییه نیز قول داد تا لایحه منع خشونت علیه زنان را مطالعه کرده و در مدت زمان دو هفته به دولت بازگرداند تا دولت نیز بتواند به مجلس ارائه کند.

رسانه های اصولگرا

برخی عبارت هایی که در رسانه های منتسب به این طیف سیاسی پیرامون این موضوع به کار رفته از این قرار است: کسی انتظار معجزه از مدیریت جدید قوه قضاییه ندارد؛ مواضع رئیس قوه قضاییه در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی قاطعانه است؛ ارائه لیست اموال مسئولین بدواً باعث جلوگیری از بروز فساد اقتصادی و دلگرمی مردم و اعتماد آنها به مسئولان نظام خواهد شد؛ ارتباط دانشگاه و حوزه با قوه قضاییه باید ارتباط معنادار و قوی باشد؛ سال‌ها بود که دلسوزان و مردم از موضوع پوشش اجباری چادر برای متهمان زن ابراز گلایه می‌کردند.

ایجاد امید و گسترش عدالت

- تارنمای الف درگزارشی با تیتر"سخنی با رئیس جدید قوه قضائیه" می نویسد: با انتخاب جناب آقای رئیسی و تغییر رویکرد ایشان در تمامی حوزه های موثر قوه قضاییه امید جدیدی در گسترش عدالت و ممانعت از ظلم در جامعه بوجود آمده است. ایشان نه تنها از فضای مجازی (در واقع حقیقی و بسیار تاثیرگذار) فراری نیست، بلکه شخصاً دارای حساب کاربری در این فضاست و این نشان از توجهی جدید در قوه قضاییه به افکار عمومی و مسیریابی قضایی و سنجش عملکرد قوه است چیزی که قبلاً" به این شکل وجود نداشت. بی شک اگر جناب رئیسی با همین انرژی و توان در همه عرصه های قوه به کار ادامه دهند، شاهد پویایی کم نظیر، رشد عدالت و امیدواری مردم به قوه خواهیم بود. عملکرد چندماهه و پاسخگویی و اصلاح برخی روندهای نادرست قبلی و شفافیت در حال گسترش قضایی نشان می دهد چقدر رویکرد و منش و مدیریت شخص رئیس قوه می تواند کارساز باشد. قوه قضاییه در حال حاضر با انبوهی از مسائل روبه روست و کسی انتظار معجزه از مدیریت جدید ندارد، اما ادامه روند مناسب و موثر فعلی، حداقل انتظار جامعه است.

اظهارات نمایندگان مجلس درباره قوه قضاییه

- تارنمای راه دانا درگزارشی به نقل از «علیرضا ابراهیمی» نماینده رامیان و آزادشهر در مجلس می نویسد: مواضع رئیس قوه قضاییه در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی قاطعانه است و با توجه به جدیت حجت الاسلام رئیسی، بزودی شاهد تحولی بزرگ در این زمینه خواهیم بود. عضوکمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حمایت از قانون ارائه لیست اموال مسئولین تاکیدکرد: پیگیری و قاطعیت قوه قضاییه در ارائه لیست اموال مسئولین بدواً باعث جلوگیری از بروز فساد اقتصادی و همچنین دلگرمی مردم و اعتماد آنها به مسئولان نظام خواهد شد.

- این تارنما در مطلبی دیگر به درباره اظهارات ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد قوه قضاییه در ماه های اخیر، نوشت: وضعیت و موقعیت کنونی حال حاضر قوه قضاییه باعث ایجاد روح امید، آسایش و عدالت بر مردم جامعه و قضات پاک و متدین شده است. نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حجت الاسلام رئیسی در طی مدت کوتاهی که مسئولیت را برعهده گرفته است، عملکرد خوب و تاثیرگذاری داشته اند، افزود: موافقت با مواضع شفاف سازی و صحبت های فنی و تخصصی رئیس قوه قضاییه سبب شده است که این قوه در بین مردم در جایگاه ویژه ای قرار گیرد. حسن بیگی در ادامه مطرح کرد: ۹۰ درصد نمایندگان مجلس شورای اسلامی برطرح شفاف سازی اموال محکم ایستاده و موافق آن هستند، مطرح کرد: برخی نمایندگان به علت آنکه خود دچار آسیب می شوند مخالف این طرح می باشند.

مشارکت حوزه و دانشگاه برای ایجاد تحول در قوه قضاییه

- رجانیوز به نقل از رئیس قوه قضاییه نوشت: کسانی که خارج از قوه قضاییه هستند و به قوه قضاییه تراز امیرالمومنین می‌اندیشند و در حوزه دانشگاه و حوزه و دانش هستند باید در ایجاد این تحول همراه دستگاه قضایی حرکت کنند؛ ارتباط دانشگاه و حوزه با قوه قضاییه باید ارتباط معنادار و قوی باشد؛ دستگاه قضایی نسبت به پرونده‌های موجود کاری همراه با پیچیدگی دارد؛ امروز فقه حکومت می‌کند و با وجود حکمرانی فقه، سؤالات متعددی در حوزه‌های مختلف از جمله قضا و اجتماع و اقتصاد و فرهنگ ایجاد می‌شود؛ حوزه ما و محافل علمی ما ناتوان از پاسخگویی نیستند و باید با اجتهاد و توجه به فقه جواهری این سؤالات را جواب دهند.

لغو پوشش اجباری چادر برای متهمان زن

- کیهان در گزارشی اقدام قوه قضاییه در لغو پوشش اجباری چادر برای متهمان زن را با تاخیر، اما قابل تقدیر عنوان کرد و نوشت: طی سال‌های گذشته یکی از انتقادات مطرح شده توسط مردم مؤمن کشورمان، استفاده اجباری مجرمان و متهمان زن از پوشش چادر در جلسات دادگاه بود که اخیراً با یک تصمیم قابل تقدیر لغو شد. … سال‌ها بود که دلسوزان و مردم از این موضوع ابراز گلایه می‌کردند اما متاسفانه این رویه همچنان ادامه داشت.

در جلسه چند روز گذشته رئیس‌قوه قضائیه با فعالان حوزه زنان، یکی از مسائل و گلایه‌های مطرح شده همین ماجرای حرمت شکنی و توهین به زنان محجبه جامعه با استفاده اجباری متهمان زن از چادر در جلسات دادگاه یا بازجویی بود. رئیس‌دستگاه قضا در همان جلسه ضمن تأیید به حق بودن این گلایه گفت: «اینکه هرکسی که متهم شد، چادر سرش کنند، مورد انتقاد برخی از بانوان در این جلسه نیز بود؛ درخصوص چادر سر کردن متهمین بنده هم معتقدم متهمان زن لزوماً نباید چادر بپوشند بلکه می‌توان ترتیباتی اتخاذ کرد که هر متهم زن با همان پوششی که به صورت عادی دارد منتها با رعایت شئونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد.» پس از این اظهارات رئیس‌قوه قضائیه، در جلسات اخیر دادگاه‌هایی که متهمان زن در آنها حضور دیگر شاهد استفاده زنان متهم از چادر نبودیم و آنها با پوشش متعارف و مربوط به خود در جلسات حاضر شدند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سید ابراهیم رییسی محمدجعفر منتظری هفته قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۹۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید برای جهش تولید به رفع موانع پرداخت/ لزوم توجه به موضوع عفاف و حجاب در جامعه

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در جمع مدیران قضایی استان اظهار داشت: بی‌تردید کار در دستگاه قضایی بسیار دشوار و پرمخاطره بوده و دستگاه قضایی تابلو و نماد اعتماد و اطمینان مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود چون زمینه خدمت و عمل صالح در آن بسیار فراهم است.

وی افزود: علاوه بر آن کارکنان دستگاه قضائی با احقاق حق و تکریم مراجعان، نقش مهمی در جذب سرمایه‌های اجتماعی برای این نظام مقدس بر عهده دارند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه با اشاره به شعار سال تصریح کرد: باید برای جهش تولید، به رفع موانع تولید پرداخت که خوشبختانه دستگاه قضائی در رفع بسیاری از این موانع نقش تأثیرگذاری داشته است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع عفاف و حجاب در جامعه اظهار داشت: قضات نباید این موضوع مهم را در محاکم، سهل و آسان بگیرند بلکه بر اساس قوانین و مقررات باید به این موضوع ورود و برخورد قاطعانه داشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باید برای جهش تولید به رفع موانع پرداخت/ لزوم توجه به موضوع عفاف و حجاب در جامعه
  • «امیدآفرینی» بهترین اسلحه برای مبارزه در جنگ ترکیبی دشمن است
  • باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود
  • شناسایی قضات فاضل و انقلابی رویکرد قوه قضاییه است
  • مسئولان قضایی با اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • مسئولان قضایی با متخصصین و اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • طی مدتی که معاون اول قوه قضاییه بودم، ارتباطات خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم
  • رئیس قوه قضائیه: نباید از وجود اختلافات و به میدان آمدن سلیقه‌های مختلف هراسید
  • اژه‌ای: مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا مسیری سخت و دشوار است
  • اژ‌ه‌ای: مسئولان قضایی باید خیلی مراقبت کنند