Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلال نوری نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر چاله کنده شده برای نهال کاری دارای حداکثر ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار لیتر گنجایش پذیرش آب باران و هدایت این آب ها به سفره های زیرزمینی است.

وی افزود: در بارندگی های سال زراعی جاری در کمترین حالت بین ۷۰۰ تا یک هزار لیتر آب باران بالای ۱۰ میلیمتر در این چاله ها ذخیره شد که با توجه به تعداد دفعات بارندگی ها و مقدار بارش ها مقدار ظرفیت پذیرش آب در این چاله ها بسیار زیاد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوری نژاد یادآور شد: تنها در سال گذشته ۷۰۰ هزار چاله برای نهال کاری در نقاط مختلف استان ایلام به ابعاد عرض یک و نیم با طول سه و عمق یک متر کنده شد که ۵۰ درصد نهال کاری های کل کشور در استان ایلام صورت گرفت.

وی گفت: در طرح های مختلف نهال کاری همراه با چاله کنی مزایای متعددی برای طبیعت استان ایلام در پی داشته است که از جمله این مزایا می توان به رویش گیاه و مرتع در مناطق گرمسیر خشک و بیابانی چون دشت های مهران و دهلران اشاره کرد که رویش گیاهان نقشی موثر در مهار آب و هدایت آن به سفره های زیرزمینی دارد.

وی جلوگیری از فرسایش خاک، هدایت و نفوذ دادن آب به سفره های زیرزمینی، مدیریت آب ناشی از بارش باران برای نفوذ در خاک، تثبیت خاک، کنترل و مهار سیلاب، ایجاد و تقویت پوشش گیاهی و جنگلی در نقاط مختلف به ویژه مناطق خشک و بیابانی را از جمله مزایای دیگر نهال کاری همراه با چاله کنی ذکر کرد.

به گزارش ایرنا، اراضی بیابانی استان ایلام دارای مساحت ۴۲۴ هزار و ۵۱۸ هکتار، مساحت مراتع یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۳۵۷ هکتار (معادل ۵/۵۵ درصد) و جنگل حدود ۶۴۲ هزار هکتار است.

۷۱۷۲/‏۶۰۳۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام سفره زیرزمینی آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۱۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛  رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری گلپایگان در آئین درختکاری در شهر گلشهر گلپایگان از کاشت هزار اصله نهال در منطقه کوه دوتو در شهر گلشهر خبرداد و گفت: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال، هزار اصل نهال توت و سنجد و اقاقیا تحویل شهرداری گلشهر شد.
محمد اسماعیل توسلی افزود: در مرحله نخست ۲۰۰ اصله نهال از گونه سنجد و توت در منطقه کوه دوتو شهر گلشهر کاشته شد.
وی گفت: سهم شهرستان گلپایگان از طرح کاشت یک میلیارد درخت در سال گذشته ۱۷۵ هزار اصل نهال بود که تاکنون حدود ۷۰ هزار نهال توزیع و کاشت شده است.
مصطفی محمودی، شهردار گلشهر هم در این آیین گفت: یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری گلشهر ایجاد پارک کوهستانی در شهر برای تفریح مردم بود و در همین راستا هزاراصله نهال سنجد و توت در تپه‌های کوه دوتو شهر گلشهر با هدف ایجاد پارک جنگلی کاشته می‌شود.

دیگر خبرها

  • اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل کمربند ایلخچی
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • تغییر مدیریت در کار نیست؛ مدیران سرخابی حداقل تا پایان فصل در استقلال می‌مانند
  • کلیپ| افتادن از چاله «دارسی» به چاه ۱۹۳۳
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • سومین درخواست وزارت ارتباطات برای رفع فیلترگوگل‌پلی/ رونمایی ماهواره‌های جدید تا یکی دو ماه دیگر
  • سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!