Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@09:13:46 GMT

بن بست قاچاقچیان مواد مخدر در گلوگاه مرگ

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۳۱۸۱

بن بست قاچاقچیان مواد مخدر در گلوگاه مرگ

آمارهای کشف مواد مخدر نشان می دهد که بزرگ‌ترین محموله‌هایی مواد مخدر که در کشور جابه‌جا شود، در قم گیر می‌افتد و قم به ‌عنوان گلوگاه مرگ معروف است.

خبرگزاری شبستان، قم – محمدرضا جایروند: 26 ژوئن برابر با 5 تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است. سازمان ملل متحد در این روز تمامی کشورهای عضو را به مبارزه علیه عرضه و تقاضای مواد مخدر دعوت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسناد موجود نشان می دهد که آشنایی بشر با مواد مخدر به 4 هزار سال پیش از میلاد حضرت مسیح(ع) بازمی گردد و «پلین» دانشمند رومی قرن اول میلادی، اولین کسی بود که شیره غلیظ خشخاش را عرضه کرد.


سابقه مواد مخدر در ایران


مواد مخدر بر اساس سیاست های کشورهای استعمارگر به ویژه انگلیس در ایران گسترش یافت و کاشت خشخاش را در کشور ترویج دادند و برای اولین بار در ماهان کرمان، مرغوبترین نوع این محصول را کاشتند.


در دوران حکومت پهلوی نیز سطح زیر کشت خشخاش تا 33 هزار هکتار افزایش یافت. از سال 1340 هروئین به کشور وارد شد. استفاده از مواد مخدر در میان درباریان و نمایندگان مجلس طبقه اشراف و ثروتمندان در آن دوران گسترش یافت.


استکبار جهانی پس از شکست توطئه ها علیه انقلاب اسلامی برای انحطاط اخلاقی جامعه ایران نقشه کشید و بر این اساس توزیع مواد مخدر را در این کشور افزایش داد.


این مساله و همچنین در مسیر ترانزیت مواد مخدر بودن ایران به اروپا سبب شد تا مبارزه با مواد مخدر با رهنمودهای امام خمینی(ره) در قالب کمیته انقلاب اسلامی آغاز شود. تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1367 و تصویب قانون جدید مبارزه با مواد مخدر در سال 1368 توسط مجمع تشخیص مصلح نظام سبب شد تا مبارزه با مواد مخدر در نظام اسلامی با سازماندهی خاصی ادامه یابد.


افغانستان؛ همسایه ای تریاک آفرین


ایران به دلیل همسایگی با افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان در معرض شدید آسیب های این مواد افیونی قرار گرفته و پیشگام مبارزه با مواد مخدر است.


بر اساس آمارها بیش از 84 درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می شود. حضور آمریکا در افغانستان نه تنها به کاهش میزان تولید مواد مخدر در این کشور نینجامید بلکه بر اساس اعلام «اسکندر مومنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، این آمار با افزایش 50 برابر مواجه شده است.


وی می گوید که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان ملل در سال 2000 تا 2001 حدود 2 هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شد، و این عدد الان به حدود 9000 تن رسیده و معتقدیم تا 10 هزار تن هم هست؛ این یعنی تولید مواد مخدر در افغانستان تا 50 برابر افزایش یافته است.


ایران؛ راه ترانزیتی مواد مخدر به اروپا


تولید و توزیع مواد مخدر بسیاری از کشورهای جهان را درگیر این موضوع کرده است اما جمهوری اسلامی ایران به دلیل همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان که ایران را به عنوان راه ترانزیتی ارسال مواد مخدر به جهان قرار داده اند، با مشکلات بسیار بزرگتری نسبت به سایر کشورها مبدل کرد ه است.


کوتاه بودن راه انتقال مواد مخدر از ایران به ترکیه و سپس کشورهای اروپایی و همچنین آشنایی قاچاقچیان مواد مخدر به مسیر ایران سبب شده است تا این کشور به عنوان راه ترانزیت مواد مخدر مبدل شود.


در حالی که مواد مخدر برای رسیدن به کشورهای اروپایی از ایران عبور می کند، این کشورها هیچ اقدامی در راستای مبارزه با این پدیده نداشته و بار مبارزه با مواد مخدر و مافیای آن را جمهوری اسلامی ایران برعهده دارد.


ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران سال گذشته اعلام کرد که ایران مسیر ترانزیت ۳۰ درصد از کل مواد مخدر به مقصد بالکان در اروپای شرقی است.


4 هزار شهید مبارزه با مواد مخدر


مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر هزینه های جانی و مالی فراوانی برای ایران به همراه داشته است به گونه ای که تاکنون بیش از 4000 تن از نیروهای انتظامی ایران در این راه جان خود را از دست داده و به شهادت رسیده اند و 12000 تن نیز مجروح شده اند.


کشف بیش از 11 هزار تن مواد مخدر در سه دهه اخیر و انجام هزار و ششصد عملیات در سال 2018 و انهدام بیش از 2 هزار و 100 باند منطقه ای و بین المللی و کشف بیش از 800 تن مواد مخدر مؤید این ادعا می باشد.


جمهوری اسلامی ایران در کشف مواد مخدر نیز پیشگام است به گونه ای که در افغانستان در سال 2018 فقط 60 کیلو کشف شده است در حالی که در ایران بیش از 800 تن مواد مخدر کشف شده بود.


رتبه برتر قم در مبارزه با مواد مخدر


شهر مقدس قم نیز همانند سایر شهرهای کشور با این پدیده ویرانگر است اما آمارها نشان می دهد که میزان استفاده از مواد مخدر از 24 استان دیگر کمتر است و قم در رتبه 25 قرار دارد.


«ابوالفضل شریفی» دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان قم با اشاره به اینکه شیوع مواد مخدر در 6 استان کمتر از قم است، ۵۵ درصد طلاق، ۶۵ درصد همسرآزاری، ۳۵ درصد فرزند آزاری و ۲۴ درصد جرم و جرایم را مرتبط با اعتیاد به مواد مخدر دانست.


وی رویه دستگاه قضایی استان قم را افزایش هزینه جرم برای مواد مخدر دانست و تصریح کرد که پرونده‌های مواد مخدر به خوبی در استان رسیدگی می‌شود و مجرمان در این عرصه به اشد مجازات محکوم شدند.


نیروهای انتظامی قم در زمینه مبارزه با مواد مخدر در رتبه های برتر کشور قرار دارند و بسیاری از محموله های بزرگ در این شهر متوقف می شوند.


«سید محمدرضا هاشمی» مدیرکل امنیتی و انتظامی استان در این باره می گوید که بزرگ‌ترین محموله‌هایی مواد مخدر که در کشور جابه‌جا شود، در قم گیر می‌افتد و قم به ‌عنوان گلوگاه مرگ معروف است.


وی با اشاره به کشف گسترده مواد مخدر در قم می افزاید که کسانی که قصد عبور از قم داشته باشند اساساً گرفتار می‌شود و اکثر کاروان‌ها و یا افراد در قم متوقف و دستگیر می‌شوند.‌


افزایش 50 درصدی کشف مواد مخدر قم در مقایسه با سه ماه اول 97


از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.


بر  اساس اعلام «مهرداد حاجی زاده» معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قم این مواد شامل تریاک، حشیش، شیشه، مرفین و مواد ترکیبی و انواع قرص‌های روان گردان می‌باشد.


بازداشت 350 تن توزیع کننده خُرد مواد مخدر، دستگیری یک هزار و 185 نگهدارنده انواع مواد مخدر و بازداشت بیش از 2 هزار معتاد متجاهر از اقدامات نیروی انتظامی برای مبارزه با مواد مخدر در سال جاری به شمار می آید.


نیروهای انتظامی استان قم از هیچ تلاشی برای مبارزه با این ماده افیونگر دریغ نکرده و سلسه اقدامات آنها سبب شده است تا این استان رتبه برتر مبارزه با مواد مخدر کشور را در سال 1397 بدست بیاورد.

پایان پیام/549

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد مجلس خبرگزاری شبستان صفاری نطنزی مسجد شیراز استان بوشهر اردبیل سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر قم مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۳۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت

سرهنگ سید رضا صادقیان فرمانده انتظامی تفت بیان داشت: در راستای اجرای طرح آرامش در شهر عوامل پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشرافیت کامل اطلاعاتی و انتظامی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها درهفته گذشته اقدام به اجرای طرح آرامش و پاکسازی نقاط آلوده به مواد مخدر از وجود معتادان متجاهر در سطح شهر و روستا‌های حوزه استحفاظی خود کردند.

وی بیان داشت: اقدامات صورت گرفته پلیس در راستای اجرای طرح سراسری آرامش در شهر با انجام کار اطلاعاتی منجر به دستگیری قاچاقچی و خرده فروش حرفه‌ای مواد مخدر در کمربندی یزد به تفت و کشف ۲ کیلو و ۳۰۰ گرم مواد مخدر از نوع حشیش و تریاک شد.

فرمانده انتظامی شهرستان تفت در پایان، ضمن خرسندی مردم و شهروندان از اجرای این طرح، مقابله اثربخش با مقوله مواد مخدر را نیازمند عزم همگانی همه دستگاه‌های مسئول، همچنین مردم و نهادینه سازی مشارکت‌های عمومی در بین اقشار مختلف جامعه دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • پشت پرده بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر کشور چه بود؟ | ناگفته های قاچاق ۲ هزار تن تریاک | یکی از اعضای این باند در عروسی اش شاباش میلیاردی گرفت
  • تعیین‌تکلیف ۱۷۰ خودروی توقیفی ‌مبارزه با مواد مخدر در اصفهان
  • سوداگران مرگ در دام پلیس لرستان
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • ناکامی قاچاقچیان در انتقال ۱۵۰ کیلو ماده مخدر شیشه در نرماشیر
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین از ۳ خودرو در ارومیه
  • ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه کشف شد
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه
  • دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت