Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل زندان‎ها و اقدامات تامینی استان یزد با بیان این که مواد مخدر و سرقت عمده جرائم مددجویان مجموعه زندان ‎ های این استان است، از کاهش 25 درصد جمعیت کیفری زندان‏‏های استان به دنبال فرمان عفو مقام معظم رهبری بمناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش ایسنا، رضا ذوالفعلی نژاد ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه در نشست خبری با خبرنگاران که در مجتمع فرهنگی آموزشی شهید مصطفی احمدی روشن کانون اصلاح و تربیت استان یزد برگزار شد، اعلام کرد: استان یزد در حال حاضر دارای دو زندان در مرکز استان، یک زندان در شهرستان اردکان، دو بازداشتگاه در شهرستان های خاتم و ابرکوه و یک کانون اصلاح و تربیت در مرکز استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که 96 درصد از زندانیان استان را مرد تشکیل می‎دهد، افزود: بیشترین زندانیان استان یعنی 57 درصد آنها مربوط به جرائم مواد مخدر هستند و بعد از آن سرقت با فراوانی 21 درصد بیشترین مددجویان زندان های استان را به خود اختصاص داده اند.

وی یکی از مهمترین اهداف سازمان زندان‎‎ها در کنار اقدامات تامینی را اهتمام به موضوع اصلاح و تربیت آنها از طریق متنبه کردن و ارائه آموزش‌های لازم به آنها جهت بازگشت سالم آنها به جامعه ذکر کرد و گفت: البته موضوعات پیشگیری و اصلاح زندانیان یک مقوله فراقوه‎‎ای و فرابخشی است که می‎تواند در کاهش جمعیت ورودی به زندان‎ها موثر واقع شود.

مدیر کل زندان‎های استان با اشاره به فعالیت 25 روحانی در مجموعه زندان‎های استان، از فعالیت آنها در قالب برگزاری کلاس‎های عقیدتی، اخلاقی، احکام و نهج البلاغه و برگزاری نمازهای جماعت در سه وقت شرعی خبر داد.

وی از وجود 26 باب نمازخانه در مجموعه زندان‎های استان نیز خبر داد و گفت: اداره کل زندان‎های استان در سه سال متوالی گذشته در حوزه اقامه نماز رتبه‎های اول تا سوم را در بین دستگاه‎های اجرایی به خود اختصاص داده است.

وی اهتمام به فعالیت‎‎های کتاب و کتاب خوانی را از دیگر فعالیت ‎ های حوزه فرهنگی و تربیتی زندان خواند و گفت: در حال حاضر مجموعه زندان‎های استان داری شش باب کتابخانه با 46 هزار جلد کتاب است و توانسته در جشنواره رضوی سال گذشته در حوزه مقام نخست را از آن خود کند.

وی افزود: همچنین کتابخانه زندان مرکزی ضمن کسب مقام اول هفته کتاب در کشور، به عنوان اولین پایگاه کتاب و کتابخوانی در زندان‏های کشور انتخاب شد.

ذوالفعلی‎نژاد با اشاره به این که 75 درصد از مددجویان زندان‎ها افراد کم سواد و بی‎سواد هستند، از ارائه آموزش‎‎های سوادآموزی از نهضت سواد آموزی تا تحصیلات تکمیلی در زندان‎های استان خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر 123مددجو در مقطع نهضت سوادآموزی، 229 نفر در مقاطع متوسطه اول و دوم و 32 نفر نیز دانشجوی علمی و کاربردی در رشته حقوق ثبتی هستند که چهار نفر از آنها نیز فارغ التحصیل شده‎اند.

وی به فعالیت‏‏های قرانی در زندان‎های استان نیز اشاره و اضافه کرد: سالانه بین 5 تا 6 هزار مددجو در زندان‎های یزد در کلاس‎های قرآنی زندان شرکت می‎کنند و در حال حاضر 753 نفر در زندان‎های استان حافظ نیم تا 30 جزء قرآن و سه نفر نیز حافظ کل قرآن کریم هستند.

وی فعالیت‎های ورزشی زندانیان را از اقدامات اصلاحی و تربیتی در مجموعه زندان‎های استان با توجه به امکانات مناسب ورزشی در آنها عنوان کرد و گفت: بیشترین اوقات زندانیان در این بخش صرف می‎شود و خوشبختانه افتخارات زیادی را برای زندان‏های استان مانند کسب مقام اول مسابقات زورخانه‎ای کشور در سال 96 و مقام سوم این مسابقات در سال گذشته را به همراه داشته است.

مدیر کل زندان‎های استان به اقدامات عمرانی زندانهای استان نیز به منظور کمک به اصلاح زندانیان اشاره و از آن جمله به ایجاد 1800 مترمربع فضای خوابگاهی در زندان مرکزی یزد و 200 متر مربع در زندان شماره دو یزد، 700 مترمربع فضای اداری و سه واحد ملاقات خصوصی در زندان مرکزی و بازسازی کانون اصلاح و تربیت یزد در قالب 550 مترمربع فضای بی‎نظیر دارای معماری سنتی با پیشرفت فیزیکی 70 درصد، اشاره کرد.

وی از مهمترین اقدامات اصلای و تربیتی در زندان‎های استان یزد را اهتمام ویژه به موضوع حرفه‎آموز و اشتغال بیان کرد و گفت: 4500 مددجو در 70 رشته مهارتی آموزش دیده‌اند که 70 درصد آنها در آزمون پایانی موفق به اخد گواهینامه شده‏‏‌اند.

به گفته وی، در حال حاضر 1560 نفر به اشتغال مشغول هستند که 1028 نفر آنها در مشاغل غیرمولد و 532 نفر در شغل‎های مولد مشغول فعالیت و کسب درآمد هستند.

وی به موفقیت زندان‏های استان در مقوله اشتغال خارج از زندان در قالب تفاهم نامه با متقاضیان بخش‎های خصوصی و دولتی اشاره و در این باره از اشتغال خارج از زندان 220 مددجو در سال گذشته خبر داد.

ذوالفعلی نژاد از کسب عنوان نخست اشتغال در زندان های استان یزد براساس ارزیابی سازمان زندان‎ها و اقددامات تامینی کشور یاد کرد و در ادامه از فعالیت‎‎های موثر بهداشتی و درمانی برای زندانیان از بدو ورود به ویژه در مقوله ترک اعتیاد خبر داد و افزود: در یک سال اخیر 1187 نفر تحت پوشش متادون درمانی قرار گرفته‎اند.

وی استان یزد را با 108 زندانی تحت مراقبت با پابند الکترونیک در راستای کاهش جمعیت کیفری پس از تهران، استان دوم ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 19 زندانی جرائم درجه پایین در استان از طریق پابند الکترونیک تحت مراقبت هستند.

ذوالفعلی نژاد به تاثیر فرمان عفو مقام معطم رهبری بمناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کاهش جمعیت کیفری زندان‏‏های استان اشاره کرد و گفت: از 1853 نفر مددجوی مشمول عفو، 874 نفر از زندان‏های استان آزاد و 979 نفر نیز مشمول تخفیف مجازات شدند و در مجموع 25 درصد از جمعیت کیفری زندان‎‎های استان را کاهش دادند.

به گفته وی، بمناسبت هفته قوه قضاییه مقدمات آزادی 10 نفر از زندانیان استان نیز فراهم شده که 5 نفر از آنها شامل 4 مرد و یک زن در یکشنبه آینده آزاد می‏‏‌شوند و پنج نفر دیگر نیز تا پایان هفته آزاد خواهند شد.

این مقام مسئول یکی دیگر از اقدامات سازمان زندان ها در جهت کاهش جمعیت کیفری زندانها را انتقال زندانیان اتباع بیگانه به کشورشان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 12 درصد از زندانیان استان را اتباع بیگانه تشکیل می‏‌دهند و در مجموع طی دو سال گذشته 159 نفر از آنها به کشورشان بازگشت داده شده‎‎اند.

وی ارتقای عملکرد شورهای حل اختلاف در زندانهای استان را در کاهش جمعیت کیفری یادآور شد و تصریح کرد: در سال گذشته 1237 پرونده در این شوراها مطرح شده که 791 مورد از انها منجر به صلح و سازش و آزادی 425 نفر از زندانیان استان شده است.

وی همچنین به اخذ رضایت قصاص در مورد هشت مورد از اولیای دم در سال گذشته اشاره کرد و از فعالیت‎‎های ستاد دیه استان به آزادی 182 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد مالی با مجموع شکایت 41 میلیارد تومان که 35 میلیارد تومان آن از طریق جلب رضایت شکات تامین شده است، اشاره کرد.

ذوالفعلی نژاد افزود: در سه ماهه اول امسال نیز با برگزاری 12 جشن گلریزان 29 زندانی جرائم مالی غیرعمد با شکایت 11.7 میلیارد تومان که 11 میلیارد تومان آن با جلب رضایت شکات تامین شد، از بند زندان رهایی یافتند.

مدیر کل زندان‏‏های استان یزد در پایان نیز به فعالیت شش انجمن حمایت از خانواده‎های زندانیان در استان اشاره کرد و گفت: علاوه بر حمایت‎های مالی و معنوی از این خانواده‏‏ها و تلاش برای تغییر نگاه جامعه به خانواده زندانیان در جهت کاهش آسیب‎های اجتماعی در معرض آنها، در سال گذشته دوره های آموزشی مهارت های اخلاقی و رفتاری برای زندانیان و خانواده آنها برگزار شد که با استقبال خوبی همراه بود.

گفتنی است، در پایان نیز ضمن پاسخ به سئوالات خبرنگاران، از ساختمان در حال ساخت کانون اصلاح و تربیت استان نیز بازدید صورت گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زندانی مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۱۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۳ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در اردستان دستگیر شدند

سرهنگ مصطفی صادق زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای اجرای طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقا امنیت اجتماعی در سطح شهرستان اردستنان، طرح جمع آوری معتادان متجاهر و دستگیری خرده فروشان مواد افیونی در دستور کار مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در این طرح ۴۱ نفر معتاد متجاهر از سطح محلات هدف جمع آوری و به مراکز ترک اعتیاد معرفی و با انجام کار دقیق اطلاعاتی نیز تعداد ۲۲ خرده فروش مواد مخدر شناسایی و در چند عملیات کاملاً هماهنگ در مخفیگاهشان دستگیر و به مرجع قضائی تحویل شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان اردستان خاطر نشان کرد: از شهروندان عزیز انتظار داریم هرگونه اخبار و اطلاعات در خصوص خرید و فروش مواد مخدر را از طریق تماس با شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند و مطمئن باشند که به موضوع رسیدگی و با این مجرمان برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

کد خبر 6097189

دیگر خبرها

  • ۶۳ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در اردستان دستگیر شدند
  • عفو بیش از ۲ هزار نفر از زندانیان جرایم غیر سرقت در البرز
  • گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی ‌/ بایدها ‌و نبایدهای حجاج
  • دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت
  • دستگیری ۳ قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد 
  • مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • تصاویر جاسازی ماهرانه مواد مخدر در یک کامیون
  • کشف ۷۴ کیلوگرم حشیش در آبادان
  • ویدیو/ مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • سال‌گذشته زمینه اشتغال ۴۵ هزار نفر زندانی کشور در داخل و خارج زندان فراهم شد