Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@19:36:19 GMT

داوران بازوی فعال قوه قضائیه هستند

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۲۶۳۹

داوران بازوی فعال قوه قضائیه هستند

به گزارش خبرنگار مهر، رضا پرتوی زاده در یازدهمین دوره آموزش داوری پرونده های قضایی در اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از مردم در طول زندگی خود درگیر مباحث دادگاهی می‌شوند، اظهار داشت: دیدگاه جدید قوه قضائیه این است که مشکلات مطرح در پرونده‌های قضائی با میانجیگری حل شود و با توجه به اینکه بازوی فعال قوه قضائیه داوران هستند باید در توانمند سازی آنها توسط برگزاری دوره‌های تخصصی همت گمارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: داوری هم‌مثل وکالت در حال تخصصی شدن است و قوه قضائیه با توجه به آموزش‌های ارائه شده به بازنشستگان این قوه و وکلا، مجوز میانجی‌گری می‌دهند که به زودی تابلوی این موسسات‌را در شهرها خواهیم‌دید، پس باید کمک کنیم این نگاه و خواست قوه قضائیه را به شکلی مطلوب تأمین کنیم.

۸۵ درصد از وکلا از اصول داوری بی اطلاع هستند

دبیر شورای عالی داوری قوه قضائیه با اشاره به اینکه ۸۵ درصد از وکلا از اصول داوری بی اطلاع هستند، گفت: موضوع حائز اهمیت اشتیاق وکلا به آموزش امور داوری است و به همین دلیل شورای عالی داوری از دوستانی که در این ارتباط شروع به آموزش خواهند کرد دفاع می‌کند.

پرتوی زاده در رابطه با اطاله دادرسی در دادسراهای استان و کشور گفت: ۷۰ درصد از پرونده‌های موجود در دادسراهای استان ما منشأ ملکی دارد و اگر مبانی قراردادها را با اتکا بر امور داوری تنظیم کنیم و اتحادیه‌های املاک نیز از آن تبعیت کنند، از تعدد پرونده‌ها کاسته خواهد شد.

وی افزود: به صورت میانگین قضات ما روزانه باید ٤۵ دقیقه برای بررسی هر مورد حقوقی صرف کنند، یعنی طرفین دعوا زمانی کمتر از نیم ساعت فرصت حضور و طرح دعوا در محضر قاضی را دارند که بدون گمان این زمان بسیار کم و محدود است اما چون فضای داوری دارای این محدودیت‌ها نیست و داوران فراغ خاطر بیشتری دارد، روند رسیدگی به دعاوی بهتر صورت می‌گیرد.

دبیر شورای عالی داوری قوه قضائیه تصریح کرد: داور می‌تواند بدون تجهیزات آئین دادرسی و در هر مکانی به جریان دعوا رسیدگی کند، به عبارت دیگر در داوری کیفیت رسیدگی به موضوع بالا است و محدودیت زمانی وجود ندارد چراکه داور در هر زمان و مکان می‌تواند به داوری بپردازد، اما در دادگاه بخاطر کم بودن زمان به شکلی که باید فرصت رسیدگی به پرونده‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل اعتقاد داریم که داوری با خلق و خوی مردم ایران هماهنگی دارد چراکه شکل کدخدا منشی دارد و داور نمی‌گذارد ازدحام‌پرونده در دستگاه قضائی ایجاد شود.

پرتوی زاده ابراز داشت: وکلایی‌که داوری بلد هستند نباید افراد درگیر یک پرونده را به خاطر دریافت حق الوکاله بیشتر به سمت دادگستری هدایت کنند بلکه لازم است با حق الوکاله کمتر موارد بیشتری از پرونده ها را داوری کنند.

کد خبر 4651967

منبع: مهر

کلیدواژه: داوری دادگستری اصفهان وکالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۲۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است

ایسنا/سمنان رئیس کل دادگستری استان سمنان بر ضرورت مراقبت از شأن و جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق اکبری امروز (۱۰ اردیبهشت ماه) در اولین نشست مشترک هیأت مدیره کانون و مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده دادگستری استان سمنان که با حضور رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان، رئیس مرکز کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده دادگستری استان، رئیس کانون وکلای قوه قضائیه در استان و رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه در استان سمنان برگزار شد با اشاره به جایگاه وکیل و کارشناس در نظام قضایی ایران، اظهار کرد: وکیل و کارشناس باید در انجام وکالت و کارشناسی صداقت، تقوی، امانتداری، سرعت و دقت را رعایت کند تا زمینه ارتقای رسیدگی‌های قضایی در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه در استان فراهم شود.

وی گفت: بسیاری از مراجعه‌کنندگان به دادگستری از توان علمی چندانی برخوردار نیستند تا بتوانند از حق و حقوق خود دفاع کنند. وکیل دادگستری و کارشناس رسمی باید درباره طرح دعاوی، شکایت‌ها یا دفاع از دعاوی و شکایت‌ها یاری کنند.

اکبری با اشاره به ضرورت مراقبت از شأن و جایگاه وکلا و کارشناسان، بیان کرد: گزارش‌های ارائه‌شده حاکی از آن است که اعمال نظارت‌ها مثمر ثمر بوده است و اندک افرادی در این مجموعه دچار لغزش شده‌اند. وکلا و کارشناسان نباید مرتکب مفاسدی از جمله وکالت تضمینی، گرفتن وجه غیرقانونی و نامتعارف، ارتباطات نامتعارف و موارد تخلفات مندرج در قوانین شوند. 

رئیس کل دادگستری استان سمنان اظهار کرد: وکلا و کارشناسان می‌توانند در مسیر اجرای عدالت و چارچوب قانون به دستگاه قضایی استان کمک کنند تا خدمت‌رسانی به مردم به بهترین وجه اتفاق بیفتد. 

در این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی، معاون قضایی رئیس کل و مسؤول نظارت بر وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده دادگستری استان سمنان به بیان گزارش عملکرد پرداخت و گفت: با توفیق‌های بسیار خوبی که تاکنون در مسیر نظارت بر وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده دادگستری استان اتفاق افتاده، دادگستری سمنان در زمره استان‌های پیش‌رو و برتر در حوزه انجام تکالیف است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ناتینگهام فارست، تیمی که همیشه در مورد داوری حقیقت را می‌گوید
  • بابک زنجانی امکان استفاده از آزادی مشروط را دارد
  • فیلم| سخنگوی قوه قضائیه: پرونده «باغ ازگل» در حال تکمیل تحقیقات مقدماتی است
  • دو بازی حساس هفته۲۵ لیگ با داوری دو برادر!
  • مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است
  • اعتراف کمیته داوران لالیگا به اشتباهات داوری
  • مقدمات برگزاری «دادگاه‌های صلح» در لرستان فراهم شود
  • پیشکسوت فوتبال سپاهان: کمیته داوران یک داور باکیفیت برای دیدار با پرسپولیس انتخاب کند
  • داور عشق راگبی برای بایرن مونیخ-رئال
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید