Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام رمضانعلی‌زاده با بیان‌اینکه پاداش مضاعف شهیدان درعصر غیبت به دلیل تحمل سختی‌ها برای ماندگاری در جاده ولایت است، گفت: مومنی که صبر نداشته باشد ایمانش بی اثر است. با فضیلت صبر انسان به اوج ایمان می‌رسد.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: دعای غیبت که معروف به دعای معرفت است، به دو گونه کوتاه و طولانی بیان شده، بخش کوتاه آن از امام صادق(ع) در کتاب «کافی» شیخ کلینی، «غیبت» نعمانی و «کمال الدین» شیخ صدوق آمده اما بخش طویل آن به واسطه عثمان بن سعید از امام زمان(عج) نقل شده است و در «کمال الدین» شیخ صدوق، «مصباح المتهجد» شیخ طوسی و «جمال الاسبوع» سیدبن طاووس بیان شده و در فضایل آن آمده: در روز جمعه اگر انسان فرصت قرائت هیچ دعایی را نیافت، نسبت به خواندن این دعا اهتمام داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به این توصیه و تاکید و به منظور بررسی فرازهای این دعا سلسله گفت وگوهایی را با حجت الاسلام «عباس رمضانعلی زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت داشته ایم که در ادامه بخش هفتم آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام «عباس رمضانعلی زاده» با اشاره به فراز دیگری از دعای غیبت امام عصر(عج) اظهار کرد: در ادامه این دعا به فراز «وَعافِني مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَکَ؛ و از آنچه خلقت را آزموده اي، مرا معاف دار» می رسیم.

 

وی با بیان اینکه در این فرازهای دعا پیرامون رمز ماندگاری انسان در مسیر ولایت سخن گفته ایم، تصریح کرد: در شماره های گذشته سه راه ماندگاری اعلام شد و در این گفتگو نیز سه راه دیگر بیان می شود.

 

رمضانعلی زاده با اشاره به اینکه در این فراز از دعا عافیت در تمامی امتحان ها و آزمون‌های سخت دوران غیبت را طلب می کنیم، تصریح کرد: در روایتی از پیامبر (ص) سوال شده است که در شب قدر از خداوند چه چیزی بخواهیم که ایشان پاسخ دادن عافیت، از این جواب حضرت در می یابیم که همه عافیت ها را شامل می شود.

 

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: عافیت شامل مولفه های روحی، جسمی، دنیایی، آخرتی، برزخی، دینی، عقیدتی و غیره است. از آنجایی که یکی از فلسفه های غیبت امام زمان (عج) امتحان شدن مردم است لذا در دوران غیبت به آزمون‌ها و امتحانات سخت مبتلا هستیم.

 

وی با بیان اینکه امامان معصوم علیه السلام به عنوان رهبران مذهبی راه عبور از فتنه ها مشکلات عصر غیبت را به پیروان خود ارائه داده‌اند، گفت: بر اساس این راهها انسان در برابر فتنه ها و مشکلات نباید عقب نشینی کند و گرفتار شک و تردید شود بلکه باید امیدوارانه جاده ولایت را بپیماید.

 

رمضانعلی زاده با بیان اینکه یکی از راهکارها برای در امان ماندن از آزمون های دوران غیبت پناهندگی به علمای ربانی و فقها است، اضافه کرد: امام زمان (عج) فرمودند: «أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ ؛ امّا در رویدادهاى زمانه، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم.»

 

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: رساله ها و کتابهای مراجع تقلید دینی برگرفته از آیات قرآن و روایات ائمه اطهار علیهم السلام است لذا امام زمان (عج) مردم را در عصر غیبت به آنان ارجاع دادند.

 

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) فرمودند که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی وارد نشود، گفت: این توصیه حضرت امام امروز باید مورد توجه تمام آحاد جامعه قرار گیرد.

 

رمضانعلی زاده با بیان اینکه مقاومت و ایستادگی در برابر مشکلات یکی دیگر از راه های در امان ماندن بر اثر فتنه های آخرالزمانی است که پاداش آن نیز شهادت مطرح شده است تصریح کرد: در روایت داریم: «المُنتَظِرُ لأِمرِنا كَالمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ في سَبيلِ اللّه ِ ؛آن كه منتظر فرج ما است، همچون كسى است كه در راه خدا در خون خود تپيده باشد. »

 

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: بر اساس برخی روایات شهیدان عصر غیبت پاداش دو شهید را دارند که پاداش مضاعف شهیدان در این دوران به دلیل سختی های ماندگاری در جاده ولایت است.

 

وی با بیان اینکه دومین راهکار ثبات قدم عصر غیبت، در پیروی از امام است، ابراز کرد: در ادامه دعا می خوانیم: «وَثَبِّتْني عَلي طاعَةِ وَلِيِّ اَمْرِکَ ؛ و بر طاعت وليّ امرت، مرا ثابت قدم بدار».

 

رمضانعلی زاده افزود: امام زمان (عج) در ادامه ولی امر را این‌گونه تعریف می کنند: «الَّذي سَتَرْتَهُ عَنْ خَلْقِکَ وَبِاِذْنِکَ غابَ عَنْ بَرِيَّتِکَ وَاَمْرَکَ يَنْتَظِرُ وَاَنْتَ الْعالِمُ غَيْرُ الْمُعَلَّمِ بِالْوَقْتِ الَّذي فيهِ صَلاحُ اَمْرِ وَلِيِّکَ فِي الاْذْنِ لَهُ بِاِظْهارِ اَمْرِهِ وَکَشْفِ سِتْرِهِ؛ آن که از خلق خويش پنهانش کرده اي پس به اذن تو از مردمان غايب گرديده و [فقط] در انتظار فرمان تو است و تو دانايي، بدون اين که به کسي اعلام کرده باشي که کدامين وقت امر (قيام) وليّ تو صلاحيت دارد، که او را اجازه فرمايي تا امر خويش را آشکار سازد و پرده [غيبت] از خود برگيرد».

 

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه تنها اطاعت از امام مد نظر نیست و از واژه ثبتنی  در می یابیم که ثبات، پایداری و مقاومت در مسیر اطاعت از اوامر امام زمان (عج) مدنظر است، گفت: این نکته ظریف فرق میان پیروان واقعی حضرت را مشخص و مدعیان اطاعت از امام را رسوا می کند که امروزه در انقلاب اسلامی ایران نیز تجربه کرده ایم فرق کسانی را که واقعا از جان و دل مقلد و مطیع امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هستند و کسانی که تنها واژه پیروان خط امام  و رهبری را یدک می کشند.

 

 وی تصریح کرد: در ادامه این دعا راهکار دیگری برای در امان ماندن از فتنه های آخرالزمان ای مطرح شده است: «فَصَبِّرْني عَلي ذلِکَ؛ پس مرا بر آن [غيبت] شکيبايي ده»  یعنی اگر بخواهیم در مسیر ولایت باقی بمانیم و از فتنه آن جان سالم به در ببرد ایم باید صبر پیشه کنیم.

 

رمضانعلی زاده با اشاره به این که کسی راه امام را می‌پیماید که مومن باشد و مومن تنها با صبر به مقام ایمان می رسد، افزود: در روایات صبر به منزله راس الایمان مطرح شده است بنابراین مومنی که صبر نداشته باشد ایمانش بی اثر است.

 

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: در آیات قرآن کریم بیان شده زمانی که جناب طالوت با جالوت و لشکرش مواجه شد تنها خواسته ایشان از خداوند متعال صبر و ثبات بود: «قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ؛ گفتند: «پروردگارا! شکیبایى و استقامت را بر ما فرو ریز؛ ‌و قدم‌هاى ما را ثابت بدار؛ و ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان»».  عرب واژه افرغ را زمانی به کار می برد که آخرین حد و منتها درجه چیزی را طلب می کند مانند ظرف آبی که تا آخرین قطره ممکن در آن آب ریخته شده باشد.

 

وی افزود: در این فراز از دعا به دو نوع صبر اشاره شده است یکی قلبی و دیگری قالبی(قولی و لسانی): «لا اُحِبَّ تَعْجيلَ ما اَخَّرْتَ وَلا تَاْخيرَ ما عَجَّلْتَ؛ تا دوست نداشته باشم زودتر شدن آنچه تو تأخير انداخته اي و تأخير افتادن آنچه تو پيش انداخته اي »که این صبر قلبی است.

 

رمضانعلی زاده اضافه کرد: صبر قلبی به این معنا است که انسان با وجود آن که برای تعجیل در ظهور امام زمان (عج) تعالی می کند نباید تعجیل بی جا و یا حتی تاخیر بی جا را طلب کند.

 

وی با اشاره به اینکه دومین نوع صبر مطرح شده در این دعا صبر قالبی یا همان قولی و لسانی است، گفت: در این دعا می خوانیم: «وَلا کَشْفَ ما سَتَرْتَ وَلاَ الْبَحْثَ عَمّا کَتَمْتَ وَلا اُنازِعَکَ في تَدْبيرِکَ وَلا اَقُولَ لِمَ وَکَيْفَ وَما بالُ وَلِيِّ الاْمْرِ لا يَظْهَرُ قَدِ امْتَلاَتِ الاْرْضُ مِنَ الْجَوْرِ وَاُفَوِّضُ اُمُوري کُلَّها اِلَيْکَ؛‌ و از آنچه تو پوشيده داشته اي پرده برنگيرم و از آنچه کتمان فرموده اي کاوش نکنم، و در تدبيري که داري با تو ستيز ننمايم و نگويم چرا و چگونه و به چه جهت وليّ امر آشکار نمي شود و حال آن که زمين از ستم پُر گشته است [بلکه] تمام امور خويش را به تو واگذار نمايم».

 

رمضانعلی زاده در پایان خاطر نشان کرد: با فضیلت صبر انسان به اوج ایمان می رسد که همان تسلیم شدن در برابر تدبیرات و دستورات الهی است و تمام امور را به خداوند متعال واگذار می کنیم.

 

پایان پیام/376

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت اوقات فراغت مجلس خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد اردبیل کانون مساجد استان بوشهر صفاری نطنزی دعای غیبت فتنه آخرالزمان مرکز تخصصی مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۱۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشهد میزبان هوای سالم؛ ۱۷ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،   براساس اطلاعات دریافتی از مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد هوای این کلانشهر با میانگین شاخص کلی کیفیت هوای ۲۴ ساعته امروز دوشنبه ۱۷ اریبهشت  با ۷۳‌ای کیو آی سالم و در وضع  قابل قبول است.

هوای این کلانشهر با شاخص کیفیت لحظه‌ای هوای   ۹۳‌ای کیو آی هم،   هم  اکنون سالم و در وضع  قابل قبول است.

مقایسه عدد شاخص کلی ۲۴ ساعته هوای امروز مشهد با عدد ۷۲ دیروز نشانگر  یک درجه  افزایش حجم آلاینده‌ها در هوای این کلانشهر است.

به شهروندان توصیه شده است:
با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در حفظ سلامت هوای شهر بکوشند.


رسالت، لشکر، ویلا، سجاد، صدف، خیام جنوبی، چمن، شهر، امامیه، کریمی، خیام شمالی، پایانه امام رضا (ع)، مفتح، ماشین‌ابزار، آوینی و سرافرازان ایستگاه‌های فعال سنجش آلودگی هوا در مشهد است.

قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای. کیو. آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و از ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای. کیو. آی نیز به معنای آلوده برای همه سنین است.

شاخص کلی کیفیت هوا از ۲۰۱ تا ۳۰۰ ای. کیو. آی هوا را در وضع اضطرار و بالاتر از عدد ۳۰۰ در وضع بحرانی قرار می‌دهد.
شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای. کیو. آی به معنای وضع پاک هوا و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای. کیو. آی به معنای هوای سالم است.

دیگر خبرها

  • مادر شهیدان «جوینی» به فرزندان شهیدش پیوست
  • افشاگری درباره غیبت‌های مشکوک برخی نمایندگان مجلس
  • برگزاری همایش شیخ کلینی درمشهد
  • معنای رفتار مختلف گرگ‌ها در گله (فیلم)
  • لیست بازیکنان بایرن مونیخ برای سفر به مادرید؛ غیبت ۴ بازیکن
  • نشست زمین برای چهارمین بار در خیابان شهیدان کاظمی + عکس
  • تکرار نشست زمین در خیابان شهیدان کاظمی/عمق فرونشست ۴ متر است
  • نشست زمین و ترکیدگی لوله در خیابان شهیدان کاظمی
  • شهیدان راهنمایان جامعه محسوب می‌شوند
  • مشهد میزبان هوای سالم؛ ۱۷ اردیبهشت