Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ احمد حسین زادگان روز پنجشنبه در دیدار با نماینده داغستان در ایران افزود: در ۲ دهه گذشته ارتباطات سیاسی خوبی بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر و روسیه وجود داشت، ولی سطح مناسبات تجاری ما با این کشورها به میزان روابط خوب سیاسی نبود.
وی خاطر نشان کرد: در این مدت تفاهمنامه های زیادی نیز بین هیأت‌های تجاری دو کشور ایران و حاشیه دریای خزر به امضا رسید که کمتر این تفاهمنامه ها توانست به مرحله اجرا و عمل برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت: ما برای ارتباط بیشتر تجاری بین کشورهای حاشیه دریای خزر به خصوص روسیه باید آسیب شناسی را در دستور کار قرار دهیم به گونه‌ای که نقاط ضعف‌ها شناسایی شود و با رفع آن بتوانیم ارتباطات تجاری را گسترش دهیم.
حسین زادگان اضافه کرد: ضعف ارتباطات دو جانبه صرفاً منوط حوزه روابط تجاری نبوده و این مشکل در حوزه گردشگری نیز وجود دارد به طوری که تاکنون کمتر گردشگر از ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر و روسیه و یا بالعکس گردشگران ان کشورها به ایران سفرکردند.
وی خاطرنشان کرد: این درحالیست ایران سالانه پذیرای گردشگران زیادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپاست و باید با اطلاع رسانی مزیت‌های اقتصادی و گردشگری و عملی کردن تفاهمنامه ها گام مؤثرتری برای گسترش روابط دو جانبه برداریم.
رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران بخشی از ضعف ارتباطات تجاری و گردشگری دو جانبه بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر و حتی روسیه را ناشی از ضعف بخش خصوصی دانست و گفت: باید بخش خصوصی این کشورها و ایران تحرک بیشتری برای گسترش روابط تجاری و گردشگری بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر داشته باشند.
حسین زادگان افزود: تجربه نشان داد که اگر بخش خصوصی بتواند تحرک بخشی برای گسترش روابط دو جانبه داشته باشد، این فرایند شکل می‌گیرد و نمونه آن ارتباطات ورزشی که بین ایران و حتی مازندران در ورزش کشتی وجود دارد، این تحرک بخش خصوصی است و باید این تجربه در روابط تجاری و گردشگری نیز دنبال شود.
استاندار مازندران نبود تعرفه ترجیحی، عدم پایبندی به اجرایی شدن تفاهمنامه دو جانبه و شفاف نبودن این تفاهمنامه ها، نبود ارتباط بندری و پروازی، تأخیر در ترخیص کالاهای ایرانی از گمرکات کشورهای حاشیه خزر و نبود انبار مناسب برای تخلیه کالاهای ایرانی در بنادر این کشور را از عمده ترین مشکلات در گسترش روابط تجاری دو جانبه بین ایران و کشورهای حاشیه خزر بیان کرده است.
حسین زادگاان افزود: در مازندران برای کمک به بخش خصوصی و کاهش ریسک تجاری برای صادرکنندگان با حمایت صندوق ضمانت توسعه تا سقف یک میلیارد دلار این صادرات مورد ضمانت قرار گرفته است و این کار می‌تواند با کاهش ریسک تجاری؛ صادرکنندگان را نسبت به افزایش سطح تجاری به خصوص بین ایران و کشورهای حاشیه خزر ترغیب کند.
وی برپایی نمایشگاه‌های تخصصی دو جانبه و دائمی شدن این نمایشگاه‌ها، برقراری تسهیلات ویژه در حوزه مبادلات بانکی و حمل و نقل را از راهکارهای اولیه برای گسترش روابط تجاری بین ایران و به خصوص مازندران با کشورهای حاشیه دریای خزر بیان کرده است.
استاندار مازندران اضافه کرد: تفاهمنامه های دو جانبه ای که منعقد می‌شود؛ باید با پیگیری به مرحله عملی برسد.
حسین زادگان با اشاره به مزیت‌های زیرساختی مازندران برای ارتباط دهی کشورهای حاشیه دریای خزر به کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهار داشت: گسترش روابط بندری بین ماخاچ کالا داغستان و بندرامیرآباد و سایر بنادر استان مازندران، به خصوص با داغستان می‌تواند آرزوی چندین ساله این کشور را برای اتصال به کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی اروپا محقق کند.
وی اظهار داشت: این آمادگی در مازندران وجود دارد تا بتوانیم با بهره گیری از زیرساخت‌های بندری و فرودگاهی امکان ارتباط داغستان را با کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد علی اف نماینده داغستان نیز در دیدار با استاندار مازندران در ساری گفت: با وجود ارتباطات خوبی که بین ایران و داغستان وجود دارد، ولی تاکنون ارتباطات اقتصادی دو جانبه بسیار ناچیز بود و دو منطقه مخاچ قلعه و ساری می‌توانند این ارتباطات را با برپایی نمایشگاه توانمندی دو جانبه گرم‌تر کنند.
وی خاطرنشان کرد: گسترش روابط دو جانبه بین داغستان و مازندران نیازمند توافق نامه همکاری داریم و با برپایی نمایشگاه می‌توانیم به یک توافقنامه همکاری دو جانبه برسیم.
نماینده جمهوری داغستان در سفارت روسیه در ایران در این دیدار اظهار داشت: مردم داغستان علاقه زیادی به ایران دارند و وجود آثار باستانی متعدد مربوط به ایرانیان در کشورمان این علاقه مندی را به اثبات می‌رساند.
علی اف با اشاره اتصال بندر مخاچ قلعه با بندر امیرآباد در مازندران اضافه کرد: تاکنون کمتر از مزیت بندی دو منطقه استفاده شده است و هر چه ارتباط دو جانبه بین ساری و مخاچ قلعه بیشتر شود، تبادلات اقتصادی ما از بنادر دو کشور نیز افزایش بیشتر ی خواهد داشت.
وی ادامه داد: ساحل داغستان به نسبت سایر کشورهای شمال دریای خزر از عمق بیشتری برخوردار است و این عمق زیاد موجب شده تا در زمستان نیز بتوانیم تردد بندری داشته باشیم.
وی مزیت دیگر بندر مخاچ قلعه در کشورش را ظرفیت بالا برای بارگیری و تخلیه دانست و اضافه کرد: کشورش آمادگی دارد تا برای تولیدات ایرانی که به این بندر وارد می‌شود، امتیازاتی را قائل شود.
داغستان یکی از ۸۵ فدراسیون روسیه است که در سواحل غربی دریای خزر واقع است و حدود ۳ میلیون نفر جمعیت دارد.
۶۹۸۲ /‏۱۸۹۹

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۶۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال در عملیات دریای سرخ اتحادیه اروپا

هفته نامه اشپیگل با استناد به اظهارات فرمانده یونانی عملیات اتحادیه اروپا در دریای سرخ گزارش داد که این ماموریت با توجه به کمبود تجهیزات دیگر نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ماموریت اتحادیه اروپا "Aspides" برای به زعم خود محافظت از کشتی های تجاری در دریای سرخ در برابر حملات یمنی ها چندی پیش راه اندازی شد، اما اکنون خطر کمبودها و مشکلاتی برای ادامه و تکمیل این عملیات شکل گرفته است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، پس از خروج ناو آلمانی «هسن»، مأموریت «آسپید» اتحادیه اروپا در دریای سرخ در معرض خطر کمبودها و تنگناهایی در حفاظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ قرار گرفته است. به گزارش هفته نامه "اشپیگل"، واسیلیوس گریپاریس، فرمانده یونانی این مأموریت، هفته گذشته در یک نشست محرمانه در بروکسل هشدار داد که این عملیات برای ماه های آینده تنها سه ناوچه در دسترس خواهد داشت.

گریپاریس هشدار داد که با این تعداد کشتی دیگر نمی تواند ماموریت محافظت از کشتی ها در برابر حملات از یمن را انجام دهد. وی تاکید کرد که به طور خاص، تنها می‌تواند روزانه حداکثر چهار کشتی تجاری را از طریق تنگه باب المندب در سواحل یمن اسکورت کند. این فرمانده در مقابل دیپلمات‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستار این شد که برای انجام این مأموریت به حداقل 10 کشتی جنگی و پشتیبانی هوایی از یک پهپاد یا یک هواپیمای گشت دریایی نیاز دارد.

ناوچه آلمانی "هسن" در 20 آوریل به ماموریت خود در دریای سرخ پایان داد. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع فدرال آلمان اعلام کرد که از ابتدای ماه اوت با ناو «هامبورگ» در مأموریت اتحادیه اروپا در دریای سرخ شرکت خواهد کرد.

به گزارش هفته نامه «اشپیگل»، گریپاریس در این نشست به بررسی این ماموریت اتحادیه اروپا در دریای سرخ پرداخت. بر این اساس، کشتی‌های جنگی مستقر از اواسط فوریه 96 کشتی تجاری را از طریق دریای سرخ همراهی کرده‌اند و 12 پهپاد و یک موشک که توسط یمنی ها شلیک شده بود خنثی شدند. این فرمانده هشدار داد که خطر حملات از طرف یمن همچنان حاد است. در 29 آوریل، یمنی ها برای اولین بار موفق شدند با انبوهی از پهپادها بر پدافند هوایی این ماموریت غلبه کنند و به یک کشتی تجاری آسیب بزنند.

دیپلمات های اروپایی همچنین درباره گسترش این ماموریت اتحادیه اروپا گفتگو کردند. آلمان پیشنهاد کرده است که از کشتی‌های جنگی اتحادیه اروپا در دریای سرخ همچنین در آینده برای جلوگیری از قاچاق اسلحه به یمن استفاده شود.

به این ترتیب حدود سه ماه پس آغاز مأموریت اتحادیه اروپا کشتی های جنگی کافی برای محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ وجود ندارد.

با این حال، بعید است که فرمانده این عملیات کشتی های اضافی دریافت کند. علی‌رغم درخواست فوری فرمانده، تنها بلژیک و هلند تاکنون اعلام کرده‌اند که ممکن است کشتی‌های جنگی را برای محافظت از کشتی‌های تجاری در ماه‌های آینده به این عملیات اختصاص دهند.

نیروی دریایی آمریکا چندی پیش عقب‌نشینی ناو هواپیمابر یوس‌اس‌اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یو‌اس‌اس گریولی را از دریای سرخ به شرق دریای مدیترانه اعلام کرد.

سایت USNI News وابسته به نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد: ناو آمریکایی، منطقه فرماندهی مرکزی آمریکا را بدون مجموعه ناو هواپیمابر ضربتی یا گروه آبی خاکی برای اولین بار از ماه اکتبر ترک کرده است.

عقب‌نشینی این کشتی‌های جنگی آمریکا در پی ادامه عملیات نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی اعلام شده است.

ریاست دور‌ه‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا چالشی برای بروکسلقرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • موسوی: اگر منطقه ناامن شود همه کشورهای آن آسیب می‌بینند
  • تاکید سازمان همکاری اسلامی بر لزوم تحریم همه‌جانبه اسرائیل
  • وزیر خارجه: قطع روابط با اسرائیل در توقف نسل کشی مهم است
  • اختلال در عملیات دریای سرخ اتحادیه اروپا
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش؛ برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها