Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@18:03:46 GMT

۱۵پهنه جنگل های هیرکانی ثبت جهانی می شوند

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۱۶۲۳

۱۵پهنه جنگل های هیرکانی ثبت جهانی می شوند

محمد حسن طالبیان روز چهارشنبه در جلسه شورای ثبت میراث ناملموس کشور در شهر سرعین افزود: از ۲ میلیون هکتار جنگل‌های هیرکانی، ۱۵ پهنه برای ثبت انتخاب شده و می‌تواند تحول قابل توجهی در گردشگری استان‌های ذکر شده به دنبال داشته باشد.

او افزود: ثبت میراث طبیعی از سختی ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به اینکه سهمیه سالانه کشور در یونسکو یک اثر می‌باشد، ضروری است استان‌ها در معرفی آثار طبیعی با دقت و اهتمام ویژه اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تشریح کرد: در حال حاضر ۵ اثر از استان‌ها جهت ثبت ملی به یونسکو ارسال شده و به دلیل سهمیه بندی کشورها مشکلاتی در ارسال آثار داریم.

طالبیان با بیان اینکه از جمله آثار با قابلیت ثبت جهانی کوه سبلان در استان اردبیل است، ادامه داد: سبلان به عنوان اثر طبیعی فرهنگی قابلیت ثبت جهانی را دارد که ضروری است مطالعات پرونده آن تکمیل شود.

او تشریح کرد: معرفی آثار جهت ثبت ملی از سوی استان‌ها تقویت شده و از جمله طوس در خراسان، سبلان در اردبیل و اورامانات در کرمانشاه و کردستان در حال بررسی است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: در ثبت جهانی آثار مهم طی کردن فرایند صحیح ثبت جهانی است و خوشبختانه اقبال استان‌ها برای ثبت با افزایش همراه است.

طالبیان خواستار مشارکت دستگاه‌های اجرایی و استانداران در ثبت ملی و جهانی آثار شد و افزود: همچنین لازم است موضوع حریم مورد توجه قرار بگیرد چراکه در تعیین حریم با مشکل مواجه هستیم.

وی از تدوین کتاب میراث ناملموس کشور خبر داد و گفت: در ثبت میراث ناملموس آثاری که مشترک در بین مناطق و استان‌ها است مورد توجه و حائز اهمیت خواهد بود.

طالبیان با اشاره به عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) گفت: به دلیل اشتراک این مراسم در بین استان‌ها لازم است مطالعات جهت ثبت ملی آن انجام شود.

وی اضافه کرد: در خصوص ثبت مراسم اربعین نیز اخیراً رایزنی‌هایی با مسئولان کشور عراق انجام شده و با اخذ رضایت از آنها لازم است تیم عملیاتی در کمترین زمان تشکیل و عملیات ثبت آغاز شود.

۶۰۱۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگل میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۱۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان

حمیدرضا حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: در حین حفاری در عمق یک و نیم متری در این خیابان یک دیواره تاریخی مشاهده شد که قدمت آن هنوز مشخص نشده است.

وی ادامه داد: میراث‌فرهنگی به این موضوع به عنوان یک پتانسیل نگاه می‌کند و چه بسا پس از آشکارسازی آثار، سایت موزه دیگری در مرکز شهر همدان در معرض دید گردشگران داشته باشیم.

۱۰ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری آغاز شد.

عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان و در ادامه پیاده‌راه شدن خیابان‌های منتهی به میدان تاریخی همدان با یکصد میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

صبح امروز و در پی بازدید میدانی خبرنگار مهر از پروژه، متوجه نمایان شدن شواهدی از آثار تاریخی در حین اجرای این عملیات شده و انتظار می‌رود هماهنگی و همکاری بین شهرداری و اداره کل میراث‌فرهنگی همدان سبب حفظ این آثار شود.

کد خبر 6097209

دیگر خبرها

  • استفاده از فلزیاب جرم است؟
  • کشور نیازمند «سرمایه انسانی آموزش دیده» است
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه