Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@08:11:05 GMT

بيماري وحشتناک که در يک قدمي خانم‌هاست

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۵۳۷۸

بيماري وحشتناک که در يک قدمي خانم‌هاست

خبرگزاري آريا - سردرد تنشي که در گذشته به آن سردرد عصبي مي‌گفتند شايع‌ترين سردرد اوليه است که در اين گزارش علل بروز آن را بررسي مي‌کنيم.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران جوان، سردرد، عارضه‌اي است که همه ما در زندگي آن را تجربه کرده‌ايم؛ تاکنون دانشمندان انقباض و انبساط عروق مغز را عامل بروز ميگرن و علت سردرد‌هاي عصبي را انقباض ماهيچه‌هاي سر مي‌پنداشتند، البته اين علائم، هنوز هم به عنوان عوامل بروز سردرد مطرح است، اما محققان به تازگي دريافته‌اند که منشا بروز ميگرن و سردرد‌هاي عصبي در مغز، مشترک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ساقه مغز که به عنوان سيستم ضد درد شناخته مي‌شود، پشت چشم‌ها و بيني قرار گرفته که نيمکره‌هاي مخ را به طناب نخاعي وصل مي‌کند و شامل پل مغزي، بصل النخاع و مغز مياني است؛ عصب "تري ژمينال " در سطح خارجي پل مغزي قرار گرفته که ريشه حسي دارد و در نواحي صورت، دهان و دندان، حفره بيني و ماهيچه‌هاي مخصوص جويدن غذا گسترده شده است.
سردرد را چگونه درمان کنيم؟
هنگام سردرد عصب "تري ژمينال " تحريک و ماده شيميايي به نام سرتونين از آن رها مي‌شود و نورون بعدي را تحريک مي‌کند؛ به طور طبيعي اين ماده در مقابل صدا‌هاي ضعيف، آشنا و مداوم نظير موسيقي و مکالمه افراد، مانند يک صافي عمل مي‌کند و ميزان آن تغيير نمي‌کند، اما در برابر صدا‌هاي ناهنجار مثل بوق ماشين و گريه کودک واکنش نشان مي‌دهد و ميزان آن افزايش مي‌يابد، با افزايش اين ماده سيگنال‌هاي درد خنثي مي‌شوند.
محققان با آزمايش سرتونين بر روي افرادي که از سردرد رنج مي‌بردند، به اين نتيجه رسيدند، افزايش اين ماده مساوي است با کاهش سردرد و بالعکس، بنابراين کمبود اين ماده عامل اصلي بروز سردرد‌هاي عصبي و ميگرن است؛ آن‌ها همچنين دريافتند که فقدان اين ماده موجب افسردگي و بي خوابي مي‌شود.
بهترين راه کنترل و درمان سردرد، شناخت عوامل بروز آن است؛ با تحقيقي که بر روي 199 نفر از افراد مبتلا به سردرد‌هاي مزمن صورت گرفت، علل بروز سردرد، اضطراب و نگراني، خشم، متابوليسم بدن سوخت و ساز سلولي، (Glare) نوعي اختلاف بينايي، عوامل ژنتيکي و استرس زا ذکر شد، اکنون به بررسي بعضي از عوامل شناخته شده که نقش اصلي در بروز سردرد ايفا مي‌کنند، مي‌پردازيم.
سردرد تنشي چه علائمي دارد؟
اگر چه بيماراني که به سردرد تنشي مبتلا هستند اغلب احساس تنش عضلاني (Muscular Tension) را گزارش مي‌دهند، ولي هيچگونه شواهد واضحي براي ارتباط اين گرفتگي و تنش عضلاني، با سردرد در بيماران وجود ندارد؛ گمان مي‌رود، بروز اين سردرد احتمالاً به علت تغييرات مواد شيميائي مغزي است که باعث ايجاد درد به دليل تأثير در عروق و اعصاب اطراف مغز مي‌شود، اين مکانيسم ايجاد سردرد مشابه مکانيسم ايجاد سردرد ميگرني است.
سردرد تنشي معمولاً بعد از ظهر يا ساعات اوليه غروب ايجاد و شدت آن در طول زمان کم و زياد مي‌شود؛ علامت اصلي اين سردرد معمولاً احساس سفتي اطراف سر است مثل اينکه دور سر را با يک باند يا پارچه محکم ببندند يا اينکه سر را بين يک گيره آهنگري قرار و محکم فشار دهند، گردن و عضلات شانه اغلب سفت است و در هنگام لمس دردناک هستند، ساير علائم شامل اختلال در تمرکز و اختلال در خواب است.
بعضي از بيماران همزمان علائم سردرد تنشي و سردرد ميگرني را با هم دارند؛ اين حالت که شيوع کمتري دارد به اين صورت رخ مي‌دهد که سردرد آن‌ها با نور‌هاي درخشان و صداي بلند بدتر مي‌شود، اما نوع سر درد آن‌ها مداوم و غير ضرباندار بوده که مشخصه سردرد تنشي است يعني خصوصيات هر دو نوع سردرد را با هم دارد.
هيچ تست اختصاصي براي تائيد تشخيص اين نوع سر درد وجود ندارد و براساس علائم بيمار، تاريخچه پزشکي وي و معاينات فيزيکي تشخيص داده مي‌شود، البته در بعضي از بيماران ممکن است CT اسکن يا MRI (در صورتيکه سردرد با علائم غير معمول و غير منتظره همراه باشد) درخواست شود تا بعضي از تشخيص‌هاي مهم از قلم نيفتند، يک دوره سردرد تنشي ممکن است فقط چند ساعت طول بکشد يا گاهي يک روز و حتي بيشتر ادامه يابد.
سردرد مزمن تنشي به سردردي گفته مي‌شود که قسمتي يا تمام طول روز و در اکثر روز‌هاي هفته فرد را درگير کند اگر چه شدت آن مي‌تواند کم و زياد شود و در طول زمان تغيير کند.
چرا دچار سردرد مي‌شويم؟
فهيمه وهبي زاد متخصص مغز و اعصاب و استاديار دانشگاه تهران با اشاره به علت سردرد‌هاي تنشي، اظهار کرد: سردرد تنشي که در گذشته به آن سردرد عصبي مي‌گفتند شايع‌ترين نوع سردرد اوليه است؛ اين سردرد بيشتر در خانم‌ها ديده مي‌شود و علت‌هاي مختلفي دارد.
وي ادامه داد: در بعضي موارد گيرنده درد عضلات صورت فعال مي‌شود و طولاني شدن حساسي اين گيرنده درد باعث افزايش حساسيت به درد در راه‌هاي عصبي مرکزي مي‌شود.
وهبي زاد گفت: در گذشته علت سردرد تنشي انقباض عضلات گردن را سردرد مي‌دانستند.
اين متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اينکه سردرد تنشي به سه دسته تقسيم مي‌شود، گفت: در دسته اول بيمار به ندرت حدود 1 بار در ماه دچار سردرد مي‌شود، در دسته دوم فرد به صورت مکرر به مدت 2 هفته در ماه سردرد دارد و در دسته سوم بيمار دچار سردرد مضمن به مدت 2 هفته در ماه است.
وي گفت: طبق مطالعات انجام شده سردرد مضمن در خانم‌ها شايع‌تر است و مکانيسم افزايش حساسيت به درد راه‌هاي عصبي مرکزي در آن دخيل هستند؛ گاهي زمينه ژنتيکي براي سردرد تنشي مطرح مي‌شود.
وهبي زاد تاکيد کرد: کساني که سردرد تنشي مضمن دارند افراد درجه يک آن‌ها سه برابر دچار سر درد تنشي مي‌شوند؛ برخي عوامل باعث افزايش فرکانس سردرد تنشي در ماه مي‌شود که از مهم‌ترين عوامل مي‌توان به استرس، مشکلات عصبي و نارضايتي شغلي اشاره کرد.
اين متخصص مغز و اعصاب افزود: برخلاف سردرد ميگرني، سردرد تنشي به غذا، گرسنگي و بو حساس نيست؛ سردرد تنشي در صورتي که در دو طرف سر و بدون ضربان باشد، مبهم و فشاردهنده از متوسط تا شديد ظاهر مي‌شود.
وي گفت: بيمار همزمان احساس درد وناراحتي بر عضلات گردن و شانه دارند، همچنين گاهي احساس بزرگي سر يا احساس کشيدگي طنابي به دور سر مي‌کنند علائم ديگر مانند تهوع، استفراغ و حساسيت به نور در اين بيماران مشاهده نمي‌شود.
وهبي زاد با اشاره به راه‌هاي درماني سردرد تنشي گفت: با توجه به خفيف تا متوسط بودن سر درد گاهي بيماران با يک مسکن بدون نسخه شدت سردرد را کاهش مي‌دهند، همچنين سردرد تنشي که به ندرت در ماه اتفاق مي‌افتد را مي‌توان با مسکن ساده درمان کرد، ولي در مواردي که سردرد با فرکانس بيشتري است نياز به درمان نگهدارنده دارد.
اين متخصص مغز واعصاب افزود: همانطور که ذکر شد سر درد به دنبال استرس و مسائل عصبي بيشتر مي‌شود لذا درمان‌هاي غير دارويي مثل تکنيک‌هاي تن آرامي (Relaxation)، اصلاح آداب رفتاري، اصلاح خواب، تغذيه، ورزش منظم و اجتناب از موقعيت‌هاي استرس زا مي‌تواند به جلوگيري از بروز سردرد تنشي کمک کند؛ در بعضي از بيماران تجويز روزانه بعضي از داور‌ها نيز مي‌تواند کمک کننده باشد که مهمترين دارو ضد افسردگي‌هاي سه حلقه‌اي است که براي جلوگيري از ايجاد سردرد تنشي مصرف مي‌شود و حتي در کساني که مبتلا به افسردگي نيستند اين دارو‌ها در کنترل حملات سردرد مؤثر هستند.
وي يادآوري کرد: در صورتي که سردرد همراه با علائمي ديگري باشد يا شدت آن زياد شود توصيه مي‌شود حتما به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنيد تا علت ثانويه سردرد بررسي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۵۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری

مهرداد روحانی وزیری ،مدیر منطقه سه شهرداری قم با اشاره به تکمیل و بهسازی شهربازی فدک اظهار کرد: این شهربازی نوستالژی بعد از سال‌ها مذاکره و پیگیری امسال به شهرداری واگذار شد و با حمایت‌های سازمان سیما و منظر و آقای جوادیان بهسازی آن در دستور کار قرارگرفته و مراحل پایانی آن در حال انجام است و به‌زودی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

روحانی وزیری در ادامه به اقدامات انجام شده در بوستان ولایت اشاره کرد و افزود: سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵ میلیارد تومان برای روشنایی این بوستان هزینه شد که تا اردیبهشت سال جاری به اتمام خواهد رسید، همچنین مشکلات ورودی این بوستان نیز حل‌شده و بخش زمین‌های بازی آن نیز در حال تکمیل شدن است.

وی ادامه داد: برنامه منطقه برای سال ۱۴۰۳ این است که به پروژه‌های روبنایی بپردازد و زیباسازی و نورپردازی منطقه را بیشتر در دستور کار خود قرار دهد تا بتوانیم ازنظر بصری نیز منطقه را به یک حد قابل قبولی برسانیم.

وی همچنین به معضل بافت فرسوده در منطقه سه شهرداری قم اشاره و اظهار کرد: تقریباً ۱۵ درصد از مساحت منطقه را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که برای توسعه آن پروانه را به‌صورت رایگان صادر می‌کنیم که به دلیل شبکه معابر فرسوده منطقه استقبال خوبی از طرف مردم نشده است.

وی افزود: بخش دیگری از این منطقه کاربری صنعتی دارد که در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰ مورد پروانه صادر شده که در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۴۰۰ پروانه رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • عاملان قتل خیابانی در یک قدمی میز محاکمه
  • شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی