Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:00:08 GMT

سرخ مثل توت فرنگی

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۱۲۹۲۰

سرخ مثل توت فرنگی

اینجا روستای شیان در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی سنندج، نمادی از مردمان تاریخ سازی است که با فرهنگ و هنر خود نقشی سرخ رنگ در تاریخ ایران اسلامی دارند اما اینبار سرخی خود را به محصولی هدیه داده اند که از نژاد این منطقه نیست اما مهمان نوازی کردها این محصول را همنژاد آنان کرده است.

توت فرنگی، میوه ای دل نازک و دل‌بری است که طعم لذیذ آن در جای جای ایران با نام کردستانی ها ثبت شده چراکه بهره برداران این استان همه ساله با تولید حدود ۴۷ هزار تن توت فرنگی در سه هزار و ۴۰۰ هکتار سهمی حدود ۷۵ درصدی در میزان تولید کشور را به خود اختصاص داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرت باعث شده که برخی دستگاه های اجرایی کردستان از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان جهاد کشاورزی و فرمانداری سنندج به فکر بهره برداری از آن به نفع توسعه گردشگری مناطق مختلف از جمله روستاهای ژاورود سنندج بیفتند تا امسال برای دومین بار روستای شیان آغوشش را برای میزبانی از مهمانان دومین جشنواره توت فرنگی کردستان بگشاید.

امروز ششم تیر سال جاری دومین دوره این جشنواره در حالی در آخرین روزهای فصل برداشت این محصول از باغات کردستان برگزار شد که مردم شیان خبر ثبت شدن ۱۶ خرداد در تقویم جشنواره های میراث فرهنگی استان به عنوان روز جشن توت فرنگی شیان را از مسئولان برگزار کنندگان شنیدند تا امیدی تازه در دل آنان برای ارج نهادن به زحمت هایشان باشد.

همانند سال گذشته مردم شیان از چند روز قبل روستای خود را آماده میزبانی از مهمانان کرده بودند به طوری که از بدو ورود به روستا از کودک تا بزرگ مهمان‌نوازی را با راهنمایی میهمانان به محل برگزاری دومین جشنواره توت فرهنگی کردستان نشان دادند.

در ابتدای روستا باید از ماشین پیاده می شدی و با پیاده‌روی ۱۵ دقیقه ای به سمت محل برگزاری می رفتی تا علاوه بر بازدید از طبیعت بکر این روستا بهره بردارانی را نظاره گر باشی که مشغول چیدن دسترنج یکساله خود از باغات طلای سرخ کردستان بودند.

طبق برخی تحقیقات مصرف مداوم توت فرنگی باعث کاهش ابتلای به بیماری فشار خون می شود که دست اندر کاران برگزاری جشنواره برای یادآوری این موضوع و مشارکت دادن شرکت کنندگان در طرح ملی فشارخون ایستگاه سنجش فشارخون را در مسیر رسیدن به جایگاه جشنواره برپا کرده بودند.

پس از این ایستگاه بانوان عضو صندوق خرد زنان روستایی شیان با تعبیه محلی اقدام به معرفی فرآورده های بدست آماده از توت فرنگی کرده بودند که در غرفه هایی محصولاتی همچون انواع شربت، مربا و انواع میوه باغات این روستا را برای شرکت کنندگان عرضه می کردند.

هر چند شاهد تاخیر در برگزاری این جشنواره بودیم اما میزبانی چند کودک اهل این روستا از میهمانان تلخی انتطار را به شیرینی همچون طعم توت فرنگی تبدیل کرده بود به طوری که ۲ نونهال پسر و یک نونهال دختر با لباس محلی از مهمانان استقبال می کردند و به آنان خوش آمد می گفتند.

پس از لحظاتی انتظار مجری ابتدا با گویش هورامی به میهمانان خوش آمد گفت و بعد از آن خیر مقدمش را با زبان های مختلف فارسی، عربی، انگلیسی و کُردی بر زبان جاری ساخت تا میزبانی از هیچ مهمانی فراموش نشده باشد.

مراسم با تلوات قرآن کریم توسط امام جماعت مسجد روستای شیان شروع و پس از آن دهیار روستا خیر مقدمش را با بیان چالش های تولید توت فرنگی آغاز کرد و به نمایندگی از بهره برداران این محصول دست یاری به سوی مسئولان برای حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی دراز کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از جمله سخنرانان این جشنواره بود که گفت: در دنیای کنونی رویدادها از آنچنان قدرتی در معرفی یک مکان و تبدیل آن به مقصد گردشگری موثر است که این کار از عهده کمتر وسیله تبلیعاتی بر می آید.

سیدمحسن علوی با اشاره به نوپا بودن جشنواره توت فرنگی در روستای شیان افزود: منطقه ژاورود به توسعه زیرساخت ها نیاز دارد و لازم است دستگاه های اجرایی قدم های بیشتری در این راستا بردارند.

وی به آمادگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش سیروان سنندج اشاره کرد و گفت: پرداخت تسهیلات بانکی، اعطای مجوز اقامتگاه های بومگردی و رستوران‎‌های سنتی از جمله این حمایت ها است.

اجرای هلپرکی کُردی و پذیرایی از مهمانان توسط پسران سبد بدستی که حامل توت فرنگی و شربت این محصول بودند از دیگر حاشیه هایی بود که شوق مهمانان را برای ادامه حضور در روند جشنواره بر می انگیخت.

اما دومین جشنواره توت فرنگی کردستان همانند دوره اول آن دارای برخی نقاط ضعف از جمله عدم وجود ارتباط اینترنتی، تعداد کم سرویس های بهداشتی و سطل های زباله بود که انتظار می رود با استفاده از ارائه آموزش های بیشتر به مردم روستا در دوره های بعدی برطرف شود.

این جشنواره با تجلیل از ۱۲ نفر از توت فرنگی کاران نمونه استان کردستان به کار خود پایان داد.

بافت معماری روستای شیان از جمله ۱۳ روستای ثبت ملی شده در فهرست آثار ملی است.

بخش سیروان سنندج با ۱۲ هزار نفر جمعیت دارای ۲۳ روستا بوده که معماری هشت روستای آن از جمله هشمیز، حلوان، تخته، شیان، نران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهرستان سنندج بیشترین میزان کشت محصول توت فرنگی را شامل ۲۰ درصد از سه هزار و ۲۰۰ هکتار استان را به خود اختصاص داده و برخی روستاهای آن از جمله شیان قطب تولید این محصول است.

۷۳۴۹ / ‏‬ ۳۰۳۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کردستان سنندج میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۲۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد

حسین اصغری گفت: طی برنامه‌ریزی و مشورت با استان‌ها، پروژه افزایش تولید در مناطق جنوبی کشور از طریق افزایش سطح زیر کشت و عملکرد تولید در واحد سطح و پروژه نگهداری مزارع تولید تابستانه در استان‌های نیمه شمالی کشور برای تولید پاییزه گوجه‌فرنگی در دستور کار این دفتر قرار گرفته است.

به گفته او، انتظار داریم با اجرای این دو پروژه حدود ۳۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی در فصل پاییز با هدف تامین نیاز بازار داخلی و خارجی تولید شود.

اصغری ادامه داد: در پروژه نگهداری مزارع تولید تابستانه گوجه‌فرنگی در استان‌های نیمه شمالی کشور، تلاش می‌کنیم بخشی از تولید به فصل پاییز منتقل شود.

او  افزود: توسعه کشت داربستی گوجه‌فرنگی در استان‌های شمالی کشور مانند قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی از آذر ۱۴۰۲ پیگیری می‌شود، از این رو برای توسعه کشت داربستی این محصول حداقل باید در سطح یک هزار هکتار کار کنیم که هم اکنون هم نمونه‌های موفقی از کشت داربستی در استان‌های قزوین و بخشی از استان فارس داریم.

او افزود: علت تاکید بر توسعه کشت داربستی گوجه‌فرنگی این است که با افزایش تولید، قیمت را کنترل کنیم.

اصغری ادامه داد: برای تولید گوجه‌فرنگی در کشت داربستی، از ارقام فضای باز استفاده می‌شود هرچند که ارقام مشترک و دومنظوره فضای باز و گلخانه‌ای هم داریم.

او توسعه کشت گوجه‌فرنگی در فضای باز در مناطق مستعد با هدف افزایش تولید را از دیگر برنامه‌های این دفتر اعلام کرد و گفت: استان‌هایی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر و خوزستان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی اعلام آمادگی کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • دعوت گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی
  • بازگشت چهره جنجالی به تیم ملی
  • گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی دعوت شد
  • دعوت از گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی
  • محمدعلی گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی دعوت شد
  • تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد
  • دانش‌آموزان کردستانی در جشنواره سفیران سلامت درخشیدند
  • ایران قهرمان کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل شد
  • برداشت توت فرنگی رامیان+تصاویر
  • طلایی شدن تنها سهمیه کشتی فرنگی همدان در جام تختی