Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@22:40:09 GMT

چگونه گیاهان خانگی را سم پاشی کنیم؟

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۱۵۱۱۵

چگونه گیاهان خانگی را سم پاشی کنیم؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها کلماتی مثل «ارگانیک» و «محصولات سالم» از واژه‌های پرتکرار مکالمات روزمره ما شده‌اند، چون همه می‌دانند مصرف سموم علیه آفات و بیماری‌ها آن‌قدر بالا گرفته که کمتر محصولی را می‌توان عاری از آن‌ها دانست. متاسفانه سال به سال مصرف سموم نیز رو به افزایش است و این خود باعث مقاومت آفات شده و نسل به نسل قوی‌تر می‌شوند حتی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید: آفت‌کش‌های گیاهی و دوستدار محیط زیست را بشناسید

آمار نشان می‌دهد ۵۰۰ نوع حشره آفت نسبت به یک یا چند سم آفت‌کش مقاومت نشان داده‌اند. علاوه بر این مصرف سموم عوارض دیگری هم دارد. مثلا آلودگی محیط‌زیست به مواد شیمایی ماندگار، آلودگی آب و منابع غذایی دام‌ها، آلودگی آب‌های زیر زمینی، طغیان کردن جمعیت حشرات به دلیل نابود کردن دشمنان طبیعی شان و انتقال باقیمانده سموم به مصرف‌کننده نهایی که ما هستیم.

برای سم‌پاشی درختان از آفت‌کش‌های گیاهی استفاده کنید

پرمصرف و کم‌مصرف‌های کشور

میزان مصرف سالانه سموم دفع آفات کشاورزی در ایران حدود ۲۴۰۰۰ تن است که از این میزان حشره‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها و علف‌کش‌ها به ترتیب از میزان بالای مصرف برخوردار است. استان گیلان دارای بالاترین میزان مصرف و استان سیستان و بلوچستان دارای کمترین میزان مصرف هستند.

اثرات مصرف مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی هر سال در کشور‌های در حال توسعه سه میلیون نفر در اثر آفت‌کش‌های شیمیایی مسموم می‌شوند. از این تعداد ۲۲ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند، ۵۳۷ هزار نفر دچار بیماری‌های مزمن می‌شوند و ۷۳ هزار نفر به بیماری‌های کشنده‌ای مثل سرطان مبتلا می‌شوند. بیماری‌های پوستی دومین رتبه بیماری‌های معمول مربوط به مشاغل مرتبط با سموم است. همچنین دلیل طعم نامناسب بعضی میوه‌جات و سبزیجات باقی ماندن سموم و کود‌های شیمیایی در آنهاست. چون با افزایش مصرف این مواد شیمیایی، آنتی‌اکسیدان‌ها کاهش یافته و این محصولات بدون طعم شده و ارزش غذایی شان پایین می‌آید. تحقیقات نشان داده بین افزایش مصرف این مواد و ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان رابطه مستقیمی وجود دارد. حالا راه‌حل چیست؟ استفاده از روش‌های سازگار با محیط‌زیست.

روش‌های سازگار با محیط زیست

این روش‌ها را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد:

مبارزه بیولوژیک: در این روش از حشراتی که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارند برای کنترل آفات استفاده می‌شود. مثلا کفشدوزک‌ها به طور طبیعی شته‌ها را شکار می‌کنند. در سال‌های اخیر به دلیل مصرف بی‌رویه سموم این حشرات شکارگر طبیعی جمعیت‌شان رو به کاهش است؛ بنابراین با پرورش آن‌ها در محیط‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی و رها‌سازی‌شان در طبیعت می‌توان باعث کاهش مصرف سموم شد.

استفاده از نسل جدیدی از آفت‌کش‌ها به نام آفت‌کش‌های گیاهی: گیاهان به طور طبیعی دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند به‌عنوان حشره‌کش طبیعی مورد استفاده قرار گیرند. کشور ما هم که دارای تنوع گیاهی زیادی است، خاستگاه بسیاری از این گیاهان آفت‌کش است. جالب است بدانید در بسیاری از کشور‌های دنیا به کشت این گیاهان و استخراج و مصرف مستقیم عصاره آن‌ها جهت مبارزه با آفات اقدام می‌کنند.

ویژگی آفت‌کش‌های گیاهی

۱- برای انسان و سایر موجودات زنده بی‌خطر هستند و محیط‌زیست را آلوده نمی‌کنند.

۲ - به صورت انتخابی عمل می‌کنند. یعنی فقط آفت را از بین می‌برند و کاری به دیگر حشرات مثل شکارگر‌های طبیعی که مفید هستند، ندارند.

۳- دوره کارنس ندارند. چون هنگام مصرف سموم شیمیایی، باید یک دوره زمانی کوتاه یا بلند بسته به نوع سم طی شود تا اثر بقایای سم در محصول کشاورزی از بین برود. ولی در آفت‌کش‌های گیاهی این محدودیت وجود ندارد.

۴ - از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند.

برای سم‌پاشی درختان از آفت‌کش‌های گیاهی استفاده کنید

نمونه‌هایی از آفت‌کش‌های ارگانیک خانگی و طرز تهیه آن‌ها

حشره‌کش فلفلی

در یک مخلوط‌کن دو عدد فلفل قرمز، یک پیاز بزرگ، یک بوته سیر و کمی آب بریزید تا یک مخلوط خمیری به دست آید. بعد یک گالن آب روی آن بریزید و بگذارید یک روز در این حالت باقی بماند. بعد از گذشت این مدت آن را از صافی عبور دهید. حشره‌کش به دست آمده قابل استفاده برای گل‌های رز، آزالیا و سبزیجات است. همچنین می‌توانید در همان حالت خمیری گلوله‌هایی را در خاک گلدان یا باغچه قرار دهید تا آفات را از بین ببرد.

حشره‌کش پرتقالی

یک پرتقال را پوست بکنید. دو فنجان آب جوش روی آن بریزید و بگذارید چند ساعت بماند. بعدآن را صاف کنید. به این محلول چند قطره صابون مایع اضافه کنید و برای دفع آفات استفاده کنید. این حشره‌کش برای اسپری در لانه مورچه هم مناسب است.

حشره‌کش ریواسی

نیم کیلو برگ ریواس را با چهار لیوان آب به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. بعد از این‌که سرد شد از صافی بگذرانید و در یک ظرف شیشه‌ای بریزید. چند قطره صابون مایع یا مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید و برای انواع حشرات استفاده کنید.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

نکاتی مهم درباره سم‌پاشی گیاهان خانگی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها خواندنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۵۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آینده شهروندان آمریکا به حفظ برتری ایالات متحده در نظام بین‌الملل و مقابله با دشمنان و تهدیدات این کشور بستگی دارد، گفت: تصویب بسته کمکی حدود ۹۶ میلیارد دلاری خارجی توسط مجلس نمایندگان آمریکا جنبه انتخاباتی دارد.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تصویب بسته کمکی حدود ۹۶ میلیارد دلاری خارجی توسط مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: گروهی از جمهوری خواهان که به دونالد ترامپ نزدیک هستند معتقدند که این کمک‌ها بی حاصل است و آمریکا مشکلات درونی زیادی دارد و بهتر است که هزینه‌های در نظر گرفته شده برای اوکراین و اسرائیل و تایوان را صرف مسائل درونی خود کند و شرط کمک‌های مالی ایالات متحده را تأمین بودجه امنیت مرزی این کشور اعلام کرده بودند و این موضوع برای رأی دهندگان جمهوری خواه بسیار حائز اهمیت است؛ از این رو جمهوری خواهان مانع تصویب بسته‌های کمک‌های مالی به اوکراین، اسرائیل و تایوان می‌شدند.

وی افزود: در مقابل جمهوری خواهان، دموکرات‌ها یا نزدیکان به جو بایدن تمایل زیادی برای تصویب این حمایت مالی داشتند که آن هم جنبه انتخاباتی داشت، اگر این بودجه تصویب نمی‌شد دموکرات‌ها دچار نوعی سرخوردگی می‌شدند چرا که یکی از پروژه های اصلی دولت بایدن پیروزی در جنگ اوکراین است و اگر این کمک‌ها ادامه پیدا نکند به گفته مقامات اوکراین و کاخ سفید احتمال شکست اوکراین در جنگ بسیار زیاد خواهد بود؛ بنابراین تصویب شدن یا نشدن چنین لوایحی با موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی همراه بود و تا حدی به مسائل انتخاباتی باز می‌گردد.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: جمهوری خواهان معتقدند به جای پرداخت این کمک‌ها باید منافع آمریکا تأمین شود چرا که آمریکا در شرایطی به سر می‌برد که زیر ساخت‌ها در این کشور دچار مشکل شده‌اند، فقر و مشکلات معیشتی و عدم رفاه، مردم این کشور را رنج می‌دهد و نیز ناامنی و مشکلات مرزی نیز در این کشور وجود دارد و بهتر است که بودجه تأمین مالی کشورها به مردم و زیرساخت‌های خود آمریکا اختصاص یابد؛ این افراد می‌دانند که عده‌ای به خصوص در اوکراین که فساد مالی در آن زیاد است، از این بسته‌های مالی که با هدف پیروزی در جنگ با روسیه ارسال شده، برای امور شخصی یا قاچاق تسلیحات و… استفاده می‌کنند و دقیقاً مشخص نیست که این هزینه برای چه چیزی صرف می‌شود.

وی ابراز کرد: گروه دیگری از مردم، سیاستمداران و نخبگان آمریکا معتقدند که امنیت داخلی آمریکا و رفاه شهروندان این کشور زمانی محقق می‌شود که در جهان صلح برقرار باشد و نیروهای شرور نتوانند امنیت آمریکا را به خطر بیندازند بنابراین عقیده دارند که دولت آمریکا باید به کمک های خود به اوکراین برای شکست روسیه، به اسرائیل برای شکست جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا و به تایوان در برابر چین ادامه دهد چرا که در صورت شکست متحدان آمریکا در این سه کشور باید هزینه بیشتری برای مقابله مستقیم با روسیه و چین و مقاومت بپردازد تا از تهدیدات احتمالی در امان بماند؛ از این رو تلاش می‌کنند تا کمک‌های آمریکا به این کشور انجام شود و حتی افزایش یابد چون آینده شهروندان آمریکا به حفظ برتری ایالات متحده در نظام بین‌الملل و مقابله با دشمنان و تهدیدات این کشور بستگی دارد.

ابوالفتح خاطر نشان کرد: در حال حاضر شکاف و دوگانگی عمیقی در ایالات متحده وجود دارد و برای همین است که چند ماه طول کشیده تا کنگره به این جمع بندی برسد که این طرح را تصویب کند؛ اما به نظر می‌رسد گروه دوم یعنی دموکرات‌ها دست برتر را پیدا کرده‌اند و بسته‌های مالی و نظامی آمریکا به چهار گروه اوکراین، اسرائیل، تایوان و منطقه این دو-پاسفیک به تصویب کنگره خواهد رسید.

به گزارش ایمنا، مجلس نمایندگان آمریکا لوایح ۶۱ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین، ۲۶ میلیاردی دلاری برای کمک به رژیم صهیونیستی و ۸ میلیارد دلاری برای مقابله با چین را تصویب کرد. این بسته شامل چهار لایحه است که به‌طور جداگانه به رأی گذاشته شده و قبل از ارسال به مجلس سنا در یک لایحه ترکیب می‌شود. سنا قرار است بررسی لایحه تصویب شده از سوی مجلس نمایندگان را از روز سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت و با رأی‌گیری اولیه در همان روز آغاز کند.

کد خبر 746779

دیگر خبرها

  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • Home Assistant قصد دارد از یک پلتفرم به یک برند مصرف‌کننده تبدیل شود
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه