Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیداصغر مطهری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از نگرانی های ما در آتش سوزی ها، سرایت آتش مراتع ترکمنستان به عرصه های خاک ایران است که البته این مشکل در سال های گذشته تجربه شده است.

وی با بیان اینکه مراتع واقع در نوار مرزی ۲ کشور به لحاظ پوشش گیاهی، بسیار غنی است، افزود: بارندگی های مناسب امسال سبب شده تا پوشش گیاهی در مراتع این مناطق وضعیت بسیار مناسبی داشته باشد که البته با گرم شدن هوا و خشک شدن گیاهان، خطر آتش سوزی در کمین این عرصه ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: پیش از این پیگیری هایی از سوی استان خراسان شمالی در سطح ملی برای جلب مشارکت و همکاری بین ۲ کشور همسایه برای انجام اقدامات مشترک در حوزه مدیریت زیستگاه ها و تنوع زیستی انجام شده است اما درخواست ما این است برای جلوگیری از خسارت های آتش سوزی ها و جلوگیری از سرایت آتش به مرزهای ۲ کشور، همکاری ها و فعالیت های مشترک به صورت جدی تر پیگیری شود.

مطهری افزود: منطقه سخت گذر و کوهستانی گلیل - سرانی در شهرستان شیروان، از مناطق بسیار حساس به آتش سوزی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی درباره دیگر مناطق پرخطر و پرتنش این استان از نظر حوادث آتش سوزی گفت: قرخود در شهرستان مانه و سملقان و نیز مناطق سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین از دیگر مناطق پرتنش به لحاظ آتش سوزی هستند.

آسیب آتش سوزی به نوار مرزی

سرهنگ موسی الرضا حیاتی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی هم گفت: در هنگام آتش سوزی مرزبانان ما وارد عمل می‌شوند اما، اگر آتش مربوط به مناطق مرزی دوطرف باشد باید هماهنگی انجام شود تا بتوانیم آتش را خاموش کنیم که این امر کار را سخت و کند می‌کند.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک زمینی با کشور ترکمنستان است که در محدوده شهرستان‌های بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و مانه و سملقان واقع است.

این استان دارای حدود ۱۰۰ هزار نفر مرزنشین متشکل از اقوام ترک، کرد، تات و ترکمن در مناطق مرزی جمهوری ترکمنستان است که از طریق دامپروری و کشاورزی امرار معاش می‌کنند.

براساس دیدار دیپلماتیک بین فرماندهان مرزبانی دو کشور که سال ۹۵ در ایستگاه راه آهن «آک یایلا» در خاک ترکمنستان صورت گرفت، مقرر شد، طرفین برای جلوگیری از بروز آتش سوزی در نقطه صفر مرزی در طول نوار مرزی ایران و ترکمنستان، به مأموران خود آموزش‌های لازم را بدهند.

هدف از این تفاهم نامه، همکاری بین مرزبانان ۲ کشور برای مهار آتش سوزی بود که احتمال بروز آتش سوزی در تابستان با افزایش دمای هوا و خشک شدن درختچه‌های گز در نقطه صفر مرزی افزایش می‌یابد.

براساس این تفاهم نامه، قرار شد در صورت مشاهده آتش سوزی در منطقه صفر مرزی، مأموران مرزبانی ۲ کشور بلافاصله با برافراشتن پرچم در روز و نوردهی چراغ در شب به یکدیگر اطلاع داده و برای فرونشاندن کانون آتش اقدامات لازم را انجام دهند.

در آتش سوزی‌های نوار مرزی ایران و ترکمنستان در سال ۹۶، حدود ۳۰ هکتار از منابع طبیعی خراسان شمالی در آتش سوخت.

۷۱۸۵/۵۱۳۲‏‬

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکمنستان آتش سوزی مراتع خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۶۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی وضعیت جوی برای استان‌های شمالی در آخر هفته

حسین ظفری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای روز چهارشنبه و پنجشنبه برای برخی از استان‌های کشور بیان کرد: برای روز چهارشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل، تحت تأثیر سامانه جوی و هشدارهای سطح نارنجی خواهند بود.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برای روز پنجشنبه نیز برای استان‌های خراسان رضوی، شرق خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی، ارتفاعات سمنان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران و گلستان هشدار سطح نارنجی اعلام شد.

در ادامه این عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی را برای استان‌های ذکر شده پیش‌بینی کرد.

ظفری در پایان پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی را توصیه کرد.

کد خبر 6099784

دیگر خبرها

  • خراسان شمالی میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • طرح نور در خراسان شمالی با بهترین شکل انجام شده است
  • مهار آتش سوزی در فروشگاه پلاسکو در هسته مرکزی شهر اهواز+عکس
  • هشدار نارنجی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • هشدار نارنجی در آخر هفته برای استان‌های شمالی
  • هشدار نارنجی وضعیت جوی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • تلاش برای افزایش مراودات تجاری با کشور ترکمنستان
  • درخواست پیگیری بازگشایی گذر مرزی پرسه‌سو در سفر رییس جمهور
  • رگبار باران و رعدوبرق در ۶ استان کشور طی امروز / بارش‌ها در کدام مناطق تشدید می‌شود؟
  • بانوان وزنه‌بردار خراسان شمالی در مسابقات قهرمانی کشور حضور دارند