Web Analytics Made Easy - Statcounter

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
ثبت حضور برای کارمندان غایب در محل کار

سؤال:برخی همکاران بنده به دلیل تمام شدن مرخصی سالانه خود به صورت غیر قانونی به مرخصی رفته و کارت ورود و خروج آن را دیگر همکاران هر روز برای او می زنند، به صورتی که فرد در خارج از شرکت است ولی حضور او ثبت شده است. سوال اول اینکه حقوقی که فرد از این راه دریافت می کند چه حکمی دارد؟ آیا کل حقوق دریافتی آن ماه حرام است و یا فقط حقوق روزی که مرخصی غیر قانونی بوده؟ سوال دوم اینکه عمل همکاران وی که کارت را می زنند چه حکمی دارد؟ آیا آنها در گناه و کسب درآمد غیر حلال سهیم هستند؟

جواب: حقوق روزهایی که در مرخصی غیر قانونی بوده اشكال داردو در مورد کار همکاران نیز آری، در گناه او قطعاً شریک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقلب در امتحان با رضایت طرفین

سؤال:تقلّب در سرجلسه امتحان، چه طرف دوّم راضى نباشد و چه طرفین راضى باشند. آن هم درمدرسه یا مکانى که توسط بیت المال مسلمین هزینه مى شود، چه حکمى دارد؟

جواب: تقلّب در امتحانات جایز نیست، خواه در اماکن مربوط به بیت المال باشد یا اماکن دیگر و خواه طرفى که از او مى گیرد راضى باشد یا نه، ولى تقلّب در انجام تکالیف، زیانش متوجّه خود اوست و در صورتى که در نمره هاى امتحانى تاثیرى نداشته باشد، حرام نیست، مگر این که بگوید خودم نوشته ام که از باب دروغ حرام مى شود.

تقلب در امتحانات

سؤال:تقلب در امتحانات و همچنین به کسی تقلب دادن چه حکمی دارد؟ اگر تقلب دادن به این منظور باشد که اگر کسی که تقلب می خواهد بنا به دلائل منطقی نتوانسته است درس را بخواند و با این سوال می تواند قبول شود و اگر به آن سوال جواب ندهد برای مدت ها در حسرت می ماند.

جواب: هیچکدام جایز نیست.

قبولی در کنکور با تقلب

سؤال:اینجانب سال گذشته با مدرک کارشناسى رشته عمران در کنکور فوق لیسانس شرکت کرده، و متأسّفانه با تقلّب کامل (100 درصد)، پرسشنامه را پر نمودم. کارى که هم اکنون خود نیز دلیل آن را نمى دانم! پس از اعلام نتایج، در شهریور امسال در مقطع فوق لیسانس پذیرفته شدم. با توجّه به این که گزینش، بر حسب نمره علمى انجام مى گیرد، حقّ یک نفر را ضایع و سلب نموده ام، بدین جهت دچار عذاب وجدان شدید گشته، و قصد انصراف از تحصیل را دارم. لطفاً بفرمایید وظیفه من چیست؟

جواب: در فرض مساله، در صورتى که انصراف شما سبب شود فرد دیگرى، که در نوبت است، پذیرفته شود، لازم است انصراف دهید، ولى اگر وقت آن گذشته، انصراف لازم نیست. امّا سعى کنید در آینده مطلقاً به سراغ تقلّب نروید، و خطاى گذشته و حقّ ضایع شده را با اعمال صالح جهت صاحب حق جبران نمایید.

دست کاری کردن مدرک تحصیلی

سؤال:اگر کسی با دستکاری در مدرک تحصیلی خود در شرکتی مشغول به کار شود درآمد حاصله چه حکمی دارد؟

جواب: اشکال دارد مگر اینکه با مسوول شرکت، حقیقت را بگوید.

دسترسی به سؤالات کنکور قبل از روز امتحان

سؤال:با توجه به اینکه کنکور سراسری تجربی یک روز قبل از کنکور ریاضی برگزار میشود و سولات دروس عمومی هر دو مشابه است و خروج سوالات از جلسه امتحان خلاف مقررات است در صورت دسترسی به سوالات تجربی در روز قبل استفاده از آنها چه حکمی دارد؟

جواب: تقلب جایز نیست.

منبع: تابناک

کلیدواژه: احکام تقلب فتوا آیت الله مکارم شیرازی فائقه دوستی مرتضی صفاری بیت کوین اینستکس مجتبی ذوالنور سعید طوسی هفته قوه قضائیه برایان هوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۳۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری فروشندگان سوالات و ابزار تقلب کنکور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، پلیس فتا فروشندگان ابزار تقلب را هم دستگیر کرده است. به گفته سرهنگ گودرزی، رئیس پلیس فتا پایتخت، افرادی که از این ابزارها در کنکور استفاده کنند، شناسایی می شوند.

­سردار مجید، رئیس پلیس فتا کشور می گوید؛ در یک ماه گذشته، بیش از ۳۰۰ فقره تارنمای فعال در زمینه تبلیغ فروش سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ با قبولی تضمینی شناسایی شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تقدیر مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب
  • تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب
  • تقلب در کنکور سراسری صفر است 
  • تقلب در کنکور سراسری صفر است
  • دستگیری فروشندگان سوالات و ابزار تقلب کنکور
  • آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد
  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد
  • اسرائیل در کجا متوقف می شود؟