Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماریو بارگاس یوسا نویسنده برنده جایزه ادبی نوبل از پرو، رمان جدیدش را ماه اکتبر به بازار می‌فرستد.

این رمان با عنوان «Tiempos resus» یادآور نقل قولی از سن ترزا از چهره‌های قدیس لاتین در قرن شانزدهم است.

این نویسنده که در عرصه مطبوعاتی نیز فعال است و سال ۲۰۱۰ جایزه ادبی نوبل را از آن خود کرد، به تازگی در نمایشگاه کتاب مادرید حضور یافت و خبر انتشار رمان جدیدش را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت داستان این رمان درباره یک دوست دومینیکنی است که از سال ۱۹۷۵ که یوسا از این کشور دیدار کرد خاطره‌اش تا کنون با وی مانده است.

وی گفت: به دومینیکن رفته بودم تا مستندی با رادیو و تلویزیون فرانسوی آنجا بسازم و در اولین نگاه عاشق آنجا شدم. احساس می‌کردم در خانه هستم و فوری ارتباط خیلی خوبی با مردم برقرار کردم.

وی گفت در عین حال از اینکه مردم آزادانه درباره دیکتاتور دومینیکن رافائل تروخیلو صحبت می‌کردند شگفت زده شده بود.

این در حالی است که شماری از مهم‌ترین آثار یوسا درباره دیکتاتورهای آمریکای لاتین نوشته شده و «سور بز» یکی از مهمترین آثار کلاسیک وی که سال ۲۰۰۰ منتشر شد بر همین سوژه تکیه دارد.

یوسا گفت: باید بگویم دوستانم در دومینیکن خیلی به من کمک کردند. بدون آنها هرگز قادر نبودم تا این رمان را بنویسم. من کلاً کتاب‌های زیادی درباره دومینیکن و تاریخ دیکتاتوری آنجا خوانده‌ام.

این نویسنده پرویی که خالق بیش از ۴۰ اثر ادبی از رمان گرفته تا نمایشنامه و مقاله است چندین جایزه مهم بین‌المللی ادبی را در کارنامه دارد که جایزه سروانتس در سال ۱۹۹۴، جایزه پرنس آستوریاس در سال ۱۹۸۶ و جایزه صلح ناشران آلمان در سال ۱۹۹۷ از جمله آنهاست.

وی چندین دکترای افتخاری نیز از دانشگاه‌های دنیا دریافت کرده که مدرک دانشگاه لیسبون در سال ۲۰۱۴ از جمله آن‌هاست. وی مدال لژیون‌دونور را نیز از دولت فرانسه در سال ۱۹۸۵ دریافت کرده است.

در عین حال یوسا تاکید دارد که در دوران دیکتاتوری تروخیلو زنان بیشتر درگیر بوده‌اند و جنون این دیکتاتور بیشتر با تحقیر، دامن زنان جامعه را می‌گرفت. از همین رو یکی از شخصیت‌های اصلی رمان «سور بز» نیز یک زن بود.

در زمینه موضوع‌هایی که چشم اندازی از دومینیکن دارند، این نویسنده راهی برای استفاده از طنز نیز در آثار ادبی‌اش پیدا کرده است.

وی در این باره گفت ایده ابزورد و پوچ انگارانه‌ای داشت مبنی بر اینکه رمان جدی نمی‌تواند لبخند به لب خواننده بیاورد و فکر می‌کرد رمان جایگاه خوبی برای به کار گرفتن طنز نباشد. وی در عین حال یادآور شد که طنز تاثیر زیادی بر خود وی دارد و بسیاری از افراد جدی تاریخ هم به سراغ طنز رفته‌اند.

وی افزود: من این تاثیر را از سارتر گرفتم که یکی از جدی‌ترین شخصیت‌های ادبی است ولی وقتی می‌خواستم رمان «پانتالئون و بازدیدکنندگان» را در سال ۱۹۷۳ بنویسم کشف کردم که این داستان باید با زبان طنز روایت شود و از آن زمان فکر می‌کنم طنز در همه آثارم وجود داشته است.

یوسا درباره حجم رمان جدیدش صحبتی نکرد./مهر 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۹۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

نواک جوکوویچ درباره انتخاب مربی جدیدش و رویارویی دوباره با رافائل نادال اسپانیایی مطالبی بیان کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نواک جوکوویچ درباره بازگشت رافائل نادال به زمین پس از مدت طولانی مصدومیت شدید زانویش گفت: با تمام احترامی که برای رافائل دارم، امیدوارم او را در چند تورنمنت ببینم، البته امیدوارم حداقل یک بار دیگر با او بازی کنم.

وی افزود: در حال حاضر نمی‌توانم برای آینده پیش‌بینی کنم اما هر کاری که نادال توانسته در زندگی حرفه‌ای خود به عنوان یک ورزشکار انجام دهد، الهام‌بخش بسیاری از جوانان در اسپانیا بوده است.

گلایه هواداران تنیس از ندیدن توپ زرد!

تنیسور شماره یک جهان و قهرمان 24 گرنداسلم درباره انتخاب مربی جدیدش پس از قطع همکاری با گوران ایوانیسوویچ اظهار داشت: در حال بررسی این موضوع هستم که آیا به مربی نیاز دارم یا نه. من در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستم. در هفته‌ها یا ماه‌های آینده تصمیم نهایی را خواهم گرفت. من بیش از 20 سال است که به صورت حرفه‌ای تنیس بازی می‌کنم، تیم‌ها و مربیان مختلفی داشته‌ام. فکر نمی‌کنم بدون مربی یا فیزیوتراپ بتوانم کار کنم، زیرا این تیم است که فرمول موفقیت را ایجاد می‌کند. البته اکنون در مرحله‌ای از حرفه‌ام هستم که نداشتن مربی می‌تواند راه‌حل باشد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا
  • عکس| گریم متفاوت بازیگر سریال یاغی/ عکس‌های علی شادمان در سریال جدیدش
  • چین ۳ فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی خود می‌فرستد
  • جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • چاپ یک‌رمان پلیسی دیگر از فردریک دار/«آموزش آدمکشی» در بازار نشر