Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@00:15:02 GMT

استیصال آمریکا با وضع تحریم های جدید علیه ایران

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۱۹۰۸

استیصال آمریکا با وضع تحریم های جدید علیه ایران

دولت آمریکا همانطور که پیش‌تر اعلام کرده بود، شامگاه دوشنبه تحریم‌هایی جدید علیه ایران را وضع کرد. این تحریم‌ها که از سوی کارشناسان و رسانه‌ها عجیب و کم‌سابقه توصیف شده است، شامل نهاد مقام معظم رهبری و نیز هشت تن از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین متعاقب این اقدام، اعلام کرد که طی روزهای آینده محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان را نیز در لیست تحریم‌ها قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نخستین واکنش‌های رسمی داخلی به این اقدام کاخ سفید، روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در جمع گروهی از مدیران وزارت بهداشت، با بیان اینکه این تصمیم آمریکا وقیحانه و احمقانه است، گفت: هیچ حکومتی اگر یک ذره خرد و تدبیر داشته باشد نمی‌آید بالاترین مقام یک کشور را تحریم کند. آن هم نه تنها مقام سیاسی، بلکه مقام دینی، مقام اجتماعی و مقام معنوی، نه یک فرد که نه فقط رهبر ایران است که رهبر عاشقان ایران، انقلاب اسلامی و شیعیان در جهان اسلام در سراسر جهان است.

در حالی که آمریکایی‌ها یکی از اهداف خود را در تحریم مقام معظم رهبری، موضوع ضبط اموال اعلام کرده‌اند، روحانی در واکنش به این مسئله نیز تصریح کرد: اموال رهبری را می‌خواهید تصرف کنید؟ اموال رهبری یک حسینیه و یک خانه ساده است. رهبران ما که مثل رهبران بقیه کشورها نیستند که در حساب‌های خارجی‌شان میلیاردها پول داشته باشند که بخواهید آنها را تحریم و تصرف کنید. روحانی همچنین در ادامه تحریم‌های آمریکا را جنایت علیه بشریت نامید و با بیان اینکه کاخ سفید دچار معلولیت ذهنی شده است، گفت: اقدامات جدید کاخ سفید نتیجه سرخوردگی و سردرگمی در برابر ایران است.

به گزارش گروه نشریات خبری، روزنامه‌های امروز در حالی چاپ و منتشر شد که سخنان رئیس جمهور در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا و قدردانی او از وزارت دفاع و سپاه به خاطر سرنگون کردن پهپاد آمریکایی در حریم هوایی ایران و اعمال تحریم‌ها علیه رهبر انقلاب و وزیر امور خارجه کشورمان توسط ترامپ با عناوین مختلف، برجسته‌ترین خط خبری صفحات نخست آنها است.

بررسی تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نیز نشان می‌دهد که همسو با روزنامه‌ها این رسانه‌ها هم بررسی روابط ایران و آمریکا و فرجام سیاسی دو کشور را متاثر از تحریم‌های جدید مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

تحریم‌های اخیر نشان داد که ترامپ به حدی دچار درماندگی و استیصال شده که راهی جز صدور بیانیه و تحریم‌های نمایشی و نمادین ندارد.

رسانه‌های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: آمریکایی‌ها همچنان به دنبال این هستند که از اهرم فشار و تهدید و تحریم برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده کنند؛ سیاست خارجی ایالات متحده دچار نوعی سردرگمی در اعلام مواضع شده است؛ آمریکایی‌ها به این موضوع رسیده که تحریم‌هایشان بی خاصیت است به همین دلیل می‌خواهند دست به هر کاری بزنند؛ ادعای دل‌رحمی آقای ترامپ برای کشته شدن ۱۵۰ نفرایرانی درجلوگیری از پاسخ به سرنگونی پهپاد آمریکا مضحک به نظر می‌رسد؛ واشنگتن به‌دنبال آن است تا ایران را ستیزه‌جو نشان دهد؛ ترامپ در حال تدارک دیدن مقدمات لازم به منظور جنگ روانی و پس از آن یک جنگ را با ایران آماده می‌کند؛ این احتمال وجود دارد که برخی بهانه‌جویی‌ها و زمینه‌سازی‌ها به‌صورت تعمدی توسط آمریکا علیه ایران صورت گرفته باشد؛ آمریکا می‌خواهد ایران را در عمل انجام شده قرار بدهد و به شکلی فضا را مدیریت کند که پای ایران به تنش نظامی کشیده شود؛ خام‏اندیشی است اگر تصور شود، ترامپ و تیم ماجراجوی او مخالف جنگ و عمیق‌تر شدن بحران در خلیج‏فارس هستند.

تحریم‌های جدید آمریکا

روزنامه آرمان در یادداشتی می‌نویسد: بعد از سرنگونی پهباد آمریکایی شاهد بودیم که آمریکایی‌ها اقدامات بیشتری در جهت جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداختند و اعلام تحریم رهبری ایران و وزیر خارجه و چند شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر در واکنش به اقدام جمهوری اسلامی ایران در سرنگونی پهباد آمریکایی از جمله آخرین تحریم‌های این کشور نسبت به جمهوری اسلامی ایران است. اقداماتی که در چارچوب موازین بین‌المللی نیست و باید به این نکته استناد کرد از زمانی که ترامپ به کاخ سفید راه یافته، قائل به هیچ قاعده و حقوق بین‌الملل و انسانی نیست و به طور رسمی از بسیاری از پیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و حتی دوجانبه خارج شده آن‌هم به بهانه و تحت پوشش اینکه منافع آمریکا در اولویت قرار دارد جدا از اینکه این اقدام در چارچوب قواعد و حقوق بین‌الملل قرار دارد یا ندارد. از این جهت اقدام دولت آمریکا در تحریم رهبری جمهوری اسلامی ایران و وزیر خارجه قطعاً در خارج از قواعد بین‌الملل است ولی اینکه جمهوری اسلامی ایران بخواهد این موضوع را به دادگاه‌های بین‌المللی بکشاند، باید گفت که آمریکایی‌ها اقدامات بزرگ‌تر از این را انجام دادند و خود توافقنامه برجام تقریباً نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است. از این جهت این نوع رفتارها به نوعی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها همچنان به دنبال این هستند که از اهرم فشار و تهدید و تحریم برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده کنند.

آرمان در مطلبی نوشت: تحریم‌های اخیر نشان داد که ترامپ به حدی دچار درماندگی و استیصال شده که راهی جز صدور بیانیه و تحریم‌های نمایشی و نمادین ندارد. هر چند شناخت وی از رهبران ایران به حدی ضعیف است که در بیانیه خود به جای نام آیت‌ا… خامنه‌ای؛ امام خمینی را تحریم می‌کند که این مساله موجب تمسخر وی در بسیاری از رسانه‌ها شده است. هرچند به قرائت نشریه‌های خود آمریکا ایرانی‌ها نیز به مسخره کردن تحریم‌های جدید آمریکا پرداخته‌اند. سخنگوی وزارت خارجه در این ارتباط معتقد است: «تحریم بی‌حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته شدن همیشگی راه دیپلماسی با دولت مستأصل آمریکا.»

دامون‌زاده کازرونی پژوهشگر روابط بین‌الملل درخصوص تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به خصوص تحریم محمدجواد ظریف به «‌ابتکار» گفت: تحریم، وزیر خارجه ایران، تحریم شخصی است که به گفته بسیاری از کارشناسان سیاسی نقش موثری در پیشبرد مذاکرات تاریخی هسته‌ای برعهده داشته و با نظرات دقیق، باعث ایجاد شکاف در روابط میان اروپا و آمریکا و تغییر متحدان ایالات متحده از کشورهای قدرتمند جهان به کشورهایی همچون عربستان سعودی و امارات داشته است. شاید بتوان یکی از دلایل این امر را اعلام کردن «تیم بی» از سوی آقای ظریف دانست. اعلام نام جان بولتون به عنوان شخصی جنگ‌طلب در کنار دونالد ترامپ که به گفته خودش علاقه‌ای به جنگ با ایران و صرف هزینه‌های گزاف نظامی در منطقه ندارد و در تلاش است که به هر شکل ممکن با فشار اقتصادی و تحریم، ایران را پای میز مذاکره بکشاند تا بتواند برای آینده سیاسی خود در کاخ سفید برنامه‌ریزی کند به نوعی محاسبات کاخ سفید را در هم ریخته است. از زمان اعلام «تیم بی» از سوی ظریف، سیاست خارجی ایالات متحده دچار نوعی سردرگمی در اعلام مواضع شده است. عدم هماهنگی میان رئیس ایالات متحده آمریکا با وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی باعث شده تا سخنان متفاوتی از کاخ سفید به گوش برسد.

«پایان دیپلماسی» تیتر نخست روزنامه شرق است که در بخشی از آن می‌خوانیم: سخنگوی وزارت خارجه ایران تحریم‌های جدید آمریکا را بسته‌شدن همیشگی راه دیپلماسی خواند و گفت: دولت ترامپ در حال نابودی همه سازوکارهای جاافتاده بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است. سیدعباس موسوی به تحریم‌های جدید آمریکا واکنش نشان داد و در صفحه توییترش نوشت: «تحریم بی‌حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته‌شدن همیشگی راه دیپلماسی با دولت مستأصل آمریکا. دولت ترامپ در حال نابودی همه سازوکارهای جاافتاده بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است.

روزنامه مردم سالاری نوشت: دولت آمریکا با ایجاد جو رسانه‌ای سنگین به دنبال تأثیر گذاشتن بر فضای سیاسی و اجتماعی ایران است و اعلام تحریم‌های جدید را نیز در این راستا می‌توان ارزیابی کرد. برخلاف آنچه دولت ترامپ می‌گوید یک معنای سیاسی دیگر تحریم‌های جدید این است که کاخ سفید تحت مدیریت دولت ترامپ به دنبال «تغییر رژیم» در ایران است؛ قرار دادن بالاترین مقام سیاسی یک کشور در فهرست تحریم‌ها، معنایی جز این ندارد. معانی خصمانه و شدیداً ضدایرانی تحریم‌های جدید دولت آمریکا تنها به اینجا ختم نمی‌شود: این تحریم‌ها بدان معنا هستند که برخلاف ادعاهای دولت ترامپ، هرگونه دیپلماسی و مذاکره بین ایران و آمریکا، در شرایط موجود، غیرممکن است. دولت ترامپ با تحریم رهبری و وزیر امور خارجه ایران، هیچ منفذی برای پیش‌برد دیپلماسی باز نگذاشته و این تحریم‌ها نشان می‌دهد که کاخ سفید در پیشنهادات خود برای مذاکره مستقیم با ایران، ذره‌ای صداقت ندارد.

علی نظری، نماینده سابق مجلس در یادداشتی با عنوان «آمریکا سراغ ظریف رفت؟» در روزنامه آفتاب یزد با موضوع قرار دادن تحریم وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: اعمال تحریم‌های اخیر علیه ظریف در درجه اول تاثیرات روانی و دردرجه دوم تاثیرات سیاسی خواهد داشت. در بعد روانی جریان آمریکا تلاش دارد تا بگوید عملاً ما کاری کردیم تا وزیر خارجه ایران را که در راس هرم دیپلماسی این کشور است در اعمال ماموریت‌های دیپلماتیک از حیز انتفاع ساقط شود. آمریکا تلاش دارد این فضای روانی را هم درایران و هم در کل دنیا محقق کند. اما این در حالی است که ظریف انسان کارآمدی است. ترامپ در زمان روی کارآمدنش جمله معروفی داشت که می‌گفت: «من همان موقعی که ظریف و کری را در حال مذاکره بایکدیگر دیدم گفتم که آقای کری حریف ظریف نیست.» یکی از نگرانی‌های دیگر آمریکایی‌ها اطلاعات و تسلط ظریف به امور بین‌الملل بود.

رضا نصری، کارشناس حقوق بین‌الملل طی یادداشتی در روزنامه ایران، به ابعاد سیاسی و حقوقی تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: تحریم نهاد رهبری و وعده تحریم وزیر امور خارجه ایران از اقدامات نسنجیده، اما قابل پیش‌بینی‌ای بود که از دولت ترامپ انتظار می‌رفت. ماه‌هاست لابی‌ها و جریان‌های تندرو در واشنگتن- با محوریت «تیم ب» - در نشست‌ها و مقالات متعدد خود از رئیس جمهوری امریکا تقاضای اِعمال چنین تحریم‌هایی را دارند تا- به زعم خود- با حذف تدریجی گزینه‌های دیپلماتیک، صحنه را به نحوی سامان دهند که فقط و فقط «گزینه نظامی» روی میز باقی بماند. سرنگونی پهپاد امریکایی در آب‌های سرزمینی ایران فضایی را فراهم آورد تا سرانجام جریان تندرو به این خواسته خود دست یابد.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به تحریم برخی فرماندهان سپاه، وزیر خارجه و رهبر معظم انقلاب توسط آمریکا گفت: آقای ظریف نه تروریست است و نه کار قاچاق انجام داده و جزء نیروهای مسلح هم نیست که تحت تحریم قرار بگیرد. این یعنی هیچ مبنایی برای تحریم او وجود ندارد جز آنکه آمریکایی‌ها به این موضوع رسیده که تحریم‌هایشان بی خاصیت است به همین دلیل می‌خواهند دست به هر کاری بزنند تا دیپلماسی ما را تحت تأثیر قرار دهند.

مهدی ذاکریان کارشناس مسایل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شامل مقام معظم رهبری و نهاد رهبری و نیز چند تن از فرماندهان نظامی و وزیر امور خارجه می‌شود، گفت: این رویکرد و اقدامات آمریکا به ویژه شخص ترامپ حاکی از آن است که تحریم‌هایی که بازگشت و جدید اعمال شد دقیق و درست نبوده است. آنها دائماً بر طبل فشار حداکثری کوبیدند و این‌که این تحریم‌ها و فشارها باعث شده تا از نفوذ ایران در منطقه کاسته شود و مدعی شدند که ایران آماده مذاکره شده است اما اکنون با این حجم رایزنی و پیام و واسطه فرستادن برای مذاکرات از یک سو و تحریم‌ها آن هم به این شکل بی‌سابقه مشخص می‌شود که در اهدافشان از اعمال تحریم‌ها و فشارها ناکام بوده‌اند.

احتمال اقدام نظامی میان ایران و آمریکا

«آرمان» گفت‌وگویی را با صادق زیباکلام استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ترتیب داده و به نقل از وی می‌نویسد: به‌نظر می‌رسد ترامپ به‌دنبال آن است که این‌گونه وانمود نماید که این واشنگتن نبود که به استقبال جنگ رفت بلکه این تهران بود که خواستار جنگ بود. لذا این نگرانی وجود دارد که ترامپ و مشاورانش در کاخ سفید به‌گونه‌ای دقیق و از پیش طراحی شده ایران را در چنین دامی بیندازد و همانند گذشته یک اجماع جهانی علیه ایران ایجاد نماید. در نتیجه آن ممکن است همه کشورها این‌گونه مطرح دارند که درست است که با بسیاری از مواضع ترامپ موافق نیستیم و بسیاری از دیدگاه‌هایش مورد قبول نیست، اما ایران راه دیگری برای آمریکایی‌ها به‌جز درگیری نظامی باقی نگذاشت. بنابراین شکل‌گیری چنین فضایی کاملاً به نفع ترامپ است. حال ترامپ لبخند می‌زند و این‌گونه ادعا می‌کند همان کسانی که پهپاد آمریکایی را منهدم کردند همان‌ها به نفتکش‌ها آسیب زدند. لذا واشنگتن به‌دنبال آن است تا ایران را ستیزه‌جو نشان دهد. تاکنون نتوانسته فضا را در حد مطلوب علیه ایران کند. بنابراین به‌نظر می‌رسد خیلی فاصله وجود دارد تا چنین فضایی به منظور درگیری نظامی ایجاد شود. اما واقع ماجرا این است که ترامپ در حال تدارک دیدن مقدمات لازم به منظور جنگ روانی و پس از آن یک جنگ را با ایران آماده می‌کند. هدف اولیه ترامپ آن است که افکار عمومی را علیه ایران بسیج کند.

«آرمان» با دکتر صباح زنگنه نماینده سابق ایران در سازمان همکاری کشورهای اسلامی و تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت‌وگو کرده است. زنگنه معتقد است: «این احتمال وجود دارد که برخی بهانه‌جویی‌ها و زمینه‌سازی‌ها به‌صورت تعمدی توسط آمریکا علیه ایران صورت گرفته باشد. آمریکا می‌خواهد ایران را در عمل انجام شده قرار بدهد و به شکلی فضا را مدیریت کند که پای ایران به تنش نظامی کشیده شود.»

روزنامه ابتکار می‌نویسد: خام‏‬ اندیشی است اگر تصور شود، ترامپ و تیم ماجراجوی او مخالف جنگ و عمیق‌تر شدن بحران در خلیج‏‬ فارس هستند. در همین روزهای اخیر سه عضو گروه بازهای دولت ترامپ به منطقه اعزام شدند. دستور‏کار آنان اعلام هشدار چندباره به ایران، ایجاد ائتلاف علیه این کشور و تکرار سرخط همان شعار معمول ترامپ بود که به اصطلاح مخالف جنگ و خواستار گفت‌وگوی بدون پیش‬ ‏شرط با ایران است. چه کسی است که باور کند «مایک پمپئو» وزیر امور‏خارجه، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی و «برایان هوک» مسئول ویژه دولت ترامپ به طور همزمان یکی در عربستان و امارات، دیگری در دیدار با مقام‌های اسرائیلی و آن سومی در عمان حضور یافته و قرار است حاصل ماموریت آنان‌، صلح و بازگشت آرامش به منطقه باشد. این درحالی است که ناوجنگی «یو‏.اس‌.اس باکستر» به ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین پیوست تا به رویکرد آمریکا چهره تهاجمی‌تر بیشتری ببخشد. در همین اثنا، ترامپ تحریم‌های تازه‌ای را علیه مقام‌های ایرانی اعلام کرد تا به‌این‌ترتیب سخنان «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور‏خارجه روسیه مصداق یابد. او گفت: «‌اینکه آمریکاییان تهدید به تحریم‌های تازه می‌کنند و چنین برمی‌آید که آن را عملی هم خواهند کرد، نشان‌دهنده یک سیاست عمدی و هدفمند برای افزایش تنش است.» در واقع همانگونه که سخنگوی وزارت امور‏خارجه ایران گفت، تحریم‌های تازه واشنگتن به معنای بستن همه درهای گفت‌وگو و یا به عبارت بهتر دیپلماسی است.

مواضع دیگر کشورها

شرق در گزارشی واکنش مقامات کشورهای دیگر را بازتاب داده است.

*سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، تحریم‌های آمریکا علیه رهبر انقلاب اسلامی، وزیر امور خارجه و جمعی از فرماندهان سپاه را اقدامی نادرست خواند و اعلام کرد وضعیت بر اساس سناریویی بسیار بد پیش می‌رود.

*پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در انگلیس، در یادداشتی در نشریه آلمانی هندلزبلات، با تأکید بر منافع مشترک اتحادیه اروپا و انگلیس در حوزه‌های امنیتی و سیاست خارجی، خاطرنشان کرد لندن در ارتباط با مسائلی مانند سیاست مربوط به ایران باید در مدار اروپایی باقی بماند.

*جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس، گفت نمی‌تواند شرایطی را مجسم کند که آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران از انگلیس کمک بخواهد یا اینکه لندن با چنین اقدامی موافقت کند.

*نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه که برای دیدار با همتایان خود از آمریکا و اسرائیل به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، اعلام کرد: پهپاد سرنگون‌شده آمریکایی در حریم هوایی ایران قرار داشت.

*سیبت ندیای، سخنگوی دولت فرانسه گفت: فرانسه خواستار گفت‌وگو بین ایران و آمریکا برای کاسته‌شدن از شدت تنش در منطقه است. او گفت پاریس درخواست خود را برای تنش‌زدایی و مذاکره بین ایران و آمریکا تکرار می‌کند.

*گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، ضمن انتقاد از آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، خواستار آرامش و خویشتن‌داری تهران و واشنگتن شد. وی گفت: گفت: تحریم‌ها نه‌تنها نتیجه‌بخش نخواهند بود، بلکه باعث تشدید ناآرامی‌ها و تنش‌ها در منطقه خواهند شد.

*یوشیهیده سوگا، سخنگوی ارشد دولت ژاپن، نگرانی عمیق خود را از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه اعلام کرد و گفت: ژاپن به تلاش‌های دیپلماتیک درباره ایران با هدف کاهش تنش‌ها ادامه می‌دهد.

*ماکسیم اورشکین، وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد: تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تولیدکننده عمده نفت، بر موازنه در بازار جهانی نفت تأثیر می‌گذارد و منجر به افزایش بهای نفت خواهد شد.

اقدام متقابل با آمریکا در مجلس

روزنامه شرق نوشت: ترامپ پای تحریم‌های جدیدی علیه ایران را امضا کرد؛ درحالی‌که هنوز ادعای مذاکره بدون پیش‌شرط از سوی وزیر خارجه آمریکا در صدر اخبار بود؛ اما تحریم جدید دفتر مقام معظم رهبری را هدف قرار داده و همین به گفته نمایندگان هرگونه امکانی برای استفاده از دیپلماسی را از بین می‌برد. آمریکایی‌ها از تصمیم به تحریم وزیر خارجه ایران هم گفته‌اند و در این سو اخبار بهارستان حول محور سیاست خارجی می‌چرخد. جلال میرزایی، عضو کمیته سیاسی فراکسیون امید، می‌گوید که باید از اقدامات منفعلانه و شتاب‌زده پرهیز کرد. از سوی دیگر احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو فراکسیون «پیگیری اقدامات متقابل رفتارهای خصمانه آمریکا»، از طرحی برای تحریم جان بولتون خبر می‌دهد. نماینده قم با لحن آرامی می‌گوید که اضافه‌کردن دیگر مقامات آمریکا به این طرح نیز امکان‌پذیر است. پیش‌ازاین هم طرح‌هایی در فراکسیون پیگیری اقدامات متقابل رفتارهای خصمانه آمریکا ارائه شده. این را محمدعلی ابطحی، دیگر عضو فراکسیون اقدام متقابل، می‌گوید. او می‌گوید که ۱۲ طرح در این فراکسیون وجود دارد که تا ۱۰ روز دیگر رونمایی خواهد شد؛ آن‌هم در یکی از جزایر خلیج فارس. کمیسیون‌های دیگر مجلس هم درگیر موضوع تحریم‌های جدید شده‌اند. هرچند مجلسی‌ها معتقد هستند که اثرگذاری چنین تحریم‌هایی از بین رفته و فقط فضاسازی رسانه‌ای است.

سرنگونی پهپاد آمریکایی

آرمان نوشت: آیا پاسخ ندادن به اقدام ایران در سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی ناشی از خویشتنداری آقای ترامپ است؟ شواهد و قرائن و خصوصاً سوابق آمریکا نشان می‌دهد که نه تنها در صورت وجود شرایط حداکثری بلکه هنگام دسترس بودن حداقل امکان‌ها این کشورهر اقدام مخالف منافع خود را به شدیدترین وجه پاسخ می‌دهد و تردیدی به خود راه نمی‌دهد. آمریکا فقط پس از جنگ ویرانگر ویتنام بود که دریافت با هر میزان از قدرت، نبرد با هر کشوری هرچند کوچک باشد هزینه‌های بسیار دارد و حتی امکان شکست هم دور از ذهن نیست. لذا پس از آن بود که هر رئیس‌جمهوری در آمریکا با مقدمات و احتیاط فراوان و با یارکشی‌ها و همراه کردن کشورهای دیگر و خصوصاً توزیع هزینه‌های مالی میان همراهان و اطمینان از حداقلی از پیروزی دست به اقدام نظامی گسترده زده است. چنین شرایطی در مواجهه با ایران در حال حاضر وجود ندارد و ادعای دل‌رحمی آقای ترامپ برای کشته شدن ۱۵۰ نفرایرانی درجلوگیری از پاسخ به سرنگونی پهپاد آمریکا مضحک به نظر می‌رسد. این فروختن ارزان روغن ریخته است و رندی مشاورانی را می‌رساند که در حساب و کتاب کردن هزینه پاسخ نظامی به ایران را بسیار بالا برآورد کرده‌اند.

رسانه‌های اصولگرا

در ادامه به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود: آمریکا با این تحریم‌ها می‌خواهد فضاحت پهپاد متجاوز به خاک ایران را کمی رفع و رجوع کند؛ این تحریم‌ها نه‌تنها کارکردی ندارد، بلکه اساساً یک اقدام انفعالی و تا حد قابل‌توجهی خنده‌دار است؛ این اقدام اگر اثری هم داشته باشد، چیزی جز آشکار شدن دست خالی کاخ سفید در این منازعه سخت و طولانی نیست؛ امروز پس از آنکه تیر آنها در تحریم‌های اقتصادی به سنگ خورد و نتیجه نداد، بازی جدیدی شروع کرده‌اند؛ امروز پس از آنکه تیر آنها در تحریم‌های اقتصادی به سنگ خورد و نتیجه نداد، بازی جدیدی شروع کرده‌اند؛ چهره دلقک‌های دولت آمریکا، در آینده نزدیک دیدنی‌تر نیز خواهد شد.

سیاست‌های ناکام آمریکا علیه ایران

روزنامه سیاست روز نوشت: ترامپ که تا پیش از این با روانه کردن آبه شینزو نخست وزیر ژاپن و سپردن نامه واسطه‌گری قصد داشت بازی با افکار عمومی را آغاز و از فضای رسانه برای فشار به جمهوری اسلامی بهره بگیرد، با شکست حربه خود و مستاصل ماندن در این اقدام، رهبر انقلاب را در لیست تحریم‌های جدید خود علیه جمهوری اسلامی گنجاند تا هم فضاحت پهپاد متجاوز به خاک ایران را کمی رفع و رجوع کند و هم برای نامه‌ای که جواب نگرفت عقده‌گشایی کرده باشد. البته این رفتار ترامپ ناشی از سیاست‌های سرمایه‌داری و خودبرتربینی دولت امریکاست که سال‌ها با دیگر کشورها و مسئولانشان به شکل زیر دست نگاه کرده‌اند. رفتار جمهوری اسلامی بعد از انقلاب است که باعث شده کدخدا پنداری آنها در جهان فرو ریزد. اما این اتفاق به جز فضاحت جدید امریکاییها رسوایی جدیدی را برای آنهایی به بار می‌آورد که در ضمیرناخودآگاه خود همیشه فکر می‌کدرند که امریکا قابل مذاکره و سخن گفتن به زبان بین‌المللی است و مدعی بودند که زبان آنها را بلد هستند.

خبرگزاری تسنیم در مطلبی می‌نویسد: تحریم‌های آمریکا از منظر کارکرد نشان می‌دهد که این تحریم‌ها نه‌تنها کارکردی ندارد، بلکه اساساً یک اقدام انفعالی و تا حد قابل‌توجهی خنده‌دار است. در حالی که آمریکا پیش از این کل سپاه پاسداران را گروه تروریستی توصیف و آن را تحریم کرده بود، حالا اعلام کرده که ۳ فرمانده ارشد و ۵ فرمانده از مجموعه نیروی دریایی سپاه را هم تحریم می‌کند! در حالی که بنا به قاعده عموم و خصوص مطلق، این فرماندهان از آنجا که در کل سپاهی محسوب می‌شوند، پیش از این هم عملاً تحریمی محسوب می‌شدند، لذا اعلام اینکه آنها جدیداً به لیست تحریم‌ها افزوده شده‌اند، عملاً بی‌معنا و بدون کارکرد است. همچنین ادعای اینکه آمریکا دارایی‌های رهبر انقلاب و دفتر ایشان را تحریم کرده تا دسترسی ایشان و دفتر رهبر ی به منابع مالی قطع شود از موضوع پیشین هم مضحک‌تر به‌نظر می‌رسد چرا که دفتر ایشان نیز از منابعی برخوردار نیست که بخواهد تحت تأثیر اقدامی مانند تحریم آمریکا قرار گیرد.


کیهان در یادداشت روزخود ذیل عنوان «دولت دلقک‌ها» می‌نویسد: وضعیت امروز آمریکا در برخورد با ایران، به بن‌بستی استراتژیک رسیده است. دولت ترامپ بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد، در تله خودساخته «فشار حداکثری» گرفتار شد. تحریم‌های دوشنبه شب این کشور علیه رهبرمعظم انقلاب و تنی چند از فرماندهان سپاه پاسداران با دستور اجرایی ترامپ، همانطور که اغلب تحلیلگران غربی اذعان دارند، اقدامی نمادین و فاقد ارزش عملی است. این اقدام اگر اثری هم داشته باشد، چیزی جز آشکار شدن دست خالی کاخ سفید در این منازعه سخت و طولانی نیست. پرونده گزینه نظامی علیه ایران سالهاست که بسته شده و آمریکایی‌ها بهتر از هرکسی این را می‌دانند. تنها پرونده مفتوح میان ایران و آمریکا تحریم‌هاست که ترامپ در این میدان، آخرین گلوله‌های خود را هم شلیک کرده است و عملاً اهرمی برای افزایش فشار ندارد. دست حریف از همیشه خالی‌تر است و نوبت ماست که به سرعت ورق را به نفع خودمان برگردانیم. طبق برنامه از پیش اعلام شده، فردا اورانیوم غنی شده ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم برجام می‌گذرد. این اولین گام است و چهره دلقک‌های دولت آمریکا، در آینده نزدیک دیدنی‌تر نیز خواهد شد.

محمدابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تحریم مقامات ایرانی از سوی آمریکا، اظهار داشت: بازی آمریکایی‌ها در ارتباط با ایران به گونه‌ای است تا کشور ما را مجدداً پای میز مذاکره بیاورند و امروز پس از آنکه تیر آنها در تحریم‌های اقتصادی به سنگ خورد و نتیجه نداد، بازی جدیدی شروع کرده‌اند.

اقدامات خرابکارانه آمریکا علیه ایران

روزنامه جوان در تیتر نخست خود «ترامپ به سیم آخر زد» می‌نویسد: ترامپ دوشنبه شب با صدور فرمانی، رهبری ایران، دفتر رهبری و شمار دیگری از فرماندهان سپاه را تحریم کرد؛ اقدامی بی‌سابقه که به فاصله پنج روز بعد از سقوط پهپاد امریکایی انجام شده است. تهران تحریم‌ها در چنین سطحی را بدون نتیجه عملی، به معنی «بسته شدن راه دیپلماسی» و بازتاب «استیصال» دولت امریکا خوانده است. در حالی که کاخ سفید قصد دارد محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران را هم به فهرست تحریم‌ها اضافه کند، روزنامه نیویورک تایمز فاش کرده که سرویس‌های اطلاعاتی و فرماندهان نظامی امریکایی در حال طراحی اقدامات خرابکارانه علیه ایران هستند؛ اقداماتی که در عین افزودن فشارها بر ایران، به جنگ منتهی نشود.

رفتار شناسی ترامپ مقابل ایران

به گزارش مشرق، عبدالله شهبازی تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: رفتار ترامپ در روز پنجشنبه ۲۱ ژوئن (دستور حمله به ایران و سپس لغو آن) اینگونه است. ترامپ نه تنها از خود «تصویری انسانی» ارائه داد، و بنظر من از آغاز قصد او برای حمله به ایران واقعی نبود، بلکه نشان داد که به سادگی می‌تواند رهبران حزب دمکرات حاضر در جلسه کاخ سفید (نانسی پلوسی و چاک شومر) را مانیپوله کند و تأئید آنان را برای حمله به ایران به دست آورد. این گاف بزرگی برای رهبران حزب دمکرات و دستاورد مهمی برای ترامپ است که علی‌القاعده در تبلیغات انتخابات ۲۰۲۰ از آن بهره برده و ادعای مخالفت دمکرات‌ها با جنگ را هجو خواهد کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ محمدجواد ظریف ایالات متحده آمریکا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۱۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف کی‌یف به دستاورد‌های نظامی روسیه

تاثیر بمب‌های هوایی روسیه در تغییر اوضاع جبهه نبرد، انهدام ۱۲ پهپاد ارتش اوکراین در مناطق مختلف روسیه، تلاش در فرانسه برای ممانعت از ارسال سلاح به کی‌یف، واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه بخش انرژی روسیه، از جمله مهمترین رویداد‌ها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته در مصاحبه با مجله "فارین پالیسی" اعتراف کرد که روسیه در مقایسه با اوکراین در تلاش‌های نظامی کارآمدی بیشتری را از خود نشان می‌دهد، به‌ویژه در شرایطی که کشور‌های غربی در حال تامین تسلیحاتی گسترده کی‌یف هستند.

او گفت: «زمانی که من به دستاورد‌های روسیه در احیای تولیدات نظامی در پایگاه صنعتی خود و آنچه که کل جهان غرب تاکنون به دست آورده نگاه می‌کنم، باید با این حقیقت روبرو شده و بپذیریم که روسیه در تلاش‌های نظامی خود مؤثرتر عمل کرده است.»

وزیر خارجه اوکراین این سوال را مطرح کرد که اگر مشارکت کشور‌های متحد در درگیری کنونی اوکراین به وضوح اثربخشی ناکافی از خود نشان دهد، غرب خود را در معرض چه پیامد‌هایی قرار می‌دهد.

کوله‌با در تفسیر موفقیت‌های چشمگیر صنایع نظامی روسیه در شرایط تحریم‌های شدید و اتحاد جهان غرب علیه مسکو، گفت: «باید بپذیریم که موشک‌های روسی یک بلای واقعی هستند.»

علاوه بر این، روزنامه فرانسوی "لوموند" نوشت که بمب‌های هوایی که توسط نیرو‌های مسلح روسیه در جریان درگیری با اوکراین استفاده می‌شوند، می‌تواند روند اوضاع را به نفع طرف روسی تغییر دهد. این تحلیل اذعان کرده که سلاح‌های مدرن روسی دشمنان این کشور را به وحشت انداخته است.

این نشریه با استناد به سخنان یک افسر ارتش اوکراین، نوشت: بمب‌های هوایی ارتش روسیه تأثیر جدی بر روند درگیری داشته - آن‌ها قادر به نابودی کل یک ساختمان است و به همین دلیل استحکامات ارتش اوکراین تاکنون خسارات زیادی را متحمل شده است.

روز گذشته وزارت دفاع روسیه گزارش داد که خدمه جنگنده‌های روسی سوخو-۳۴ یک پایگاه نیرو‌های مسلح اوکراین را با استفاده از با بمب‌های هدایت شونده نابود کردند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و نود و نهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

مدودف: روسیه تجربه و توان لازم برای پیروزی را دارد

دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت روسیه معتقد است که این کشور همه امکانات لازم برای پیروز شدن در درگیری نظامی در اوکراین را در اختیار دارد.

او در سخنانی در مراسمی به مناسب روز کارگر (اول ماه مه) گفت: «ما هر آنچه که مورد نیاز خود را داریم: توان بالقوه فنی، تجربه کاری، پشتکار و قدرت، وفاداری به میهن، حافظه تاریخی عمیق و تعیین و پایبندی به اهداف؛ بنابراین پیروزی از آن ما خواهد بود.»

نایب رئیس شورای امنیت با اشاره به ظرفیت قدرتمند تولید نظامی در کشور، یادآور شد: «کارخانه‌های ما امروز سلاح‌های مهیبی تولید می‌کنند. نوعی که پشت دشمنان ما از آن می‌لرزند. در عین حال، ما حتی در شرایط جنگی و در کنار تولید سلاح و دفاع از منافع ملی خود، برای داشتن زندگی مرفه شهروندان روس تلاش می‌کنیم.»

انهدام ۱۲ فروند پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه طی شب گذشته

وزارت دفاع روسیه صبح امروز گزارش داد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور طی شب گذشته تلاش‌های طرف اوکراینی برای انجام حملاتی با استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین (پهپاد) علیه اهدافی در مناطق مختلف خاک فدراسیون روسیه را خنثی کردند.

طبق این اطلاعات، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه در حال انجام وظیفه، ۱۲ فروند پهپاد اوکراینی را منهدم و رهگیری کردند که از این تعداد ۵ پهپاد بر فراز قلمرو منطقه بریانسک، یک فروند در آسمان منطقه کورسک، یک فروند بر فراز قلمرو منطقه بلگوراد، دو فروند بر فراز قلمرو منطقه راستوف و سه مورد نیز در آسمان منطقه کراسنودار هدف قرار گرفته و نابود شدند.

شب گذشته، فرماندار منطقه اسمالنسکی روسیه، از تلاش پهپاد‌های نیرو‌های مسلح اوکراین برای حمله به تأسیسات زیرساختر‌های انرژی غیرنظامی خبر داد که این حمله با موفقیت خنثی شد. او به خسارت احتمالی یا آسیب دیدن افراد در این حمله اشاره نکرد.

سیاستمدار فرانسوی خواستار توقف ارسال سلاح به اوکراین و آغاز مذاکرات صلح شد

فلوریان فیلیپت، رهبر حزب میهن پرستان فرانسه شب گذشته بار دیگر در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد که کشور‌های غربی باید فوراً تحویل تسلیحات نظامی به طرف اوکراینی را متوقف کرده و مقامات کی‌یف را پای میز مذاکره بیاورند.

این سیاستمدار نوشت: «دیگر سلاحی برای اوکراین وجود ندارد! فقط باید به فکر مذاکره و صلح بود!»

فیلیپو با اشاره به اینکه دولت ماکرون کورکورانه از دستورالعمل‌های رسیده از کاخ سفید پیروی و به ضرر منافع خود فرانسه عمل می‌کند، افزود: «پاریس که زیر شست دولت آمریکا گیر افتاده، به حرکت به سمت جنگ و نابودی خود به خاطر اوکراین ادامه میدهد و کل اروپا را به خطر انداخته است.»

در اواخر آوریل در پاریس تظاهرات اعتراض آمیزی به درخواست حزب راستگرای میهن پرستان علیه ناتو و کمک‌های نظامی به اوکراین برگزار شد که چندین هزار نفر در این اقدام سیاسی شرکت کردند.

زلنسکی رئیس بخش امنیت سایبری اوکراین را برکنار کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ایلیا ویتوک، رئیس بخش امنیت سایبری سرویس امنیت اوکراین که توسط رسانه‌ها به اتهام فساد افشا شده بود، را از سمت خود برکنار کرد.

این مسئله از فرمانی که شب گذشته در سایت رسمی رئیس جمهور منتشر شده، مشخص شد. در این فرمان یادآوری شده که ایلیا آناتولیویچ ویتوک از سمت رئیس اداره ضد جاسوسی حفاظت از منافع دولتی در زمینه امنیت اطلاعات سرویس امنیتی اوکراین برکنار می‌شود.

در اواسط آوریل، یک نشریه اوکراینی نتایج یک تحقیق ژورنالیستی را منتشر کرد که نشان داد همسر خانم ویتوک در دسامبر ۲۰۲۳ یک آپارتمان لوکس در یک مجتمع مسکونی به ارزش بیش از ۶۵۷ هزار دلار خریداری کرده است.

حکم ۱۳ سال زندان برای هکر اوکراینی در آمریکا

دادگاهی در آمریکا "یاروسلاو واسینسکی" هکر اوکراینی را به دلیل ارتکاب جرایم سایبری به بیش از ۱۳ سال زندان محکوم کرد.

این مسئله در بیانیه منتشره در وب سایت وزارت دادگستری آمریکا آمده است. طبق این حکم؛ این شهروند اوکراینی به دلیل نقش او در انجام بیش از ۲۵۰۰ حمله سایبری و باج‌خواهی بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، به ۱۳ سال و ۷ ماه زندان و پرداخت بیش از ۱۶ میلیون دلار غرامت محکوم شد.

پیش از این، این هکر اوکراینی در لهستان دستگیر و سپس به ایالات متحده مسترد شده بود.

بسته جدید تحریم‌های ضد روسی وزارت خزانه داری آمریکا

وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه در وب سایت رسمی خود اعلام کرد که واشنگتن در حال اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه است.

بر اساس این اطلاعات، ۲۵۰ شخصیت حقوقی در فهرست تحریم‌ها قرار دارند. علاوه بر این، این تحریم ده‌ها نفر را شامل می‌شود که واشنگتن به دست داشتن آن‌ها در همکاری با مجتمع صنایع نظامی روسیه و شرکت‌های مرتبط با آن مظنون است.

تحریم‌های اعمال شده توسط خزانه داری آمریکا به معنای ممنوعیت همکاری با شرکت مشخص شده برای شهروندان آمریکایی و همچنین مسدود شدن وجوه و دارایی‌های این شرکت‌ها در ایالات متحده است.

در اواخر ماه آوریل، خزانه داری ایالات متحده تصمیم مقامات این کشور مبنی بر اجازه تراکنش با تعدادی از بانک‌های تحریم شده روسیه در بخش انرژی را اعلام کرد. پیش از این، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با فرمانی چنین معاملاتی را ممنوع کرده بود.

توضیح وزارت خارجه آمریکا درباره تحریم‌های جدید علیه روسیه

وزارت امور خارجه آمریکا پس از اعلام آخرین تحریم‌های ضد روسی اعلام شده در اول ماه مه، یادداشتی توضیحی منتشر کرد که در آن اعلام شده که هدف از این اقدامات تضعیف توان روسیه در زمینه تولید انرژی، به‌ویژه پروژه خط لوله گاز قطب شمال و همچنین محدود کردن حمایت اشخاص ثالث از این پروژه است.

وزارت امور خارجه یادآور شد که اقداماتی که قبلاً توسط ایالات متحده انجام شده بود ظاهراً می‌توانست توانایی این پروژه برای صادرات انرژی را محدود کند و منجر به افزایش قابل توجه هزینه اجرای آن شد.

سفیر روسیه: تحریم‌های جدید آمریکا نمی‌تواند ما را مرعوب کند

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن شب گذشته ابراز عقیده کرد که آخرین محدودیت‌هایی که توسط دولت آمریکا علیه این کشور وضع شده، نمونه‌ای از تداوم اقدامات روس هراسانه متعدد در ایالات متحده است که تکمیل کننده تخصیص بسته کمکی جدید چند میلیارد دلاری برای کی‌یف، تامین مهمات دوربرد و وعده برخی تضمین‌های امنیتی زودگذر به کی‌یف است.

این دیپلمات به اتهامات نفرت انگیز و غیرمستند علیه روسیه مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی و تلاش برای ارعاب شرکای روسیه از جمله چین در تلاش برای مسدود کردن کانال‌های همکاری تجاری خارجی اشاره کرده و افزود: «آن‌ها دوباره شرکت‌های داخلی با فناوری پیشرفته، حمل‌ونقل و انرژی ما را هدف قرار داده‌اند و در واقع می‌خواهند رقبای خود را از بازار جهانی بیرون کنند.»

آنتونوف گفت: به نظر می‌رسد واشنگتن نمی‌داند که روسیه و روس‌ها را نمی‌توان با چنین تصمیم‌هایی بترساند. آن‌ها متوجه نیستند که ترفند‌های غیرقانونی آن‌ها فقط باعث دور شدن سایر کشور‌ها از ایالات متحده خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • اعتراف کی‌یف به دستاورد‌های نظامی روسیه
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران