ضرورت گفتمانسازی انقلابی در جامعه/آدرس غلط دشمن برای کارگزاران نظام
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۱۳۹۰۵
به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در تازهترین نشست هفتگی شورای هماهنگی و برنامهریزی پراکنده شدن عطر تشییع پیکر ۱۵۰ شهید را در فضای کشور نعمتی بزرگ در ایام سالروز شهادت شهدای هفتم تیر و نیزشهادت رئیس مذهب شیعه، امام جعفر صادق (ع) برشمرد و فضای اینچنین را برای بازگشت به ارزشهای اسلام ناب، تزکیه درون، توجه به سرمایه بزرگ روحیه و عمل انقلابی در استقرار و پایداری انقلاب اسلامی موثر دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این جمعیت ضمن ابراز شرمندگی از اینکه جانبازان از قافله شهیدان بازماندهاند، اما آنان «عند ربهم یرزقون» هستند، با تکرار عهد خود به آن مردان مرد و بهشتیان صادق در تکلیفمداری، تاکید کردند: پرچم ایثار و جانبازی را پابهپای امام و مقتدایمان امام خامنهای (دامت برکاته) را تا رسیدن به فیض شهادت بر دوش میکشیم.
جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در ادامه و در جریان بررسی مسائل داخلی، ضمن تجلیل از طرح تحول قوه_قضاییه مطابق انتظار و هدایتهای مقام معظم رهبری، انرژی و توان ریاست قوه و همکارانش را برای پیشبرد منطقی و زمان بندی شده این اهداف نقطه امید و آرزوی مردم برشمرد.
این جمعیت با توجه به نزدیک شدن انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و نقش گفتمانسازی در این امر اجتماعی، خاطرنشان کرد: هرگونه تحول در امور اجتماعی منوط به شناخت صحیح گفتمان جامعه بوده و مهندسی کینهورزانه نظام سلطه با هدف به انحراف بردن گفتمان اصلی جامعه صورت میگیرد؛ شیوهای که نظام سلطه برای نفوذ، استحاله و براندازی نظامها از آن بهره برده و میبرد.
این جمعیت با یادآوری اینکه بحث تاثیرگذاری درک صحیح از گفتمان و نقش آن در باور، انگیزه، رفتار و حرکت اجتماعی و نیز پایداری در تهدیدها و تحریمها آن چنان حائز اهمیت است که مقام معظم رهبری طی ۲۰ سال گذشته ۶۵ نوبت بحث گفتمان را در دیدارهای مختلف لایهبرداری کردهاند، یادآور شد: فهرست منفعل شدن برخی کارگزاران در مسئولیتهای نظام در فهم غلط از ترفندهای شیطان بزرگ در القای گفتمانهای دروغین خسارات غیر قابل جبران را برای جامعه پیش آورد. جام زهر قطعنامه، برداشتن دیوار بیاعتمادی و بالاخره تلخی وعدههای پوچ در تحمیل برجام و تلاشهای هفتههای اخیر برای تحمیل مذاکره زیر فشار برای به یغما بردن همه مولفههای قدرت نظام برآمده از تئوریهای گفتمانی است که ابتدا فضای ذهنی کارگزاران و تصمیمسازان را به خود مشغول میکند و در مرحله عمل آنها را به سوی فهم غلط و نشانی اشتباه نسبت به دشمن به پیش میبرد.
جمعیت جانبازان با یادآوری جمله طلایی و همیشه ماندگار مقام معظم رهبری که فرمودند «هیچ ایرانی غیرتمند و باشعوری دربارهی نقاط قوت خود معامله نمیکند» را نشان از هشدار رهبری فرزانه دانست که در گام دوم انقلاب دست دشمن را برای تغییر مسیر انقلاب و تحلیل گفتمان ذلت رو میکند و افزود: رهبری در این رابطه تاکید کردهاند «ما باید گفتمان واقعی انقلاب را بر سر دست بگیریم؛ گفتمان یعنی آن فکر رایج بین مردم، مطالبه عمومی مردم. وقتی یک چیزی مطالبه عمومی شد و گفتمان شد به طور طبیعی به عمل نزدیک خواهد شد».
جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی فعالیت جدی رسانه ملی و دستگاههای ترویج فرهنگی به ویژه شورای عالی فضای مجازی در عرصه گفتمانسازی و برداشتن نقاب از چهره ضد گفتمان را ضروری خواند و اعلام کرد: اگر هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز آمریکایی همه زخم خوردگان از آمریکا را به تحسین واداشت، هدف قرار گرفتن پهپادهای ترویج گفتمان ولنگاری و بیهویتی در فضای مجازی هم انتظاری است که مردم از شورای عالی فضای مجازی دارند و همواره برای وقوع آن لحظه شماری میکنند.
جمعیت جانبازان در ادامه، بصیرت و هوشیاری امت اسلام در واکنش به پیشنهاد به اصطلاح معامله بزرگ قرن فلسطینیان و موجه نشان دادن وطن فروشی بعد از اشغال ۷۰ ساله این سرزمین را قابل تقدیر دانست و تصریح کرد: نقش سرمایه جبهه بزرگ مقاومت اسلامی در به صحنه کشیدن انقلابی فلسطینیان و بصیرتی اینچنین برای گفتن «نه بزرگ» به پیشنهاد شیطان بزرگ از اعجازهای انقلاب اسلامی ایران است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: اخبار سیاسی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۳۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گفتمان «شهر زندگی» نظام معنایی را منظم میکند
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان گفت: گفتمان «شهر زندگی» رقیبی برای موضوع یا برنامهای نیست، این گفتمان چتری است تا نظام معنایی را منظم کند، در ادامه و ذیل این گفتمان، برنامهها هم میتواند اجرایی و عملیاتی شود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا احمد مهرشاد امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در هشتمین نشست شهراندیشان با موضوع تبیین گفتمان «اصفهان من شهر زندگی» اظهار کرد: وضعیت اصفهان همچون دیگر فضاهای موجود در کشور و جهان نشان میدهد که مشکلات ما پیچیدهتر و سرمایهها هم محدود شده است.
وی با اشاره به توجه به دو مقوله تمرکز و دقت برای هزینه کردن سرمایهها گفت: گفتمان امری بدیهی است که همه ذیل آن گفتمان، فکر، زندگی و عمل میکنند.
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه جامعه بدون گفتمان باقی نمیماند گفت: یکی از فرمهای شکلگیری گفتمان، طراحی شعاری است که جامعه نسبت به آن اجماع پیدا کند و در نهایت آن شعار به دستمایه اولیه برای شکل گیری گفتمان تبدیل میشود.
مهرشاد با بیان اینکه این دوره مدیریت شهر با شعار اصفهان من شهر زندگی آغاز بهکار کرد، افزود: در آغاز این پژوهش واژگان و زمینههای موجود در فضای ادبیات شهری مانند شهر اسلامی، شهر همگرا، زیست پذیری و شهر زندگی مورد بررسی قرار گرفت، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که زندگی مفهومی است که امکان اجماع گفتمانی دارد.
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان با اشاره به انجام مصاحبه با مدیران و صاحب نظران، کد گذاری منابع، بررسی استاد مختلف، مطالعات مدیریت دانش، آمارنامه و اطلس شهر، مصاحبه با شهردار و معاونان و در مجموع انجام ۸۰۰ نفر ساعت کار پژوهشی گفت: روش علی_ لایهای در طراحی گفتمان شهر زندگی استفاده شد، در این راستا عناوین اصلی بین همه ما باید مشترک شود تا بتوان آن را حل کرد.
وی ادامه داد: در مرحله دوم واکاوی، سنجش و شاخص سازی انجام شد، در این راستا وضعیت امروز اصفهان و بررسی نسبت مفهوم زندگی با مسأله را در دستور کار قرار دادیم.
مهرشاد با اشاره به بازبینی و اصلاح استعارهها و تحلیل محتوای کیفی افزود: بر اساس مطالعات وضعیت موجود اصفهان نشان میدهد که شاخص زیستپذیری اصفهان پایین است و در کنار آن هم احساس زیستپذیری نیز در رده پایین قرار دارد؛ گاهی شاخص نگرانی جامعه به لحاظ زیستپذیری بیشتر از آمارها است.
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از معانی شهر زندگی، شهر قابل زیست است، گفت: هنوز الگوی شهرسازی برای دشت پر خطر فرونشست را طراحی نکردیم، قوانین شهرسازی بر اساس این مخاطرات پیشبینی نشده است.
وی با تاکید بر اینکه واگرایی سیستمی و گسست اجتماعی موجب زیستپذیری کم میشود و حتی احساس آن را هم ایجاد میکند، تصریح کرد: یکی از نمونههای واگرایی سیستمی این است تا حتی زمانی که میخواهیم تبادل ساده داده انجام دهیم، خودش تبدیل به مسئله میشود، همین امر زیستپذیری را دچار خدشه میکند.
مهرشاد با اشاره به اینکه در شهر زندگی باید بهدنبال هم آهنگی و همافزایی باشیم، یادآور شد: در اصفهان اجماع گفتمانی نداریم، اگر نیروهای فعال و مؤثر در اصفهان بررسی شوند میبینیم که هر کدام گفتمان و رویایی را در شهر پیش میبرند، این امر بنابر نتیجه پیمایش انجام شده، حتی به مردم هم سرایت کرده است.
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در لایه چهارم پژوهش به سه استعاره وضع موجود و سه استعاره وضع مطلوب رسیدیم اظهار کرد: در نگاه مردم ما، شهر مثل سرمایهای است که قدم به قدم در حال از دست رفتن است، در نگاه فرهنگی _ اجتماعی یک نوع افسوس به همراه دارد.
وی گفت: مدیریت شهر در انتخاب بعضی واژهها آنجا که با مردم ارتباط دارد، باید دقت بیشتری کند، برای مثال واژه آزادسازی اینگونه به ذهن متبادر میشود که آن ملک یا زمین در تصرف دشمن قرار دارد و واژه آزادسازی برای آن به کار میرود.
مهرشاد با اشاره به اینکه ما نمیتوانیم استعاره خلق کنیم اما مواردی از استعاره را که وجود دارد بازخوانی و فراخوان میکنیم گفت: آنچه برای شهر به آن رسیدیم ققنوس بود، استعارهای که در همه اساطیر به ویژه اسطورههای ایرانی وجود دارد و نماد نامیرا بودن است.
وی ادامه داد: اصفهان در تاریخ خود روزهای تلخ بسیاری دیده است اما نامیرا مانده و حتی پس از آن به شکوه رسیده است، باید بدانیم استعاره ققنوس نفی مشکل نمیکند بلکه میگوید این سرزمین، این خاک، این نظام فرهنگی به رغم مشکلات تاب آوری و ظرفیت گذار را دارد.
مهرشاد یادآور شد: روز ۲۵ آبان برای مردم اصفهان مصداق بارزی از نماد ققنوس است که در یک روز بیش از ۳۰۰ شهید را تشییع کردند، آن مراسم را در همان روز به صحنه باشکوه اعزام فرزندان خود به جبههها تبدیل کردند، در این راستا معتقدم زاینده رود هم با ققنوس نسبتی دارد، ما همچون دیگر شهرها مسیر رودخانه را نه به پارکینگ تبدیل کردیم و نه در آن ساخت و ساز انجام دادیم، زیرا به زایندگی آن ایمان داریم و میدانیم با اینکه مشکل دارد اما زاینده است و از دل مشکلات خودش را عبور خواهد داد.
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: شهرداری هم اگر میخواهد به نیک نامی عمل کند، باید یک اسطوره برای خودش داشته باشد، که آن اسطوره میتواند «شیخ بهایی» باشد، شخصیتی که تدبیر و قدرت را توأمان دارد، اگر شهرداری خود را به قامت شیخ بهایی نزدیک کند تعامل مردم با این نهاد به گونهای دیگر خواهد شد.
وی تاکید کرد: در حوزه شهروندان باید بازتولید هویتی را انجام دهیم، بدانیم شهر زندگی، شهر روایت مند است، در شهر زندگی به روایتهای شهر توجه میشود، اول شهر را میخوانند و بعد مینویسند، زیرا در این نگاه، شهر را موجود زنده میدانند.
مهرشاد با بیان اینکه پروژههایی نظیر ارگ جهان نما و میدان امام علی (ع) ممکن است در زمان خود طرحهای خوبی بوده باشند اما نمادهایی از گوش ندادن به روایت شهر هستند، مدیریت شهر اگر قرار است ساخت و سازی انجام دهند یا اقدامی داشته باشد باید روایت شهر را بشنوند تا ماندگار شود.
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان گفت: گفتمان «شهر زندگی» رقیبی برای موضوع یا برنامهای نیست، این گفتمان چتری است تا نظام معنایی را منظم کند، در ادامه ذیل این گفتمان برنامهها هم میتواند اجرایی و عملیاتی شود.
کد خبر 749848