Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علی اصغر زارعی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: توسعه این میزان گلخانه در استان مرکزی ۸۴۰ شغل پایدار در استان به همراه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه توسعه گلخانه‌ها در کشور از برنامه‌های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی است محدودیتی در پرداخت تسهیلات در این زمینه وجود ندارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تسهیلات مورد نیاز برای توسعه گلخانه‌ها در مناطق غیر برخوردار با سود هفت درصد و مناطق برخوردار با سود ۹ درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زارعی افزود: همچنین واحدهای گلخانه‌ای فعال در استان مرکزی نیز می‌توانند بدون محدودیت از این تسهیلات برای مدرن سازی و به روز رسانی واحدهای خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: ۴۶۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌های گل و گیاه زینتی و ۱۶۵ هکتار کشت سبزی و صیفی در استان مرکزی وجود دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: ۲۵۵ میلیون شاخه گل شاخه بریده، ۴۷ میلیون گل گلدانی، ۱۴۵ میلیون شاخه فصلی و نشایی و ۸۵ میلیون درختچه‌های زینتی در واحدهای گلخانه‌ای استان تولید می‌شود.

زارعی ادامه داد: استان مرکزی در تولید گل‌های فصلی نشایی مقام نخست، گل شاخه بریده مقام دوم و تولید گل‌های گلدانی و درختچه‌های زینتی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۴۱ هزار تن محصولات صیفی و سبزی نیز در مجتمع‌های شهرستان‌های ساوه، اراک و خمین تولید می‌شود که با توجه به کیفیت این محصولات از ظرفیت صادرات به کشورهای دیگر برخوردار است و به کشورهای اطراف صادر می‌شود.

وی یاد آور شد: سه مجتمع گلخانه‌ای دولتی شامل مجتمع گلخانه‌ای امان آباد اراک، خمین و محلات و مجتمع خصوصی شهر آوه شهرستان ساوه در ۲ مرحله در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای در استان فعالیت دارند.

زارعی گفت: مجتمع گلخانه‌ای امان آباد اراک در سطح ۱۰۷ هکتار با ظرفیت ۱۲۵ واحد گلخانه‌ای ایجاد شده که تا کنون ۱۰۰ واحد گلخانه‌ای در این مجتمع به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: مجتمع محلات نیز در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار با ظرفیت ۷۰ واحد گلخانه‌ای و مجتمع محلات در زمینی به مساحت ۱۲۶ هکتار با ظرفیت گلخانه‌ای ۱۰۴ واحد ایجاد شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: ۴۵ واحد گلخانه‌ای تا کنون در مجتمع گلخانه‌ای محلات و به دلیل کمبود آب ۱۵ واحد نیز در مجتمع گلخانه‌ای خمین به بهره برداری رسیده است.

زارعی گفت: ۲ مرحله عملیاتی مجتمع گلخانه‌ای آوه در شهرستان ساوه نیز در زمینی به مساحت ۱۸۰ هکتار با ظرفیت گلخانه‌ای ۲۵۰ واحد ایجاد شده که تا کنون بهره برداری از ۱۱۰ واحد این مجتمع به بهره برداری رسیده است.

وی میزان اشتغال در هر هکتار از واحدهای گلخانه‌ای را ۱۲ نفر عنوان کرد و افزود: پیش بینی می‌شود با بهره برداری از واحدهای گلخانه استان مرکزی ۴۷۲ شغل مستقیم در مجتمع امان آباد اراک، ۵۰۰ شغل در مجتمع محلات، ۴۶۲ شغل در خمین و یک هزار و ۹۰ شغل مستقیم در مرحله یک و ۲ مجتمع شهر آوه شهرستان ساوه ایجاد شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی میزان تولید محصول در واحدهای گلخانه‌ای را ۱۰ تا ۱۲ برابر محیط‌های باز عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش تولید محصولات گلخانه‌ای نسبت به محیط‌های باز و افزایش کیفیت در محصولات کشاورزی، این محصولات از ظرفیت مناسب برای صادرات و افزایش درآمد اقتصادی برای فعالان بخش کشاورزی و استان به همراه دارد.

زارعی افزود: تأمین ضامن بانکی برای تولید کنندگان محصولات گلخانه‌ای، افزایش و نوسانات قیمت نهاده‌ها و سازه‌های گلخانه‌ای از جمله مهمترین مشکلات تولیدکنندگان این حوزه است.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

۱۹۵۵/‏۶۰۱۳/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشت گلخانه ای کشاورزی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۶۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلسله قطب تولید کلزای لرستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛ شهرستان سلسله از میزان سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت کلزای لرستان با یک هزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت مقام اول این محصول استراتژیک را دارد و به عنوان قطب محصول کلزای استان معرفی شده است. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت:کاشت محصولات استراتژیک همچون کلزا ضرورت امروز جامعه است و  تنها راه بالا رفتن بهره وری در مزارع و افزایش راندمان و توجیه محصولات کشاورزی برای کشاورزان در تحقیق و آموزش است.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان هم با اشاره به شعار امسال گفت:تناوب کشت یکی از راه‌های افزایش تولید است که هم در جهت کاهش آفات بیماریها، کاهش مصرف سم، غنی سازی تولید زمین و افزایش تولید نقش مهمی دارد.
 شرفی فرماندار سلسله با بیان اینکه نسبت به سال گذشته تولید کلزا ۹۳ درصد در این شهرستان رشد داشته است ، افزود:بیش از ۷۰۰ هکتار کلزا سال گذشته کاشته شد و امسال بیش از یک هزار و ۴۰۰ هکتار درشهرستتن سلسله کاشته شده است 
منصوری مدیر جهاد کشاورزی سلسله هم توجه کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان را موجب بالا بردن راندمان تولید است، افزود: عملکرد در این شهرستان بالای ۶ تن در هکتار ثبت شده است.

پیش بینی می‌شود امسال در مزارع شهرستان سلسله چهار هزار تن دانه روغنی کلزا تولید شود

دیگر خبرها

  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ  
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه