Web Analytics Made Easy - Statcounter

لیگ برتر انگلیس که برحسب آمارهای بسیاری پر مخاطب‌ترین لیگ دنیای فوتبال به شمار می‌رود، در طول تاریخ غنی خود، ستارگان متعددی را دیده است.

طرفداری- لیگ برتر انگلیس، بالاترین سطح در فوتبال این کشور است که هر ساله با شرکت ۲۰ تیم برگزار می‌شود. در این مطلب مروری اجمالی بر تاریخچه و رکوردهای لیگ برتر انگلیس خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ریشه‌ها و تاریخچه لیگ برتر انگلیس

تغییرات لوگوی لیگ برتر در طول سالیان

فصل ۲۰-۲۰۱۹، بیست و هشتمین دوره لیگ برتر انگلیس پس از شکل گیری این رقابت‌ها در سال ۱۹۹۲ خواهد بود. 

پس از جلسات متعدد بین مقامات فوتبالی، بازیکنان و شبکه‌های تلویزیونی، سطح اول فوتبال انگلیس در ماه می۱۹۹۲ از لیگ فوتبال اعلام استقلال کرد و بدین ترتیب لیگ برتر شکل گرفت. اولین دوره این مسابقات در روز شنبه، ۱۵ آگوست همان سال آغاز شد.

از قهرمانی آرسنال شکست ناپذیر گرفته تا روز پایانی فوق العاده فصل ۱۲-۲۰۱۱ و همچنین قهرمانی اعجاب انگیز لسترسیتی، لیگ برتر کورس‌های جذابی را به خود دیده است. در حال حاضر منچستریونایتد با ۱۳ عنوان قهرمانی، پر افتخارترین تیم تاریخ این مسابقات محسوب می‌شود.

باشگاه تعداد قهرمانی آخرین قهرمانی منچستریونایتد 13 2012-13 چلسی 5 2016-17 منچسترسیتی 4 2018-19 آرسنال 3 2003-4 بلکبرن 1 1994-95 لسترسیتی 1 2015-16

جمعا ۴۹ باشگاه در فصول مختلف لیگ برتر بازی کرده‌اند که در این میان، آرسنال، چلسی، اورتون، لیورپول، منچستریونایتد و تاتنهام از همان فصل اول تا به الان در رقابت‌ها حضور داشته‌اند.

در پایان هر فصل، سه تیم آخر جدول به دسته پایین‌تر سقوط می‌کنند و سه تیم از چمپیونشیپ (دو تیم برتر آن لیگ به صورت مستقیم صعود می‌کنند و تیم سوم با برگزاری نیمه‌نهایی و فینال پلی آف بین تیم‌های رده سوم تا ششم چمپیونشیپ تعیین می‌شود) جای آن‌ها را می‌گیرند. 

تنها استثنا در این رابطه فصل ۹۵-۱۹۹۴ بود که لیگ برتر تصمیم گرفت تیم‌های شرکت کننده را به بیست تیم کاهش دهد. در نتیجه در پایان فصل ۹۵-۱۹۹۴ کریستال پالاس به نوریچ، لسترسیتی و ایپسوویچ ملحق شد و همراه آن‌ها به دسته پایین‌تر رفت و دو تیم جای آن‌ها را در لیگ برتر گرفت.

تغییرات نام مسابقات لیگ برتر انگلیس

بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۶، هر فصل از لیگ برتر با نام یک اسپانسر در آمیخته بود. از سال ۹۴-۱۹۹۳ آن را با نام FA کارلینگ چمپیونشیپ می‌شناختند و سپس از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴، حامی مالی این رقابت‌ها بارکلیکارد بود. بعدا نام لیگ به FA بارکلیز پرمیرشیپ تغییر کرد. از فصل ۸-۲۰۰۷ نام رقابت‌ها بارکلیز پرمیرلیگ بود. فصل ۱۶-۲۰۱۵ آخرین فصلی بود که نام لیگ با نام حامی مالی آن ادغام شده بود و از فصل ۱۷-۲۰۱۶ این رقابت‌ها را صرفا لیگ برتر خطاب می‌کنند. 

پر افتخارترین تیم‌ها، مربیان و بازیکنان لیگ برتر انگلیس

منچستریونایتد قهرمان اولین دوره لیگ برتر بود که با فاصله ۱۰ امتیازی نسبت به استون ویلا به آن دست یافت. در مجموع تنها شش تیم مختلف در لیگ برتر قهرمان‌ شده‌اند که آخرین آن‌ها لسترسیتی بود. آن‌ها یک سال پس از این که در لحظات آخر خودشان را در لیگ نگه داشتند، با کلودیو رانیری تاریخ‌سازی کردند.

سر الکس فرگوسن که منچستریونایتد را به هر سیزده قهرمانی‌اش در لیگ برتر رسانده است، پر افتخارترین سرمربی تاریخ این رقابت‌ها محسوب می‌شود. او که از سال ۱۹۹۲ تا پایان فصل ۱۳-۲۰۱۳ هدایت شیاطین سرخ را در دست داشت، همچنین طولانی‌ترین دوره مربیگری در لیگ را با ۲۱ سال حضور در اولدترافورد در کارنامه دارد. 

رایان گیگز که در تمامی قهرمانی‌های لیگ برتری منچستریونایتد عضویت داشته است، در مجموع ۶۳۲ بار در این رقابت‌ها به میدان رفت تا پس از گرت بری (۶۵۳) بیشترین تعداد بازی در تاریخ لیگ برتر را داشته باشد. 

مهاجم سابق نیوکاسل، بلکبرن و ساوتهمپتون یعنی آلن شیرر، با ۲۶۰ گل زده بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر انگلستان به شمار می‌رود. او و وین رونی تنها بازیکنانی هستند که از مرز ۲۰۰ گل در رقابت‌های لیگ برتر عبور کرده‌اند. 

از فصل ۲-۲۰۰۱، چهار تیم برتر لیگ به رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا می‌‌کنند و تیم پنجم هم در لیگ اروپا شرکت می‌کند. در صورت قهرمانی تیمی از پنج تیم بالای جدول در لیگ کاپ یا جام حذفی، تیم‌های ششم و هفتم جدول هم شانس حضور در رقابت‌های اروپایی را پیدا می‌کنند.

نمایندگان اروپایی لیگ برتر از زمان تأسیس این لیگ افزایش پیدا کرده‌اند. برای مثال در فصل اول لیگ برتر، تنها تیم قهرمان جواز حضور در لیگ قهرمانان را کسب کرد و تیم‌های دوم و سوم راهی جام یوفا (لیگ اروپای فعلی) شدند.

تاریخ شروع فصل آینده لیگ برتر انگلیس

فصل ۲۰-۲۰۱۹ لیگ برتر انگلیس از روز جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ با بازی لیورپول-نوریچ آغاز می‌شود و بر اساس زمانبندی فعلی، در روز شنبه ۱۷ می ۲۰۲۰ به اتمام خواهد رسید. 

برنامه کامل فصل ۲۰-۲۰۱۹ لیگ برتر انگلیس

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۰۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناگر نابغه سندروم داون مهابادی در مسابقات قهرمانی کشور حضور دارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، بیست و هفتمین دوره رقابت‌های شنای قهرمانی کشور و پانزدهمین دوره مسابقات با نظارت مستقیم IPC برگزار می‌شود.

این دوره از رقابت ها طی روزهای سیزدهم وچهاردهم اردیبهشت ماه و در تهران  برگزار و شاهو محمدی از شهرستان مهاباد به همراه تیم استان در مسابقات حضور خواهد داشت.

گفتنی است نتایج بدست آمده توسط شرکت کنندگان در جدول رنکنیگ IPC به ثبت خواهد رسید.

 

 

دیگر خبرها

  • اولین قهرمانی چلسی در لیگ برتر انگلیس با برتری 2-0 مقابل بولتون (30 آوریل، 2005) / فیلم
  • شناگر نابغه سندروم داون مهابادی در مسابقات قهرمانی کشور حضور دارد
  • مروری بر چند خبر کوتاه از ورزش قزوین
  • رسمی؛ لسترسیتی قهرمان چمپیونشیپ در فصل 2023/24
  • برگزاری رقابت‌های تنیس دختران ۱۲ غرب آسیا
  • پرسپولیس فعلا سهمیه مستقیم لیگ نخبگان را در جیب دارد
  • موافقت باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس با سقف هزینه؛ منچسترسیتی و منچستریونایتد مخالف!
  • همیلتون: تمام عمرم منتظر قهرمانی آرسنال بودم
  • بازخوانی کارنامه 8 تیم برتر جام حذفی؛ 3 قهرمان در کنار 5 مدعی
  • تیم ساوالان قهرمان مسابقات لیگ برتر فوتسال استان اردبیل شد